Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@07:21:58 GMT

حاشیه نشینان حله با کارکردهای این تالاب آشنا شدند

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۲۵۷۱۷

حاشیه نشینان حله با کارکردهای این تالاب آشنا شدند

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این کارگاه آگاهی رسانی با موضوع کارکردها و ارزش های تالاب حله برای استقرار معیشت های پایدار و سازگار با محیط زیست در این روستاها به عنوان روستاهای حاشیه نشین تالاب برگزار شد.

فرهاد قلی نژاد افزود: طرح حفاظت از تالاب های ایران به عنوان بخشی از فعالیت "استقرار معیشت های پایدار و سازگار با محیط زیست در روستاهای حاشیه تالاب حله" با مشارکت انجمن حیات سبز لیان و  همکاری با اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اقدام به برگزاری مجموعه کارگاه های آگاهی رسانی، توانمندسازی و ظرفیت سازی برای جوامع محلی در ۲ روستای محرزی و کره بند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: در این زمینه پس از ارائه گزارشی در باره ارزش ها و کارکردهای تالاب حله، مردان کشاورز و دامدار در قالب سه گروه کاری پس از استخراج ارزش ها و کارکردهای این تالاب، پیرامون ارتباط معیشت هر یک از خانوارهای روستایی با کارکردهای  تالاب به گفت و گو و تبادل نظر پرداختند. 
قلی نژاد یادآور شد: نماینده هر سه گروه پس از ثبت تجربیات و دانستنی‌های خود از تالاب اقدام به ارائه برای همه شرکت کنندگان پرداختند.

وی افزود: امیدواریم در کارگاه دوم پس از استخراج تهدیدها و فشارهایی که بواسطه معیشت‌های کنونی جوامع محلی بر تالاب وارد می آید، زنان و مردان روستایی اقدام به ارائه پیشنهادهای اجرایی برای تعدیل اثرات مخرب و فشارها بر تالاب کنند.

طرح حفاظت از تالاب های ایران در همکاری با انجمن حیات سبز لیان و اداره کل محیط زیست استان بوشهر در فاز نخست این فعالیت پس از تاسیس ۲ صندوق اعتبارات خرد سبز روستایی در قالب دو گروه زنان روستای محرزی و مردان کشاورز و دامدار روستای کره بند اقدام به برگزاری دوره های توانمندسازی و ظرفیت سازی برای آنها کرده است.

طرح حفاظت از تالاب های ایران در تلاش است در پایان این فعالیت علاوه بر ارتقا آگاهی و افزایش ظرفیت های جوامع محلی و با شکل گیری دو تشکل محلی در هر یک از این روستاها الگوی موفقی از استقرار یک نمونه از معیشت های پایدار و سازگار با محیط زیست ارائه کند.

تالاب حله بنا بر اظهارات اهالی ساکن در روستاهای مجاور منطقه، از سال ۱۳۴۲ به علت انحراف رودخانه حله و ۲شاخه شدن آن در شرق روستای کُرِه بند، تشکیل شده است.
این تالاب بخشی از منطقه حفاظت شده حله است.
این منطقه به وسعت ۴۴ هزار و ۷۸۳ هکتار سال ۱۳۵۵ به عنوان منطقه حفاظت شده مصوب شد.
سطح زیستگاهی تالاب حله نسبت به میزان آب ورودی در سالیان مختلف، متفاوت بوده و در سال های پر باران به ۲۰ هزار هکتار می‌رسد.
جانورانی مانند شغال، روباه معمولی، گرگ و پرندگانی مانند دراج، شاهین، عقاب، سارگپه، کرکس و اردک‌ها و گیاهانی مانند نخل مرداب، بوریا، چمن شور ساحلی، کنار و گلرنگ وحشی در تالاب حله زندگی می‌کنند.

۷۲۱۲/۶۰۴۳

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال استان بوشهر تالاب حفاظت محیط زیست سازگار با محیط زیست مردان قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۵۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

افزایش جمعیت حیات‌وحش لرستان ‌طبق سرشماری اخیر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

انتهای پیام/644/.

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو