Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-03@05:30:45 GMT

نقش سلامت معنوی در مقابله با سرطان

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۹۰۴۸۷

در طول دهه‌ها، سلامتی بر اساس ابعاد خاصی شامل سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی تحلیل شده بود. اما بعد‌ها پیشنهاد گنجاندن بعد سلامت معنوی در مفهوم سلامت از سوی برخی دانشمندان، یک امر مهم از زندگی فردی و گروهی را فراروی صاحب‌نظران درگیر در امر سلامت قرار داد. حتی برخی عقیده دارند که بدون سلامت معنوی، ابعاد دیگر سلامتی نمی‌توانند حداکثر عملکرد مورد نظر را داشته باشند و رسیدن به سطح بالای کیفیت زندگی امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته محققان، در یک تعریف جامع می‌توان گفت: سلامت معنوی عبارت است از برخورداری از حس پذیرش، احساسات مثبت، اخلاق و حس ارتباط متقابل مثبت با یک قدرت حاکم و برتر قدسی، دیگران و خود که طی یک فرآیند پویا و هماهنگ شناختی، عاطفی، کنشی و پیامدی شخصی حاصل می‌آید. سلامت معنوی نقش حیاتی در سازگاری با استرس ایفا می‌کند و تأثیر مثبتی در ارتقای سلامت ذهنی شخص و کاهش اختلالات ذهنی دارد، زیرا اعتقادات معنوی و مذهبی ارتباط قابل‌توجهی با نشانه‌های سلامت ذهنی مانند کاهش اضطراب و افسردگی و افزایش اعتمادبه‌نفس و کنترل خود دارد.

در رابطه با این موضوع مهم و تأثیر آن بر وضعیت روحی و روند بهبود بیماران مبتلابه سرطان، گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) مطالعه‌ای تحقیقاتی را انجام داده‌اند که در آن سلامت معنوی، بخشش و راهبرد‌های مقابله‌ای در بیماران مبتلابه سرطان‌های دستگاه گوارش مورد بررسی واقع شده است.

در این پژوهش، ۴۵ بیمار مبتلابه انواع مختلف سرطان‌های دستگاه گوارش مراجعه‌کننده به مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) مشارکت داشته‌اند و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه‌های علمی خاص از آن‌ها جمع‌آوری شده است. سپس داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از روش‌های آماری و به کمک رایانه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است.

نتایج این تحقیق نشان داد که سلامت معنوی، یکی از تأثیرگذارترین ابعاد سلامت است و اهمیت بسیار زیادی دارد. بر این اساس، بعد معنـوی سلامت، منعکس‌کننده احساسات، رفتار‌ها و شناخت‌های مثبت از ارتباطات با خود، دیگران، طبیعت و موجودی برتر است. ایـن بعد از سـلامتی، باعث می‌شود فرد دارای هویت یکپارچه رضایت، شادی، عشق، احترام، نگرش‌های مثبت، آرامـش درونـی، هـدف و جهـت در زندگی باشد.

به گفته فریده نصیری، محقق مرکز تحقیقات پزشکی مبتنی بر شواهد پژوهشکده مدیریت سلامت و ارتقای ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همکارانش: «در این مطالعه بر اساس میانگین نمره‌های بعد مذهبی و وجودی می‌توان فهمید که بیش از ۵۰ درصد از بیماران، حس رضایت از زندگی و رضایت از ارتباط با قدرت برتر (خداوند) را دارند».

آن‌ها می‌گویند: «نتایج پژوهش نشان می‌دهد، بین سلامت معنوی و بخشش در بیماران مبتلابه سرطان دستگاه گوارش رابطه معنی‌دار مثبت وجود دارد و ازآنجایی‌که می‌دانیم دعا و خلوت با خداوند احساس رضایت زیادی به انسان می‌دهد، فرد بیمار، عقیده دارد که خداوند مرا دوست دارد و مراقب من خواهد بود و این ارتباط با خداوند به من کمک می‌کند تا احساس تنهایی نکنم».

همچنین با توجه به نتایج مطالعه فوق، بین سلامت معنوی و بخشش با راهبرد‌های مقابله‌ای مذهبی در بیماران مبتلابه سرطان دستگاه گوارش رابطه معنی‌دار مثبت وجود دارد.

بر اساس یافته‌های مطالعه فوق، سلامت معنوی ابعاد مختلف زندگی بیمار را هماهنگ می‌کند و امید به زندگی را بیشتر می‌کند. به همین دلیل از این روش می‌توان برای بهبود سلامت روانی بیماران مبتلابه سرطان و سایر بیماری‌های صعب‌العلاج استفاده کرد.

این یافته‌ها در قالب مقاله‌ای علمی پژوهشی در نشریه «اخلاق پزشکی» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شده‌اند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سرطان سلامت روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۰۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی مشهد از گردشگران سلامت در ۱۴۰۲

ایسنا/خراسان رضوی مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ورود گردشگران سلامت در سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

داوود خوش‌شکن در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت گردشگری سلامت مشهد در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: در سال گذشته ۸۲ هزار و ۵۲۴ بیمار خارجی در مشهد ویزیت کرده‌ایم که بابت آن‌ها حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم.

وی افزود: بیشترین بیماران را بیمارستان‌های رضوی، چشم‌بینا، امام رضا(ع)، خاتم و قائم ویزیت کرده‌اند. بیماری‌های ارتوپدی و تروما، زنان و زایمان، بیماری‌های چشمی، بیماری‌های قبلی، اورلوژی و جراحی‌های عمومی به ترتیب مورد اولویت گردشگران سلامت در مشهد بوده است.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: البته در مشهد بیماران افغانستانی زیادی داریم که مدرک تبعیت کشور را ندارند، از همین رو این بیماران را گردشگر سلامت محسوب می‌کنیم. به همین دلیل مراجعه به بخش ارتوپدی و تروما بالا است. البته تعرفه‌ای که از این نوع بیماران دریافت می‌کنیم، تعرفه گردشگری است.

خوش‌شکن بیان کرد: در سال گذشته از ۹۵ ملیت در مشهد بیمار داشتیم که نسبت به سال ۱۴۰۱ پیشرفت بیشتری داشته است. بیشترین بیماران ما از کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، بحرین، تاجیسکتان، کویت و عربستان سعودی بوده است. رشد بیماران ترکمنستان بسیار چشمگیر بوده است.

وی در خصوص جایگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جذب گردشگران سلامت در کشور خاطرنشان کرد: مشهد رتبه نخست جذب بیماران خارجی در سطح کشور را دارد. پس از مشهد شهرهای قم، کرمان، اصفهان و شیراز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص ارزیابی درآمدزایی گردشگری سلامت در مشهد طی سال گذشته گفت: درآمد خوبی در گردشگری سلامت کسب کرده‌ایم، ضمن اینکه درآمد بسیاری که از این طریق وارد کشور می‌شود ثبت نمی‌شود. این رقم ثبت شده، شاید یک‌چهارم یا یک‌پنجم درآمد مشهد از گردشگران سلامت در سال گذشته بوده باشد. پولی که گردشگران سلامت به مطب پزشکان، لیدرها، مراکز تفریحی و گردشگری و... می‌دهند ثبت نمی‌شود. ما فقط عددی که در بیمارستان و سامانه ثبت شده را اعلام می‌کنیم و از سایر هزینه‌های گردشگران به صورت دقیق اطلاعی نداریم.

خوش‌شکن بیان کرد: نسبت به سال ۱۴۰۱ درآمد ما از گردشگری سلامت تقریبا ۲ برابر شده است، این در صورتی است که تعداد بیماران ما ۱۰ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پله نوردی و افزایش طول عمر/ تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده
  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی مشهد از گردشگران سلامت در ۱۴۰۲
  • پوشش بیمه‌ای تجهیزات دست و پای افراد قطع عضو
  • پوشش بیمه‌ای تجهیزات دست و پای کربنی
  • نقش کلیدی لوازم پزشکی در بهبود سلامت بیماران
  • اجرایی شدن پوشش بیمه‌ای دست و پای کربنی
  • آن چه علم به تازگی درباره قاعدگی زنان کشف کرده است
  • دعوت برای اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی