Web Analytics Made Easy - Statcounter

فردا جمعه ۱۱ مرداد است. جمعه‌ای مصادف با ۳۰ ذی‌القعده. این روز مصادف با شهادت امام جواد (ع)، نهمین امام شیعیان است. امامی که جوان‌ترین امام در میان ائمه محسوب می‌شوند. ایشان در حدود هفت سالگی به امامت و در ۲۴ سالگی هم به شهادت رسیدند.

اخبار مذهبی _ ایرانی‌ها ارادت زیادی به امام جواد (ع) دارند. ارادتی که بیش از هر چیز به بارگاه ملکوتی علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) بر می‌گردد و بابی از ابواب آنکه به باب‌الجواد (ع) معروف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین را بهانه کردیم تا زندگی این امام شهید را در یک تایم‌لاین مرور کنیم. برای آن‌که فهم بهتری از گاهشمار زندگی ایشان به دست آوریم تمام تاریخ‌ها را به کمک سایت‌هایی که تاریخ‌های مختلف را به هم تبدیل می‌کنند به هجری شمسی برگردانیدم. روی همین حساب اگر در بعضی سن و سال‌ها و تاریخ‌ها مغایرت کوچکی دیده می‌شود به دلیل تبدیل تاریخ هجری قمری به هجری شمسی است.

۱۹۰: در قول مشهور، ولادت امام‌جواد (ع) همین روز است. ایشان در مدینه به دنیا آمدند. پدر بزرگوارشان امام رضا (ع) حدودا ۴۷ ساله بودند که فرزندشان امام جواد (ع) به دنیا آمد.

۱۹۴:امام جواد (ع) حدودا ۵/۴ سال از عمر شریف‌شان گذشته بود که پدرشان امام رضا (ع) عازم مرو در خراسان شدند. امام رضا (ع) از مسیر بصره و اهواز وارد ایران شدند.

۱۹۷: امام رضا (ع) سه سال (قمری) بعد از هجرت از مدینه در نهایت توسط مامون عباسی به شهادت رسید. امام جواد (ع) در این زمان ۷ ساله بودند که به امامت رسیدند. بیشتر شیعیان به امام جواد (ع) به عنوان امام بعدی گرویدند، اما تعدادی هم منحرف و به‌دلیل سن کم.

از ایشان رویگردان شدند.

۲۰۶: تولد امام هادی (ع): همسر امام جواد (ع) سمانه مغربیه نام داشت که بنا بر بیشتر روایات تاریخی، همه فرزندان امام جواد (ع) از ایشان هستند. البته چند سال بعد، مامون هم دختر خود را به عقد امام جواد (ع) درآورد، اما امام از دختر مامون صاحب فرزندی نشد.

۲۱۲: مامون خلیفه عباسی که امام رضا (ع) را به شهادت رسانده بود در این تاریخ با مرگ طبیعی از دنیا رفت.

او مشغول حمله به روم بود که در جنوب ترکیه به دلیل بیماری درگذشت. ۱۵ سال از امامت امام جواد (ع) در دوران مامون سپری شد.

بعد از مامون، معتصم عباسی در بغداد به خلافت نشست. قبر مامون در مسجد جامع شهر طرسوس در استان مَرسین جنوب ترکیه نزدیک مرز سوریه قرار دارد. در این زمان امام جواد (ع) در مدینه زندگی می‌کردند.

۲۱۳: امام جواد (ع) در مدینه زندگی می‌کردند. معتصم عباسی، خلیفه بعد از مامون به ایشان دستور داد تا به بغداد بروند. همین هم شد که امام از مدینه عازم بغداد شدند. معتصم ایشان را به بغداد خوانده بود تا تحت نظر باشد. به همین‌دلیل این سفر بیشتر شبیه تبعید بود.

۲۱۴: ده ماه بعد از ورود امام جواد (ع) به بغداد ایشان به شهادت می‌رسند. امام (ع) در این سفر، دختر مامون که به اصرار مامون به عقد ایشان در آمده بود را هم به همراه خود به بغداد آورده بودند. پیکر ایشان کنار پدربزرگ گرامی‌شان امام کاظم (ع) در حاشیه بغداد به خاک سپرده شد. امام جواد (ع) هنگام شهادت ۲۴ ساله بودند.

۳۲۷: اولین بازسازی بارگاه امام کاظم (ع) و امام جواد (ع) در این تاریخ به دستور معزالدوله دیلمی صورت گرفت. بنای اولیه بارگاه متعلق به سال ۱۷۸ شمسی بود که بعد از دفن امام کاظم (ع)، یک اتاق و یک گنبد بر سر مقبره ایشان بنا شده بود. با دفن امام جواد (ع)، گنبد دیگری هم روی بارگاه ایشان بنا شد.

۱۲۴۴: بارگاه دو امام در طول تاریخ هزار ساله بعد بار‌ها مورد بازسازی قرار گرفت. جالب است بدانید امیرکبیر هم سهمی در این بازسازی‌ها داشته. ۱۵۴ سال قبل فردی به وکالت از امیرکبیر، طلاکاری ایوان‌ها، آینه‌کاری حرم‌ها و کاشیکاری صحن‌ها را انجام داد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: امام جواد ع امام نهم شهادت امام جواد ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۰۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرتضی تنها مدیر فرهنگی هنری منطقه22 از دومین اجتماع بزرگ مردمی منطقه 22 خبر داد و گفت : ویژه برنامه صادق آل عبا در روز شنبه 15  اردیبهشت ماه همزمان با سالروز شهادت امام صادق علیه السلام از میدان المپیک با تلاوت قران کریم  توسط قاری ممتاز دکترحسین جعفری شروع خواهد شد پس از آن  ذاکر اهل بیت(ع) حاج محمد نیک آریا در سوگ امام جعفر صادق روضه خوانی خواهد کرد. 

تنها در ادامه افزود:دسته های عزاداری منطقه بعد از مراسم میدان المپیک  به سمت دانشگاه علامه طباطبایی حرکت نموده و در دانشگاه با نوای مداح اهل بیت (ع) حاج حسن جعفری و اقامه نماز ظهر و عصر این مراسم ادامه خواهد داشت . همچنین موکب های پذیرایی در میدان المپیک و در دانشگاه  مستقر است. 

شایان ذکر است، این برنامه به همت فرهنگسرای تهران با مشارکت دانشگاه علامه طباطبایی، شهرداری منطقه22،پایگاه بسیج عمار یاسر، مجمع مساجد و هیات های مذهبی برگزار می‌شود. 

وی یاد آور شد؛ دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) می توانند روز شنبه15 اردیبهشت ماه ساعت 9 صبح به میدان المپیک منطقه22 مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • داعش مسئول حمله به نمازگزاران هرات
  • برگزاری آئین دسته‌روی روز شهادت امام صادق(ع) در بجنورد
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • ۶ نفر در حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان جان باختند
  • نگاهی به آمار رویارویی ۲ تیم استقلال و تراکتور
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم