Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، سیدعقیل مرتضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: حفاظت و حراست از منابع آب و مطالعه و اجرای طرح‌های توسعه منابع آبی وظیفه شرکت آب منطقه‌ای است.

مرتضوی تامین آب پایدار برای اراضی کشاورزی، شرب و صنایع را یکی دیگر از وظایف شرکت آب منطقه‌ای عنوان کرد و افزود: ۸ سد در استان در حال بهره برداری هستند که وظیفه کنترل و مهار سیلاب‌های منطقه را بر عهده دارند و ۴ سد دربند مانه‌وسملقان، گراتی اسفراین، بش‌قارداش و سد گلمندره در دست اجرا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه ۴۳ درصد مخازن سد‌های استان خالی است، تصریح کرد: ۵۷ درصد مخازن سد‌های استان پر است در حالی‌که در پارسال در همین بازه ۲۳ درصد مخازن سد‌های استان پر بود وهمچنین ظرفیت ۸ سد استان ۲۳۴ میلیون مترمکعب است که ظرفیت سد‌های استان از ۵۵ میلیون مترمکعب به ۱۳۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

او با اشاره به اینکه ۸۸ درصد مصارف آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود گفت: با توجه به اینکه ۸۸ درصد مصارف آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود واهمیت دارد که در بخش کشاورزی صرفه جویی خاصی انجام شود که درصد مصارف آب شرب و صنایع استان به ترتیب ۸ و ۴ است.

مرتضوی از اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در ۸ دشت استان خبر داد و افزود: از ۱۱ دشت استان ۸ دشت ممنوعه بحرانی است و از آب از حد مجاز بیشتر برداشت می‌شود و ۳ دشت دیگر به دلیل نداشتن منابع آبی غیرممنوعه است لذا مدیریت و کنترل این ۸ دشت در قالب این طرح صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی از انسداد ۱۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان خبر داد و گفت: اکنون ۲۲۱۴ دهنه چشمه با ظرفیت برداشت سالانه ۳۵۰ میلیون مترمکعب، ۶۲۱ رشته قنات با ظرفیت ۸۵ میلیون مترمکعب، ۳۲۰۰ چاه مجاز با حجم برداشت سالیانه ۴۱۰ میلیون مترمکعب و ۳۷۰۰ حلقه چاه غیرمجاز با ظرفیت ۳۴ میلیون مترمکعب در استان وجود دارد که تاکنون ۱۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است.

او با اشاره به سفر رئیس جمهوری به استان و مصوبات این سفر در ارتباط با شرکت آب منطقه‌ای استان خاطرنشان کرد: در این سفر ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای ۳ طرح علاج بخشی سد بیدواز اسفراین، ساماندهی سد سومبار و مدیریت منابع آب زیرزمینی شیروان مصوب گردید و ۱۲۰۰ میلیارد تومان هم در قالب تفاهم نامه به منظور انتقال و مدیریت منابع آب شیروان در دست اجرا است.

مرتضوی با بیان اینکه عملیات علاج‌بخشی سد بیدواز اسفراین تا پایان سال به اتمام می‌رسد تصریح کرد: اکنون ظرفیت سد بیدواز اسفراین ۱۲ میلیون مترمکعب است و تا پایان سال عملیات علاج‌بخشی آن همزمان با بهره برداری و آب‌گیری به پایان می‌رسد. همچنین از سال ۹۶ تا کنون ۲۵ جلسه در ارتباط با پرونده سدبیدواز در دیوان محاسبات کشور و بازرسی کل کشور تشکیل شده و موضوعات این پرونده در سه بخش پیمانکار، مشاور و کارفرما در دست پیگیری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی از ابلاغ ۲۳۵ میلیارد ریالی به منظور جبران خسارات سیلاب‌های اخیر استان خبر داد و افزود: ۶۰ درصد این رقم به استان تخصیص پیدا کرده و از ۶۶۰۰ کیلومتر رودخانه و مسیل‌های استان، ۲۱۰۰ کیلومتر به لایروبی و ساماندهی نیاز دارند که برای انجام این مهم هزار و دویست میلیارد تومان اعتبار لازم است.

مرتضوی با بیان اینکه در سال ۹۹ شاهد آب‌گیری سد گلمندره خواهیم بود ابراز داشت: پیشرفت فیزیکی سد گلمندره با ظرفیت ذخیره ۲۸.۷ میلیون مترمکعب، ۷۰ درصد است وهمچنین ۱۲۰ میلیارد تومان برای احداث این سد هزینه شده و تا پایان پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

انتهای پیام/ ر

۸۸ درصد از منابع آبی خراسان شمالی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۵۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سیلاب اخیر به بخش زراعی و باغی استان ۳۹۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، محمد جواد تشکری امروز _ دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس ارزیابی سازمان جهاد کشاورزی استان، خسارات وارده به بخش باغی و زراعی شهرستان‌های بجنورد، اسفراین، بجنورد، جاجرم در سیلاب اخیر ۳۹ میلیارد تومان است.

وی افزود: بیشترین خسارت در سنخواست از توابع شهرستان جاجرم به میزان ۲۵ میلیارد تومان گزارش شد.

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: وقوع سیلاب به ۷۲۸ هکتار از مزارع و ۹۰ هکتار از باغ‌های سنخواست خسارت وارد کرد.

تشکری با تاکید بر اینکه بیمه کشاورزی تنها و مؤثرترین روشی است که دولت می‌تواند از طریق آن برای جبران بخشی از خسارت‌ها به کشاورزان و باغداران کمک کند، تصریح کرد: به ۵۸ کیلومتر از جاده‌های بین مزارع ۲۰ تا ۳۰ درصد خسارت وارد شده است.

وی از خسارت سیل به ۱۴ کانال، استخر، آب‌بند و پنج رشته قنات در اسفراین و چهار واحد دامپروری خبر داد.

کد خبر 751072

دیگر خبرها

  • ۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است
  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی
  • آخرین وضعیت پُرشدگی سد‌ها بعد از بارش‌های اخیر
  • تهران در خطر است؛ ماجرا چیست؟
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • ۶۳۰ هزار مترمکعب رواناب در نهرین کنترل شد
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد
  • آبگیری ۸۱ درصد کل مخازن سدهای خوزستان
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی