Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@00:46:57 GMT

سازهای ناکوک انتخاباتی زیر چتر اصولگرایی

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۱۰۴۲۲

سازهای ناکوک انتخاباتی زیر چتر اصولگرایی

ساعت 24-«همه به دنبال وحدت هستیم اما ...» این حکایت این روزهای جناح راست است. آنها معمولا از ماه‌ها پیش از انتخابات شعار وحدت سر می‌دهند اما هر قدر فاصله تا روز موعود کمتر می‌شود، شکاف بین احزاب و چهره‌های اصولگرا بیشتر خودنمایی می‌کند تا نهایتا حکایت وحدت اصولگرایان، باز تبدیل شود به همان آش و همان کاسه انتخابات قبل.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصباحی‌مقدم: جامعه روحانیت مبارز بنا ندارد محوریت انتخابات را برعهده گیرد

شورای وحدت از یک‌طرف، جمنا از سوی دیگر ندای وحدت سر داده اما هر یک خود را منادی این حرکت معرفی کرده‌اند، البته این موضوع تنها مختص به شورای وحدت و جمنا نیست؛ بلکه پایداری‌ها هم چندان بدشان نمی‌آید این پرچم را به دست بگیرند و از این انزوای چندساله‌شان خارج شوند. همین موضوع هم باعث شده تا مرتضی‌ آقاتهرانی که رهبری حلقه تهران را به عهده دارد، درست با شدت گرفتن وحدت اصولگرایانه زیر بیرق شورای وحدت از مدل انتخاباتی مخصوص پایداری سخن به میان ‌آورد. او چندی پیش گفته بود: «جبهه پایداری بر اساس بررسی‌ها و استفاده از تجارب گذشته خود با جریان‌های انقلابی برای انتخابات مجلس در سال جاری به مدلی برای هم‌افزایی و وحدت رسیده است و بر اساس آن مدل، ارتباطات و فعالیت‌های خودش را با دیگر تشکل‌های انقلابی در جهت تحقق گفتمان انقلاب اسلامی و روی کار آمدن مجلس انقلابی عملیاتی می‌کند.»

محوریت از دست رفته

تا بود، جامعتین حرف اول و آخر را در جریان اصولگرایی می‌زد اما با کمرنگ‌ شدن چهره‌های تاثیرگذار، کم‌کم آن جایگاه‌ و پایگاه نیز کمرنگ‌تر شد تا آنجا که با فوت آیت‌الله مهدوی‌کنی تقریبا این تشکل هم با روزهای اوج خود فاصله پیدا کرد. با ظهور بروز طیف نواصولگرایان و قدعلم کردن جریان‌هایی مانند پایداری، رهپویان و ... دیگر به سختی می‌شد گفت این تشکل رهبر و محور این جریان است. اختلافات راستی‌ها بر سر اینکه نقطه فرماندهی هر روز ابعاد تازه‌تری به خود گرفت تا اینکه یک روز مانده به پایان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 خنده تلخ محمدباقر قالیباف در مصلای تهران وقتی به نفع ابراهیم رییسی از انتخابات کنار کشید، معلوم بود این دلخوری قرار است، روزی تسویه شود. چند هفته بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات، بیانیه‌های قالیباف هم در راستای فراخوان برای جوانان اصولگرا و راه انداختن نواصولگرایی شروع شد و در همان بیانیه‌ها بود که انتقادات جدی را متوجه جمنا کرد، از رهبران جمنا با عنوان «پدرخوانده» نام برد و کیست که نداند محوریت اصلی جمنا، متوجه جامعه روحانیت مبارز بود. این فراخوان قالیباف علیه جمنا و طیف سنتی اصولگرایان باعث شد تا جامعه روحانیت برای بازیابی جایگاه و پایگاه سابق خود به فکر بیفتد؛ برای همین در اولین گام به اصلاح مرامنامه روی آورد و در پی همین اصلاحات بود که مصطفی پورمحمدی به عنوان چهره‌ای جوان‌تر و شاید به‌روزتر از دیگران، به ‌جای موحدی‌کرمانی ردای دبیرکلی بر تن کرد. اما تلاش‌های جامعه روحانیت مبارز به همین‌جا ختم نشد و گام دوم در جهت حل و فصل اختلافات با دیگر جریان‌ها برداشته شد. کم‌کم سلسله جلسات جامعه روحانیت با احزاب دیگر اصولگرا شروع شد و تا امروز چند جلسه‌ای برگزار شده است.

حالا اما پس از مدت‌ها که دوباره اما و اگرها بر سر محور بودن یا نبودن جامعه روحانیت بیشتر شده، غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی این تشکل در نشست‌ خبری‌اش می‌گوید: «ما از هر اقدامی مبنی بر وحدت نیروهای ارزشی حمایت می‌کنیم و تاکید داریم این حرکت‌ها باید به ائتلافی بزرگ منجر شود. ما از هر گونه اقدام و حرکتی که موجب همگرایی نیروهای انقلابی و ارزشی باشد، حمایت می‌کنیم.» او ادامه می‌دهد: «جامعه روحانیت مبارز بنا ندارد که محوریت انتخابات را بر عهده گیرد بلکه ما به دنبال وفاق حداکثری نیروهای انقلابی و ارزشی هستیم.» او درباره نشست‌های مشترک این تشکل با دیگر احزاب اصولگرا نیز می‌گوید: «حدود 6 ماه قبل جامعه روحانیت با دعوت از سران 31 حزب اصولگرا و انقلابی جلسه برگزار کرد و در آن جلسه دبیر عالی جامعه روحانیت اساسنامه جدید جامعه را برای حضار تبیین کرد که این جلسات با درخواست سران احزاب ادامه پیدا کرده است.» مصباحی‌مقدم گفته است: «در پی دو نشست اخیر تاکید زیادی برای محوریت بودن جامعه روحانیت از سوی سران احزاب مطرح شده که ما ابتدا آن را رد کردیم ولی اصرار دوستان موجب شد تا در نهایت سناریویی را برای حضور در انتخابات تعریف و با شورای وحدت مطرح کردیم که اگر این سناریو مورد تایید شورای وحدت قرار گیرد، امیدواریم نتیجه مطلوب در انتخابات حاصل شود.» البته او معتقد است جلسات هنوز تا رسیدن به آن سر منزل مقصود فاصله دارد و می‌گوید: «نشست‌های مشترک ما هنوز تا رسیدن به مطلوب فاصله دارد و امیدواریم متصدیان شورای وحدت نسبت به توصیه‌های صورت گرفته، اهتمام لازم را داشته باشند.»

سازهای ناکوک

هر چند جبهه پایداری درمیان خود اصولگرایان، به «بازی خراب‌کن» معروف شده و تا امروز کابوس جریان راست برای رسیدن به وحدت ساز ناکوک این طیف بوده اما به نظر می‌رسد، موضوع فقط متوجه پایداری‌ها نیست و موتلفه‌ای‌ها هم که داعیه بیش از نیم قرن سابقه را به دوش می‌کشند، تصمیم گرفته‌اند تا این‌بار نه به ‌شدت و حدت پایداری اما تا حدودی با همان دست فرمان در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کنند. حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به اعتمادآنلاین می‌گوید: « فکر نمی‌کنم لیست ‌جدا دادن کار عاقلانه‌ای باشد. در کل وقتی دنبال وحدت هستیم، دادن لیست ‌جدا معنا ندارد.» او همچنین درباره احتمال همراهی حزب موتلفه با هر تصمیم جریان اصولگرایی توضیح می‌گوید: «طبیعتا موتلفه همراه با جریان اصولگراست.» این عضو شورای مرکزی موتلفه درباره عملکرد این تشکیلات قدیمی اصولگرا می‌گوید: «احزاب که کار خود را در جریان برنامه‌های انتخابات تعطیل نمی‌کنند! نظرات کارشناسی می‌دهند و پیشنهادهای‌شان را آماده و بعد در شورای وحدت مطرح می‌کنند. اگر احزاب بخواهند دست خالی به شورای وحدت بروند، حرف و پیشنهادی نداشته باشند و فقط تابع باشند که حزب نیستند. حزب باید کار خود را به‌ لحاظ وظیفه‌ و کارکرد حزبی انجام دهد، نیروهای خود را شناسایی کند تا پیشنهادهای لازم و کافی را برای مطرح‌ کردن در ائتلاف داشته باشد.» البته در حالی که اهالی شورای وحدت اصولگرایان و جبهه پایداری بر سر انتخاب اصلح و صالح در حال دعوا هستند، موتلفه یک‌گام جلوتر برداشته و آن طور که ترقی می‌گوید چهره‌های اصلی برای حضور در انتخابات مجلس را هم شناسایی کرده است. او در پاسخ به اینکه آیا حزب موتلفه به مرحله شناسایی چهره‌های انتخاباتی خود رسیده است، می‌گوید: «ما در حزب مشغول این کار هستیم.» البته اینکه چند و چون این لیست به چه صورت است و چه چهره‌هایی قرار است در این لیست قرار بگیرند، از آن دست رازهای مگوی موتلفه است که ترقی می‌گوید به وقتش از آن رونمایی می‌کنیم.

آیت‌الله جنتی، کدخدایی، صادقی‌مقدم، ره‌پیک و محسنی‌اژه‌ای بر انتخابات نظارت می‌کنند

سخنگوی شورای نگهبان از انتخاب اعضای هیات مرکزی نظارت بر یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در نشست روز گذشته این شورا خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی در یک گفت‌وگوی کوتاه تلویزیونی در این باره گفت: بر اساس انتخاب اعضای شورای نگهبان، حضرت آیت‌الله احمد جنتی، محمدحسین صادقی‌مقدم و سیامک ره‌پیک و اینجانب، به ‌همراه حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، عضو خارج از شورای نگهبان به عنوان اعضای هیات مرکزی نظارت بر یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدیم که ان‌شاءالله برنامه‌ها و دستور کار این هیات متعاقبا اعلام خواهد شد. بر اساس ماده ۱ قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب (9/۵/۱۳۶۵) و ماده ۲ آیین‌نامه نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری مصوب (۲۳ و ۳۰/۱/ ۱۳۸۵)، پیش از شروع انتخابات، از سوی شورای نگهبان ۵ نفر از افراد مسلمان و مطلع و مورد اعتماد (به عنوان هیات مرکزی نظارت بر انتخابات) با اکثریت آرا انتخاب و به وزارت کشور معرفی می‌شوند. طبق قانون از 5 نفر عضو هیات مرکزی نظارت حداقل یک نفر باید عضو شورای نگهبان باشد که ریاست هیات را یکی از اعضای شورای نگهبان بر عهده خواهد داشت.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۰۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضبط مناظرات انتخاباتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در شهرستان کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکزکرمانشاه ، ضبط مناظرات انتخاباتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه در سالن شهدای دولت استانداری انجام شد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دریافت فیلم

دیگر خبرها

  • پزشکیان لیدر می‌شود؟
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس در آبادان
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • افشاگری روح الامینی درباره اشتباه انتخاباتی شانا در انتخابات ۱۱ اسفند /شهادت می دهم یزدی خواه به لیست ائتلاف تعهد داده بود
  • اجماع شورای وحدت برای حمایت از یک نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • استقرار شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • آغاز ضبط مناظره‌های تبلیغاتی ۴ نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • ضبط مناظرات انتخاباتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در شهرستان کرمانشاه
  • مردم در دور دوم انتخابات به افراد «توانمند» و «تحول‌گرا» رأی دهند
  • هر کسی رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند