Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@10:52:04 GMT

چشم امید بیماران به اهدای زندگی شهروندان

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۰۶۲۹۱

چشم امید بیماران به اهدای زندگی شهروندان

۹ مرداد سالروز تاسیس سازمان انتقال خون است که به روز اهدای خون نامگذاری شده است.

خبرگزاری شبستان، قم – محمدرضا جایروند: نهم مرداد ماه سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران از سوی دکتر «فریدون علا» است که در سال 1353 با هدف سامان بخشیدن به خون رسانی و ترویج فرهنگ اهدا و تهیه و تأمین خون و فرآورده های سالم برای رفع نیاز بیماران نیازمند به ویژه تالاسمی و هموفیلی و لوسمی تاسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از چهل و پنچ سال پیش تاکنون، 9 مرداد به عنوان روز اهدای خون نامگذاری شده تا مردم با شعار «اهدای خون، اهدای زندگی» بخشی از وجود خود را تقدیم کنند تا جان تازه ای به بیمارانی دهند که چشم انتظار اهدای خون هستند.


کارشناسان می گویند هر فرد بالغ (بين 17 تا 65 سال) با وزن متوسط پنجاه کيلوگرم، حدود 5/5 تا 6 ليتر خون دارد و با اهداي 250 سي سي تا 450 سي سي از خون خود، نه تنها سلامتي خود را به مخاطره نمي اندازد، بلکه ضمن کمک به سلامتي خود، نجات بخش زندگي ديگري نيز خواهد شد.


اجزاء خون عمدتا از پلاکت، پلاسما و گلبول های قرمز تشکیل شده است که پلاکت برای بیماری های خونریزی دهنده و زمانی که پلاکت کاهش یافته است، پلاسما برای تأمین پروتئین های خونین و گلبول های قرمز برای کم خونی ها یا خونریزی ها بکار می رود.


پلاکت‌ها یا ترومبوسیت‌ها اجزای مسطحی هستند که در خون وجود دارند و از بقیه سلو‌ل‌های خونی بسیار کوچک‌ترند. این ساختارها حاوی آنزیم‌هایی هستند که باعث انعقاد خون می‌شوند. وظیفه اصلی پلاکت خون جلوگیری از خون‌ریزی و خارج شدن گلبول‌ قرمز از داخل رگ است بنابراین کاهش پلاکت خون مقدار باعث خونریزی خواهد شد.


مقدار پلاکت بین 150 تا 400 هزار در هر میلی‌مترمکعب خون برای بزرگسالان طبیعی محسوب می‌شود و کمتر از150 هزار عدد در میلی‌متر مکعب کمبود پلاکت را نشان می‌دهد.


خون مردگی، خونریزی دهان، کبودی پوست، ضعف و بی حالی و خون دماغ از علائم کاهش پلاکت در خون به شمار می آید.


پلاسما نیز یک بخش مایع خون، و حاوی پروتئین‎های حیاتی و آنتی‎بادی‎هایی برای لخته شدن خون و حفظ ایمنی بدن است. پلاسما یک منبع مهم در مراقبت‌های پزشکی است و سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را یک داروی حیاتی تلقی می‎کند.


در حقیقت، پلاسمای خون مایع زرد رنگ تشکیل دهنده خون پس از جداسازي خون از سایر اجزای سلولی خود و حامل سلول هاي خوني حاوي آب، نمک، آنزیم، آنتی بادی و پروتئین محسوب می شود.


اجزای بسیار مهم پلاسما است که در تولید داروهای بسیار مهم و حیاتی برای بیماران نیازمند کاربرد به سزایی دارد.


کم‌خونی نیز ختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد.


وضع اهدای خون در ایران و جهان


اهدای خون در ایران در وضع مطلوبی قرار دارد ولی این مساله در کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار بهتر است و این کشورها از سیاست های خونی یکپارچه ای برخوردار هستند.


سالانه در دنیا ۱۷۷ میلیون اهدای خون صورت می‌گیرد که سهم کشور ما بیش از ۲ میلیون اهدای خون در سال است یعنی حدود ۲۰ درصد از کل خون‌هایی که در ۲۱ کشور عضو منطقه مدیترانه شرقی اهدا می‌شود.


ایرانیان با توجه به حس دینی و مذهبی و همچنین نوع دوستی که در دل و جان آنان قرار دارد، توجه ویژه ای به مساله اهدای خون داشته و آمارها نشان دهنده افزایش اقبال مردم به سوی اهدای خون است.


«بشیر حاجی بیگی» سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه ایرانیان دارای خونی با بالاترین ضریب سلامت و امنیت در جهان هستند، می گوید که اهدای خون با 200 هزار تن آغاز شد و هم اکنون به 2 میلیون و 100 هزار واحد اهدای خون رسیده ایم.


بر اساس آمار اعلام شده از سوی وی، در سال گذشته ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار واحد خون و فرآورده در کشور در ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی توزیع شده است. هم اکنون چهار هزار نمونه خون بند ناف از اهدا کنندگان ذخیره و ۱۷ پیوند موفق سلول بنیادی از این بانک در بیمارستان شریعتی انجام شده است.


آمارهای سازمان انتقال خون نشان می دهد که در سه ماه اول سال 98 بیش از 518 هزار واحد اهدای خون شده که 62 هزار تن برای نخستین بار موفق به اهدای خون شده اند.


افزایش 7 درصدی اهدای خون در قم


در سه ماه نخست امسال ۱۰ هزار و ۲۵۷ واحد خونی در قم اهدا شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۷ درصد افزایش یافته است.


«علیرضا کبیری» معاون فنی اداره کل انتقال خون قم در این باره می گوید که از ابتدای امسال تا پایان خردادماه ۱۲ هزار و ۴۹۰ تن برای اهدای خون به مرکز اهدای خون قم در میدان روح الله مراجعه کردند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۲۵۷ تن موفق به اهدای خون شدند که که از هر کدام یک واحد خون دریافت شد.


در حالی که آمار اهدای خون 27 تن از هزار تن، آمار مطلوبی به شمار آمده و میانگین کشوری به شمار می آید، قم با آمار 30 تن در وضعیت مطلوبی بسر می برد.


«مرتضی نوریان» مدیرکل انتقال خون این مساله را نشان دهنده همت شهروندان قمی در اهدای خون دانست و تأکید کرد که رسانه های استان نقش بسیار خوبی در این زمینه ایفا می کنند.


وی البته ساخت بیمارستان های جدید و همچنین افزایش مراجعه شهروندان شهرهای مختلف به بیمارستان های قم را نیازمند گسترش فرهنگ اهدای خون در کشور توصیف کرد.


۵۹ درصد اهداکنندگان مستمر بوده که در یک سال گذشته بیش از ۲ مرتبه خون اهدا کرده اند.


از این تعداد ۳۴۸ تن بانوان بودند که موفق به اهدای خون شدند و ۴.۳ درصد از کل اهداکنندگان خون را به خود اختصاص دادند؛ آماری که نگرانی مدیرکل انتقال خون قم را به همراه دارد.


نوریان در این باره می گوید که میزان اهدای خون از سوی بانوان قمی پایین است و آنها مطمئنا باشند آزمایش و تست های لازم برای اهدای خون گرفته می شود و اگر خطری وجود داشته باشد اجازه اهدای خون به آنها داده نمی شود.


اهمیت اهدای خون


شعار «اهدای خون، اهدای زندگی» نشان دهنده اوج اهمیت اهدای خون است چرا که بسیاری از بیماران به دلیل خونریزی و کمبود خون جان خود را از دست می دهند در حالی که اگر خون مورد نیاز آنها وجود داشت، زندگی خود را ادامه می دادند.


این مساله در سوانحی نظیر تصادف های رانندگی، زلزله، سوختگی و همچنین زایمان و بیماری هایی نظیر سرطان و تالاسمی بیشتر نمود پیدا می کند. هر سال بیش از 600 هزار مادر بر اثر پیامدهای بارداری جان خود را از دست می دهند که مرگ یک چهارم آنان ناشی از خونریزی است.


اهدای خون نه تنها ضرری برای افراد ندارد بلکه فواید بسیاری را نیز برای آنان به دنبال دارد که جلوگیری از بروز خطر هموکروماتوز، سلامتی قلب و کبد، کاهش خطر ابتلا به سرطان، کاهش وزن و ساخت گلبول های جدید خونی از این فواید محسوب می شود.

پایان پیام/549

منبع: شبستان

کلیدواژه: اوقات فراغت مجلس روزنامه روزنامه ها کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد خراسان جنوبي رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ره استاندار خراسان جنوبی غنی سازی اوقات فراغت قم سازمان انتقال خون اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۰۶۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون

به گزارش خبرآنلاین، آسترازنکا شرکت بزرگ تولیدکننده دارو سرانجام پس از چندسال تایید کرد که واکسن کرونای این شرکت می‌تواند عوارض جانبی لخته خون و کاهش پلاکت‌ ایجاد کند.

تسنیم در خبری نوشت: آسترازنکا ـ شرکت بزرگ تولیدکننده دارو ـ سرانجام پس از چندسال تایید کرد که واکسن کرونای این شرکت با نام تجاری کوویشیلد (Covishield) که در سطح گسترده‌ای استفاده شده، ممکن است عوارض جانبی نادر از جمله لخته خون و کاهش پلاکت‌ خون ایجاد کند.

شرکت بریتانیایی ـ سوئدی آسترازنکا، کوویشیلد را با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخت و تولید آن در دوران همه‌گیری کرونا در مؤسسه سرم هند انجام شد. این واکسن در بیش از ۱۵۰ کشور از جمله انگلیس و هند تزریق شد.

یافته‌های برخی پژوهش‌های انجام‌شده در دوره همه‌گیری نشان می‌داد که این واکسن در محافظت مقابل ویروس کرونای جدید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد مؤثر است.

با وجود این، یافته‌های پژوهش‌های بعدی نشان داده که این واکسن ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود که می‌تواند مرگبار باشد.

تعدادی از افراد در بریتانیا یک شکایت جمعی را ثبت و اعلام کرده‌اند که این واکسن منجر به بروز مرگ و میر و صدمات شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا ۱۰۰ میلیون پوند برای حدود ۵۰ قربانی هستند.

در حالی که آسترازنکا ادعای افراد را رد می‌کرد، برای اولین بار در یکی از مدارک دادگاه تایید کرده است که این واکسن در موارد بسیار نادر، باعث سندرم لخته خون می‌شود که علامت اصلی ایجاد لخته خون و تعداد پایین پلاکت خون در انسان است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901644

دیگر خبرها

  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • اعتراف تولیدکننده واکسن آسترازنکا به عوارض نادر و لخته خون
  • گفت‌وگو باکارگردان مجموعه‌مستند «پابه‌ماه»/ قصه‌هایی تماشایی از امید و زندگی
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • دعوت برای اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • گردهمایی بی‌سابقه و زندگی‌بخش در باشگاه گل‌گهر
  • گردهمایی بی‌سابقه و زندگی‌بخش در باشگاه گل‌گهر (عکس)