Web Analytics Made Easy - Statcounter

ازدواج به عنوان یکی از هنجارهای  اجتماعی براساس توافق طرفین(زن و مرد) بر مبنای یک سلسله اصول شکل یافته و دوام می‌یابد همچنین هر قدر طرفین به آن اصول «مدون یا غیرمدون» پایبندتر باشند قوام بقای خانواده بیش‌تر است.

ژان ژاک روسو، که اساس نظام اجتماعی را بر مبنای قرارداد، استوار می‌داند، از خانواده به عنوان قدیمی‌ترین نوع جامعه و تنها جامعه طبیعی یاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنیان و مبانی اصلی هر خانواده را تفاهم، درک متقابل، فداکاری، گذشت از حقوق یکدیگر، و صبر برابر مشکلات می‌سازد. اگر یکی از زوجین یا هر دو به دلایل گوناگون نتوانستند با یکدیگر سازش کنند، در این جاست که خانواده از هم گسیخته می‌شوند. هر قدر خانواده از بنیان مستحکم‌تری برخوردار باشد و طرفین از جهات بیش‌تری با یکدیگر توافق کنند، احتمال بقای این خانواده بیش‌تر است.

انسان همواره در زندگی شخصی و اجتماعی خود، از ارزش‌ها و هنجارهای ثابتی پیروی نمی‌کند، بلکه این امر نیز مانند بسیاری امور دیگر در معرض تغییرات قرار گرفته است. گذشت زمان و یا حتی تغییر مکان و شرایط خاص اجتماعی دیگر از جمله عوامل تغییر ارزش‌ها و نگرش‌ها است. در ابتدای زندگی، چیزهایی برای ما ارزش به شمار می‌رود که شاید بعدها جاذبه خود را از دست بدهد. عمده‌ترین عامل تغییر ارزش‌ها و نگرش‌ها «ارتباطات » است. نقش وسایل ارتباطی در تغییر نگرش‌ها و ارزش‌ها و تزریق هنجارها بسیار مؤثر است. به نظر بعضی از جامعه‌شناسان، از جمله عمیق‌ترین علل طلاق، پیدایش بحران در ارزش‌ها و هنجارها است. هنگامی که انسان‌ها صرفاً به تمتع می‌اندیشند و فقط مصالح خویش را در نظر می‌آورند، دیگر مفاهیمی نظیر: فداکاری، گذشت، سازش ‌میان انسان‌ها رشد نمی‌کند و در چنین جامعه‌ای پدیده طلاق رو به فزونی خواهد گذاشت.

با توجه به افزایش آمار طلاق، بالا رفتن سن ازدواج و به منظور بررسی مشکلات هفته ازدواج ستاد ساماندهی جوانان اولین جلسه‌ سال 98 خود را به موضوع «ازدواج، خانواده و هفته ازدواج» اختصاص داده است.

بهمن مرادنیا، استاندار کردستان در جلسه ستاد ساماندهی جوانان که با محوریت «ازدواج» برگزار شد، اظهار كرد: آمارهای زیادی در مورد طلاق ارائه می‌شود اما ما باید این مسئله را به صورت ریشه‌ای بررسی كنیم و عامل آن را دریابیم.

وی با اشاره به اینكه بانك‌ها نیز باید در بحث پرداخت تسهیلات به جوانان بیشتر حمایت كنند، افزود: جوانانی كه قصد ازدواج دارند باید از طرف دولت و بانک‌ها حمایت شوند و این مهم را باید جدی بگیرند.

استاندار كردستان با بیان اینكه كردستان استان فرهنگی است، اظهار كرد: همه باید تلاش و بررسی كنند كه چرا در استان كردستان كه ازدواج‌ها نیز به صورت سنتی انجام می‌شود جزو 10 استان اول در بحث طلاق شده است.

وی با اشاره به اینكه آسیب‌های اجتماعی بیشتر در حاشیه‌ها اتفاق می‌افتد، ذكر كرد: ما از دستگاه‌های فرهنگی می‌خواهیم در حاشیه‌ها و نواحی منفصل‌های شهری برنامه‌های شاد برگزار كنند.

استاندار كردستان توجه به حواشی شهر را یك اولویت دانست و بیان كرد: متأسفانه كارهای فرهنگی در این مناطق كم است پس باید بیشتر به آنها توجه شود.

مرادنیا در پایان یادآور شد: بحث ازدواج جوانان در جامعه بسیار مهم است و بر همین اساس باید هرچه در توان داریم برای این مسئله استفاده کنیم.

تسهیل ازدواج جوانان
حامد جولایی مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان نیز اظهار کرد: بحث ازدواج جوانان و تسهیل كردن شرایط وظیفه‌ای است که تمام جامعه بر دوش دارند و همه باید کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری بالغ بر 3 هزار و 741 ازدواج صورت گرفته است، افزود: در شهرهای استان کردستان تعداد 2 هزار و 886 ازدواج و در روستاها 855 ازدواج صورت گرفته است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان ضمن اشاره به آمار طلاق در جامعه بیان کرد: از اول فروردین تا پایان تیرماه سال جاری یک هزار و 44 طلاق صورت گرفته است که از این میان 862 مورد در شهر و 182 مورد مربوط به روستاهای استان است.

وی از آمار بالای طلاق در جامعه ابراز نگرانی کرد و گفت: امروز در بعضی از شهرستان‌ها آمار طلاق بالا است که این مهم نگران‌کننده بوده و باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

جولایی در پایان به پرداخت تسهیلات ازدواج از ابتدای سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: جمع کل متقاضیان وام ازدواج 414 هزار و 177 نفر بوده که از این میان 182 هزار و 511 نفر وام دریافت کرده‌اند.

فتاحی، معاون جوانان ورزش و جوانان استان نیز اظهار کرد: از دستگاه‌های استان می‌خواهیم که در هفته ازدواج برنامه‌های مؤثری را داشته باشند.

وی یادآور شد: تحکیم خانواده‌ها بحث اساسی است که باید در برنامه‌های ازدواج به آن توجه شود.

۴۰ ماموستای جوان آماده ترویج فرهنگ ازدواج آسان
حجت‌الاسلام علیرضا کاوه، رئیس اداره تبلیغات اسلامی سنندج نیز با اشاره به آمادگی ۴۰ ماموستای جوان برای ارائه مشاوره و فرهنگسازی ازدواج آسان در نقاط حاشیه‌ای شهرها، اظهار کرد: ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) باید الگویی برای همه جوانان باشد.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام گرفته توزیع ۴۰ فقره جهیزیه به نوعروسان کم‌بضاعت بوده که با همکاری بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در استان کردستان انجام گرفت.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی سنندج جهاد بزرگ مورد نیاز امروز را کار فرهنگی اعلام کرد و یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مزدوجین جوان است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کردستان اجتماعی ازدواج طلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۶۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، معاون پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری استان مازندران گفت: مرکز مهر خانواده دراستان‌ها راه اندازی شد تا ملاقات والدین با فرزندان در محیط امن و آرام انجام شود و کودکان با احساس راحتی و امنیت بتوانند با آزادی بیشتری با والدین خود ارتباط برقرار کنند.

حجت الاسلام موسوی افزود:هم اکنون ۲۲ مرکز مهرخانواده دراستان درحال فعالیت هستند و ۴۲۲ فقره پرونده به این مرکز درسال گذشته وارد شد وتعداد ملاقات‌های انجام شده والدین با فرزندان در سال گذشته ۲ هزارو ۳۴۳ مورد بوده است.

او همچنین به فعالیت مراکز مشاوره خانواده قوه قضاییه دراستان اشاره کرد و گفت: ارجاع پرونده‌ها به این مراکز راه مفیدی در کاهش ورودی پرونده‌های طلاق به دادگستری استان مازندران است وبی شک مراکز مشاوره خانواده می‌توانند در کنار نهاد‌های مردمی در کاهش آمار طلاق مفید و موثر باشند.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه ۱۴ هزارو ۴۱۴ فقره پرونده پارسال از محاکم دادگستری استان به مراکز مشاوره خانواده ارجاع شده است، گفت: ۱۲۳ هزارو ۴۵۹ فقره مورد بررسی قرارگرفت واز این تعداد ۲ هزارو ۸۹۵ فقره پرونده منجر به سازش شده که ۲۳ درصد آنها ازپرونده‌های طلاق بوده است.

دیگر خبرها

  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • آمار بالای حیوان گزیدگی در اردبیل
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • طلاق از شوهر به‌خاطر خیلی خوب‌بودن!
  • فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده در مازندران
  • تفاوت طلاق رجعی و بائن چیست؟
  • فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده 
  • برگزاری جشن‌های مادرانه در مساجد برای ترغیب مادران به فرزندآوری
  • مراقب باشیم آمار نامتوازن کنکور روح خانواده را زخم نکند