Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: «ویلیام مک‌ریون»، از مقام‌های سابق پنتاگون که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ ریاست «فرماندهی مشترک عملیات ویژه آمریکا» را به عهده داشت بامداد جمعه (به وقت تهران) درباره ادعای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص لغو حمله به سه نقطه در ایران تشکیک کرد و آن را ادعایی دانست که باور کردن آن دشوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز ۳۱ خردادماه در حساب کاربری‌اش در توئیتر ادعا کرده بود طرح حمله به سه سایت در ایران را ۱۰ دقیقه قبل از آغاز آن متوقف کرده است. او در توئیتر نوشت: «شب گذشته آماده شلیک به سه سایت مختلف برای تلافی بودیم که پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد؟ پاسخ یک ژنرال این بود: "۱۵۰ نفر قربان". ده دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم، چون متناسب با ساقط کردن یک پهپاد بدون سرنشین نبود.»

او این توئیت را یک روز بعد از آن انجام داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا را پس از تجاوز به حریم سرزمینی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان هدف قرار داده و ساقط کرد.

مک‌ریون که سال ۲۰۱۱ بر عملیات حمله به محل اختفای «اسامه بن‌لادن»، رهبر وقت گروه تروریستی القاعده و کشتن او نظارت داشت به خبرنگاران گفته که از تصمیم نهایی رئیس‌جمهور آمریکا برای حمله نکردن به نقاطی در داخل ایران خرسند شده است. او علی‌رغم این، گفته که ادعای ترامپ مبنی بر لغو چنین حمله‌ای ۱۰ دقیقه قبل از آغاز آن و بعد از متوجه شدن تلفات غیرنظامیان آن را ادعایی می‌داند که باور کردن آن دشوار است.

به نوشته سی‌ان‌ان، ریون بر اساس تجربیاتش در موقعیت‌های مشابه گفته تخمین شمار تلفات، بخشی از گزارش مفصلی است که در مراحل اولیه درخواست گزینه‌های نظامی از سوی رئیس‌جمهور و مشاور امنیت ملی تحویل آن‌ها می‌شود.

این نظامی بازنشسته آمریکایی که به مناسبت رونمایی از گزارش جدید «سازمان بین‌المللی بحران» در خصوص ایران در یک تماس تلفنی با خبرنگاران شرکت کرده بود گفت: «وقتی شنیدم که رئیس‌جمهور در ۱۰ دقیقه آخر بود که متوجه شد آن حملات تلفات نظامی خواهد داشت گفتم باور این سخت است، چون تخمین شمار تلفات، تقریباً همیشه بخشی از گزارش نظامی است که هنگام تصمیم به حمله به یک هدف تحویل می‌شود.»

وی اضافه کرد: «بنابراین، وقتی می‌شنویم که فقط به خاطر خویشتنداری رئیس‌جمهور بود که از اینجا آن‌طرف‌تر نرفتیم سوال بزرگتری که باید پرسید این است: اصلاً چرا تا اینجا پیش رفتیم؟ برای من به شدت دشوار است باور کنم او از قبل درباره تعداد تلفات توجیه نشده باشد.»

مک‌ریون البته تنها نظامی باسابقه آمریکایی نیست که در ادعای ترامپ تردید می‌کند. قبل از او شمار زیادی از کارشناسان و مقام‌های سابق ادعای ترامپ را زیر سوال برده‌اند.

«لئون پانه‌تا»، وزیر دفاع اسبق آمریکا هم یکی دیگر از کسانی است که ماه گذشته در مصاحبه با اشپیگل ادعای ترامپ را زیر سوال برد. او گفت: «پانه‌تا ۱۱ تیرماه در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی اشپیگل، در پاسخ به سوالی درباره این ادعای ترامپ گفته است: «اگر اتفاقی که افتاده همین باشد [که ترامپ می‌گوید]، ناکارآمدی بیداد می‌کند. نمی‌توانم تصور کنم که وزارت دفاع برنامه‌ای برای حمله به اهداف مشخصی داشته باشد و شمار تلفات ناشی از هدف قرار دادن آن مواضع را مشخص نکرده باشد.»

وزیر دفاع اسبق آمریکا تصریح کرد: «این موضوع باید در نخستین رایزنی‌ها مشخص‌شده باشد. اگر این بحث‌ها انجام نشده و رئیس‌جمهور فقط ۱۰ دقیقه قبل از شروع حملات از تلفات آن آگاه شده، حتما اشکال وحشتناکی در فرایند‌های تصمیم‌گیری کاخ سفید وجود دارد.»

اخبار داغ ویدئوی چالش بطری هنرپیشه معروف ساختگی از کار درآمد! +فیلم فیلم: توضیح کارگردان «گاندو» درباره سکانس حاشیه‌‌ساز هواپیما فیلم: چالش باز کردن درب بطری به صداوسیما رسید! فیلم: خودرو گرانقیمت منشا به آتش کشیده شد! فیلم: علی ضیا روی آنتن زنده ادای احمدی‌نژاد را در آورد غارت بار تریلی توسط مردم بی فرهنگ! + فیلم

منبع: فردا

کلیدواژه: طراح عملیات کشتن بن لادن ایران ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۷۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل

ترامپ در پاسخ به سؤال خبرنگار تایم در خصوص وفاداری به تل‌آویو گفت «من خیلی به اسرائیل وفادار بوده‌ام؛ وفادارتر از هر رئیس‌جمهوری. من بیش از هر رئیس‌جمهوری برای اسرائیل کار کرده‌ام».

 

به گزارش فارس، وی در حالی که مدعی شد اگر رئیس‌جمهور آمریکا بود، هرگز جنگ غزه رخ نمی‌داد، ادامه داد که اگر هرگونه درگیری بین جمهوری اسلامی ایران و تل‌آویو رخ دهد، از رژیم صهیونیستی حمایت نظامی خواهد کرد.

ترامپ گفت «من کمک نظامی به اسرائیل را متوقف یا شرطی نخواهم کرد. بله همچنان از اسرائیل حمایت می‌کنم».

رئیس‌جمهور جنجالی پیشین آمریکا ادامه داد «اگر اسرائیل و ایران وارد جنگ شوند، آمریکا از تل‌آویو حمایت نظامی می‌کند. بسیاری بر این باورند که احتمال یک حمله تشریفاتی بین ایران و اسرائیل وجود دارد که اگر اینطور باشد خوب است و چیز بدی نیست. به هرحال پاسخ آری است اگر ایران به اسرائیل حمله کند، ما آن‌جا [در کنار رژیم صهیونیستی]خواهیم بود».

ترامپ همچنین به پاره کردن برجام و در پیش گرفتن فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت «نتانیاهو به اوباما التماس کرد که با ایران توافق نکند، اما من به توافق با ایران پایان دادم. هیچ رئیس‌جمهوری آن‌چه را که من انجام دادم برای اسرائیل انجام نداد. من مالکیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناختم».

وی با انتقاد از سیاست بایدن در قبال ایران ادامه داد «دولت بایدن اگر باهوش و پرانرژی بود به جای آن‌که به دنبال پیگرد قانونی ترامپ باشد، به دلیل وضعیت بدی که دارند با ایران توافق می‌کردند. آن‌ها باید با ایران توافق می‌کردند».

ترامپ با اشاره به این‌که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل تحولات غزه محبوبیت ندارد، گفت «من می‌گویم آن‌چه که در هفتم اکتبر رخ داد، هرگز نباید اتفاق می‌افتاد».

وی سپس اقدام تروریستی واشنگتن در ترور سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس را به میان کشید و گفت «من تجربه بدی با بی بی بی (نتانیاهو) دارم که به (سردار) سلیمانی مربوط می‌شود، زیرا همانطور که می‌دانید او درست لحظاتی قبل از حمله کنار رفت.. قرار بود مشترک انجام شود و یکدفعه به ما گفته شد که اسرائیل این کار را انجام نمی‌دهد و من در این خصوص خوشحال نبودم و هرگز فراموش نمی‌کنم».

ترامپ با این‌حال مدعی شد که اگر رئیس‌جمهور بود «هرگز جنگ غزه رخ نمی‌داد و حماس هیچ پولی نداشت».

وی سپس از عملکرد رژیم صهیونیستی در جنگ غزه انتقاد کرد و گفت «اسرائیل یک کار خیلی بد کرد و آن در زمینه روابط عمومی است... اسرائیل نباید هرشب تصاویری از ساختمان‌های درحال سقوط در غزه که با حضور افرادی که در آن هستند، بمباران می‌شود، پخش می‌کرد، اما این کار را می‌کنند».

ترامپ با تکرار ادعا‌های پیشین خود گفت «در دوران ریاست‌جمهوری من، تروریسم بسیار اندکی وجود داشت... چهار سال بدون تروریسم داشتم. ایران پولی نداشت که به کسی بدهد! داعش ۱۰۰ درصد از بین رفته بود، اما حالا در حال بازگشت است».

دیگر خبرها

  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • ادعای کاخ سفید؛ اسرائیل پذیرفته که قبل از حمله به رفح، نگرانی‌های آمریکا را در نظر بگیرد