Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-07@06:00:27 GMT

اسپانیا هم رسما درخواست آمریکا را رد کرد

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۱۸۵۷۵

به گزارش فارس، منابع دیپلماتیک در دولت اسپانیا می‌گویند که مادرید رسما درخواست ایالات متحده برای مشارکت در طرح ائتلاف دریایی در تنگه هرمز برای اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها را رد کرده است.

روزنامه اسپانیایی «اِل‌کانفیدنسیال» ضمن اعلام این خبر، به نقل از منابعی در دولت اسپانیا که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت مادرید درخواست رسمی از سوی ایالات متحده برای مشارکت در طرح ائتلاف دریایی در آب‌های جنوب ایران دریافت کرده اما آن نپذیرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منابع دیپلماتیک با بیان اینکه مادرید نیز همانند برلین درخواست واشنگتن را رد کرده، می‌گویند: «دولت اسپانیا در حال حاضر هیچ تمایلی به پیوستن به نیروهای تحت رهبری آمریکا [در منطقه] ندارد».

این تصمیم جدید دولت اسپانیا در حالی است که «مارگاریتا روبلز» وزیر دفاع این کشور چندی پیش (24 اردیبهشت) در آوان افزایش تنش‌های ایالات متحده با ایران، دستور داده بود ناوچه «مندز نونتس» با ۲۱۵ ملوان از گروه ضربت آمریکا به رهبری ناوگروه لینکلن در خلیج فارس، خارج شود.

پیشتر وزیر دفاع اسپانیا گفته بود که در بحران ایران، اسپانیا به اتحادیه اروپا و جامعه جهانی متعهد است. وی تاکید کرده بود که مادرید شریکی جدی و قابل اعتماد است و نیروهای نظامی این کشور فقط پایبند توافق‌های اتحادیه اروپا و سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند.

«فرناندو ایبانز» کارشناس امنیت دریایی و استاد دانشگاه مادرید درباره کمکی که اسپانیا می‌تواند به ائتلاف آمریکایی داشته باشد، به روزنامه ال‌کانفیدنسیال گفت: «اگر اسپانیا زمانی تصمیم به مشارکت بگیرد، می‌تواند ناوچه‌ها، قایق‌های گشت یا هواپیماهای شناسایی دریایی اعزام کند، مانند کاری که در عملیات آتالانتا در مباره با دزدان دریایی سومالی انجام داد».

ایبانز با بیان اینکه در عملیات آتالانتا که هم‌اکنون نیز در جریان است، اسپانیا دو ناوگان دریایی شامل ناوچه «ناوارا» و هواپیمای شناسایی «اوریون پی3» مستقر کرده، توضیح می‌دهد: «منافع ما در اقیانوس هند [و آب‌های سومالی و خلیج عدن] مهمتر از [منافع در تنگه هرمز] است. زیرا اسپانیا فقط 2 درصد از نفت خام خود را از خلیج [فارس] تهیه می‌کند».

پیش از این نیز مقامات دولتی ژاپن گفته بودند که توکیو هیچ کشتی جنگی برای مشارکت در طرح ائتلاف دریایی آمریکا با هدف حفاظت از کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در تنگه هرمز اعزام نمی‌کند زیرا از پاسخ ایران بیم دارد.

آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتیهای تجاری در خلیج فارس را از چند هفته پیش اعلام کرد. برخی از متحدان نزدیک این کشور از جمله آلمان، نروژ و کره جنوبی مشارکت در این طرح را رد کرده‌اند.

از طرفی، دولت انگلیس روز دوشنبه به کشورهای اروپایی پیشنهاد داده بود تا ناوگان دریایی با ماموریت حفاظت از کشتی‌های تجاری عبوری از تنگه هرمز و خلیج فارس ایجاد کنند تا از تکرار حوادثی مشابه توقیف نفتکش آنها توسط ایران رخ ندهد.

منابع خبری پیش از این از گسترش اختلافات میان انگلیس و آمریکا بر سر ایران خبر داده‌اند. نشریه تایم اول مرداد ماه گزارش داده بود «رابطه خاص» بین انگلیس و آمریکا پس از بروز برخی تنش‌ها بر سر ایران لطمه دیده و دولت انگلیس چندی پیش (قبل از توقیف نفتکش تحت پرچم انگلیس توسط ایران) درخواست کمک دولت «دونالد ترامپ» علیه ایران را در خلیج فارس رد کرده است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۸۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان بوشهر از مزیت‌های اقتصاد دریایی بهره‌مند می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی باستین عصر یکشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر اظهار کرد: استان بوشهر در تدوین سند ملی توسعه دریامحور نقش مهمی دارد و سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است.

وی نام خلیج فارس را همیشگی و ابدی دانست و اضافه کرد: در تلاش هستیم که از اقتصاد دریایی و مزیت این سرمایه مهم در استان بوشهر بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری بیشتر استفاده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با اشاره به ظرفیت مهم خلیج فارس در استان اظهار داشت: یکی از سیاست‌های مهم اقتصادی در استان بوشهر استفاده از مزیت‌های خلیج فارس در ابعاد گوناگون است.

وی استفاده از حوزه اقتصادی خلیج فارس را مایه اقتدار و توانمندی دانست و بیان کرد: اکنون از خلیج فارس استفاده حداقلی می‌شود و در زمینه طرح‌های آب‌شیرین‌کن ظرفیت مهمی در این عرصه فراهم است که باید فعالیت‌ها افزایش یابد.

باستین تجارت دریایی از دیگر ظرفیت‌های استفاده از خلیج فارس دانست و خاطرنشان کرد: استفاده گردشگری از دیگر مزیت‌های بهره جستن از خلیج فارس محسوب می‌شود که در این راستا طرح‌های مهمی تدوین شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر، بهره‌برداری از ظرفیت شیلات، پرورش آبزیان، معادن، نفت، گاز و صنایع بزرگ پتروشیمی را از دیگر ظرفیت‌های مورد استفاده خلیج فارس اعلام و بیان کرد: در راستای استفاده بیشتر از خلیج فارس معاون اول ریاست جمهوری تدوین سند ملی توسعه دریامحور را مورد تأکید قرار داده است.

کد خبر 6097730

دیگر خبرها

  • پایان یک جادوگر؛ دیوید تیلور رسما خداحافظی کرد!
  • ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران
  • ادعای روزنامه کویتی درباره درخواست تازه آمریکا از ایران
  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • استان بوشهر از مزیت‌های اقتصاد دریایی بهره‌مند می‌شود
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • تداوم ناپایداری‌های جوی و دریایی در هرمزگان
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟