Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-05@02:15:56 GMT

زوج‌های جوان گوش به زنگ بیماری‌های ژنتیکی باشند

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۲۸۰۸۶

زوج‌های جوان گوش به زنگ بیماری‌های ژنتیکی باشند

افراد مبتلا به بیماری تالاسمی قادر به ایجاد هموگلوبین کافی نیستند که این امر باعث کم خونی شدید می شود و حتی در ازدواج و فرزندآوری آنها موثر است. ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، رنگ پریدگی دارد و مدتی زیادی است که احساس خستگی می‌کند؛ زیر چشمانش به شدت گود رفته است، به مرور دچار برآمدگی شکم می‌شود و طحال و کبد بزرگ شده است، زمانی که به پزشک مراجعه می‌کند آزمایش خون برایش می‌نویسند و پس از جواب آزمایش متوجه بیماری خود می‌شود، او به تالاسمی مبتلاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تالاسمی یک اختلال ژنتیکی خون است؛ افراد مبتلا به بیماری تالاسمی قادر به ایجاد هموگلوبین کافی نیستند که این امر باعث کم خونی شدید می‌شود؛ هموگلوبین در گلبول‌های قرمز یافت می‌شود و اکسیژن را به تمام قسمت‌های بدن منتقل می‌کند.

 

 

هر آنچه نیاز است از تالاسمی بدانید

2نوع اصلی بیماری تالاسمی به نام آلفا و بتا وجود دارد؛ بتا تالاسمی ماژور (همچنین به آن آنمی کولی نیز گفته می‌شود) یک بیماری جدی است، علائم در دو سال اول زندگی ظاهر می‌شود و شامل رنگ پریدگی پوست، عدم اشتها، تحریک پذیری و عدم رشد می‌شود؛ درمان مناسب برای این دسته از افراد شامل انتقال معمول خون و سایر روش‌های درمانی است.

آلفا تالاسمی ماژور یک بیماری بسیار جدی است که در آن کم خونی شدید حتی قبل از تولد شروع می‌شود؛ زنان باردار حامل جنین مبتلا، خود را در معرض خطر جدی بارداری و زایمان قرار می‌دهند، نوع دیگری از آلفا تالاسمی بیماری هموگلوبین H است که درجات مختلفی از این بیماری را داریم.

تالاسمی گروه پیچیده‌ای از بیماری‌ها بوده که در ایالات متحده نسبتاً نادر اما در مناطق مدیترانه و جنوب و جنوب شرقی آسیا شایع است؛ در سراسر جهان، سالانه 350هزار زایمان با هموگلوبینوپاتی جدی (اختلالات خونی) وجود دارد.

از تالاسمی چه می‌دانید؟

سید محمد صادق غفوری عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران و پزشک عمومی درباره بیماری تالاسمی اظهار کرد: تالاسمی یک واژه یونانی است که از 2 کلمه تالاسا به معنی دریا و امی به معنی خون گرفته شده و به آن آنمی مدیترانه‌ای و در فارسی کم خونی می‌گویند و جزء بیماری‌های ژنتیکی است که بر اثر آن هموگلوبین ساختار اصلی خود را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: در این بیماری رشد بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و نشانه‌های بالینی همچون بدشکلی و ضخیم‌تر شدن استخوان‌های کتف و جمجمه، کم خونی، رنگ پریدگی، افزایش سایز کبد و ابعاد قلب و زردی به عنوان نشانه‌ای از بیماری تالاسمی در افراد بروز می‌کند.

 

چگونه می‌توان از وجود تالاسمی باخبر شد؟

عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران درباره نحوه تشخیص تالاسمی گفت: با انجام یک آزمایش خون و شمارش گلبول‌های خون (CBC) و الکتروفورز هموگلوبین می‌توان این بیماری را تشخیص داد.

غفوری با اشاره به اینکه میانگین سن بیماران تالاسمی در کشور به بالای 40 سال رسیده است؛ ادامه داد: در گذشته بسیاری از این بیماران به علت تاخیر در تشخیص شروع درمان یا کمبود فراورده‌های خونی بقای عمرشان کوتاه می‌شد.

عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران افزود: از دلایل افزایش سن مبتلایان به تالاسمی، بهبود سطح آگاهی بیماران، پیشرفت راه‌های درمانی و افزایش فراورده‌های خونی در کشور است.

وی تشریح کرد: در صورت ازدواج دو فرد ناقل تالاسمی با هم، احتمال ابتلای یکی از فرزندان آن‌ها به تالاسمی ماژور ٢٥ درصد است، یعنی از هر ٤ فرزند یک فرزند به تالاسمی ماژور مبتلا می‌شود؛ بیماران تالاسمی در صورت انجام به موقع درمانی تشخیص زودهنگام و در صورت نیاز تزریق مداوم خون می‌توانند تا حدودی به زندگی عادی ادامه داده و حتی ازدواج کنند.

 

ازدواج با بیماران تالاسمی آری یا خیر؟

بابک بهار متخصص بیماری‌های خونی اظهار کرد: پیوند مغز استخوان تاثیر زیادی در درمان تالاسمی ماژور دارد؛ این پیوند از خواهر یا برادر مینور یا سالم آن‌ها دریافت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گروه خونی در پیوند مغز استخوان مهم نیست، گفت: کد هماهنگی بافتی یا HLA در پیوند مغز استخوان بیماران تالاسمی اهمیت دارد البته انجام این پیوند بسیار مشکل و پر هزینه است.

 

این متخصص بیماری‌های خونی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است خانم و آقایی که هر دو مبتلا به تالاسمی مینور هستند فرزند سالمی به دنیا نیاورند، ادامه داد: با ازدواج یک خانم و آقای مینور در هر بارداری، 50 درصد احتمال دارد نوزادان تالاسمی مینور باشند.

وی با بیان اینکه فرزندان آنها 25 درصد ماژور و 25 درصد سالم هستند، بیان کرد: در مواردی دیده شده است که خانم و آقای مبتلا به تالاسمی مینور، چهار فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور به دنیا آورده‌اند البته بر عکس این قضیه هم امکان پذیر است و خانم و آقای مبتلا به تالاسمی مینور، تمام فرزندانشان سالم بوده‌اند؛ اما به هرحال دو نفر مبتلا به تالاسمی مینور نباید ازدواج کنند یا در صورت ازدواج کردن بچه‌دار شوند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۸۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارتون: مسی تغییر ژنتیکی داده شد!

ستاره پیشین فوتبال انگلیس لیونل مسی را به استفاده از استروئید متهم کرد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از دیلی میل، جوی بارتون بازیکن پیشین منچسترسیتی و نیوکاسل مدعی است، لیونل مسی برنده هشت توپ طلا در جوانی با استروئیدها تغییر ژنتیکی پیدا کرده است.

بارتون گفت: برای من، یک ستاره بزرگ در کنار نام لیونل مسی وجود دارد، زیرا در سنین پایین به دلیل مشکلات رشد به او استروئید داده شد. مسی در جوانی اصلاح ژنتیکی شده بود، بنابراین باید یک ستاره در کنار نام او وجود داشته باشد. کاپیتان تیم ملی آرژانتین به دلیل کمبود هورمون رشد که در 9 سالگی تشخیص داده شد، دوره‌های درمانی را گذراند که تا 14 سالگی آن را به پایان رساند.

افزایش قابل توجه درآمد اینترمیامی پس از حضور مسی

وی افزود: مسی با هورمون‌های رشد تغذیه می‌شد و این نوع داروها به رشد او کمک می‌کردند. اگر او را رها می‌کردند که به طور طبیعی با غذاهای سرخ‌شده و چیزهایی از این قبیل رشد کند، رشد نمی‌کرد و به چیزی که در نهایت انجام داد، نمی‌رسید.

بارتون یک بازی ملی برای انگلیس انجام داده است. او علاوه بر منچسترسیتی و نیوکاسل، در تیم‌های کوئینز پارک رنجرز، برنلی و مارسی فرانسه بازی کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بارتون: مسی تغییر ژنتیکی داده شد!
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • خشم خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • افتتاح بیمارستان درمان تالاسمی در ننگرهار
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • افزایش ۶ سال به طول عمر با این سبک زندگی