Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست خبری نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین آلات مربوطه که توسط انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، سازمان شرکت‌های شهرک صنعتی و انجمن مدیران تولیدکننده کاغذ برگزار می‌شود، سیدحسین میرباقری رئیس انجمن واردکنندگان با اشاره به وضعیت کاغذ و برگزاری این نمایشگاه گفت: ما تاکنون در این حوزه نمایشگاه تخصصی نداشتیم اما امسال برای دومین بار تلاش داریم با حضور شرکت‌های خارجی و فعالین این حوزه اعم از واردکنندگان و تولیدکنندگان به این صنعت به صورت تخصصی نگاه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر ما در بخش کارتن و کاغذهای صنعتی علاوه بر تامین نیاز داخل موفق به صادرات شدیم اما در بخش کاغذ تحریر و چاپ به دلیل مشکلات ارزی و تحریم‌ها با چالش‌های زیادی روبرو هستیم و حتی آن تعداد محدودی از تولیدکنندگان این حوزه به دلیل مشکلات در واردات پالپ که موارد اولیه کاغذ بود، نتوانستند به موقع سهم خود را در بازار ارائه کنند.

میرباقری ادامه داد: واردات ما نسبت به سال 96 کاهش 50 هزار تنی داشته به طوری که کل واردات کاغذ تحریر و چاپ در این سال 350 هزار تن بوده است.

وی با اشاره به مشکلات واردکنندگان در حوزه کاغذ چاپ و تحریر گفت: واردات هر کالایی نیاز به مجوز دارد و از مردادماه سال گذشته هر فردی که در این حوزه به دنبال واردات بود بایستی از وزارت ارشاد مجوز می‌گرفت ما در این مدت شاهد حضور برخی افراد و شرکت‌های یک شبه بودیم که تاکنون هیچ فعالیتی در حوزه واردات کاغذ نداشتند اما به محض به وجود آمدن رانت ارز 4200 تومانی تبدیل به واردکننده شدند که بسیاری از آنها این ارز را گرفتند ولی کاغذی نیاورند که نتیجه آن بحران کاغذ در سال گذشته بود.

وی ادامه داد: ما به عنوان واردکننده شناسنامه‌دار و عضو انجمن وقتی می‌فهمیدیم یک شرکت یا فردی 30 هزار تن مجوز گرفته، طبیعی است که به دنبال وارد کردن کاغذ نمی‌رویم زیرا مازاد نیاز در بازار ایجاد می‌شود و در نتیج ضرر می‌کنیم. از طرف دیگر این واردکنندگان یک شبه به تعهد خود که آوردن کاغذ بود عمل نمی‌کردند و در نتیجه بازار از کاغذ خالی و قیمت‌ها چند برابر می‌شد به طوری که شاهد تشکیل بازار سیاه کاغذ بودیم.

وی افزود: ما بارها اعلام کردیم که ارز 4200 تومانی را حذف کنند تا این فضای رانت و امضاهای طلایی حذف شود اما متاسفانه به گفته‌های ما اعتنایی نشد. اکنون نیز بنا بر مصوبه دولت 80 میلیون یورو ارز 4200 در اختیار وزارت ارشاد برای واردات کاغذ قرار گرفته و این وزارتخانه خود راسا به هر کسی که صلاح ببیند مجوز واردات می‌دهد و دوباره مساله رانت و امضاهای طلایی به وجود می‌آید. این وزارتخانه حتی از ما که یک تشکل رسمی در این حوزه هستیم برای واردات و صلاحیت واردکنندگان نظرخواهی نمی‌کنند.

میرباقری تصریح کرد: واردکنندگان دیگر نیز می‌توانند با گرفتن مجوز از وزارت صمت و با ارز نیمایی واردات کنند. با وجود تفاوت زیاد بین ارز 4200 با ارز 12 هزار تومانی نیمایی قیمت‌ها در بازار آنقدر بالا است که باز هم برای واردکننده ارز نیمایی حاشیه سود داشته باشد.

وی در خصوص نزدیک شدن فصل آغاز مدارس و نیاز به کاغذ تحریر و چاپ گفت: برای دفاتر و کاغذ نشر هر ساله چهار ماه قبل از آغاز مدارس واردات آغاز می‌شد تا بازار تامین شود اما امسال با وجود آ‌نکه کمتر از دو ماه به آغاز مدارس مانده هنوز اتفاقی در بازار نیافتاده و واردکنندگان همچنان با مشکل تخصیص ارز مواجه هستند که همین امر باعث می‌شود، ما در این حوزه در هفته‌های آینده مشکلات زیادی داشته باشیم و آمادگی تامین کاغذ برای فصل مدارس را نداشته باشیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ارز یورو بحران کاغذ سال تحصیلی مصوبه دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۰۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»

به گزارش خبرنگار مهر، هر گاه حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز باشد و کاهش قیمت‌ها موجب زیان تولیدکننده شود دولت ورود کرده و کالاهای مازاد را از سطح بازار جمع‌آوری می‌کند.

ایران در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ به خودکفایی رسیده و در این زمینه می‌تواند درآمدزایی ارزی داشته باشد. ظرفیت کشور در تولید گوشت مرغ سالانه ۳ میلیون تن بوده که این آمار ضمن تأمین داخل می‌تواند بازار صادراتی را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ورود محصولات کشاورزی بر بازارهای جهانی گفته، وزیر جهاد کشاورزی در تعامل با بخش خصوصی حمایت از تولید داخل را برای ورود به بازارهای بین‌المللی مرغ مورد تاکید قرار داده است. بازار دائمی صادرات با پویا ساختن تولید داخل، عاملی قطعی در توسعه زنجیره تولید و تأمین مرغ برای کشورهای همسایه خواهد بود.

علی ابراهیمی وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام کشور در خرید مرغ داخل را مقطعی و برای تکمیل ذخایر راهبردی عنوان کرد و نقش اصلی تنظیم و تثبیت بازار را گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازار بین‌المللی دانست. به گفته وی، تولید محصول با کیفیت، ایفای به موقع تعهدات و پایداری حضور از عوامل حفظ بازار صادراتی است. در دنیا صادرات مورد حمایت دولت‌ها بوده و به شکل‌گیری اولیه آن یارانه تعلق می‌گیرد. این اتحادیه هم در سایه حمایت در یک بازه زمانی ۳ تا ۴ ماه می‌تواند حضور خود را در بازار کشورهای همسایه تثبیت کند.

تلاش برای بازار سازی

قیمت هر کیلو گرم مرغ سال گذشته ۷۳ هزار تومان تعیین شد که این عدد بین ۷۸ تا ۹۵ هزار تومان در نوسان بود. در مقطعی با کاهش حجم جوجه‌ریزی قیمت گوشت مرغ به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسید که با ورود وزارت جهاد کشاورزی و رساندن جوجه‌ریزی به بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه آرامش به بازار گوشت مرغ بازگشت.

در حال حاضر هنوز قیمت جدید تعیین نشده و هر کیلو گرم گوشت مرغ به مبلغ ۷۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در ادامه شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره‌گیری از مکانیزم استمهال در حال خدمات رسانی به زنجیره مرغداری کشور است.

به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، صنعت مرغداری ایران وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک گفت‌وگوی ملی با مرغداران هستیم. زمان آن رسیده که با بهره‌وری و کارایی بالاتر، تولید انجام شود.

‌حسین شیرزاد نسبت به جمع‌آوری گوشت مرغ مازاد از سطح بازار عنوان کرده، در حال حاضر شرکت‌ها و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان‌ها مشغول هستند و شرکت پشتیبانی امور دام با تمام ظرفیت متعهد به خرید مرغ است؛ به طوری که در یک ماه گذشته رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن رقم خورده است. در ماه مبارک رمضان حدود ۱۷ هزار تن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد.

گفتنی است؛ امسال واردات گوشت مرغ از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه‌های بین‌المللی متوقف شده و تکمیل و کهنه و نو شدن ذخایر استراتژیک مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

حسین شیرزاد تاکید دارد، صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه در گردش مکفی و بیمه قیمت محصولات دارد. قطعاً باید کریدورهای صادراتی فعال شود و صادرات موفق وابسته به زیرساخت‌های مناسب صادراتی و ظرفیت‌های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم.

در این زمینه ضروری است تعداد کشتارگاه‌ها متناسب سازی شده و مدیریت صادرات مرغ به لحاظ کیفی تقویت شود. ‌

کد خبر 6089725 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • بازدید جمعی از معاونین و مدیران شرکت توزیع نیروی برق استان فارس از واحد‌های مختلف شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی 
  • پایداری تامین و توزیع آب شرب شهر‌ستانها و روستا‌های استان یزد
  • پایداری جریان تامین و توزیع آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان یزد
  • رانت ۴ میلیارددلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • احتمال کاهش عرضه لپ تاپ؛ بازار راکد و متقاضی بلاتکلیف است
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • چرا شرکت‌ها مشکل تامین مالی دارند؟
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟