Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@01:17:20 GMT

نحوه مدیریت بافت تاریخی بازار تهران در نشستی بررسی شد

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۰۹۶۳۵

نحوه مدیریت بافت تاریخی بازار تهران در نشستی بررسی شد

به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا، پنجمین سلسله گفت و گوهای میراث فرهنگی استان تهران با حضور محمد حسین طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲، کاوه حاجی علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری، محمد سعید ایزدی عضو هیات علمی معماری و مرمت بوعلی سینا همدان و محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران در موزه فرش برگزار و در این نشست در خصوص راهکارهای توسعه بازار تهران تبادل نظر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براین اساس تهران قدیم، پنج محله داشته که هر کدام از این محلات دارای پاتوقی بود که هر پاتوق نیز به چند گذر تقسیم می شد.
بنای اولیه مجموعه بازار تاریخی تهران به دوره شاه طهماسب صفوی باز می گردد، هم اینک بافت قدیمی و تاریخی شهر و محله ای به همین نام دارد که در کنار دیگر بناهای تاریخی محدوده خود همچون مسجد امام(ره) و مسجد جامع، علاوه برایفای نقش به عنوان یک مرکز عمده تجاری و اقتصادی، یک مجموعه تاریخی مناسب و منحصربفرد گردشگری در قلب پایتخت است.
قدیمی ترین بخش های بازار بزرگ تهران عبارت است از بازار لباف ها، کرجی دوزها، سراج ها و نعل چی ها که در زمان فتحعلی شاه قاجار چهار سوق بزرگ و کوچک هم به آن اضافه شد.
بازار تهران در دوره ناصر الدین شاه دارای راسته ها و تیمچه های بیشتری شد، در این دوره بخش های اصلی بازار نیز شامل بازار کفاش ها، بازار فرش فروشان، بازار امیر، بازار ساعت فروش ها، بازار زرگر ها، بازار عباس آباد، بازار بین الحرمین، چهار سوق بزرگ وکوچک، بازار آهنگر ها، بازار مسگر ها، بازار پاچنار وبازار چهل تن(مربوط به دوره فتحعلی شاه قاجار) شد.

گفتنی است که بازار تهران با وسعت بیش از ۱۲۱ هکتار بین خیابان های خیام، مولوی، ۱۵ خرداد و مصطفی خمینی(ره) قرار گرفته که با وجود بناها و مجموعه های تاریخی و ارزشمند نیز خطر های مختلفی از جمله اطفای حریق و غیره این مجموعه را تهدید می کند؛ این نشست در حالی برگزار شد که بسیاری از دوستاران و متولیان شهری و میراث فرهنگی نظرات و ایده های خود را با چنین حوادث احتمالی مطرح کردند.

افزایش آگاهی مردم به بازار تهران باید مورد توجه قرار گیرد

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان در این نشست صحبت های خود را با این معیار مطرح کرد که باید درک و فهم درستی را نسبت به بازار در سطح جامعه ایجاد کرد و گفت: در ۷۰تا ۸۰سال اخیر رویکردها  بیشتر مربوط به کالبد و فیزیک آن بوده ولی واقعیت این قضیه نبوده بلکه می بایست آگاهی و سطح بینش مردم را نسبت به این مجموعه بالا برد چرا که ما به اصل موضوع بی تفاوت برخورد کرده ایم.

ایزدی با اشاره به اینکه باید بازخوانی صحیحی نسبت به محدوده طهماسبی و ناصری تهران قدیم داشت افزود: مجموعه عرصه تاریخی در دوران تحول روند پویایی طی کرده است که این انسجام و همپیوندی می تواند کم رنگ شدن نقش تاریخی را از جبران کند.

وی با بیان اینکه برای توسعه بازار نگاه متعادل ملاک عمل خواهد بود تصریح کرد: ۲ طراح آلمانی از سال ۱۹۶۲ برای بازار تهران طرح هایی را انجام و زوایای این مجموعه را مورد رصد و بررسی خود قرار دادند.

به گفته ایزدی نقش و فهم مردم در قبال حفاظت بیشتر ملاک عمل است که برای مطالبه گری و مراقبت بیشتر می بایست سطح آگاهی جامعه را بالا برد.

*بازار تبریز بهترین الگو در رویارویی با حوادث بود

 معاون میراث فرهنگی کشور نیز در این نشست  به تجربه مهار اطفای حریق و الگوی موفق بازاریان تبریز پرداخت و با بیان اینکه  ۷۰درصد بازار تبریز بیمه و مجهز به امکانات شیر و سیستم اطفای حریق بود ادامه داد: با این رویکرد کمتر از یک ساعت آتش خاموش و خسارات آن فراگیر نشد.

به گفته محمد حسین طالبیان این معیار به هیچ عنوان در تهران صدق نخواهد کرد بلکه برخی سوداگران با تخلف گسترده در صدد هستند منافع اقتصادی خود را گسترش دهند.

وی بازار تهران را مجموعه ای از پدیدهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برشمرد و اظهار داشت که در برخی حوادث نمی توان با یک تیم متخصص این مجموعه را نجات داد بلکه می بایست تمامی دستگاهی ذیربط از جمله شهرداری، میراث و سایر دستگاهها همگام و همکاری گسترده را با چنین حوادث احتمالی داشته باشند.

*رویکرد شهرداری توجه به ارزش های بازار تهران است

از دیگر مهمانهای شهری در این نشست شهردار منطقه ۱۲ تهران بود که با بیان اینکه بی توجهی و بی مهری در ۱۰۰ سال گذشته در بازار موجب از بین رفتن برخی ارزش ها شده است گفت:  رویکرد شهرداری توجه به ارزش های پیش رو خواهد بود.

سعادتی بازار تهران قدیم را ترکیبی از ارزش های معماری و روش های اجتماعی ساکنان آن برشمرد و خاطر نشان کرد: ارزش های اجتماعی به انسان ها مرتبط بوده و در دوره های مختلف تغییر و تکامل پیدا کرده است که اگر به این موضوع در بعد کالبدی آن بی توجه باشیم در آینده ای نه چندان دور به ضد ارزش تبدیل خواهد شد.

شهردار منطقه ۱۲ تهران به قوه اقتصادی بازار تهران اشاره کرد و گفت که این موضوع می تواند مهم ترین تهدید یا بزرگترین قدرت محسوب شود، هنرما این است تا از متخصصین در جهت نفع ارزش ها بهره ببریم.

* روزانه یک میلیون نفر در بازار تردد دارند

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران تصریح کرد: روزانه یک تا ۲ میلیون نفر از این مجموعه بازدید می کنند که ما باید فکر اساسی در این رابطه داشته باشیم.

حاجی علی اکبری با بیان اینکه باید به بازار تهران نگاه محله ای و پایدار داشت گفت: سازمان نوسازی در ۲ سال اخیر ورود جدی تری به مجموعه بازار داشته و سال گذشته دفتری را برای محلات سیروس و بازار به صورت تفکیک شده ایجاد کردیم.

وی با اشاره به اینکه پس از این رویکرد آسیب شناسی طرح ها و برنامه ها را مد نظر داریم افزود: از دهه ۴۰ شاهد برنامه های متنوعی در خصوص بازار بوده ایم ولی آنها عملیاتی، پخته و متقن نبوده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی گفت: در صدد هستیم تا با ایجاد دفتری مشترک در بازار تهران بتوان به صورت مشترک توجه ویژه ای به بافت و مجموعه تاریخی تهران قدیم داشته باشیم.

تهرام/۷۲۴۷//۶۱۳۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسجد جامع بازار تهران میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۰۹۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها

سهام سرخابی‌ها در حالی هفته گذشته معامله شد که برای این واگذاری شرایطی جهت بررسی صلاحیت متقاضیان اعلام شده بود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، 85 درصد از سهام سرخابی‌ها در حالی هفته گذشته به‌ قیمت هر سهم استقلال 3 هزار و 46 ریال و ارزش کل 2 هزار و 800 میلیارد تومان و نیز به قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس 3 هزار و 580 ریال و ارزش کل 3 هزار و 200 میلیارد تومان معامله شد که برای این واگذاری شرایطی جهت بررسی صلاحیت متقاضیان اعلام شده بود.

مطابق آگهی منتشر شده اعلام شده بود عرضه بلوک سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با رعایت دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی(استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری‌ها صورت خواهد گرفت. بر اساس مفاد این دستورالعمل صلاحیت‌های عمومی و تخصصی متقاضیان مورد بررسی قرار گرفته و صرفا اشخاص واجد شرایط امکان رقابت در روز عرضه را داشتند.

همچنین مطابق مفاد دستورالعمل مذکور، شاخص‌های مربوط به صلاحیت‌های فنی و مدیریتی متقاضیان(به عنوان بخشی از شاخص‌های صلاحیت تخصصی) و صلاحیت امنیتی(به عنوان بخشی از شاخص‌های صلاحیت عمومی) توسط کارگروه بررسی صلاحیت، موضوع این دستورالعمل مورد بررسی قرار گرفته و شاخص‌های مربوط به تمکن مالی و نیز شاخص‌های صلاحیت عمومی متقاضیان مطابق مفاد ماده 2 ضوابط مربوط به شرایط متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران توسط شرکت فرابورس ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این راستا متقاضیان بلوک‌های 85 درصدی سرخابی‌ها می‌بایست نسبت به تکمیل و ارائه تعهدنامه حضور در رقابت، مندرج در پایگاه اینترنتی سازمان خصوصی‌سازی(بخش آگهی‌های عرضه(اصل 44) قسمت مستندات عرضه) اقدام می‌کردند.

افزون بر این، متقاضیان به منظور ضمانت اجرای این تعهد، علاوه بر تامین سپرده شرکت در رقابت موضوع بند ج آگهی واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، معادل یک درصد دیگر از ارزش پایه سهام قابل واگذاری را به عنوان سپرده بررسی صلاحیت به صورت نقد و یا ضمانت بانکی معتبرحسب مورد، به حساب سازمان خصوصی‎‌سازی واریز و رسید آن و یا اصل ضمانت‌نامه را همزمان با سایر مدارک به این سازمان تحویل می‌دادند.

شایان ذکر است در صورت انصراف هر یک از متقاضیان تایید صلاحیت شده از حضور در رقابت، سپرده نقدی و یا ضمانت‌نامه بانکی در اختیار سازمان خصوصی‌سازی(معادل یک درصد مذکور) به نفع این سازمان خصوصی‌سازی ضبط می‌شد، بعلاوه این که در صورت عدم واریز سپرده و یا تحویل ضمانتنامه و نیز عدم ارائه تعهدنامه حضور در رقابت تا موعد مقرر، صلاحیت متقاضی هم مورد بررسی قرار نمی‌گرفت.

این گزارش می‌افزاید: مطابق آگهی منتشر شده در راستای بررسی صلاحیت متقاضیان سرخابی‌ها، به منظور بررسی صلاحیت‌های فنی و مدیریتی متقاضیان می‌بایست علاوه بر ارائه درخواست خرید و مدارک لازم و نیز ارائه تضامین مربوط به حضور در رقابت به کارگزار مربوطه برای ارائه به شرکت فرابورس ایران، طی زمان و چارچوب مقرر در ضوابط و مقررات فرابورس، مستندات قابل ارائه مربوط به بررسی صلاحیت‌های فنی و مدیریتی موضوع جدول بند ب ماده 3 دستورالعمل فوق‌الذکر را به همراه مدارک سپرده به سازمان خصوصی‌سازی تحویل می‌دادند.

صلاحیت امنیتی خریدار نیز به عنوان یکی از موارد سنجش صلاحیت‌های عمومی موضوع دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی(استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاریها، توسط این سازمان خصوصی‌سازی از مراجع ذیربط مورد استعلام قرار گرفت. البته این نکته نیز اعلام شده بود که در صورت عدم پاسخ به استعلام تا قبل از عرضه توسط مراجع فوق، اعلام فهرست متقاضیان واجد شرایط و فرایند عرضه مطابق دستورالعمل مذکور صورت خواهد گرفت.

همچنین مطابق آگهی منتشر شده در راستای بررسی صلاحیت متقاضیان سرخابی‌ها، در صورت عدم ارتباط موضوع فعالیت تجاری متقاضی با موضوع فعالیت شرکت مورد عرضه، هر گونه فعالیت تجاری رسمی و قانونی در زمینه تولیدی، صنعتی، خدماتی و صادراتی که موید تسلط متقاضی به امور تجاری و بازرگانی باشد به عنوان شاخص صلاحیت فنی مدیریتی(موضوع بند ب ماده 3 دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی(استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری‌ها) پذیرفته می‌شود و حداقل سابقه فعالیت برای این دسته از متقاضیان 5 سال خواهد بود. چنانچه متقاضی و یا شرکت تحت تملک وی در زمره شرکتهای پذیرفته شده و دارای بازار فعال در بورس یا فرابورس باشد نیز، واجد امتیاز مربوط به شاخص موضوع فعالیت خواهد بود.

افزون بر این اعلام شده بود خریدار به منظور حضور در جلسه کارگره بررسی صلاحیت جهت تبیین برنامه اداره و توسعه بنگاه می‌تواند نسبت به معرفی نماینده تام‌الاختیار خود به سازمان خصوصی‌سازی اقدام نماید.

همچنین تضمین ارائه شده توسط متقاضیان رد صلاحیت شده پس از اعلام نتیجه بررسی‌های کارگروه، قابل استرداد خواهد بود، و پس از پایان رقابت تضمین متقاضیان حاضر در عرضه(با تایید شرکت فرابورس ایران) مسترد خواهد شد.

مطابق آگهی منتشر شده در راستای بررسی صلاحیت متقاضیان سرخابی‌ها، چنانچه در هر مرحله از فرایند واگذاری و تا زمان ابلاغ قرارداد واگذاری، مواردی مبتنی بر عدم احراز صلاحیت متقاضی کشف گردد، سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند نسبت به لغو واگذاری به خریدار اقدام نماید.

ضمن این که برنامه یا طرح توجیهی ارائه شده از سوی متقاضیان مشمول بررسی صلاحیت‌های فنی و مدیریتی جزو لاینفک قرارداد واگذاری بوده و به عنوان تعهدات قراردادی خریدار منظور و توسط سازمان خصوصیسازی مورد نظارت قرار می‌گیرد.

علاوه بر این متقاضی خرید متعهد می‌گردد در انتصاب مدیران شرکت واگذار شده شاخص‌های صلاحیت عمومی موضوع جدول بند الف ماده 3 دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی(استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری‌ها را رعایت نماید، و این موضوع در قرارداد واگذاری درج خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است
  • صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها