Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:23:37 GMT

مشروعیت بخشی به جایگاه ریاست جمهوری با حکم تنفیذ

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۳۰۷۹۷

مشروعیت بخشی به جایگاه ریاست جمهوری با حکم تنفیذ

رییس جمهور منتخب از زمان پیروزی در انتخابات تا آغاز رسمی دوره چهارساله ریاست جمهوری خود بر پایه قانون اساسی وظایف و مسوولیت هایی را بر عهده می گیرد که تمامی آنها با امضای مقام معظم رهبری و خوانده شدن حکم تنفیذ به وی سپرده می شود و او می پذیرد که تمام استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ به‌کار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اهمیت مراسم تنفیذ از ۲ نظر بسیار مهم است، یکی اینکه آغاز دوره جدید در مدیریت کشور به شمار می رود که می طلبد در این راه دیگر مسوولان همراه با رییس جمهوری منتخب وارد میدان عمل شوند و دیگر اینکه این مراسم نشان دهنده مردم سالاری است زیرا مردم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز در انتخاب مدیران طراز اول کشور نقش آفرینی کرده اند و در سرنوشت خود و کشورشان سهیم بوده اند.

در مراسم تنفیذ رسم است که رئیس جمهور پیشین و اعضای اصلی کابینه او، سران قوا و نهادهای اصلی حکومت، مقام های سیاسی، نظامی و مذهبی و همچنین جمعی از سفرای مقیم تهران حضور داشته باشند و رئیس جمهور منتخب پس از رهبری به عنوان آخرین بخش از مراسم تنفیذ سخنرانی کند و در بخشی از سخنان خود اشاره ای کوتاه به برنامه های آتی داشته باشد.

در این نوشتار سعی شده است تا مهم ترین سخنان و سرفصل های برنامه های اجرایی هفت رییس جمهوری کشورمان را که در مراسم تنفیذ خود بیان کرده اند، به اختصار عنوان شود.

ابوالحسن بنی صدر؛ ‌ نخستین مراسم تنفیذ ریاست جمهوری ۱۳۵۸

مراسم نخستین تنفیذ ریاست جمهوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۵ بهمن ۱۳۵۸ خورشیدی در بیمارستان قلب تهران برگزار شد که پس از جاری شدن حکم تنفیذ بنی صدر در سخنانی کوتاه وفاداری خود به قانون اساسی را اعلام داشت.

دومین تنفیذ و سخنان محمد علی رجایی ۱۳۶۰

محمد علی رجایی که پس از عزل بنی صدر بر مسند ریاست جمهوری تکیه زد در ۱۱ مرداد ۱۳۶۰ خورشیدی با جاری شدن حکم تنفیذ در یک سخنرانی به دیدگاه های خود اشاره کرد.

رجایی در سخنان خود اظهار کرد که رأی قاطع و اعتماد بالای مردم به وی که در واقع رأی به اسلام است و در جهت جامه عمل پوشاندن به خواست های اسلامی و انقلابی مردم و ایجاد یک جامعه اسلامی، تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت و نخست وزیر را نیز از میان مطمئن ترین و با سابقه ترین عناصر انقلابی انتخاب خواهد کرد.

تنفیذ سوم، آیت ‌الله خامنه‌ای  ۱۳۶۰

آیت‌الله خامنه‌ای ریاست ‌جمهوری خود را در حالی آغاز کرد که نهاد ریاست‌ جمهوری از ساختار مناسبی برخوردار نبود و به طور کامل شکل نگرفته بود. گروه‌های مشاور و کارگروه ها برای کمک به رئیس‌جمهوری در انجام دادن وظایف قانونی نیز هنوز تشکیل نشده بودند و این امر مشکلات فراوانی را برای عملکرد رئیس‌جمهوری پدید می‌آورد با این حال ایشان تمام همت خود را در سامان بخشیدن امور به کار بست و به بهترین شکل ممکن به بازسازی کشور در آن برهه از زمان پرداخت. آیت الله خامنه ای با گرفتن حکم تنفیذ در سخنانی به سرفصل های برنامه های خود اشاره کرد.  

اهتمام به امور مربوط به جنگ تحمیلی،‌ نیل به سیاست‌های اقتصادی به سوی حمایت از مستضعفان و دورافتادگان از مرکز کشور،‌ طاغوت‌زدایی از همه‌ی شئون زندگی اداری، اجتماعی و سیاسی مردم ایران،‌ کشف و به کارگیری استعدادهای انسانی در همه‌ی عرصه‌ها از تکنیک تا هنر،‌ تأمین امنیت اجتماعی، اداری و قضایی برای ارائه‌ی خدمت مؤثر به مردم از جمله مهم ترین سخنانی بود که آیت الله خامنه ای در مراسم تنفیذ خود در محضر امام ایراد داشتند.

ایشان همچنین در ادامه سخنان خود تأمین امنیت و آزادی همه‌ی افراد وفادار به نظام جمهوری اسلامی با هر اندیشه و تفکر را مهم ترین اصل دانستند و بیان داشتند که در این مسیر تمام همت و کوشش خود را به کار می بندند. با وجود اینکه جنگ تحمیلی مشکلات فراوانی برای کشور ایجاد کرده بود و جمهوری اسلامی در نخستین سال‌های حیات خود قرار داشت اما در کنار همه ساختار سازی های صورت گرفته که درصدر برنامه های حضرت آیت الله خامنه ای قرار داشتند توجه به اقتصاد و فرهنگ مردم مهم ترین اولویت راهبرد ایشان بود.

تنفیذ چهارمین دوره ریاست جمهوری ۱۳۶۴

آیت‌الله خامنه‌ای در انتخابات چهارمین دوره ریاست جمهوری بار دیگر با کسب بیشترین آراء به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم انتخاب شدند. تنفیذ این دوره از انتخابات نیز در ۱۳ شهریور ۱۳۶۴ خورشیدی به وسیله حضرت امام خمینی (ره) در حسینیه‌ جماران برگزار شد و حضرت آیت الله خامنه‌ای چهار سال دیگر عهده دار این سمت شدند. در دوره‌ چهارساله‌ دوم نیز ضمن ادامه‌ برنامه‌های دوره ‌نخست که در صدر آنها جنگ تحمیلی قرار داشت، سیاست ها و برنامه هایی در دستور کار قرار گرفت که تدوین لایحه‌ اختیارات ریاست جمهوری،‌ کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری امور به مردم،‌ به کار گماردن مسوولان لایق، انقلابی و کارآمد در دولت،‌ رفع فقر مزمن و طولانی‌مدت حاکم بر جامعه و زندگی مردم،‌ واگذاری زمین های کشاورزی به مردم، واگذاری صنایع دولتی به بخش تعاونی،‌ سهیم‌شدن کارگران در کارخانه‌ها، گسترش و توسعه‌ صادرات غیرنفتی و کاهش اتکای کشور به درآمد نفت،‌ مشارکت مردم در امور اقتصادی و فرهنگی کشور با نظارت دولت،‌ سوق دادن سیاست فرهنگی کشور به سوی استقلال فرهنگی که از مهم ترین برنامه هایی بود که در این مراسم آیت الله خامنه ای به آنها اشاره کرد.

سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم پنجمین تنفیذ حکم ریاست جمهوری ۱۳۶۸

آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از امضای حکم ریاست جمهوری سخنان خود را با این جمله آغاز کرد: برای من لحظات بسیار مهمی در جریان است و ۲ حالت متضاد در درون من ایجاد کرده که قاعدتاً بسیاری از شما هم چنین وضعی را در روح و دل خود دارید. حالت اندوه و افسردگی به خاطر اینکه در کنار صندلی مبارک خالی حضرت امام امت، روحمان و جانمان، مرشد و معلم و مرجع تقلیدمان و منشاء عز و عظمتمان قرار داریم. حالت دیگری که در من وجود دارد عظمت صحنه است که با حضور شخصیت‌های معظم روحانی و سیاسی و اجتماعی کشورمان و نیروهای انقلابی انقلاب در محضر این جمعیتی که فرد فردشان برای من عزیز و معظم و قابل احترامند و حتماً در مرحله بعد در محضر ملت بزرگوارمان که چشم‌شان را به اینجا دوخته‌اند.  بعد از آن آیت الله هاشمی رفسنجانی به برنامه های خود اشاره کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی برعهده گرفتن کار مدیریت کشور را با کمک و یاری رهبر معظم انقلاب مقدور دانست و گفت: مثل اینکه دست تقدیر الهی اینگونه خواسته‌است و ترسیم کرده ‌است که من در خدمت رهبری، مقام بزرگواری که تقریباً عمرم را همراه ایشان در مسیر مسائل اجتماعی گذرانده‌ام، کار مدیریت این کشور را با کمک ایشان به عهده بگیرم و سعی می‌کنم که این آمادگی را در خودم ایجاد کنم.

رییس جمهور منتخب در سخنانی دیگر گفت:‌ چیزی جز خدمت به اسلام و احیاء معارف متروک قرآن و تمجید عظمت و عزت ملت مظلوم و امت آسیب دیده اسلام را در ذهنمان نداشتیم و دنبال هیچ چیز غیر از این نخواهیم بود. این پیمانی است که امروز و در این مقطع حساس تاریخی بنده با امت عزیزمان در محضر رهبری بزرگوارمان می‌بندم.

اعتماد وسیع و عمیق مردم به مسوولان نظام نکته دیگری بود که آیت الله هاشمی رفسنجانی به اشاره کرد و گفت:‌ نکته دیگری که برای من نمی‌شود آسان از آن گذشت، اعتماد وسیع و عمیق مردم به مسئولین نظام است و کسانی که مرتب در این دوران ۱۰ ساله در بمباران امپریالیسم خبری بوده‌اند. من شک ندارم که مردم به ادامه راه انقلاب و امام رای داده‌اند، نه به شخص من. شخص من در گذشته به عنوان یکی از مسئولان جدی این نظام بودم.

سخنرانی  آیت الله هاشمی رفسنجانی در ششمین تنفیذ ۱۳۷۲

رئیس‌ جمهور دوران سازندگی در سخنانی در این مراسم توسعه اقتصادی، اقتصاد آزاد، کاهش مداخله دولت در اقتصاد و تعامل بین‌المللی به نفع توسعه اقتصادی را مهم ترین هدف در سرفصل برنامه های خود اعلام کرد. رشد و توسعه پایدار،‌ تثبیت و تعدیل اقتصادی، سیاست‌های اقتصادی استوار بر برنامه،‌ کاهش حجم دولت، آزادسازی اقتصادی، رقابتی کردن اقتصاد، ترویج صادرات و تک نرخی کردن ارز،‌ جذب سرمایه و تکنولوژی از کشورهای دیگر مهم‌ترین مولفه‌های این نگاه جدید بر الزامات اقتصادی کشور بود. پیرو همین نگاه دولت هاشمی در ابتدا سیاست تعدیل اقتصادی و پس از آن سیاست تثبیت اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد.

هفتمین تنفیذ و سخنان سید محمد خاتمی ۱۳۷۶

حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی رییس جمهور منتخب مردمی پس از امضای حکم ریاست جمهوری به وسیله مقام معظم رهبری سخنانی را در پایان این مراسم ایراد کرد و اظهار داشت: با تنفیذ رأی مردم به وسیله رهبر بزرگوارمان حضرت آیت الله خامنه ای دوران جدیدی از مدیریت اجرایی کشور اغاز می شود.  مسولیت همگانی از جمله مهم ترین محورهای سخنان خاتمی بود که گفت: ما همه مسوول هستیم، مسوول در برابر خدا که ما را به بندگی خویش فرا خوانده که از هر قید بندگی غیر او رها باشیم.

رییس جمهور منتخب در بخش دیگر سخنان خود افزود: مقتضای بندگی خداوند، در مقام مسوولیت خدمت به بندگان اوست، بندگانی که آنان را صاحب حق آفریده و در خور حرمت  و شایسته برخورداری معنوی و مادی از زندگی هستند. سیدمحمد خاتمی رسیدن به صلح و امنیت در سطح بین المللی را مهم ترین برنامه دولت خود دانست و در بخشی از سخنانش گفت: در عرصه بین المللی ما خواستار صلح و امنیت هستیم. پیام انقلاب، پیام معنویت و امنیت برای همه انسانهاست. ایران اسلامی با فزون طلبی قدرت های بزرگ مخالف است و آن را منشاء تشنج و مانع صلح می داند. ما  بر پایه سه اصل مستحکم حکمت، عزت و مصلحت دست همه کشورها و ملت هایی که به اصل احترام متقابل پایبند هستند و منافع خویش را در تضاد با  استقلال و منافع ما نمی دانند می فشاریم.

سخنرانی  محمد خاتمی در مراسم هشتمین تنفیذ ۱۳۸۰

حجت‌الاسلام‌ سیدمحمد خاتمی‌ رئیس‌ جمهور منتخب مردم در مراسم‌ تنفیذ خود در سخنانی‌ با گرامیداشت‌ یاد و خاطره‌ امام‌ راحل‌ انقلاب‌ اسلامی، مراسم‌ تنفیذ حکم‌ ریاست‌ جمهوری‌ از جانب‌ رهبری‌ به عنوان‌ محور نظام‌ را نماد مردم‌سالاری‌ دینی‌ و سازگاری‌ جمهوریت‌ با موازین‌ دین‌ اسلام‌ دانست و گفت: امروز خداوند را سپاسگزاریم‌ که‌ رهبری‌ امام‌ خمینی‌ در وجود رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ تداوم‌ یافته‌ و جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ مستحکم‌ بسوی‌ اهداف‌ انقلاب‌ در حرکت‌ است. خاتمی‌ به‌ مسؤولیت‌ها و وظایف‌ رئیس‌ جمهور در قانون‌ اساسی‌ اشاره‌ کرد و گفت‌: رئیس‌ جمهور در درجه‌ اول‌ در مقابل‌ رهبری‌ نظام، سپس‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ به عنوان‌ نماینده‌ حاکمیت‌ ملی‌ و در مقابل‌ مردم‌ به عنوان‌ صاحبان‌ اصلی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و نظام‌ مسؤول‌ است. خاتمی پرسشگری، انتقاد، نظارت‌ و مطالبه‌ حقوق‌ خود را براساس‌ استقلال‌ و آزادی‌ به عنوان‌ ۲ پایه‌ نظام‌ اسلامی، حق‌ مردم‌ دانست‌ و تصریح‌ کرد: از آنجا که‌ رئیس‌ جمهور، رأی‌ خود را مستقیما از مردم‌ می‌گیرد، مظهر مطالبات‌ مردم‌ و مظهر اراده‌ ملی‌ است. رییس جمهور به عنوان‌ رئیس‌ قوه‌ مجریه‌ برای‌ انجام‌ این‌ مسوولیت‌ سنگین‌ نیازمند هدایت‌ رهبری، همکاری‌ و پشتیبانی‌ دیگر قوای‌ کشور و همدلی‌ و همراهی‌ همه‌ جناح ها و گروه ها است.

سخنرانی محمود احمدی نژاد در تنفیذ نُهم ۱۳۸۴

نهمین مراسم تنفیذ ریاست جمهوری، با حضور تمامی احزاب و گروه های سیاسی برگزار شد. محمود احمدی نژاد پس از قرائت حکم تنفیذ در سخنانی عدالت توزیعی‌ را مهم ترین برنامه خود خواند و گفت: عدالت و برابری‌های اجتماعی را از طریق مواردی همچون اعطای سهام عدالت و بعدتر اعطای یارانه مستقیم به مردم از جمله کارهای اجرایی او درمدت فعالیتش است. رسیدگی به طبقات محروم و عدالت و مهرورزی از جمله مهم ترین محورهای سخنان محمود احمدی نژاد بود که بر آن تاکید داشت.

 سخنرانی احمدی ‌نژاد در دهمین تنفیذ ۱۳۸۸

محمود احمدی نژاد توانست برای بار دوم از رأی و استقبال عمومی مردم برخوردار شود و نام خود را به عنوان هفتمین رییس جمهور ایران در تاریخ ثبت کند. او پس از گرفتن حکم ریاست جمهوری از مقام معظم رهبری، در سخنرانی خود حضور آگاهانه، آزاد و مقتدرانه‌ مردم در صحنه‌ انتخابات را بسیار باشکوه دانست و گفت: آنچنان با شکوه و پرمعنا بود که چشم همگان را خیره کرد و طراز جدیدی از جمهوریت را به نمایش گذاشت.

احمدی نژاد پس از اجرای حکم تنفیذ سخنان خود را با این مضمون که در انتخابات اخیر با رأی قاطع ملت، گفتمان انقلاب اسلامی و آرمان‌های بلند آن مجدد برگزیده شد، ‌آغاز کرد و گفت: امروز به فضل الهی، ایران عزیز در آستانه‌ یک جهش بزرگ و همه‌جانبه قرار دارد. انتخابات اخیر یکبار دیگر ظرفیت و استعداد عظیم ملی را برای این حرکت تکاملی نشان داد و فراهم آورد. باید دست در دست هم، با عزمی راسخ، به افق‌های دوردست نگاه کنیم و خود را برای رسیدن به قله‌های آرمانی آماده کنیم. کشور ما می‌تواند به کشوری نمونه تبدیل شود و ملت عزیز ما الگو و اسوه برای جهانیان باشد. او برنامه های دولت را به چند بخش تقسیم کرد و گفت:‌ یک، بخش فرهنگ. آنچه هویت و اصالت ما را حفظ و ماندگار می‌کند، ایمان الهی، مقاومت و مجاهدت، مهرورزی و ایثار، نجابت و اخلاق نیکو و تلاش مستمر و ادب و هنر با همه‌ ظرفیت‌ها و جلوه‌های زیبای آن است. اینجانب از همه برای مشارکت فعال و همدل در برنامه‌ریزی‌ها و اداره‌ کشور دعوت می‌کنم. ساختارها، اهداف و محتوا و شیوه‌های رایج آموزشی و تربیتی، متناسب با افق حرکت ملت و اقتضائات روز باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد. فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش عالی و مراکز آموزشی نباید احساس بطالت نمایند و آموزش‌های دریافتی را فارغ از ضرورت‌های روز بیابند. تنوع فرهنگی، سرمایه‌ بی‌بدیل ملی ماست. میراث فرهنگی کشور باید بیش از گذشته حفظ شود و گردشگری به عنوان عامل توسعه‌ی مناسبات بین ملت‌ها و ملت ایران و تبادل سالم فرهنگی گسترش یابد.

بخش اقتصادی، کارهای فراوانی انجام شده است و کارهای مهمی باید انجام شود. ساختارهای اقتصادی برای پاسخ‌گویی به جهش ملت ایران در عرصه‌ی اقتصاد باید اصلاح شود. مقدمه‌ تحول اقتصادی که براساس قانون سیاست‌های اصل ۴۴ چهارچوب آن معین شده است، باید با اصلاحات ساختاری فراهم شود. هدفمند کردن یارانه‌ها، اصلاح نظام بانکی و بیمه‌ای، اصلاح نظام مالیاتی و نظام توزیع و ارتقاء ارزش پول ملی باید در اُلویت اقدامات قوا قرار گیرد. حل مشکل اشتغال و مسکن، به ویژه برای جوانان از اُولویت‌های اساسی است. بخش اجتماعی، ‌ خانواده رکن اصلی و پایه‌ای در تربیت و بالندگی انسان‌ها و آرامش و امنیت پایدار کشور است. کیان و کرامت آن باید حفظ و تقویت شود. همه باید احساس آرامش و امنیت کنند. همه باید پاکی و پاکدستی، صداقت و راستی، ‌ نشاط و شادابی و حفظ کرامت انسانی را در فضای عمومی جامعه احساس کنند.

سیاست خارجی و حضور فعال در عرصه‌های جهانی یک وظیفه‌ ملی و انقلابی است. ساختن ایران و حضور اثرگذار در مناسبات جهانی یک حقیقت‌اند؛ لازم و ملزوم یکدیگرند. بدون حضور قدرت‌مند درعرصه‌های جهانی ساختن ایران ممکن نیست و بدون ساختن و اقتدار ایران، اثرگذاری در مناسبات جهانی محال است.

تنفیذ یازدهمین ریاست جمهوری  ۱۳۹۲

خداوند بزرگ را سپاسگزارم که بر این بنده کوچک خویش، منت نهاد و او را مفتخر به رأی اعتماد ملت بزرگوار ایران و امضاء حکم ریاست جمهوری توسط مقام معظم رهبری قرار داد. این جملات بخشی از سخنان حسن روحانی  است که در مراسم تنفیذ در حضور مقام معظم رهبری و دیگر سران کشور اعلام داشت. او توانست  با پیروزی در انتخابات ۱۳۹۲ خورشیدی و با تایید و استقبال عموم مردم  فصل جدیدی را آغاز کند.

حسن روحانی در مراسم تنفیذ خود در ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ خورشیدی با پایان یافتن حکم تنفیذ خود این انتخابات را فرایندی دانست که با اتکاء به خرد جمعی و با مشارکت همه فعالانِ پای‌بند به نظام، به ‌گونه‌ای شکل گرفت که همه مردم و نخبگان جامعه، منافع ملی و شرایط کشور را به ‌خوبی درک کردند و در راه سربلندی میهن قدم نهادند. امیدوارم که اندیشمندان، محققان و نهادهای علمی و مدنی، دولت را در انجام این مهم یاری دهند تا مبنای جهت‌گیری‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های آتی کشور باشد. حداقل انتظار مردم در این انتخابات از دولت جدید، ایجاد ثبات و آرامش در همه زمینه‌ها و رفع دغدغه‌ها و تنگناهای مختلفی است که امروز کشور با آن مواجه است. من با حمایت و پشتوانه مردمی پا به میدان مسئولیتی نهاده‌ام که خواستار تغییر و بهبود معیشت و منزلت خویش هستند. مردمی که می‌خواهند بهتر زندگی کنند، مردمی که می‌خواهند از فقر، فساد و تبعیض به‌دور باشند. مردمی که می‌خواهند حرمت و کرامت داشته باشند، مردمی که می‌خواهند در فضای آزاد معنوی و عقلانی رشد کنند و مردمی که می‌خواهند به آینده‌ای مطمئن امیدوار باشند.

روحانی اعتدال را مهم ترین اصل دولت یازدهم دانست و گفت: اگرچه تنگناها و مشکلات کشور، فراوان است اما افق‌های آینده روشن و امیدبخش است. اگر خلق حماسه سیاسی با تدبیر رهبری معظم انقلاب و امید ملت ما میسر شد، خلق حماسه اقتصادی نیز ممکن خواهد بود. جامعه ما ظرفیت‌های شناخته و ناشناخته بسیاری دارد. به سرمایه‌های معنوی و مادی این کشور می‌توان تکیه کرد. او در پایان سخنرانی خود اظهار داشت: سنگینی بار این رأی و این تنفیذ بسیار زیاد و تنها به خداوند پناه می‌برم. از آن دست‌گیر بنده‌نواز خالصانه و خاضعانه درخواست می‌کنم این بنده ضعیف خود را از شر کبر و غرور، حرص و بخل و حسد وا رَهاند.

سخنان حسن روحانی در مراسم دوازدهمین تنفیذ ۱۳۹۶

حسن روحانی رییس جمهور منتخب در مراسم تنفیذ خود در ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ خورشیدی با گرفتن حکم ریاست جمهوری از مقام معظم رهبری بعد از شکرگزاری از خدای بزرگ آغاز به کار در دولت دوازدهم را بهترین روزها برای خود دانست و گفت: حمد و سپاس خدایی را که حیات‌مان را در عصر انقلاب اسلامی قرار داد تا شاهد ظهور اراده الهی در این سرزمین در سقوط طاغوت و صعود حق باشیم. انقلابی که حاصل مجاهدات امام  و امت بود، امامی که پس از سال‌ها تبعید و مبارزه، خود باوری، استقلال، آزادی و عزت را به ملت‌اش ارزانی داشت و ملتی که از میان همه نظام‌های حکومتی، جمهوری اسلامی را به عنوان تنها مسیر درست برای حراست از استقلال و آزادی و فرهنگ خود برگزید که اولین و بزرگترین دستاورد حقوقی آن، تصویب قانون اساسی بود تا پشتوانه اصلی استیفای حقوق ملت و ضامن اسلامیت و جمهوریت نظام باشد.

روحانی مهم ترین تلاش دولت را رسیدن به حقوق مردم دانست و این موضوع را منوط به ریشه کن شدن فقر و از میان رفتن فساد دانست. همچنین مهار تورم، رشد اقتصادی و سربلند شدن ایران در محافل بین‌ المللی را از مهم ترین برنامه های دولت دوازهم بیان کرد. او در بخشی از سخنان خود در مراسم تنفیذ اعلام داشت که دولت یازدهم نیز از طریق بازگرداندن ثبات اقتصادی و کاهش تورم و افزایش خدمات عمومی از جمله ایجاد بیمه همگانی و انجام طرح تحول نظام سلامت، قدم‌های مهمی در این راستا برداشته است با این حال هنوز هم وضعیت فقر و نابرابری در کشور شایسته ملت بزرگ ایران و زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست. همانطور که در دوران انتخابات وعده دادم یکی از اهداف دولت دوازدهم ریشه‌کن کردن کامل فقر مطلق از جامعه ایران و ایجاد نظام جامع تأمین اجتماعی است و امیدوارم در پایان دولت دوازدهم، شاهد کارنامه درخشان‌تری برای نظام جمهوری اسلامی در کاهش نابرابری باشیم. دولت دوازدهم اولویت اصلی خود را افزایش تولید و اشتغال می‌داند و در تداوم حرکت دولت یازدهم برنامه اقتصادی خود را بر مبنای سیاست‌های کلی نظام، بویژه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ قانون اساسی و با هدف ایجاد یک انقلاب اقتصادی طراحی کرده است.

روحانی در پایان سخنرانی خود اعلام کرد که با پایان انتخابات فصل همدلی و همکاری آغاز شده و وقت آن است که همه با هم در سایه گفت و گو، اجماع و انتخاب بهترین راهکارها و با استفاده از توان و ابتکار همه نیروهای خلاق، کارآمدی نظام را ارتقاء بخشیده و رضایت مردم را به ارمغان آوریم.

کلام آخر:

رییس جمهور منتخب در مسیر چهارساله خود بار سنگین مسوولیت اداره کشور را بر دوش می گیرد و باید اطمینان داشته باشد که در طول مسیر خدمت از حمایت و همکاری دیگر نهادها برخوردار است،‌ مسأله ای که مقام معظم انقلاب رهبری نیز بارها بر آن تاکید داشته اند و فرموده اند که مسایل اصلی کشور تنها با همدلی و همکاری سه قوه و دیگر نهادهای کشور حل خواهد شد. بنابراین دولت های منتخب باید بر مبنای باور به اسلام حرکت کنند و  تصمیم‌ گیری های آنها بر اساس خرد جمعی باشد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قانون اساسی حسن روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۰۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری

عکاس امیر حسین جامه بزرگ

دیگر خبرها

  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • سلیمانی: تعلیق مسابقات لیگ ۲ اهمیت جایگاه داوران را نشان داد
  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود