Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@02:48:13 GMT

شیوع سرطان زمین در 30 روستای میناب

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۱۰۵۰۹

شیوع سرطان زمین در 30 روستای میناب

پدیده فرونشست زمین در دشت میناب تا جایی پیشروی کرده که علاوه بر ایجاد فروچاله در اماکن دولتی و تخریب زیرساختی باعث شده تا زندگی اهالی30 روستا در سرطان زمین قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ میناب سرزمینی جلگه‌ای است که به دلیل داشتن منابع آب شرب به ویژه رودخانه میناب به یکی از قطبهای کشاورزی استان هرمزگان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بقیة مناطق میناب کوهستانی و بیابانی می‌باشد و به علت موقعیت بندری این شهرستان، نوار ساحلی نیز بخشهایی از آن را در برگرفته است. در طول این نوار ساحلی بندرهای تیاب، کلاهی، کرگان، کوهستک و سیریک قرار دارند که این بنادر ازمراکز مهم صید ماهی به شمار می‌آیند.

این شهر تاریخی با قدمت بیش از هزار سال که بعنوان منبع صادر کننده آب به مرکز استان با خود یدک می کشید در یک دوره طولانی خشکسالی با برداشت های غیر اصولی و غیر کارشناسی شده آب ذخایر زیرزمینی تبدیل به ویترینی از فروچاله ها شده است.

طولانی شدن خشکسالی های اخیر، وضعیت دشت میناب را بحرانی تر کرده، تا مردم برخی از مناطق این شهرستان هر لحظه نگران خطر فرونشست زمین و ایجاد فروچاله های غیرمترقبه باشند

براساس آخرین آمارها، فروچاله ها ۳۰ روستا در بخش های بندزرک و مرکزی میناب از جمله روستاهای غرب شهرستان میناب بیشتر ازسایر روستاها در معرض این بحران قرار دارند که از این تعداد می توان به روستای گورزانگ ، محمودی ، باغگُلان ، تم بلوچان ، نصیرایی ، تالار ، تمبانو ، تم بساط، چلوگاومیشی ، تم گوهر ، کناران ، میر آباد ، کلو ، کلیبی ، سرباران و کلنتان که روزی قطب تولید محصولات باغی و زراعی بودند، اشاره کرد.

وضعیت این فروچاله ها پس از بحرانی شدن و راهکارهایی که تاکنون برای این موضوع ارائه شده ، شامل وعده هایی چون قطع برداشت هرگونه آب از منابع زیرزمینی و طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی، استفاده از آب سد استقلال برای مصارف کشاورزی،بازدید و نشست های تخصصی با مسئولان کشوری و اعضای کمیسیون مجلس برای اتخاذ راهکارهای جدید بوده که همچنان سرطان زمین زندگی اهالی بیش از 30 روستا را با مشکل مواجه کرده است.

 

برداشت های غیر اصولی و استحصال بی رویه از دشت های میناب

محمد احمدی فرماندار ویژه شهرستان میناب اظهار کرد: برداشت های غیر اصولی و استحصال های بی رویه از دشت های میناب بدون توجه به کارهای کارشناسی شده و زیست محیطی موجب شد این دشت طلایی به محلی جهت گسترش فروچاله ها تبدیل شود و نه تنها باعث توسعه کشاورزی نشود بلکه ساکنان روستایی را نیز به مشکلات عدیده ای مواجه کرد.

وی بیان کرد: از نمایندگان و اعضای فراکسیون های مختلف مجلس که در این همایش حضور دارند تقاضا داریم همانگونه که استاندار و نماینده شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی آستین همت را بالا زده و احیای این دشت زخم خورده را آغاز کرده اند، اعضای فراکسیون های مجلس نیز وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی را مکلف کنند تا با تامین اعتبار شتاب بیشتری به احیای این دشت دهند.

کارشناسان زمین شناسی براین باورند که هر لحظه امکان فرونشست زمین در دشت میناب وجود دارد که در صورت وقوع باید منتظر یک فاجعه بزرگ انسانی بود؛ فروچاله‌ها ۳۰ روستای شهرستان میناب را درگیر خود کرده است.

اطراف روستا‌های تمبک، گورزانگ، نصیرایی، باغ گلان و چلو گاو میشی، فرو چاله‌های زیادی به عمق ۲، ۳،۴ و حتی دربرخی نقاط ۱۰ متر ایجاد شده است

گفته می‌شود از وسعت ۳۰ هزار هکتاری دشت میناب بیش از ۸ هزار هکتار آن درگیر فروچاله است؛ فروچاله‌ها اکنون از روستا‌ها عبورکرده و به شهر میناب رسیده و منازل مسکونی مردم را تهدید می‌کنند.

میناب با مساحت 30هزار و 952 کیلومتر مربع در جنوب شرقی هرمزگان قرار گرفته است و ارتفاع آن از سطح دریا 27 متر می باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۰۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وصل مجدد برق روستای تختان در شهرستان دهلران

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام گفت: شبکه برق روستای "تختان بخش سراب میمه در شهرستان دهلران که بر اثر سیل ۲ روز گذشته آسیب دیده بود، وصل شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام ولی الله ناصری، روز یکشنبه با اشاره به حضور به‌موقع و سریع نیروهای برق شهرستان برای رفع آسیب دیدگی شبکه برق روستای تختان به دلیل وقوع سیل گفت: بر اثر بارش باران‌های سیل‌آسا، ترانسفورماتور برق روستا و بیش از یک هزار متر شبکه برق‌رسانی روستا دچار خسارت شده بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام در ادامه با اشاره به تخریب تعدادی از پایه‌های برق این روستا افزود: این پایه ها با تلاش نیروهای شرکت توزیع نیروی برق استان و شهرستان دهلران به سرعت نصب شد.

ناصری به آمادگی این شرکت برای مقابله به حوادث غیرمترقبه، با توجه به اعلام سازمان هواشناسی، اشاره و عنوان کرد: در کمتر از چند ساعت، شبکه و ترانسفورماتورهای آسیب دیده روستای "تختان" اصلاح شد.

وی تصریح کرد: اکیپ‌های عملیاتی و اجرایی پس از اعلام دیسپاچینگ برق مبنی بر آسیب به شبکه روستای تختان به محل اعزام شدند.

ناصری به نصب بیش از یک هزار متر کابل برق در بازه زمانی کوتاه اشاره کرد و گفت: هم اکنون روستای تختان از برق پایدار برخوردار است.

به گزارش تسنیم، زیرساخت های برق، آب و گاز روستای تختان به دنبال بارش شدید باران، وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در روز جمعه 14 اردیبهشت آسیب جدی دیده بود.

دهستان تختان، یکی از دهستان‌های بخش سراب میمه شهرستان دهلران در استان ایلام است.

انتهای پیام/180/

دیگر خبرها

  • درمانگاه فرهنگیان در میناب احداث شود
  • کشف ۲۲ کیلوگرم شیشه در میناب
  • آلودگی آب رودخانه روستای سنقرآباد به لطف گاوداری + فیلم
  • پیگیری یک دغدغه/تجهیز زمین ورزشی روستای گوروی بشاگرد در ایستگاه آخر + فیلم
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • افتتاح کتابخانه در روستای بیوران شهرستان سردشت
  • واقعیت فرونشست زمین در دریاچه مهارلو از دریچه دوربین مهر؛
  • وصل مجدد برق روستای تختان در شهرستان دهلران
  • قدردانی از معلمان روستای ژان شهرستان دورود+گزارش
  • دسته عزای رئیس مذهب تشیع در شهر میناب