Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا ، کاووش پیرامون مباحث قرآنی از بنیادی‌ترین محورهای مورد مباحث میان علما است، به ویژه ابعاد هدایتی و تربیتی قران کریم که در زمان کنونی اثر ژرفی بر جامعه اسلامی و نسل جوان دارد.

اهمیت این بُعد از قرآن کریم به اندازه‌ای است که نه تنها از ما خواسته شده که به آن رجوع و تمسک کنیم ، بلکه از توجه به غیر آن نیز بازداشته شده‌ایم به طوریکه امام رضا(ع) فرمودند: هدایت را در جز آن مجوئید زیرا گمراه می‌شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رحمان عشریه و محمدعلی پرهیزکار نویسندگان کتاب می خواستند با مطرح کردن تعاریف علما و اندیشمندان متعدد در خصوص مباحث هدایت آن را واکاوی بکنند و برای این منظور در هفت فصل این کتاب که خود شامل چندین نوشتار است به توضیح کُنه‌های مختلف این موضوع دینی پرداخته‌اند. 

کتاب مبانی راهبردی هدایت در ۳۲۰ صفحه در سال ۱۳۹۷ توسط انتشارات شوق در مازندران به چاپ رسیده است. این کتاب دارای هفت فصل است که در نوشتارهای مختلفش در خصوص چیستی و حقیقت هدایت، گونه‌های هدایت، گستره هدایت، خاستگاه هدایت ، چگونگی شرح صدر با هدایت، مسیر هدایت ، مقصد هدایت، هدایت در حوزه رفتار و کردار و جایگاه هدایتی قرآن پرداخته است.

نویسندگان کتاب در این فصول، ضمن بهره گرفتن از آیات قرآن کریم، نظرات علمای دینی همچون فخر رازی ، علامه طباطبایی ، شهید مصطفی خمینی (ره) ، راغب اصفهانی و دیگران را در این کتاب گنجانده اند تا به طور وسیع ابعاد هدایت را برای خوانندگان توصیف کنند. 

به طور مشخص در نوشتار یکم کتاب در خصوص معناشناسی هدایت دیدگاه علما در این خصوص ذکر شده است که از آن جمله می توان به دیدگاه راغب اصفهانی که هدایت خدا به انسان را مراتب چهارگانه ای می داند که در این تقسیم بندی هدایتی که همه مکلفان با برخورداری از عقل و فطانت دارند و آن ، معارف ضروری را در می یابند ، هدایتی که با فراخوان مردم ، از راه فرستادن پیامبران و کتاب های آسمانی محقق شود ، هدایتی که بسان توفیق برای هدایت یافتگان است و هدایتی که در سرای آخرت آدمی را به بهشت سوق می دهد عنوان کرده است .

رحمان عشریه و محمدعلی پرهیزکار نویسندگان کتاب در فصل هفتم که فصل آخر نیز می باشد به تفصیل در خصوص جایگاه هدایتی قرآن می پردازند که این جایگاه را از نظر هدایت علمی و هدایت عملی تشریح می کنند و در نوشتار بعدی نیز روش های هدایتی قرآن را در چند ویژگی برشمردند که آنها شامل ادبیات دلبریا ، بیان ژرف ، تنوع و تناسب مَثَل ، داستان گویی به شیوه نو ، جداسازی بیان تمثیلی از حقیقی ، کنایه گویی و رعایت ادب ، جلب توجه و پرسش زایی ، جامع نگری در بیان معارف ، چکیده گویی در علوم طبیعی و بیان اسرار به شیوه خاص می دانند.

کتاب مبانی راهبردی هدایت در یک هزار نسخه چاپ و روانه بازار شد و این کتاب به قیمت ۳۰۰ هزار ریال در دسترس کتابخوانان قرار گرفته است .

۲۰۹۶/ ۱۸۹۹

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ادبیات امام رضا جامعه اسلامی قرآن کریم نسل جوان قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۳۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق (ع) مبانی درست اسلام را دقیق تبیین کرد

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی گفت:از جمله واجباتی که بر ما لازم است شناخت درست اهل بیت و تبعیت از آن‌هاست و لذا مجالس اهل بیت مقدمه واجب است.

حجت الاسلام منصور امامی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) افزود: از مهم ترین شئون پیامبر و اهل بیت تبیین بود و لذا باید به تک تک حضرات معصومین به دید سیره تبیین نگاه کنیم؛ لازمه نگاه به سیره تبیینی امام صادق علیه السلام شناخت دقیق زمان امام (ع) است.

وی ادامه داد: تربیت متخصص در حوزه های مختلف برای جوابگویی برای شبهات از دیگر کارهای امام صادق بود و امام توسط این شاگردان شبهات را رصد کرده و پاسخ می داد.

حجت الاسلام امامی با بیان اینکه از مهم ترین کارهای امام صادق (ع) تبیین دقیق امامت و ولایت بود و قالب روایت های کافی از امام باقر و امام صادق است، گفت: حضرت توانست به مذهب شیعه قدرت ببخشد و آن را احیا کند و امام صادق به تنهایی شبهات را رصد کرد، از طرفی ساختار سازی کرد و از سویی نهضت علمی ایجاد کرد و مبانی درست اسلام را دقیق تبیین کرد به گونه ای که تاکنون کسی نتوانسته در آن تزلزل ایجاد کند.

وی عنوان کرد: امام صادق نظریه ولایت و امامت را تئوریزه کرد و موارد جعلی و ناقص را جواب داد. لذا از سویی فقیه تربیت کرد و از سویی با همه مسلمانان در اقطار مختلف کشور اسلامی ارتباط برقرار کرد و به شبهات حیله‌گران جواب داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: امام صادق در عصر خلفای بنی عباسی بود که استعمارگرترین خلفای تاریخ اسلام بودند و حرکت امام صرفا علمی نبود بلکه حرکت و فکر منسجم سیاسی داشت که مقابل دستگاه خلافت ایستاد و با آن مقابله کرد.

وی افزود: روش زندگانی شیعه باید به گونه‌ای باشد که زندگی را بر طاغوت حرام کند و شاگرد مکتب امام صادق باید این‌گونه باشد و امروز دیدیدم که عده ای چگونه با تبعیت از مکتب امام صادق رژیم صهیونیستی را تحقیر کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کتاب «اخلاق النبی(ص) و اهل بیته(ع)» به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد
  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • کتاب آموزش زبان انگلیسی برای مبتدیان
  • کتاب من امام صادق (ع) را دوست دارم روانه بازار نشر شد
  • استقبال کودکان و نوجوانان از آثار مرتبط با امام جعفر صادق (ع)
  • اقدامات بی بدیل امام صادق علیه السلام در حفظ و صیانت از روایات
  • دعوت علما و روحانیون اهل سنت از مردم گنبدکاووس برای حضور پر شور در مرحله دوم انتخابات
  • دیدگاه علما و روحانیون شیعه و سنی کردستان در مورد امام صادق(ع)
  • امام صادق (ع) مبانی درست اسلام را دقیق تبیین کرد