Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: ایالات متحده آمریکا که همواره به ویژه در سال های اخیر در تحقق اهداف خود در عراق با شکست مواجه شده، توطئه جدیدی را برای این کشور تدارک دیده است؛ توطئه ای که تحت عنوان پوشش به نام «منع بی ثبات سازی عراق» در کنگره مطرح شده است.

ماجرا از آنجا آغاز شده است که دوره پیشین مجلس نمایندگان آمریکا که انتهای سال ۲۰۱۸ به پایان رسید، در حال بررسی پیش‌نویس قانونی بود که در صورت طی مراحل تصویب،‌ به آمریکا اجازه می‌دهد در امور امنیتی عراق تحت عنوان حمایت از خود، مداخله کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«باسل حسین» تحلیلگر سیاسی عراقی در این خصوص می‌گوید: «در ۲۸ نوامبر سال ۲۰۱۸، مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس قانون منع بی‌ثبات‌سازی عراق موسوم به H.R. ۴۵۹۱ را تصویب کرد و برای قانون‌شدن، نیازمند تصویب در مجلس سنا و نهایتا امضای رئیس جمهور بود اما با پایان یافتن دوره ۲۰۱۷-۲۰۱۸ این امر حاصل نشد».

پیش‌نویس قانون منع بی‌ثبات‌سازی عراق را «آدم کینزینگر» و «تام سوزوزی» در دسامبر ۲۰۱۷ تهیه و به مجلس ارائه کردند اما با توجه به پایان دوره مجلس، در مجلس سنا، طرح و تصویب نشد. اکنون پس از دو سال، این پیش‌نویس با اصلاحاتی تحت شماره «H.R.۵۷۱» در ژانویه ۲۰۱۹ (زمستان ۱۳۹۷) دوباره به مجلس ارائه شده اما هنوز در کمیسیون روابط خارجی آن، بررسی نشده است. اکنون برخی شخصیت‌ها یا رسانه‌های عراقی به وجود این طرح اعتراض دارند و برخی گزارش‌های خبری می‌گوید: ‌ «هدف مستقیم این طرح، بازگرداندن دولت عراق به زیر سیطره آمریکا است».

«همام علی» نماینده پارلمان عراق با انتقاد از این اقدام نمایندگان عراقی، آن را «دخالت در امور امنیتی داخلی عراق» توصیف کرد و گفت، «واشنگتن پیش از این در مقابل حملات تروریستی نایستاده و با قانون جدیدش به دنبال بی‌ثبات کردن و ناامن کردن دوباره عراق است تا نوعی آشوب در این کشور ایجاد کند».

این نماینده پارلمان عراق گفت: «دولت موظف است پاسخ این قانون آمریکایی را بدهد و اجازه ندهد که آمریکا در مسائل امنیتی عراق که مخل حق حاکمیت کشور است، مداخله کند. عراق نیازمند آمریکا و ائتلافش نیست که از آن حمایت کند. عراق خودش می‌تواند با نیروهایی که مقابل بزرگترین حملات تروریستی دنیا ایستاده‌اند، پرونده امنیتی خودش را مدیریت کند».

این طرح درحالی قرار است توسط کنگره آمریکا بررسی و پیش نویس آن به تصویب نهای برسد که احزاب و جریان های سیاسی مختلف عراقی مخالفت قاطعانه خود با آن را اعلام کرده اند. اما این تنها توطئه سیاسی آمریکا علیه عراق نیست چراکه مقامات واشنگتن، ایجاد بی ثباتی و هرج و مرج در عراق را نیز در دستو کار خود قرار داده اند.

درهمین ارتباط، آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا مطالبات سیاسی و مردمی که احزاب و جریان‌های سیاسی از یک سوی و اقشار مختلف عراق از سوی دیگر خواستار تحقق آنها هستند، دستمایه ای برای مقابله و مواجهه اقشار مختلف با دولت بغداد قرار گیرد. هدف اصلی آمریکایی ها از این اقدام ایجاد بحران سیاسی در عراق است.

این درحالی است که احزاب و جریان‌های سیاسیِ حامی دولت به صورت قاطعانه در مقابل این سیاست واشنگتن ایستاده اند و جریان های منتقد نیز به عنوان حلقه وصل میان مردم و نظام حاکم فعالیت می کنند تا مبادا آمریکایی ها موفق به نفوذ در صفوف برخی اقشار مردمی شوند.

ایجاد فاصله میان مردم و نظام دموکراتیک عراق ازجمله دیگر توطئه های ایالات متحده آمریکا برای ایجاد هرج و مرج در این کشور است. در واقع، آمریکایی ها قصد دارند در عرصه سیاسی زمینه ساز بروز بحران در عراق شوند. آن ها به خوبی می دانند که از اردیبهشت سال گذشته و با برگزاری انتخابات پارلمانی، پروسه تکمیل روند نظام دموکراتیک در عراق کلید خورد. ازهمین روی، واشنگتن که این نظام دموکراتیک را برنمی تابد، در راستای ضربه زدن به آن برآمده است.

مقامات ایالات متحده آمریکا نیک می دانند که علت اصلی بقای این نظام دموکراتیک پس از سرنگونی صدام معدوم، حمایت های اقشار مختلف مردمی بوده است. از همین روی، ایالات متحده آمریکا پروژه فاصله انداختن میان مردم عراق با نظام دموکراتیک این کشور را کلید زده است و امیدوار است تا از این رهگذر به سلسله اهداف توسعه طلبانه خود دست پیدا کند.

درهمین حال، ایالات متحده آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور با تبلیغات رسانه ای خود اینگونه القاء می کنند که گروه های سیاسی به دنبال مبارزه با سیاست ها و برنامه های دولت بغداد هستند؛ حال آنکه این گروه ها به دنبال نظارت بر برنامه ها و سیاست ها با هدف بهبود خدمات عمومی برای مردم هستند.

در واقع، آمریکایی ها با سلسله توطئه های سیاسی و دیپلماتیک خود علیه عراق و تلاش برای سرنگونی دولت بغداد به ریاست عادل عبدالمهدی این واقعیت را فراموش کرده اند که دولت کنونی محصول توافق ائتلاف های بزرگ پارلمانی در عراق است و دخالت بیگانگان نمی تواند موجب ساقط شدن آن شود. این همان مسأله ای است که ایالات متحده آمریکا آن را نادیده انگاشته است.

در هر صورت، طرح «منع بی‌ثبات سازی عراق» با هدف افزایش مداخلات ایالات متحده آمریکا در این کشور مطرح شده است و علیرغم آنچه که از نام این طرح پیداست، هدف اصلی و اساسی آن ثبات‌زدایی از عراق است. بدین ترتیب، ناگفته پیداست که آمریکایی ها از رهگذر مطرح کردن این طرح نگاهی نیز به کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق هستند و از این نفوذ روزافزون بسیار احساس نگرانی می کنند.

آمریکایی ها خود به خوبی می دانند که از رهگذر چنین طرح هایی نخواهند توانست خواسته ها و مطالبات زیاده خواهانه و توسعه طلبانه خود را به دولت بغداد تحمیل کنند. اما در هر حال، تلاش های مذبوحانه واشنگتن علیه بغداد همواره در برهه های زمانی متفاوت وجود داشته و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

کد خبر 4683111

منبع: مهر

کلیدواژه: عراق ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۸۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است

«محمد جرادات» نویسنده و پژوهشگر سیاسی فلسطینی درباره تظاهرات اخیر دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی که در حمایت از ملت فلسطین به ویژه غزه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و در اعتراض به سیاست‌های آمریکا در حمایت از این رژیم برگزار شد، گفت: این اعتراضات که دانشگاه‌های آمریکا شاهد آن است به دانشگاه‌های اروپایی، استرالیایی و دانشگاه‌هایی در آسیا، جهان عرب و اسلام از جمله ایران و لبنان و حتی دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری فلسطین گسترش یافت

وی اظهار داشت، این دانشگاه‌ها در خیزش جهانی خود حامل پیامی بسیار قوی برای آمریکا و سیاست‌های استعماری و استکباری آن در مقابله با مظلومان جهان به ویژه مردم فلسطین و غزه هستند که از زمان حمله هفتم اکتبر مقاومت فلسطین در معرض کشتار جمعی از سوی اسرائیل قرار گرفتند؛ حمله‌ای که هدف آن دفاع و پیروزی ملت فلسطین در برابر هفتاد و پنج سال مظلومیت و مقابله با اشغالگری رژیمی بود که موجودیت خود را بر فراز تپه های فلسطین اشغالی بنا کرد.

جرادات عنوان داشت، این اعتراضات و این جنبش‌ها در دانشگاه‌های آمریکا از سوی دانشجویان متعلق به نسل دهه بیست هستند؛ نسلی که به نظر می‌رسد به نخبگان و گروه سیاسی حاکم آمریکا در سنا و کنگره و احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه و این نخبگان سیاسی که اسیر لابی صهیونیستی شده‌اند اعتقادی ندارند.

وی ادامه داد: یکی از این سیاستمداران فاقد اراده آمریکایی را دیدیم که به «نعمت شفیق»، رئیس دانشگاه کلمبیا می‌گوید «آیا می‌دانید اسرائیل موهبتی از جانب خداست و وقتی در مقابل اسرائیل می‌ایستید نفرین می‌شوید». این سیاستمدار آمریکایی به این طرز عجیب و وحشتناک درباره پرستش اسرائیل صحبت می‌کند.

اعتراضات دانشجویی در آمریکا

پژوهشگر فلسطینی تصریح کرد: بنابراین، این جنبش دانشجویی آمریکایی که علیه سیاست‌های آمریکا شورش کرده، انتظار ندارد که این نخبگان سیاسی موضع خود را تغییر دهند، زیرا آن‌ها با اسرائیل به عنوان یک معبود برخورد می‌کنند و آن را فراتر از منافع آمریکا می‌دانند. این افراد به اسرائیل به عنوان مروارید تاج تمدن غرب می‌نگرند. بنابراین، این بیگانگی فرهنگی و بیگانگی سیاسی که نخبگان سیاسی در آمریکا، بخش‌هایی از اروپا، در آلمان و در انگلیس از آن رنج می‌برند، در بینش و فرهنگ غرب علیه ملت عربی و اسلامی ریشه دوانده است. بنابراین آنها به عنوان مثال با ایران به عنوان یک اشتباه موجودیتی برخورد می‌کنند. چرا؟ چون تسلیم سیاست اسرائیل در منطقه نمی‌شود و در مقابل سیاست آمریکا ایستاده است که می‌خواهد اسرائیل مقصد و قبله همه سازشکاران و عادی‌سازان روابط و کسانی باشد که منافع آن‌ها و منافع اسرائیل را تامین می‌کنند.

نویسنده فلسطینی درباره آثار و نتایج این انتفاضه دانشجویی آمریکایی عنوان داشت، جنبش آمریکایی امروز در چندین سطوح فوایدی داشته و اگر تشدید شود، ممکن است نتایج بیشتری محقق کند. این جنبش، نتانیاهو و تیمش در تل‌آویو، بایدن و حتی ترامپِ کاندیدای انتخابات را سردرگم کرده و همه را در مظان اتهام قرار می‌دهد.  اکثریت این نسل جدی می‌خواهند سیاست آمریکا را از خدمت کردن مطلق به منافع رژیم اسرائیل دور نگه دارند و جلوی جنایات را در غزه بگیرند.

جرادات تصریح کرد: این دانشجویان در ابتدای جنبش خود مطالبات ساده‌ای را مطرح کردند، به طور مثال، از دانشگاه کلمبیا خواستند تمام تحقیقاتی را که برخی از دانشجویان به نفع وزارت جنگ رژیم اسرائیل انجام می‌دهند  و در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین و توسعه برخی موشک‌ها است متوقف کند. آن‌ها می‌خواستند دانشگاهشان از شرکت‌هایی که با ارتش اشغالگر سر و کار دارند فاصله بگیرد، اما رئیس دانشگاه با وجود اینکه اصالتا عرب است، به پلیس مجوز ورود به حریم دانشگاه را داد  و از ارتش آمریکا خواست به دانشگاه‌ها حمله‌ور شود.

محمد جرادات، تحلیلگر فلسطینی

وی افزود: ۴۰ دانشگاه آمریکایی درگیر چیزی شبیه انقلاب و جنبش هستند. این امر نمی‌تواند سیاست آمریکا را تغییر دهد، مگر اینکه وارد حوزه قضایی شود و دستگاه قضایی آمریکا نسبت به این خیزش دانشجویی جانبدارانه وارد عمل شود و یا اینکه تبدیل به یک جریان سیاسی انتخاباتی شود که وضعیت سیاسی انتخاباتی را علیه حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه تغییر دهد.

نویسنده فلسطینی در پاسخ به میزان اثرگذاری جنبش‌هایی از این دست بر سیاست‌های آمریکا گفت: بله این جنبش‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشند. اما کسانی که دنیا را فقط با عینک اسرائیل می‌بینند، خواه بایدن و یا ترامپ و احزابشان، این افراد قطعا به این نسل جدید اهمیت نمی‌دهند و بایدن دانشجویان دانشگاه خود را اینگونه خطاب قرار می‌دهد که شما متوجه نیستید و این مربوط به مرحله ناپختگی سیاسی است. بنابراین یک انفصال و جدایی ذهنی و شکاف بزرگ در این نسل وجود دارد؛ نسل پیر در آمریکا و این نسل جوان. اما اگر این نسل جوان بتواند ابتکار عمل را در دست بگیرد و واقعیت را تحمیل کند، اوضاع می‌تواند تغییر کند، اما این امر نیازمند زمان، افزایش تحرکات و تحولات بسیاری است که چه بسا فراتر از جنبش سیاسی دانشجویی می‌رود.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • خط‌ونشان جدید کنگره آمریکا برای مجازات دانشجویان حامی غزه
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • علم‌الهدی : اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد، به او ظلم نمی‌شد/ امامت سیاسی دشمن دارد
  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها
  • منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند