Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@03:03:03 GMT

بی‎گدار به آب نزنید

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۲۹۸۱۱

بی‎گدار به آب نزنید

شنا و آب‌تنی یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریح‌ها بویژه در فصل تابستان است و در این میان کم نیستند، کسانی که در روزهای تعطیل سال با سفر به استان‌های شمالی و مناطق حاشیه‌ای رودخانه‌ها ساعاتی را به بهانه ورزش و تفریح به آب می‌زنند اما بی‌توجهی به نکات ایمنی، بی‌گدار به آب زدن و سهل‌انگاری، نداشتن مهارت در مواجه با موج‌های خروشان و غفلت از کودکان طعم خوش سفر را به کام مسافران تلخ کرده و خانواده‌هایی را در مرگ عزیزان خود به سوگ می‌نشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمارهای سازمان اورژانس کشور حکایت از آن دارد که ما ایرانی‌ها بیش از سایرین بی‌گدار به آب می‌زنیم و همین موضوع سبب شده تا غرق‌ شدگی سومین عامل مرگ و میر ناشی از حوادث غیرعمد در کشور شناخته شود.

رئیس اورژانس کشور در همین خصوص گفته است: بطور کلی ۲ دهم درصد مرگ‌های کشور را غرق شدگی شامل می‌شود 

پیرحسین کولیوند در تازه‌ترین اظهارات خود به آمارهای غرق شدگی در سالجاری اشاره کرده و افزوده است: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۷۵۶ مورد غرق شدگی در کشور رخ داده که از این تعداد ۴۹۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه رودخانه‌ها در صدر حوادث ناشی از غرق شدگی قرار دارند، تصریح کرد: از ۷۵۶ مورد غرق شدگی، ۲۶۹ مورد معادل ۳۶ درصد در رودخانه‌ها،۲۲ درصد در دریا،  ۱۴ درصد در سایر محیط‌های آبی شامل حوض، جوی، آب انبار، ۱۱ درصد در دریاچه پشت سد، ۸ درصد در استخری کشاورزی، ۶ درصد در کانال آب و ۳ درصد در استخر شنا رخ داده است.

همچنین آمارهای این سازمان نشان می‌دهد از سال ۹۱ تا پایان سال ۹۷، ۳ هزار و ۹۱۵ نفر در کشور جان خود را بر اثر غرق شدگی از دست داده‌اند که ۸۴ درصد این غرق شدگان را مردان تشکیل می‌دهند.

بیشترین زمان غرق شدگی نیز اوایل صبح و حوالی غروب اعلام شده است.

این روند ناگوار در مردادماه نیز تداوم داشته و در روزهای گذشته شاهد جان باختن تعداد قابل توجهی از هموطنان بر اثر غرق شدگی بوده‌ایم.

در چهارمحال و بختیاری نیز به سبب برخورداری از ۲ رودخانه کارون و زاینده رود و ورود جمعیت زیادی از گردشگران و مسافران تابستانی به این استان و اسکان در حاشیه رودخانه‎ها، شاهد حوادث دلخراش غرق شدگی هستیم.

در روزها و هفته‌های گذشته خبرهای متعددی در خصوص غرق شدگی در آب‌های این استان منتشر شد. از غرق شدن دختربچه ۴ ساله در رودخانه زاینده‌رود گرفته تا مرگ مرد ۴۵ ساله در رودخانه خرسان لردگان.

امسال آمار غرق شدگی در چهارمحال و بختیاری رشد نگران‌ کننده‌ای داشته است، به نحوی که بنا برگزارش‌های مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری، از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۳۰ نفر در استان جان خود را بر اثر غرق شدگی از دست داده‌اند، بعلاوه اینکه در مرداد ماه نیز چندین مورد غرق شدگی در استان رخ داده است که در مقایسه با سال گذشته که ۲۲ نفر در استان جان خود را به دلیل غرق شدگی از دست دادند و در سال ۹۶ که ۱۴ مورد فوتی در این باره به ثبت رسیده، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

این آمارهای نگران کننده با وجود بیش از ۴۰ روز مانده از فصل تابستان و احتمال بالای وقوع غرق‌شدگی در این فصل، می‌طلبد تا مسافران نکات ایمنی را بیش از پیش رعایت کرده و به هشدارها توجه کافی داشته باشند.

گردشگران باید بدانند سفر زمانی لذت‌بخش است که آدابش را بدانیم. هر جایی اتراق نکنیم، بی‌گدار به آب رودخانه، سد و دریا نزنیم و حواسمان به فرزندان خردسال خود بیش از هر زمان دیگری باشد.

مردم باید بدانند هر جایی نمی‌شود شنا کرد حتی اگر از مهارت کافی برخوردار باشند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند تا زمانی که وارد بخش عمیق دریا نشوند غرق نمی‌شوند در حالیکه غرق شدن به عمق زیادی نیاز ندارد و همین که مقداری آب وارد ریه و بخش‌های تنفسی فرد شود کافی است تا دچار خفگی و غرق‌شدگی شود.

هرچند حضور نیروهای غریق نجات در مناطق پرخطر و نصب تابلوهای هشداری در پیشگیری از غرق شدگی موثر است اما قبل از آن به فرهنگسازی، آموزش و افزایش آگاهی عمومی در این خصوص نیاز داریم و اینکه هر شهروندی به این نکته توجه داشته باشد که شنا کردن در دریا و رودخانه با شنا در استخر بسیار متفاوت است و رعایت نکات ایمنی و توجه به پیام‌های هشداری جدی گرفته شود.

*خبرنگار ایرنا مرکز شهرکرد

۷۳۶۳/۶۰۲۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چهارمحال وبختیاری غرق شدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۹۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان

حسین ظفری هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی کشور برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت گفت: سازمان هواشناسی برای روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، گیلان، زنجان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی چهارمحال و بختیاری، ایلام، شمال و شرق خوزستان، جنوب مرکزی، جنوب همدان و ارتفاعات و دامنه استان‌های مازندران، تهران و البرز و برای روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت نیز برای استان‌های شمال آذربایجان شرقی، شمال و غرب آذربایجان غربی، دامنه ارتفاعات استانهای تهران، البرز، مازندران و گیلان، لرستان، نوار غربی چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، نیمه شمالی ایلام و شمال شرق خوزستان، اردبیل هشدار سطح نارنجی صادر کرده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: بر اساس این هشدار بارش شدید باران و درپی آن احتمال احتمال جاری شدن سیلاب و وقوع آبگرفتگی در این استان‌ها دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد گرد و خاک محلی از جمله مواردی است که می تواند در پی این هشدارها رخ دهد. همچنین در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی را برای استان‌های ذکر شده احتمال دارد.

ظفری توصیه کرد: هموطنان در این دو روز از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند. عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع نیز از دیگر توصیه‌هایی است که باید جدی گرفته شود.

وی افزود: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را به مردم استان‌های درگیر با این سامانه نیز توصیه می‌شود.

به گفته سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نیروهای امدادی در این استان‌ها به حالت آماده باش درآمده و تمهیدات لازم نیز در این خصوص گرفته شده است. امیدواریم که این سامانه بارشی نیز بدون خسارت از کشور خارج شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فوت یک دختربچه درپی غرق شدگی در کانال آب تیران
  • غرق شدگی ۵ نفر در شهرستان‌های فارس
  • هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده
  • هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان
  • جملات خبرساز مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجو‌ها را نزنید آقای بایدن! / چرا در دانشگاه تک تیرانداز مستقر می‌کنید! + ویدئو
  • (ویدیو) مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجو‌ها را نزنید آقای بایدن!
  • ببینید | جملات خبرساز مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجوها را نزنید آقای بایدن!
  • سد دز سرریز شد/ بوستان های ساحلی دزفول غرق شدند + فیلم
  • سد دز سرریز شد/ بوستان های ساحلی دزفول غرق شدند
  • سد بزرگ ایران پر شد | هشدار مهم : از رودخانه فاصله بگیرید