Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: مساجد از دیرباز علاوه بر اینکه جایگاه پرستش، نیایش و فعالیت های فرهنگی دینی بوده اند، به امور اجتماعی نیز توجّه داشته و با استفاده از پایگاه مردمی خویش، اثرگذارترین تلاش ها را در جهت حل مشکلات افراد جامعه انجام می دهند.

امروز با توجه به مشکلات اقتصادی و فقدان فرصت های شغلی مناسب و نیز رواج برخی عرف های رایج در ازدواج، بسیاری از جوانان در تهیه اقلام ضروری با مشکلاتی روبرو هستند، به همین جهت یکی از خدماتی که  از سوی برخی مساجد برای جوانان ارایه می شود، آسان سازی و تسهیل امر ازدواج با راه اندازی ستاد جهیزیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این ستادهای جهیزیه فعال در تهران، ستاد جهیزیه مسجد قبا واقع در خیابان شریعتی، نزدیک به حسینیه معروف ارشاد است، در اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس این ستاد تنها در ارایه خدمات اجتماعی و پشتیبانی از جبهه ها فعال بود و جمع آوری و بسته بندی اقلام ضروری جبهه ها در این مسجد توسط بانوان صورت می گرفت، ولی رفته رفته و بعد از پایان دوران دفاع مقدس به صورت ستاد جهیزیه به منظور کمک به جوانان در شرف ازداوج فعال شد.

ستاد جهیزیه مسجد قبا در ابتدای شکل گیری، کمک های نقدی نمازگزاران مسجد را جمع آوری و سپس با شناسایی نیازمندان، اقدام به تهیه اقلام مورد نیاز نوعروسان می کرد. ولی به مرور زمان این ستاد فعال تر شد و خیرین، بانیان و مددکاران، خود نیازمندان را شناسایی کرده و با معرفی به مسجد، اقدام به خریداری اقلام مورد نیاز آنها می کردند.

این ستاد در شروع کار، تنها چهار کالای اساسی شامل فرش، اجاق گاز، یخچال و پتو را به نوعروسان نیازمند اهدا می کرد، ولی با گذشت زمان این اقلام به ۱۴ قلم افزایش یافت و اکنون 18 قلم کالای موردنیاز نوعروسان کم بضاعت و بی بضاعت، توسط خیرین خریداری و به آنها اهدا می شود.

«ماشاء الله رحیمی» که بیش از 30 سال است در این مسجد به عنوان عضو هئیت امنا و مدیر ستاد جهیزیه مشغول به خدمت است، با اشاره  به خدمات ستاد جهیزیه مسجد قبا، اظهار کرد: ستاد جهیزیه مسجد قبا در طول هفته دو روز یعنی روزهای دوشنبه و پنچ شنبه در این مسجد از ساعت 8 تا 12 ظهر فعال است و در طول هفته برای تقریبا بین 50 تا 60 نوعروس نیازمند در این مسجد جهیزیه توسط خیرین آماده و با کامیون برای آنها ارسال می شود.

مدیر ستاد جهیزیه مسجد قبا درباره اقلامی که توسط این ستاد برای نوعروسان نیازمند جمع آوری می شود، گفت: کالاهایی همچون یخچال، فرش، اتو، گاز، ماشین لباس‌شویی، جاروبرقی، سماور، سرویس قابلمه، زودپز، سرویس قاشق و چنگال، یک دست رختخواب، سرویس چینی، پتو، سینی و چادر نماز از جمله اقلام اهدایی به نوعروسان است.

رحیمی در مورد نحوه شناسایی نوعروسان نیازمند، اعلام کرد: برخی از خیرین از نمازگزاران مسجد و بسیاری از افراد خیر و مددکاران اجتماعی هستند که به ستاد جهیزیه مسجد مراجعه و تامین جهیزیه یک یا چند نفر را متقبل می‌شوند. برخی افراد نیز با معرفی افراد مستمند و بی‌بضاعت بانی خیر می شوند.

وی اضافه کرد: نیازمندانی که برای کمک به مسجد معرفی می شوند، تنها از اهالی یا ساکن تهران نیستند، بلکه بسیاری از افرادی که توسط خیرین برای بهره مندی از کمک ها شناسایی می شوند، در مناطق حاشیه ای و محروم اطراف تهران و نیز استان های محروم مثل سیستان و بلوچستان و  هرمزگان زندگی می کنند.

عضو هیئت امنای مسجد قبا تاکید کرد: در تهیه جهیزیه برای نیازمندان شناسایی شده، تلاش ما خریداری اقلام ایرانی باکیفیت است تا از این طریق به تولید ملی کشورمان نیز کمک شود. در سال های گذشته اگر چه با افزایش قیمت کالا و اجناس و لوازم برقی روبرو بودیم، ولی ستاد جهیزیه مسجد قبا با وجود مشکلاتی که در این زمینه با آن مواجه بود، اما همچنان به فعالیت خود با کمک خیرین ادامه می دهد.

مسجد قبا علاوه بر تشکیل ستاد جهیزیه در زمینه ساخت مسجد در مناطق محروم و دور افتاده کشور هم فعالیت دارد، رحیمی در این زمینه گفت: با مشارکت خیرین در طول سال های گذشته اقدام به شناسایی مناطق محروم کشور که نیازمند ساخت مسجد هستند، کردیم و سپس برای ساخت مسجد در این مناطق وارد عمل شدیم. به طور نمونه با کمک خیرین در مناطق دورافتاده استان هرمزگان در سال های گذشته 11 مسجد ساخته شده است.

فعالیت های این مسجد تنها مواردی که اشاره شد، نیست بلکه در بحران ها و حوادث مختلف هم همواره شاهد کمک رسانی نمازگزاران و خیرین این مسجد به آسیب دیدگان هستیم، عضو هیئت امنای مسجد قبا به خدمات این  مسجد به سیل زدگان شمال و غرب کشور نیز اشاره کرد و گفت: از همان ابتدای بحران سیل با مشارکت خیرین و نمازگزاران مسجد قبا اقدام به جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی به سیل زدگان کردیم و اکنون نیز در حال فراهم کردن مقدمات ساخت سه باب خانه در یکی از روستاهای بستان در استان خوزستان هستیم.

عضو هیئت امنای مسجد قبا خاطر نشان کرد: علاوه بر این خدمات، صندوق قرض الحسنه مسجد هم با اعطای وام سه میلیونی به افراد نیازمند تلاش می کند، تا از این طریق نیز به سهم خود از مشکلات اجتماعی گره گشایی کند.

بنابر این گزارش، مسجد قبا از جمله  مساجد فعالی است که  در طول سال و در مناسبت های مذهبی و ملی برنامه های مختلفی با حضور سخنرانان برجسته و مطرح کشوری برگزار می کند، علاوه برآن برپایی سه نوبت نماز، برگزاری جلسات تفسیر قرآن و مسابقات فرهنگی برای نوجوانان، اجرای برنامه های آموزشی برای ایام اوقات فراغت تابستان نیز در مسجد مورد توجه قرار می گیرد.

یادآور می شود، مسجد قُبا در خیابان شریعتی و در نزدیکی حسینیه ارشاد واقع شده است، زمین مسجد قُبا در سال ۱۳۳۵ توسط محمود حسینیان تهرانی به مساحتی حدود ۲۴۰ مترمربع وقف مسجد شد، اما با چند سال وقفه‌ در سال ۱۳۵۰ افتتاح شد، در سال ۱۳۵۰ اهالی محل به همت شهید تقی طرخانی‌، ۴۰۰ مترمربع از زمین‌های اطراف را به مسجد اضافه کردند. این مسجد، توسط مهندس «عبدالمجید نقره کار» طراحی و ساخته شده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۱۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله تروریستی به مسجدی در هرات/ ۶ نمازگزار کشته شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، براساس اعلام عبدالمتین قانع، سخنگوی حکومت سرپرست طالبان، یورش یک فرد مسلح به مسجدی در غرب افغانستان ۶ کشته برجا گذاشت.

به گفته قانع یک فرد ناشناس با اسلحه گرم در مسجدی در منطقه «گذره» هرات، به روی نمازگزاران غیر نظامی آتش گشود. وی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: ۶ غیر نظامی به شهادت رسیدند و یک نفر نیز زخمی شد.

هرچند هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است، اما شاخه منطقه‌ای گروه تروریستی داعش عمده تهدید امنیتی در افغانستان محسوب شده و به طور دائم جوامع شیعه‌مذهب را هدف قرار می‌دهد.

کد خبر 6092904

دیگر خبرها

  • آزادی ۱۲ زندانی جرائم غیر عمد در سال جاری
  • سازمان همکاری اسلامی حمله تروریستی به مسجدی در هرات را محکوم کرد
  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است
  • رزمایش اهدای ۳۱۳ سری جهیزیه در حرم حضرت معصومه (س) برگزار می شود
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • حمله تروریستی به مسجدی در هرات/ ۶ نمازگزار کشته شدند
  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • سرکارگر یزدی چشم انتظار حمایت خیرین برای آزادی است
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین