Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:41:42 GMT

فتح جشنواره‌های جهانی؛ هدف بزرگ فیلم‌سازان کوچک

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۳۳۰۵۵

فتح جشنواره‌های جهانی؛ هدف بزرگ فیلم‌سازان کوچک

پرونده پنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی با حضور بیش از ۲ هزار اثر و تجلیل از برگزیدگان بخش های مختلف، با برگزاری مراسم اختتامیه در حوزه هنری بسته شد. این جشنواره فعالیت خود را از سال ۱۳۹۱ با هدف کشف استعدادهای هنری دانش آموزان سراسر کشور آغاز کرده است.

جشنواره امسال در ۶ بخش اصلی؛ فیلم کوتاه داستانی، انیمیشن، مستند کوتاه، فیلم کوتاه علمی و آموزشی،  تیزر تبلیغاتی (برند ایرانی) و همچنین فتوکلیپ برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین دوبخش جانبی؛ فیلمنامه نویسی و اقلام تبلیغاتی فیلم ( پوستر، عکس پشت صحنه، تیزر تبلیغاتی فیلم) و موضوعات آزاد و موضوعات مورد حمایت نهادها و سازمان ها از بخش های دیگر این جشنواره بود.

نکته مهم در پنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی، حضور نمایندگان همه استان ها و همچنین دریافت جوایز از بین شرکت کنندگان استان های مختلف بود. یکی دیگر از نکات جالب توجه این دوره از جشنواره، تاسیس «باشگاه فیلم سازان نوجوان» برای توجه به پرورش و حمایت از استعدادهای دانش آموزان است؛ مطلبی که « امیرحسین اخوان» دبیر جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی در مراسم اختتامیه در گفت وگویی با ایرنا با تاکید بر آن اعلام کرده بود: اتفاق مهمی که در جشنواره فیلم مدرسه به دنبال آن هستیم صرفا برگزاری جشنواره دانش آموزی نیست بلکه مدنظر ما رسیدن به یک فرایند استعداد یابی است تا دانش آموزان برتر در حوزه فیلم و مستعد و کارهای هنری شناخته شده و وارد فرایند پرورش استعداد شوند. در دوره پنجم برای اولین بار حمایت از دانش آموزان برگزیده را هدف گذاری کردیم.

اخوان در این گفت وگو با تشریح اقداماتی که برای هدایت دانش آموزان به مسیر حرفه ای فیلم سازی انجام شده پرداخته و تصریح کرده بود: دانش آموزان برگزیده یک روز قبل از برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره در تهران جمع شدند و برای آشنایی با نحوه تولید کارهای حرفه ای به صداو سیما رفتند. خود دانش آموزان سه دقیقه پشت میز تدوین نشستند و یک برنامه سی دقیقه ای تلویزیونی را تولید کردند.با پشت صحنه برنامه ها و استودیو ها  آشنا شدند و برای دانش آموزان یکی از فیلم ها که هرگز پخش نشده است،  اکران شد.

وی با بیان اینکه برای حمایت از نفرات برتر، باشگاه فیلم سازان نوجوان را تاسیس کرده ایم، گفت: اعضای این باشگاه افراد برگزیده جشنواره هستند. اگر در لیست حامیان ما نگاه کنید کسانی هستند که در فضای کلان فرهنگ و هنر ایران کار می کنند به عنوان مثال اگر به سراغ صداوسیما می رویم به این منظور است که دانش آموزان را به این سازمان بزرگ رسانه ای پیوند بزنیم. ما در این باشگاه به دنبال این مسئله هستیم که دانش آموزان پروژه بگیرند و کارهای حرفه ای بسازند.
 

در گفت وگو با عوامل دو فیلم برگزیده داستانی این دوره از جشنواره؛ یعنی فیلم «نگاه مخالف» و فیلم «دو هزارپا» نحوه شگل گیری ایده فیلم ها و ساخته شدن آن ها و همچنین مسیری که دانش آموزان هنرمند باید برای ورود به عرصه حرفه ای فیلم سازی را طی کنند، پرداخته ایم.

نزدیک سه ماه با پسر کودک کار زندگی کردم

«سید سینا موسوی» که از شهرستان اهواز و هنرستان هنرهای زیبای این شهرستان در جشنواره شرکت کرده کارگردان فیلم نگاه مخالف است که به عنوان فیلم برگزیده داستانی این دوره از جشنواره معرفی شده است.

وی در مورد شکل گیری ایده این فیلم، با بیان اینکه فیلم نگاه مخالف در اهواز تولید شده است، گفت: یک سال و نیم پیش به صورت اتفاقی در داخل خودرو  پشت چراغ قرمز ایستاده بودم که ترافیکی درست شد و در این بین بود که با یک کودک کار مواجه شدم و بین من و او صحبت هایی رد و بدل شد. همین امر باعث شد جرقه ای در ذهن من شکل بگیرد و ایده تولید یک فیلم داستانی در ذهنم مطرح شد. وقتی به خانه رسیدم شروع به نوشتن طرح فیلم کردم.

وی با بیان اینکه بعد از نوشتن طرح اولیه و پرو بال دادن به ایده ابتدایی کار، موضوع را با دوستان و تیم خود مطرح کرده و به جمع بندی رسیدیم که کار را تولید کنیم، افزود: برای اینکه بتوانم فیلم نامه این کار را بنویسم نزدیک سه ماه با این کودک کار ۱۳ ساله و خانواده او در ارتباط بودم و به نوعی با آنان زندگی می کردم. به عنوان مثال با هم به تفریح می رفتیم، به رستواران می رفتیم تا فضای زندگی آن ها در ذهنم تداعی پیدا کند.

موسوی با اشاره به این مسئله که تولید این فیلم ۱۵ روز به طول انجامیده است و کار در شهر اهواز تولید شده، در مورد دلیل پرداختن به این موضوع توضیح داد: این کودک کار در نقاط مختلف شهر اهواز کار می کرد تا بتواند کمک خرج خانواده خود باشد؛ کودک ۱۳ ساله ای که هم سن های او مشغول بازی هستند و در فضای کار قرار ندارند. به نظرم رسید که وضعیت زندگی او دارای جذابیت های داستانی است که می تواند مخاطب نوجوان را جذب کند.

وی در مورد حمایت هایی که از او برای تولید فیلم نگاه مخالف صورت گرفته است هم بیان داشت: ما خودمان یک گروه مستقل هستیم. خود من از هفت سالگی کار سینما را با بازیگری شروع کردم و در تهران و اهواز سابقه بازیگری دارم. بعد از این سابقه حدود ۲ سال است که وارد حوزه فیلم سازی شده ام. با توجه به این سابقه با نهادها و ارگان های مختلف آشنا بودم و این ارگان ها از نظر امکانات حمایت می کردند اما حمایت مالی از فیلم، صورت نگرفته است.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی می کردید که فیلم نگاه مخالف به عنوان فیلم برگزیده معرفی شود، هم اظهار کرد: من قبل از اینکه این فیلم را بسازم چند ایده در ذهنم بود اما احساس کردم ظرفیت تبدیل شدن به یک کار با کیفیت را ندارند. بخاطر همین مسئله منتظر بودم که یک اتفاق جالبی بیفتد و موضوع مناسبی به ذهنم برسد تا بعد فیلم سازی را شروع کنم.

وی افزود: با توجه به این حساسیت، همیشه اولویت من ساختن کار باکیفیت بوده نه دریافت جایزه در جشنواره و هیچ وقت برای جشنواره ها فیلم نمی سازم. اما با این وجود به دلیل تاکید بر کیفیت در اکثر جشنواره های دانش آموزی توانستم جایزه دریافت کنم. البته جشنواره فیلم کوتاه مدسه جزو جشواره های با کیفیت در حوزه دانش آموزی است و اتفاق مبارکی است که باید استمرار پیدا کند.

وی با بیان اینکه دانش آموزان هنرمند ایرانی دارای ظرفیت رشد بالایی هستند، گفت: دانش آموزان ایرانی باید جشنواره های بین المللی را هدف گذاری کنند تیم ما هم همین هدف را برای خود مشخص کرده است و ما اول کار هستیم. رسیدن به این هدف هم با توجه کردن به هنر و حمایت مسئولان امکان پذیر است البته به شرطی که دانش آموزان دچار آفت تلاش برای به هر نحوی دیده شدن نشوند و سعی کنند کار را به صورت حرفه ای یاد بگیرند و از بسترهایی که جشنواره فراهم کرده مانند باشگاه فیلم سازان نوجوان استفاده کنند.

باید وارد عرصه حرفه ای فیلم سازی شویم

«حسین نادری» تدوین گر و فیلم بردار فیلم نگاه مخالف هم با بیان اینکه این فیلم در زمستان سال ۹۶  و با حمایت انجمن سنمایی جوان و با حضور هفت نفر به عنوان عوامل فیلم تولید شده است،  گفت: قبل از حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران تصور نمی کردم کیفیت جشنواره در این حد بالا باشند و برای بخش های تخصصی یک فیلم داوران جایزه تعیین کرده باشند.

نادری که جایزه بهترین تدوین گر و فیلم بردار را کسب کرده است، بیان کرد: فیلم سازی می تواند به مدارس ایران نشاط و پویایی تزریق کند و قطعا مورد استقبال دانش آموزان هم قرار می گیرد. چرا که دانش آموزان زیادی در حوزه های هنری دارای استعداد هستند. منتها بستر بروز این استعداد ها فراهم نیست.

وی در مورد هدف گذاری که تیم فیلم نگاه مخالف برای آینده کاری خود انجام داده است، تصریح کرد: ما تصمیم جدی داریم که فیلم سازی را ادامه دهیم و در زمان حاضر مشغول پیش تولید یک فیلم دیگر هستیم. همچنین برای حضور در جشنواره ای بزرگتر و حتی بین المللی برنامه ریزی انجام داده ایم و فکر می کنیم این توانمندی را داریم که با چند سال کار مداوم بتوانیم جایزه جشنواره های معتبر را دریافت کنیم.

می خواستیم داوران را به چالش بکشیم

«علی شعرباف» کارگردان فیلم «۲ هزارپا » که در بخش دبیرستان به عنوان فیلم برگزیده معرفی شد، از مدرسه باقر العلوم(ع) سازمان آب شهر تهران در این دوره از مسابقات شرکت کرده است. او در مورد ورود خود و اعضای تیم ۲ هزارپا به عرصه فیلم سازی گفت: ما فیلم سازی را با ساخت فیلم های چهار دقیقه ای شروع کردیم و بیشتر هم در حوزه طنز کار می کردیم.

وی افزود: در سه سال گذشته ما در جشنواره های ابن سینا، مدرسه و رویش حضور پیدا می کنیم و هر سه سال هم فیلم ما برگزیده شده است. رشد فیلم سازی ما با حمایت جشنواره رویش اتفاق افتاد و اصول اولیه را آنجا یاد گرفتیم. این تجربه باعث شد برای فیلم سازی لوزام حرفه ای اجاره کنیم و از حالت آماتوری اولیه خارج شویم.

این کارگردان فیلم ۲ هزارپا با بیان اینکه تا به امروز پنج فیلم را گروه فیلم ۲ هزار پا ساخته است در مورد ایده این فیلم گفت:سال پیش ما فیلمی به اسم امتحان نهایی به جشنواره ارسال کردیم. در آن جشنواره یکی از داوران اعلام کرد که به فیلم شما صفر دادم و این باعث شد فیلم ما رتبه دوم را کسب کند. این دوم شدن باعث شد که تصمیم بگیریم فیلمی برای جشنواره امسال بسازیم و با داوران وارد چالش شویم. فیلم ۲ هزارپا محصول این ایده است.

شعرباف اظهار کرد: ۲ هزار پا ترکیب سکانس های چند فیلم مطرح ایرانی است که با ترکیب کردن آن ها و نوشتن یک فیلمنامه مستقل، کار طنز تولید کردیم. در این فیلمنامه سعی کردیم سکانس ها را طوری بچینیم که در آن دانش آموزان داوران را مورد نقد قرار دهند. هدف ما از این کار لجبازی نبود بلکه می خواستیم نشان دهیم نمره صفر باعث ناامیدی ما نمی شود.

وی با بیان اینکه مطمئن بودیم اول می شویم گفت: سه ماه در مورد این ایده بحث و بررسی در تیم ما جریان داشت. ایده های مختلفی در ذهن ما می آمد که در نهایت کار ساخته شد و خروجی کار را وقتی دیدیم این فکر را می کردیم که اول می شویم.

شعرباف در مورد هدف گذاری تیم فیلم ۲ هزار پا برای آینده هم اظهار کرد: اعضای تیم ما امسال درگیر کنکور هستند و این باعث افتی در کار ما می شود اما بعد از کنکور برنامه داریم فیلم سازی را شروع کنیم و از طریق باشگاه فیلم سازان نوجوان اگر بتوانیم با صداوسیما هم همکاری داشته باشیم./

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حسین نادری وزارت آموزش و پرورش جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی فیلمساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۳۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان به نقش خود در هویت سازی دانش آموز دانش آموزان توجه کنند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید عمران حسینی نسب در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به مسئله اقتصاد و معیشت و با تاکید بر الگو گرفتن مسئولان اقتصادی از عملیات نظامی وعده صادق و با بیان اینکه همانطور که ایران با حمله موشکی و پهپادی هم دشمن عربی، عبری و غربی را به زانو در آورد و البته توطئه‌های اقتصادی آنان را هم خنثی کرد، گفت: قوای سه گانه، دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی و تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی باید با نقشه روشن و اقدامات نقطه زن، با کسانی که در مسکن، طلا و ارز و دلار اختلال ایجاد می‌کنند برخورد انقلابی نمایند و مشکلات معیشتی را که کام مردم را تلخ کرده، برطرف کنند.

امام جمعه سلطانیه به اجرای طرح نور توسط فرماندهی انتظامی در سراسر کشور اشاره کرد و با قدردانی و حمایت از سردار رادان فرمانده انتظامی کشور و نیروهای تلاشگر انتظامی که میداندار این طرح هستند، گفت: طرح نور دفاع از حریم عفاف و حجاب و حیا و کرامت زنانی است که یا به خاطر تبلیغات دروغین یا از روی غفلت از ارزش‌ها دور شده‌اند.

وی به حمایت دانشگاه‌های اروپا و آمریکا از مردم غزه اشاره کرد و با بیان اینکه حمایت دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا ز مردم غزه ثمره دو نامه مقام معظم رهبری در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به جوانان اروپا و آمریکاست که بعد از حدود ۱۰ سال ثمره داده، افزود: دانشگاه‌های آمریکا و اروپا با این اقدام به نماد بیداری، عدالت خواهی، ظلم ستیزی و تمدن تبدیل شده است اما در برابر آنان پلیس آمریکا و اروپا آزادی و حقوق بشر دروغین را با خشونت و دستگیری به نمایش گذاشته است.

خطیب جمعه سلطانیه با بیان اینکه حتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به خاطر حمایت از غزه بازداشت شده و در کلمبیا دانشجویان متحصن را گرسنه نگه داشته‌اند، گفت: در واقع پلیس آمریکا و اروپا حقوق بشر و آزادی را به توپ و گلوله بسته است و این یک ننگ و شرم برای مدعیان حقوق بشر و آزادی بیان است.

حسینی نسب با اشاره به هفته گرامیداشت مقام معلم و و با بیان اینکه تکریم معلم، تکریم علم و دانش و توجه به اهمیت تعلیم و تربیت است و حق معلم تکریم و اما تکلیف معلم تربیت صحیح است، گفت: از معلمان عزیز انتظار این است که به نقش خود در هویت سازی دانش آموز دانش آموزان توجه کنند و مسئله ایمان و امید را در آنها تقویت و دانش آموزان را به اسلام و ارزش‌ها و آرمان‌ها متوجه کنند.

وی با بیان اینکه در ایامی که هستیم متعلق به قشر زحمتکش کارگر است و کار و کارگر از منظر اسلام قابل احترام است، و چون کار ارزشمند است کارگر هم ارزشمند است، گفت: تأمین امنیت شغلی کارگر پرداخت حقوق او در زمان مقرر و از همه مهمتر پرداخت حقوق عادلانه به او بهترین راه تکریم کارگر است اما بعضاً کار را کارگر انجام می‌دهد و زحمت را او می‌کشد ولی متأسفانه حقوق بیشتر را کسی که پشت میز نشسته می‌گیرد و این بی انصافی در حق کارگر است.

امام جمعه سلطانیه با تسلیت ایام شهادت حضرت امام صادق (ع) و با بیان اینکه امام صادق (ع) توصیه می‌کند در دوران غیبت برای نجات از فتنه‌ها و حفظ ایمان و اعتقادات دعای قریق بخوانید گفت: یک راه تقویت ایمان و حفظ اعتقادات ارتباط با اهلبیت علیهم السلام و حضور در مجالس اهلبیت (ع) است.

حسینی نسب با تاکید بر برپایی دسته عزاداری شهادت امام صادق (ع) گفت: حضرت امام صادق (ع) به فضیل بن یسار که از دوستان و یاران امام صادق است می‌فرماید: ای فضیل آیا جلسه برگزار می‌کنید و پیرامون ما گفتگو می‌کنید؟ آیا هیئت‌های عزاداری تشکیل می‌دهید؟ فضیل بن یسار می‌گوید جانم به فدای شما، بله. یعنی ما در ایام عزاداری و سوگواری شما، مجالس به پا م ی‌کنیم. امام صادق (ع) می‌فرماید من این مجالس شما را دوست می دارم مجالسی که به نام و یاد ما، شما شیعیان ما تشکیل می‌دهید این مجالس مورد علاقه ما است.

کد خبر 6095654

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت در چابهار
  • تلاش استکبار جهانی برای فراموشی مساله غزه بی‌نتیجه است
  • معلمان به نقش خود در هویت سازی دانش آموزان توجه کنند
  • معلمان به نقش خود در هویت سازی دانش آموز دانش آموزان توجه کنند
  • معرفی برترین ها در سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • آغاز جشنواره ملی خلاقیت‌های علمی - پژوهشی لکوکاپ ایران
  • جشنواره «صدای پای خورشید» در همدان
  • تکلیف جایزه بزرگ جشنواره شهرنما چه شد؟
  • برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در میبد
  • اختتامیه نخستین جشنواره همیاران مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی در همدان