Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@15:08:00 GMT

کمبود و گرانی مرغ در ارومیه

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۹۸۹۴۵

کمبود و گرانی مرغ در ارومیه

مساله‌ای که با تأیید نایب‌رئیس اتحادیه مواد پروتئینی، گوشت و مرغ ارومیه در مصاحبه با رسانه‌های خبری مبنی بر عرضه بیش از ۵۰ درصد مرغ‌های موجود در بازار به صورت قاچاق رنگ جدی‌تری به خود گرفت. آن هم در حالی که آذربایجان غربی یکی از استان‌های تولیدکننده مرغ و گوشت مرغ است که سالانه میزان جالب توجهی از تولیداتش به سایر استان‌ها و برخی کشورهای همجوار صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بروز این مشکل به یکی از دغدغه‌های شهروندان این استان تبدیل شده است؛ مردمی که عادت به کمبود گوشت مرغ ندارند. به همین بهانه گشتی در شهر زدیم و درباره صحت و سقم عرضه گوشت مرغ با کارت ملی و شرایط عرضه این محصول از اصناف و مسئولان پرس‌وجو کردیم.  

توزیع مرغ با کارت ملی 

نایب‌رئیس اتحادیه مواد پروتئینی، گوشت و مرغ ارومیه با اشاره به کمبود کشتار مرغ در این شهر اظهار می‌کند: ۵۰ درصد مرغ موجود در بازار ارومیه که با قیمت ۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود قاچاق است.   «کریم عرب‌باغی» با اشاره به افزایش قیمت سرسام‌آور مرغ در روزهای اخیر و عرضه مرغ فقط با ارائه کارت ملی در برخی فروشگاه‌ها اظهار می‌کند: کمبود جوجه یک‌روزه و عدم عرضه آن به مرغداری‌ها، افزایش قیمت جوجه یک‌روزه و مقرون به صرفه نبودن آن برای مرغداری‌ها علت اصلی افزایش قیمت مرغ و کمبود آن در بازار است.  این مسئول با بیان این‌که در صورت تأیید مجوز عرضه مرغ یخ‌زده به بازار کمبود موجود جبران می‌شود، می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود تا چند روز آینده قیمت مرغ کاهش یابد.  

دوره کوتاه فروش مرغ با کارت ملی 

یکی از فروشندگان مرغ در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: با توجه به کمبود گوشت مرغ در بازار برخی فروشگاه‌ها فقط برای مدت کوتاه چندروزه اقدام به ارائه گوشت مرغ با کارت ملی کردند اما با انتشار اخبار آن، این اقدام متوقف شد و فروشگاه‌ها به فروش عادی مرغ روی آوردند.   «فرخ اکبری» با بیان این‌که کمبود مرغ در بازار قابل مشاهده است و باید هرچه سریع‌تر برای این مشکل چاره‌ای اندیشیده شود، ادامه می‌دهد: خریداران خواستار مرغ گرم هستند و تقاضا برای مرغ یخ‌زده بسیار پایین است. به همین دلیل ما فروشندگان به کیفیت مرغ توجه می‌کنیم و حجم آن را در نظر نمی‌گیریم تا بتوانیم با خرید محدود مرغ، خریداران را راضی نگه داریم.

وی تاکید می‌کند: مهم‌ترین دلیل ترجیح دادن گوشت گرم به گوشت یخ‌زده فاصله زمانی بین خرید تا فروش آن است. به این ترتیب که گوشت گرم را به‌اندازه‌ای می‌خریم تا به فاصله ۷۲ ساعت پس از زمان کشتار حتماً بفروشیم؛ اما مرغ یخ‌زده تا ۶ ماه هم می‌تواند در مغازه بماند و با وجود از دست دادن کیفیت باز هم فروخته می‌شود.  

مرغ‌های گران در مناطق بالای شهر 

یکی دیگر از فروشندگان مرغ در ارومیه درباره عرضه این محصول به صورت قاچاق عنوان می‌کند: این شرایط به هیچ وجه مقدور نیست؛ چراکه تمام مرغ‌های موجود در مغازه‌ها دارای کد رهگیری و کد دام‌پزشکی هستند و ماموران تعزیرات حکومتی نظارت سخت‌گیرانه‌ای در این زمینه دارند. تا جایی که تمام جاده‌ها نیز کنترل می‌شوند تا هیچ مرغی به صورت قاچاق رد و بدل نشود.

«یاشار اکبری» درباره نظارت‌های تعزیرات حکومتی عنوان می‌کند: البته درباره قیمت‌ها نظارت خوبی وجود ندارد، به طوری که بیشتر فروشندگان تعیین‌کننده قیمت هستند و منطقه به منطقه میزان سودی که از خریدار می‌گیرند بالا و پایین می‌شود؛ به طور مثال بنده که در مرکز شهر و در یکی از خیابان‌های پر رفت و آمد شهر به این کار مشغول هستم با گرفتن ۳ درصد سود، مرغ را به قیمت کیلویی ۱۴۸۰۰ می‌فروشم؛ اما مغازه‌های موجود در خیابان‌های بالای شهر از جمله استادان همین مرغ را به قیمت هر کیلو ۲۵ هزار تومان هم می‌فروشند و نظارت کافی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که قدرت خرید مردم پایین آمده است، بیان می‌کند: ساکنان مناطق بالای شهر توانایی خرید مرغ با هر قیمتی را دارند اما بنده اگر مرغ‌های خود را با احتساب بیش از ۳ درصد سود به مردم عرضه کنم دیگر فروشی نخواهم داشت. به همین دلیل ناچار به فروش کم با سود کمتر هستم که حتی با این وجود میزان فروشمان نسبت به سال گذشته ۵ برابر کاهش یافته است.  

بازار مرغ متحول می‌شود

هرچند به تأکید نایب‌رئیس اتحادیه مواد پروتئینی، گوشت و مرغ ارومیه و برخی مرغ‌فروشان ارومیه، عرضه گوشت مرغ با کارت ملی در مدت کوتاهی انجام شده است اما مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی این خبر را تکذیب می‌کند.    «احمد دهقان» در واکنش به اخبار منتشرشده مبنی بر ارائه گوشت مرغ با کارت ملی به همشهری می‌گوید: این اخبار به هیچ وجه قابل قبول نیستند و در هیچ یک از نقاط استان چنین اتفاقی نیفتاده است. خواهش می‌کنم آقایانی که ادعای این‌چنینی دارند آن فروشگاه‌ها را به بنده و رسانه‌ها نشان دهند.  

این مسئول ادامه می‌دهد: درست است که در بازار کمبود مرغ وجود دارد اما برای جبران این کمبود برنامه‌ریزی خوبی انجام داده‌ایم که تا چند روز آینده اجرایی می‌شود و کمبودها رفع خواهد شد. وی درباره علت کمبود گوشت مرغ در بازار بیان می‌کند: به دلیل گرمای شدید هوا بیش از ۳۰ درصد مرغ‌های گوشتی تولیدی تلف شده‌اند و با پایین آمدن میزان کشتار، میزان گوشت مرغ عرضه‌شده به بازار نیز کاهش یافته است. از سوی دیگر با توجه به بالا بودن قیمت گوشت مرغ در سایر استان‌ها، مرغ‌های تولیدی آذربایجان غربی به استان‌های دیگر صادر می‌شوند و این نیز یکی از دلایل کمبود گوشت مرغ در بازار است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تأکید می‌کند: قیمت مرغ در سایر استان‌ها نسبت به آذربایجان غربی قیمت بالاتری دارد و میزان کمبودشان نیز بیشتر از ماست. آذربایجان غربی یکی از استان‌های تولیدکننده گوشت مرغ است و با وجود تلفات ناشی از گرما باز هم تولیدش بیشتر از سایر استان‌هاست. به همین دلیل مرغ‌های تولیدی این استان به سایر استان‌ها صادر می‌شوند که صادرات گوشت مرغ به سایر استان‌ها نیز یکی از عوامل افزایش قیمت و کمبود گوشت مرغ در این استان به شمار می‌رود.  دهقان درباره برنامه‌های موجود برای تنظیم بازار می‌گوید: از چند روز آینده با عرضه گوشت یخ‌زده به بازار دیگر شاهد کمبود در بازار گوشت مرغ نخواهیم بود.

قیمت کاهش چندانی نخواهد داشت

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم می‌گوید: توزیع گوشت مرغ کاملاً آزاد بوده و بحث ارائه گوشت مرغ با کارت ملی شایعه‌ای بیش نیست.   «محمد دهقان» ادامه می‌دهد: تنها مشکل موجود در مورد گوشت مرغ بالا بودن قیمت آن است که این مشکل نیز با آغاز عرضه گوشت مرغ یخ‌زده حل خواهد شد. وی با تأکید بر کمبود گوشت مرغ در بازار، اظهار می‌کند: تغییرات خاصی در مورد قیمت مرغ انجام نخواهد نشد و فقط با عرضه گوشت مرغ منجمد سعی در تنظیم بازار این کالا داریم. سرپرست سازمان صمت آذربایجان غربی با رد توزیع قاچاقی مرغ در استان عنوان می‌کند: هیچ‌گونه قاچاقی در مورد گوشت مرغ وجود ندارد و اخبار منتشرشده را تکذیب می‌کنیم.

قیمت مصوب مرغ ۱۲۹۰۰ تومان است 

«عباس تابش»، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به قیمت نهایی مرغ اظهار می‌کند: ‌بر اساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و برای حمایت از تولیدکنندگان، طبق نظر ستاد تنظیم بازار کشور ۱۲هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده که بر همین مبنا قیمت مرغ زنده نیز ۸۵۵۰ تومان تعیین شده است. همه کشتارگاه‌ها هم مکلف هستند قیمت ۱۲هزار و ۹۰۰ تومانی مرغ را روی بسته‌بندی‌ها اعمال کنند و در صورت اقدامی غیر از این، با آن‌ها برخورد قانونی خواهد شد.  

علل گرانی مرغ

عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی افزایش تلفات و کاهش وزن‌گیری لاشه را عامل گرانی مرغ عنوان می‌کند و می‌گوید: افزایش قیمت سایر محصولات پروتئینی نظیر گوشت قرمز منجر به کاهش قدرت خرید ۵ تا ۶ دهک جامعه شده است که در نهایت قشرهای کم‌درآمد جایگزین کردن این محصول پروتئینی با مرغ در سبد خانوار چاره دیگری نداشتند.   «برومند چهارآیین» افزایش نامتعارف تلفات در واحدهای تولیدی را یکی دیگر از عوامل کمبود عرضه و افزایش قیمت مرغ در بازار می‌داند و می‌افزاید: در دنیا به طور معمول تلفات دوره پرورش کمتر از ۵ درصد است که با شروع تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و مشکلات متعدد در تامین واکسن مناسب طیور، میزان تلفات در واحدهای مرغداری به بیش از ۱۲ تا ۱۵ درصد رسیده است.

برخورد با متخلفان افزایش قیمت مرغ در اردبیل سرپرست سازمان صمت: عرضه هر کیلوگرم مرغ با قیمت بیش از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان غیرقانونی است

پوپک قاسمی-  اردبیل- خبرنگار: در استان اردبیل هم قیمت مرغ هم نوسانات زیادی دارد و در حالی که مسئولان از کنترل قیمت با انجام نظارت‌های دقیق در مورد قیمت نهاده‌های دامی مورد استفاده در مرغداری‌ها و ارائه قیمت ثابت خبر می‌دهند اما در حال حاضر عرضه مرغ در اردبیل با قیمت مصوب هر کیلو ۱۲۹۰۰ تومان وجود ندارد و و تا ۱۵ هزار تومان هم رسیده است.

 البته سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان عرضه مرغ بیش از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان برای هر کیلوگرم را غیرقانونی عنوان کرد و گفت: در صورت وجود گزارش‌های مردمی با متخلفان برخورد خواهد شد.   «رامین صادقی» با اشاره به ممنوعیت خروج مرغ از استان با توجه به وضعیت کنونی بازار عنوان کرد:‌ با توجه به وضعیت کنونی بازار و اقدامات لازم برای تنظیم بازار مقرر شد تا از خروج و افزایش قیمت مرغ جلوگیری به عمل آید. وی بیان کرد: به همین منظور اکیپی متشکل از نمایندگان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی، دامپزشکی، اتاق اصناف  و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای بررسی وضعیت بازار و زنجیره تامین گوشت مرغ از مرحله تامین تا مصرف پایش به عمل آید و نتیجه در جلسات کمیسیون تنظیم بازار برای اتخاذ تصمیمات لازم ارائه شود.

این مسئول درباره تنظیم بازار از تشدید نظارت و بازرسی این سازمان و برخورد با متخلفان خبر داد و گفت: بازرسان سازمان به صورت مستمر در بازار حضور دارند تا در صورت مشاهده تخلف ضمن تشکیل پرونده برای رسیدگی قانونی و صدور رای به تعزیرات حکومتی ارجاع دهند. وی تاکید کرد: از هم‌استانی‌ها انتظار داریم در صورت مشاهده هر گونه تخلف موضوع را با ما در میان بگذارند تا اکیپ‌های نظارتی و کنترلی بررسی‌های لازم را انجام داده و در صورت وجود هر گونه مشکل با متخلفان برخورد کنند که این موضوع در حال حاضر اولویت اساسی است.

مرغ گران در تبریز هر کیلوگوشت مرغ گرم در بازار با قیمت حدود ۱۵ هزار  تومان عرضه می‌شود

‌سیدمرتضی احمدپور -  تبریز – خبرنگار: طی روزها و هفته‌های اخیر، گرمای هوا موجب کاهش تولید مرغ در کل کشور شده و قیمت مصوب مرغ هم بر خلاف یکی دو ماه گذشته با افزایش همراه بوده است. با وجودی که قیمت مرغ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان مصوب شده است اما مرغ در بسیاری از فروشگاه‌های تبریز تا قیمت ۱۵ هزار تومان هم عرضه می‌شود آن هم در حالی که به گفته مسئولان کمبود در عرضه این محصول وجود ندارد و تنها تحت تاثیر شرایط کشور با افزایش همراه بوده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی درباره وضعیت قیمت مرغ در استان اظهار کرد: قیمت مرغ در آذربایجان‌شرقی به نسبت کشوری کمتر است و در حال حاضر قیمت هر کیلوگوشت مرغ گرم در بازار آزاد حدود ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان است.

در برخی شهرهای کوچک که قیمت‌ها از تبریز کمی گران‌تر است این قیمت حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است. «اکبر فتحی» افزود: با تمهیداتی که صورت گرفته همچنین معتدل‌تر بودن نسبی دما در استان به نسبت مناطق گرمسیر در حال حاضر از نظر تولید وضعیت خوبی داریم و به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش تولید وجود دارد که به سایر استان‌ها هم صادر می‌شود.

کد خبر 449754 برچسب‌ها استان اردبیل استان آذربایجان غربی استان آذربایجان شرقی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مواد پروتئینی آذربایجان غربی گوشت مرغ کارت ملی سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبیل تنظیم بازار تبریز آذربایجان شرقی استان اردبیل استان آذربایجان غربی استان آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۸۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوشت دوباره گران می‌‌شود؟

به گزارش «تابناک» به نقل از تجارت نیوز،  نرخ شقه گوسفندی در هفته دوم فروردین سال گذشته هر کیلو گرم ۳۷۰ هزار تومان بود و این عدد در هفته پایانی اسفند با افزایش ۶۳.۵ درصدی به ۶۰۵ هزار تومان رسید.

 این عدد در هفته پایانی فروردین بین ۶۲۰ تا ۶۵۰ هزار تومان متغیر بوده و باید دید تا پایان سال، قرار است این بازار چه وضعیت قیمتی به ثبت خواهد رساند.

کاهش مصرف

در حالی که به گفته فعالان بازار سرانه مصرف گوشت قرمز کاهش بسیاری داشته و بخشی از مشتریان به سمت بازار گوشت مرغ سوق پیدا کرده‌اند، رئیس سازمان دامپزشکی مصرف سرانه گوشت قرمز هر ایرانی را ۷ کیلو گرم عنوان کرد. پیش‌تر (سال ۱۴۰۲) مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور این عدد را ۶ کیلو گرم اعلام کرده بود. افشین صدر دادرس به مهر گفته بود طی چند سال اخیر با افزایش قیمت گوشت مصرف سرانه هر ایرانی از ۱۲ کیلوگرم به حدود ۶ کیلو گرم رسیده است.

وضعیت نجومی نرخ این کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ که جهش‌های قیمتی را تجربه کرد قطعا سرانه مصرف را در سال ۱۴۰۲ دستخوش تغییرات بیشتر کرده است.

برنامه‌های روی زمین‌مانده

متولیان بخش دولتی و خصوصی برای ساماندهی بازار گوشت، پیشنهادهای متعدد داشته‌اند که یکی از این پیشنهادها با توجه به کمبود نقدینگی و کشتار دام‌های مولد، واردات دام پایه پروار بود. به گفته دامداران حدود ۴ ماه زمان نیاز است تا گوشت دام پایه پروار آماده توزیع د ر بازار شود.

این موضوع تا امروز هنوز محقق نشده است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص گفت، مجوز واردات دام پایه پروار از برخی کشورها از سوی سازمان دامپزشکی صادر شده و در این خصوص مشکلی وجود ندارد. واردکنندگان و بخش خصوصی برای این امر باید اقدام کنند که استقبال نشده است.

این کشورها شامل روسیه، گرجستان، قزاقستان، اروگوئه، استرالیا، نیوزلند و برزیل است. البته قرار گرفتن برزیل در فهرست موجود با ارسال اطلاعات درخواستی ایران از سرویس دامپزشکی این کشور خواهد بود.

اما سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره عدم واردات دام پایه پروار، دی ماه سال گذشته گفته بود، معاونت تخصصی در حال برنامه‌ ریزی است که چه حجمی دام پایه پروار نیاز به واردات دارد. محدودیتی هم برای منابع ارزی وجود ندارد و با توجه به تولید دام پروار در داخل، میزان کسری در حال برآورد است که بر اساس آن تأمین ارز شود.

در نهایت گویا صرفه اقتصادی در واردات دام آماده کشتار و گوشت گرم و منجمد است.

عرضه ۳۰ هزار تن گوشت در نیمه دوم سال

بخشی از نیازمندی بازار گوشت قرمز به وسیله جامعه عشایر تأمین می‌شود. این عدد حدود ۲۵ درصد است. رئیس پیشین سازمان امور عشایر، مهر سال گذشته از آمادگی جامعه عشایر برای افزایش تولید گفته بود. سیاوش احمدی قائد با اشاره به طرح تولید قراردادی گوشت دام تاکید کرد، عشایر برای تولید قراردادی یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام ظرفیت دارند.

در این خصوص فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان هم اظهار کرده، سال گذشته با حمایت دولت با وجود تمام تنگناها، قرارداد تأمین ۱۲۲ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز با جامعه عشایری منعقد شد.

وی اضافه کرد، تا کنون ۹۵ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز در اختیار جامعه عشایری کشور قرار گرفته و با توجه به انعقاد قرارداد تولید قراردادی ۵۰۰ هزار رأس دام، از اواخر خرداد دام تولیدی عشایر روانه بازار می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان تصریح کرده، مرحله بعدی تولید قراردادی دام از سوی عشایر اواخر تیر منعقد می‌شود که گوشت تولیدی آن در ماه‌های آذر، دی و بهمن عرضه خواهد شد.

وی ابراز کرد: امسال برای ۱.۵ میلیون رأس تولید قراردادی دام با عشایر قرارداد منعقد می‌کنیم و ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در نیمه دوم سال به بازار عرضه می‌شود. با توجه به نزدیکی اعیاد قربان و غدیر خم (۲۸ خرداد و ۱۵ و ۱۶ تیر) نهادهای متولی باید برای تأمین بازار تدابیر لازم را اندیشیده تا همچون سال گذشته شاهد سیر نجومی قیمت‌ها در سال جاری نباشیم.

دیگر خبرها

  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • قیمت جدید گوشت و مرغ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • گوشت دوباره گران می‌‌شود؟
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی در استان قزوین 
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله