Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه نهم مرداد ماه نود و هشت خود به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهور، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند.

این تصمیم با هدف حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزار‌های پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی، هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است، اتخاذ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و سکوک و نیز رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس و سکه و خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی کشور، از دیگر اهداف لایحه یاد شده است.

 وحید شقاقی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا حذف ۴ صفر از پول ملی را اقدامی مناسب برای اقتصاد ایران می‌دانید؟ به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: این تصمیم در شرایط فعلی اقتصاد کشور به صلاح نیست و دولت در تصویب این لایحه پیشنهادی بانک مرکزی عجله کرد.

او ادامه می‌دهد: غیر از هزینه بر بودن این لایحه ، این موضوع دارای بار روانی است و می‌تواند در کالا‌های ارزان قیمت تورم‌زا باشد.

 این اقتصاددان با تاکید بر اینکه هنوز ۵۰۰ تومان در اقتصاد ما ارزش دارد و کار می‌کند، می‌گوید: هنوز هم می‌توان کالایی را با ۵۰۰ تومان خریداری کرد یا در شهرستان با این رقم مسیری را با تاکسی رفت.

شقاقی می‌گوید: تمامی کشور‌هایی که دست به حذف صفرها در پول ملی خود زدند به یک ثبات اقتصادی رسیده بودند، اما در شرایط کنونی این اقدام دولت اثربخشی و اثرگذاری لازم در اقتصاد کشور را ندارد.

او ادامه می‌دهد: در شرایطی که اقتصاد به ثبات نسبی برسد می‌شود این موضوع را مطرح کرد تا مبادلات ریالی با ارز‌های مختلف آسان‌تر شود و حساب‌های مالی نیز راحت‌تر صورت گیرد.

این اقتصاددان می‌گوید: خیز بانک مرکزی برای حذف ۴ صفر اشتباه است، زیرا به غیر از هزینه‌هایی که این موضوع در شرایط فعلی دارد و موضوع جمع‌آوری و چاپ جدید اسکناس‌ها، شبهه ناک است؛ ضمن آنکه اقتصاد ایران همچنان بی ثبات است.

او می‌گوید: اگر کشور‌های ترکیه، آلمان، آرژانتین، مکزیک و برزیل و هلند حذف صفر پول ملی خود اجرا کردند همه این کشور‌ها ارزش پول ملی‌شان به شدت افت کرده بود و به ثبات نسبی رسیده بودند، این در حالی است که در ایران هنوز این اتفاق رخ نداده است.

خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ارزش پول ملی حذف 4 صفر حذف صفر از پول ملی جزییات حذف صفر از پول ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۰۹۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد/ هر چه به نفع مردم و اقتصاد کشور باشد را انجام می‌دهیم حتی اگر عده‌ای مخالفت کنند

به گزارش جماران، عصر امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ماه رئیس جمهور در جمع مردم غرب تهران در امام زاده حسن گفت: یاد شهدای مناطق غرب تهران به ویژه منطقه ۱۷ را گرامی می‌دارم به جانبازان و خانواده ایثارگران ادای احترام می کنم.

وی افزود: منطقه ۱۷ و ۱۸ و این منطقه امام زاده، مردمانی متدین انقلابی و با بصیرت و برای تهران بزرگ خانواده های تاثیر گذاری هستند.

رئیس جمهور گفت: یادمان نمی رود همواره این مناطق در دفاع مقدس در صف اصلی بودند و همواره یار انقلاب و یار رهبر فرزانه انقلاب بودند.

وی تصریح کرد: مردمان این منطقه تهران، مردمانی سخت کوش و همراه با انقلاب اسلامی بودند و بنده نسبت به همه مردم این مناطق ادای احترام می کنم.

وی خاطرنشان کرد: بنده دنبال این بودم که در یک فرصتی در جمع شما فرصت حضور پیدا کنم و حتما لازم بود در جمع مردم این منطقه عرض سلام و ادب داشته باشم.

رئیسی تاکید کرد: در این منطقه هستند چهره هایی که در عرصه های فرهنگی و ورزشی و اقتصادی انسان های موثری بودند.

وی افزود: بنای دولت توجه به خداست و بندگی خدا و قانون خدا و باید و نباید های الهی در همه عرصه های زندگی است.

وی در ادامه گفت: نکته دوم آن چه در وصایای شهدا آمده اجرای عدالت است و آنچه از امکانات و زمینه ها در کشور وجود دارد بر اساس عدالت توضیع شود و از سال اول دولت گفتیم بودجه ای که به مجلس می خواهد داده شود بر مبنای عدالت در مناطق مختلف کشور باشد.

رئیسی تصریح کرد: ما باید در ۱۰ هزار روستا مسئله تنش آبی را حل می کردیم و امروز نیمی از میزانی که هدف گذاری شد حل شده است.

وی افزود: ما در تهران خاموشی های زیادی داشتیم و ما ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم و امروز با تولید برق ۸ هزار مگاواتاین موضوع، حل شده است.

وی در ادامه گفت: از مشکلات این مناطق و دیگر مناطق کشور مسئله مهم اشتغال بود که در برنامه ریزی دولت گفتیم باید یک میلیون شغل ایجاد می شد، اما بحمدالله ما از آن وعده ای که داده شد، عقب نیستیم و در خیلی از استان ها آمار بیکاری کاهشی شده و پنج درصد رسیده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: در این رابطه باید کار بسیار بشود و حتما باید کارهایی انجام داد که خانوادت های ما دغدغه بیکاری فرزندان شان نداشته باشند.

وی افزود: در موضوع مسکن، اگر یک میلیون مسکن ایجاد شود می تواند نیاز مردم را بر طرف کند، باید بگویم که قابل قیاس نیست میزان اراضی که به شهرهای کشور ایجاد شده حدود صد برابر گذشته است و اعلام کردیم که 2 میلیون 400 هزار مسکن در حال ساخت وجود دارد برای این که آنچه در قانون آمده و نیاز کشور مرتفع بشود.

رئیسی در ادامه گفت: مسئله اقتصادی نیازی کشور است و رهبری فرزانه انقلاب هم این موضوع را اولویت کشور اعلام کردند و در همین دولت به گواه کارشناسان اقتصادی رشد نقدینگی کنترل شده است.

دیگر خبرها

  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند
  • رئیسی: مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد/ هر چه به نفع مردم و اقتصاد کشور باشد را انجام می‌دهیم حتی اگر عده‌ای مخالفت کنند
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت
  • وعده بزرگ وزیر اقتصاد به پرسپولیس و استقلال
  • آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟
  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم
  • سفر رئیس جمهور به پاکستان ثبات، امنیت و منافع متقابل را تقویت می‌کند
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران