Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:55:09 GMT

بزرگان موسیقی آذربایجان داور جوانان شدند

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۸۳۱۹۳

بزرگان موسیقی آذربایجان داور جوانان شدند

 یکشنبه ششم مردادماه، دومین روز جشنواره به موسیقی ملی جوان بود که به موسیقی آذری اختصاص داشت و  محمد اله یاری فومنی، مدیر کل دفتر موسیقی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، علی‌اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی، احمد صدری دبیر دوازهمین جشنواره موسیقی نواحی از این اجراها دیدن کردند.

هنرمندان رده سنی الف بسیار جدی رقابت می‌کنند

شهریار صدیق در ارزیابی خود از اجراها گفت: اجراها در بعضی از رشته‌ها شرکت‌کننده آن‌چنانی نداشت اما همیشه گفته‌ام که مزیتی که جشنواره موسیقی جوان دارد این است که خصوصاً در رده سنی الف همیشه هیجاناتی داریم و می‌دانیم که حتماً اتفاقات جالبی خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال هم چندین مورد داشتیم و یک مورد هم در رده سنی ج داشتیم که اجرای فوق‌العاده‌ای داشتند. اما به نظر من همیشه رده سنی الف نسبت به سایر رده‌ها حرف اول را می‌زنند به دلیل اینکه بسیار جدی رقابت می‌کنند.

او ادامه داد: بعضی از هنرمندان در برخی از رشته‌ها کارشان را زیاد جدی نمی‌گیرند البته تصمیمی اتخاذشده که در سال‌های آینده حتماً رپرتواری تعریف شود که هنرمندان مجبور شوند که بر روی این رپرتوار کار کنند و تنها یک قطعه خاصی را آماده نکنند و در جشنواره اجرا کنند و این اتفاق باعث می‌شود که این نقص‌ها جبران شود.

وی افزود: به نظر من برگزاری چنین جشنواره‌ای بزرگ‌ترین اتفاق برای جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به موسیقی است. به دلیل اینکه تنها جایی که می‌توانند رقابت کنند و هنر خودشان را نشان دهند، همین جشنواره است و برگزاری این جشنواره تأثیر بسزایی در رشد و پرورش هنرمندان جوان کشور دارد و باید برگزاری این جشنواره تداوم داشته باشد. او تأکید کرد: به نظر من ساز تار و کمانچه بسیار خوب ظاهر شدند.

امسال هم چند پدیده در جشنواره داشتیم

جابر اطاعتی در توضیح خود از اجراهای امروز توضیح داد: جشنواره امسال خیلی خوب بود و هرسال شاهد هستم که روند رو به رشد و ارتقای خودش را حفظ کرده و در هر صورت با تمام مشکلاتی که وجود دارد، امسال شاهد این موضوع بودم که جوانان رشد بسیار خوبی داشتند و کاملاً مشهود بود خصوصاً در گروه سنی الف رشد قابل‌توجهی داشتیم. امسال هم چند پدیده در این جشنواره داشتیم و با تمام اصول و سنت‌های شفاهی ما توانستند خیلی خوب موسیقی اقوام و آداب و فرهنگ موسیقایی را به اجرا بگذارند و از این لحاظ بسیار جای خوشحالی دارد که ما شاهد پیشرفت جوانان این مرزوبوم هستیم.

او ادامه داد: سازهای تار و کمانچه مانند سال‌های گذشته خصوصاً در رده سنی الف خوش درخشیدند و تشویق هم شدند. اما بعضی از سازها هم بودند که کم‌وکاستی‌هایی داشت و متأسفانه شرکت‌کنندگان ساز گارمون نسبت به سال گذشته بسیار کم بود درصورتی‌که من می‌دانم که نوازندگان بسیار خوبی در این بخش داریم و شاید مهم‌ترین علت اینکه شرکت‌کنندگان بسیار کمی داشت. البته خودشان هم تا حدودی مقصر هستند که در این جشنواره شرکت نمی‌کنند. ساز قوپوز نیز همانند سال‌های گذشته شرکت‌کننده‌های بیشتری داشت و نسبت به دیگر سازها نیز بسیار درخشید. مسلماً این هنرمندان جوان آینده و پشتوانه موسیقی این مرزوبوم را تأمین می‌کنند و این موضوع بسیار جای خوشبختی و خوشحالی است.  وی افزود: نقاط ضعف و قوت در چنین اجراهایی مشخص می‌شود و مسلماً نقاط ضعف هر هنرمند جوانی با اجرا در این جشنواره از بین می‌رود.

بهترین اتفاق هنری در زمینه موسیقی، جشنواره موسیقی جوان است

ایمران حیدری درباره اجراهای روز دوم جشنواره گفت: اجراها درمجموع خوب بود و هرسال به‌مراتب کیفیت اجراها بالاتر می‌رود اما یک مقدار اطلاع‌رسانی‌ها ضعیف بود و تعداد شرکت‌کنندگان پایین‌تر از حد انتظار ما بود اما با مسئولان جشنواره صحبت‌هایی را انجام دادیم که از دوره‌های آینده اطلاع‌رسانی قوی‌تری صورت گیرد.  او ادامه داد: بعضی از آن‌ها اجرای صحنه‌ای بهتری داشتند اما بعضی از آن‌ها نیز به دلیل استرس نتوانستند اجرای بهتری داشته باشند.  او تأکید کرد: جشنواره موسیقی جوان رویداد بسیار خوبی است و به نظر من بهترین اتفاق هنری در زمینه موسیقی، جشنواره موسیقی جوان است.

صداوسیما کمک کند تا هنرمندان جوان با این رویداد آشنا شوند

وحید اسدالهی در تشریح اجراهای سازهای آذری گفت: اجراهای خوبی را شاهد بودیم و هنرمندانی که در این جشنواره شرکت کردند، آماده بودند. متأسفانه تعداد هنرمندانی که در قسمت ساز نقاره شرکت کرده بودند کم بود اما همه آن‌ها خوب بودند. متأسفانه تعداد شرکت‌کننده‌ها در این دوره از جشنواره کم است و اطلاع‌رسانی خوبی صورت نگرفت و باید صداوسیما کمک کند تا هنرمندان جوان با این رویداد آشنا شوند و خیلی از هنرمندان بااستعداد هستند که از برگزاری چنین جشنواره‌ای اطلاع ندارند.

او ادامه داد: مطمئناً برگزاری جشنواره موسیقی جوان کمک شایانی به رشد و پیشرفت موسیقی کشور می‌کند و در اجراهای امروز هم شاهد بودیم که نوجوانان بسیار خوبی حضور داشتند که در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن دارند اما مسئله اینجا است که باید برنامه‌ریزی درستی شود و جوانان با استعداد تشویق شوند و در این جشنواره شرکت کنند.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در یک نگاه

از مدت اعلام فراخوان تا مهلت پایانی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، بیش از دوهزار اثر به دیبرخانه این رویداد بزرگ هنری ارسال و بلافاصله مرحله نخست داوری این جشنواره آغاز شد.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، با اتمام مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره، روند بررسی و ارزیابی آثار توسط هیئت‌های انتخاب، با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از استادان موسیقی کشور، آغاز کرد.

در این دوره از جشنواره بیش از ۲۰۰۰ اثر در بخش‌های مختلف موسیقی دستگاهی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

با پایان یافتن داوری درمرحله نخست، ۷۶۶ نوازنده و خواننده در سه بخش موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک به مرحله نهایی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان راه یافتند.

دبیرخانه این جشنواره بعد از پایان کار کمیته‌های تخصصی داوری مرحله اول و بررسی بیش از ٢١٠٠ اثر ارسالی در سه بخش موسیقی نواحی، دستگاهی و کلاسیک اسامی ٧٧٦ نوازنده و خواننده را برای اجرا در مرحله نهایی اعلام کرد.

بر این اساس، هنرمندان نوجوان و جوان موسیقی کشور با راه‌یابی به مرحله نهایی طی روزهای برگزاری جشنواره در حضور هیات داوران به اجرا پرداختند. اسامی افراد منتخب بر اساس بخش‌ها و رده‌های سنی در پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن موسیقی ایران به نشانی www.nay.ir همچنین سایت جشنواره به نشانی www.javanmusicfestival.com منتشر شد.

بنا به اعلام مسئولان و دست اندرکاران این جشنواره، درحوزه آماری شاهد رشد چشمگیر در بخش های مختلف جشنواره بوده ایم؛ طوری که در دوره دهم ۱۲۶۷، دوره دوازدهم ۱۶۳۳ نفر و دوره سیزدهم ۲۱۲۱ هنرمند متقاضی حضور در جشنواره بوده اند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اللهیاری مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بصورت جداگانه برای این جشنواره پیام ارسال کردند.

سیزدهمین دوره جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی تا ۵ شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران درحال برگزاری است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره موسيقی مدیر عامل بنیاد رودکی موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۳۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالار حافظ شیراز میزبان۲۰۰ هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سید رسول موسوی‌نژادیان در تشریح جزئیات برگزاری جشنواره سراسری موسیقی کرال به میزبانی شیراز در هفته آتی بیان کرد: نخستین دوره جشنواره گروه‌های کر ایران مرداد ۱۳۹۷ از شیراز کلید خورد و دومین دوره نیز آذر ماه ۱۳۹۸ به میزبان شیراز برگزار شد.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: با شیوع کرونا شاهد برگزاری یک دوره مجازی جشنواره گروه‌های کر در سال ۱۳۹۹ بودیم و اینک به منظور تداوم این مسیر، «سومین دوره جشنواره گروه‌های کر ایران» به میزبانی شهر شیراز با مدیریت اجرایی حسام هوشیار و دبیری هنری طیب فقیه ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه جاری برگزار خواهد شد.

وی افزود: این رویداد هنری با مجوز و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به همت مؤسسه مفاخر و نواندیشان هنر پارس و با همکاری شرکت نوازندگان سرزمین آفتاب (بنیان‌گذار جشنواره گروه‌های کر ایران)، با مشارکت بیش از ۲۰۰ نفر از هنرمندان عرصه موسیقی آوازی در قالب گروه‌های کرال (آوازی) از سراسر کشور برنامه‌ریزی گردیده است.

موسوی‌نژادیان گفت: جشنواره پیش روی بر بنیان شناسایی، ظرفیت‌سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه هنرمندان و گروه‌های موسیقی فعال در زمینه موسیقی آوازی سراسر کشور و نگاه ویژه به فرهنگ متنوع و ارزشمند اقوام و آداب و سنن مرتبط با این شاخه از هنر، برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد و در همین راستا، دبیرخانه جشنواره بدینوسیله از کلیه فرهیختگان، هنرمندان و علاقه‌مندان به عرصه موسیقی آوازی به منظور بازدید از این دوره از جشنواره دعوت می‌نماید.

معاون هنری فرهنگ و ارشاد فارس گفت: در روز اول از ساعت ۱۱ صبح به ترتیب گروه‌های آیریک، مهر وطن، فیلارمونیک، آوای ماهان، وندا، آزرمان و آداک تا ساعت ۲۰:۳۰ به اجرای صحنه‌ای در تالار حافظ می‌پردازند و در ادامه در بخش اجرای خیابانی، گذر هنر حافظ میزبان گروه‌های وندا، آزرمان، مهر وطن و فیلارمونیک می‌شود و همچنین بخش پژوهشی نیز با عنوان «نشست پژوهشی با حضور سهند شکرزاده» در تالار غزل ساعت ۱۱ برگزار می‌شود.

وی در پایان گفت: یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه که روز دوم جشنواره است نیز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸:۳۰ تالار حافظ در بخش صحنه‌ای به استقبال گروه‌های، آزرمان، آوای ماهان، پارسه، وندا، آیریک، آداک، فیلارمونیک و مهر وطن خواهد رفت و در بخش خیابانی نیز پذیرای گروه‌هایی همچون آیریک، آداک، آوای ماهان و پارسه می‌گردد.

موسویان نژاد در پایان گفت: نشست پژوهشی نیز با حضور دکتر علی رادمان در تالار غزل ساعت ۱۵:۳۰ برپا است و آئین پایانی نیز ساعت ۲۰ یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه جاری در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار می‌شود.

کد خبر 6099791

دیگر خبرها

  • شیراز میزبان ۲۰۰ هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود
  • تالار حافظ شیراز میزبان۲۰۰ هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود
  • تشریح جزئیات برگزاری جشنواره سرود فجر/ سرود تقویت می‌شود
  • نشست خبری جشنواره سرود فجر
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • واکنش جالب معلم عربی محمد بحرانی به خاطره ای که تعریف کرد | ویدئو
  • قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
  • برگزاری سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله در تبریز
  • اختتامیه دومین جشنواره نوجوان و جوان برتر ساوجبلاغ برگزار می‌شود
  • سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود