Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@07:32:49 GMT

ازدواج آسمانی یاس و حیدر الگویی برای جوانان

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۳۰۱۷۳

ازدواج آسمانی یاس و حیدر الگویی برای جوانان

امروز اول ذیحجه سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) است، ازدواج بهترین زوج های دنیا، ازدواجی که در بستر بالاترین صفات انسانی شکل گرفت و حاصل آن هم فرزندانی نیکو بود که با خود دین اسلام را تا ابدیت زنده و ماندگار خواهند کرد، فرزندانی همچون امام حسین (ع) و امام حسن (ع) را برای دینداری و دفاع از حق و فرزندی چون زینب را که اسوه و کوه صبر و استقامت است، برای بقای دین و زنده ماندن اسلام به یادگار گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ازدواج سنت حسنه پیامبر است و می گویند با ازدواج دین انسان کامل می شود، ازدواجی که چون فاطمه زهرا و علی از ابتدا با هدف والای انسانی بسیار ساده شکل گرفت، ثمره آن تا قیامت باقی و جاودانه است.
اما با گذر زمان الگوهای ازدواج تغییر کرده و در این روزگار شاهدیم که دستخوش تغییرات و نابسامانی شده است؛ حواشی و آداب و رسومی که شکل گرفته، مانعی برای ازدواج و مانندی غولی بزرگ سد راه جوانان شده است.
امروز توقعات زیاد جوانان از همدیگر به عنوان زوج و زوجه، تشریفات مراسم نامزدی، عقد و ازدواج و تامین مخارج کمرشکن آیین های ازدواج، اشتغال جوانان، تامین مسکن و تامین زندگی روزمره برای جوانان به شکلی خودنمایی می کند که حاصل آن رغبت کم جوانان به سنت حسنه ازدواج را دربرداشته است.
با همه این مشکلات باز هم ازدواج هایی ساده به دور از تشریفات شکل می گیرد و آرامش فکری و امنیت خاطر جوانان را فراهم می کند. اما آنچه مهم است این است که جوانان برای تشکیل زندگی و همینطور داشتن شغل و حرفه نیاز به حمایت دارند تا چرخ زندگی را به حرکت بیندازند.
در این بین حاکمیت به عنوان عنصری بسیار مهم در جامعه با اقداماتی مانند اعطای تسهیلات برای تامین مسکن و اشتغال جوان و برنامه ریزی درست برای نسل های آینده و همین طور کنترل مسائل اجتماعی و جلوگیری از ایجاد آداب و رسوم نامناسب و مبارزه با بدعت گزاری های غلط در باورها و سنت های ازدواج از یک سو و از سویی دیگر مراقبت و تربیت درست خانواده ها و حمایت های ملی، روانی و معنوی از جوانان و دادن اعتماد به نفس به آنان و ترویج فرهنگ ازدواج به موقع می تواند، گره گشای مسائل ازدواج مرتبط با جوانان باشد.
درست است که در باورهای ما جوان نیروی بالقوه ای دارد و به قول معروف روزگار پیش رویش باز است و با همت و تلاش خود می تواند آینده خوبی را رقم بزند، اما با شرایط کنونی باید به این باور برسیم که جوانان از هر زمان دیگر شکننده تر هستند و هر لحظه ممکن است در سایه بی توجهی ما به سمتی بروند که جبران خسارت های ناشی از آن سخت یا گاهی غیرممکن باشد. بنابراین باید برای مراحل مختلف زندگی جوانان اعم از تحصیل، کار و ازدواج و فرزندی آوری، اقدامات سنجیده را به موقع انجام دهیم و نگذاریم سرمایه های این مملکت به هدر رود و بخشی در کام اعتیاد و بخشی هم در سایه بی تفاوتی ها به جای اینکه برای کشور کارساز باشند، راهی خارج از کشور شوند. بنابراین توجه به امور جوانان نیازمند برنامه ریزی جدی و حمایت های عملی است.
  
 ۴۱ هزار و ۵۶۴ ازدواج در یک روز
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور به خبرنگار ایرنا گفت: در ۶ سال گذشته در سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه  (س) و روز ازدواج ۴۱ هزار و ۵۶۴ ازدواج در کشور شکل گرفت.
سیف الله ابوترابی افزود: در سال ۱۳۹۲ در چنین روزی ۶ هزار و ۵۲۷ و سال ۹۳ هم ۷ هزار و ۵۶۷ و در سال ۹۴ حدود ۹ هزار و ۳۱ و در سال ۹۵ هم ۶ هزار و ۶۱۶ و در سال ۶۹ هم ۶ هزار و ۵۶۳ و در سال گذشته ۵ هزار و ۲۶۰ دختر و پسر به خانه بخت رفتند.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که متوسط رخداد روزانه ازدواج در کشور در این سال ها به ترتیب از سال ۹۲ تا ۹۷ شامل ۲ هزار و ۱۷۴، ۲ هزار و ۶۰، هزار و ۹۱۹، هزار و ۸۳۵، هزار و ۶۶۸ و هزار و ۵۰۸ مورد بوده است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال اعلام کرد: بر این اساس آمارها نشان می دهد ازدواج ها در روز ازدواج بیش از ۳ برابر متوسط روزهای دیگر بوده است.

سال گذشته ۵۴۹ هزار و ۸۶۱ مورد ازدواج ثبت شد

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: ۵۴۹ هزار و ۸۶۱ مورد ازدواج سال گذشته در کشور توسط سازمان ثبت احوال ثبت شده است.
ابوترابی افزود: میانگین سن مردان در اولین ازدواج در سال گذشته ۲۷ و نیم سال و میانگین سن ازدواج زنان در اولین ازدواج در سال گذشته ۲۳ سال و چهار ماه و میزان عمومی (ناخالص) ازدواج در سال گذشته هفت مورد به ازای هر هزار نفر بوده است.
وی در مورد پنج استان دارای بالاترین میزان عمومی ازدواج در سال گذشته نیز گفت: این استان ها شامل خراسان شمالی، اردبیل، کردستان، لرستان و خوزستان هستند.
ابوترابی افزود: استان های دارای پایین‌ترین میزان عمومی ازدواج نیز در سال گذشته شامل سمنان، البرز، تهران، بوشهر و اصفهان هستند.

گزارش از: ناهید حاجی خانی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۰۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پدر شهید محمد ملکپور آسمانی شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری گفت: حاج عبدالعلی ملکپور پدر شهید محمد ملکپور به لقا الله پیوست.

وی افزود: مراسم تشیع و خاکسپاری وی امروز شنبه ۸ اردیبهشت در آرامستان شهر نقنه برگزار شد.

بیشتر بخوانید

تشییع و خاکسپاری ۸ شهید گمنام در چهارمحال و بختیاری

گفتنی است: محمد ملکپور یکــم بهمن،۱۳۳۷ در شهرستان بروجن به دنیا آمد. تا پایان دوره راهنمایی درس خواند و سال ۱۳۵۹ ازدواج و صاحب یک دختر شد. به عنوان پاســدار در جبهه حضور یافت و نهم شهریور،۱۳۶۰ با سمت مســئول آموزش در بستان بر اثر اصابت گلوله به ســر، شهید شد. مزار او در گلستان شهدای شهر نقنه زادگاهش قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • پدر شهید محمد ملکپور آسمانی شد
  • ۲۰ درصد امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد
  • ویدیو/ ۵۰ هزار خودکشی در یک سال!
  • پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ۵۰ رقم بذر جدید معرفی کرد
  • بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره بهزیستی مازندران
  • کتک کاری وحشتناک داور در بازی فوتبال دسته دو جوانان تهران/ دستور موقت برای خاطیان+ فیلم
  • آسمانی شدن پدر شهید در نقنه
  • زورخانه حیدر کرار بندرعباس میزبان عاشقان ورزش زورخانه‌ای
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر