باید حجاب شرعی گسترش داده شود/مهمترین سفارش اسلام درباره ازدواج چیست؟
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۳۴۹۲۳
خبرگزاری میزان- دوازدهمین روز از مرداد ماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره کرد. تاریخ انتشار: 16:55 - 12 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۳۸۶۱۶
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، دوازدهمین روز از مرداد ماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حضرت فاطمه و علی (ع) بهترین الگوی ازدواج برای جوانان/مهمترین سفارش اسلام درباره ازدواج چیست؟
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: سفارش اسلام در ازدواج، توجه به هم شأنی عروس و داماد است و یکی از مهمترین موارد هم شأنی، هم ترازی در ایمان و اسلام است، در جریان ازدواج حضرت فاطمه (س) نیز افراد زیادی خواهان ازدواج با ایشان بودند.
سید محمد امام کارشناس علوم قرآنی در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان با اشاره به الگوی مناسب ازدواج و سفارشات دین مبین اسلام برای این عمل مهم گفت: با ازدواج یکی از محکمترین بنیانهای جامعه تشکیل میشود، بنیانی که نیازمند چارچوبهای اصلی و اساسی است، زن و مرد باید با توجه به الگوهای مناسب برای حفظ و حراست این حریم مقدس تلاش کنند و این الگو برداری را میتوانند از زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) داشته باشند.
وی ادامه داد: در آیات و روایات سفارشهای فراوانی به منظور تحکیم پایههای زندگی انجام شده است، در روایتی آمده پیامبر (ص) به حضرت زهرا (س) درخصوص آیین زندگی و همسرداری تذکراتی داده است. ایشان به دختره عزیزشان تأکید کردند که چیزی را از همسرت نخواه که نتواند آن را تهیه کند و باعث شرمندگیاش در مقابل همسر و خانواده شود. این سفارش بیانگر این امر است که وارد شدن به زندگی نیازمند توجه به الگو و اسلوبهای زندگی است. فردی که وارد زندگی مشترک میشود باید به روشی زندگی کند که بینش را به همسرش نزدیک کند طرز تفکر یکسان داشت و یاباید در برخی موارد طرز فکرش را تغییر دهد.
امام یکی از نکاتیترین اساسی ازدواج را هم شأنی عروس و داماد دانست و افزود: سفارش اسلام در ازدواج، توجه به هم شأنی عروس و داماد است و یکی از مهمترین موارد هم شأنی، هم ترازی در ایمان و اسلام است. در جریان ازدواج حضرت فاطمه (س) نیز افراد زیادی خواهان ازدواج با ایشان بودند؛ کسانی که از جایگاه اجتماعی یا اقتصادی بالایی برخوردار بودند، ولی همه آنها با جواب رد روبرو شد. تقدیر الهی برای فاطمه (س) برتر از آن بود که فکرهای مادی میانگاشتند.
این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به جایگاه حضرت زهرا (س) ابراز کرد: اصحاب پیامبر فهمیده بودند که جریان ازدواج فاطمه (س) آسان نیست و هر فردی نمیتواند با او ازدواج کند؛ هرچند جایگاه مادی و اجتماعی بالایی داشته باشد. شوهر فاطمه (س) باید شخصیتی باشد که از نظر کمالات معنوی و سجایای اخلاقی، پشت سر پیامبر بوده و چنین فردی کسی نبود غیر از علی بن ابی طالب علیه السلام، همراه همیشه پیامبر صلی الله علیه و آله. آن حضرت همیشه میفرمود لو لم یخلق علیٌ لم یکن لفاطمة کفو (هر گاه علی آفریده نمیشد، کسی که لایق همسری فاطمه باشد وجود نداشت).
وی در خصوص تعیین میزان مهریه برای ازدواج اظهار کرد: مشخص کردن میزان مهریه، از شرایط عقد در اسلام است تعیین مهریه اندک و مناسب رویکردی بود که از سوی پیامبر (ص) اتخاذ شد. حضرت محمد (ص) که نخستین مجری دستورات اسلام ازدواج آسان و تفاهم را که شاکله اصلی زندگی است در زمان ازدواج دخترش با حضرت علی (ع) به اجرا گذاشت. ساده زیستی و ازدواج آسان بزرگترین و مهمترین مسئلهای است که میتواند کلید راه حل بسیاری از چالشهای زوجهای جوان امروز باشد.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
حضور پیمان معادی در فیلم جدید محمدحسین مهدویان/شروع فوقالعاده «درخت گردو» برای حضور در فجر
پیمان معادی بازیگر مطرح سینمای کشور به عنوان نخستین بازیگر فیلم سینمایی «درخت گردو» تازهترین ساخته محمدحسین مهدویان انتخاب شد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پیمان معادی بازیگر مطرح سینمای کشور به عنوان نخستین بازیگر فیلم سینمایی «درخت گردو» تازهترین ساخته محمدحسین مهدویان انتخاب شد.
این نخستین همکاری پیمان معادی و محمدحسین مهدویان در عرصه سینما محسوب می شود، مهدویان در فیلم جدید خود تغییرات فراوانی داشته و انتخاب معادی برای بازیگر نقش اول مرد نشان دهنده تغییر در شیوه انتخاب بازیگر این کارگردان است.
البته اخباری مبنی احتمال همکاری مجدد هادی حجازیفر با مهدویان شنیده می شود، حجازی فر این روزها در شهر خوی زادگاهش به سر میبرد، نکته جالب توجه آنجاست که فیلمبرداری و انتخاب لوکیشن فیلم درخت گردو نیز در شهر ارومیه و شهرهای اطراف آن است، این تلاقی احتمال حضور حجازی فر در فیلم مهدویان را دو چندان می کند.
شنیده میشود که فیلم جدید مهدویان علاوه بر معادی از حضور چهره های پرتعدادی برخوردار بوده و نوعی فیلم درخت گردو پر بازیگرترین کار مهدویان در پنجمین تجربه وی در عرصه کارگردانی است.
محمدحسین مهدویان کارگردان جوان اما موفق سینمای ایران چندی پیش با انتشار عکسی از آغاز تولید پنجمین اثر سینمایی خود با نام "درخت گردو" خبر داد.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
عدم رعایت قانون کپیرایت نویسندگان را دلسرد کرده/هنوز با فرهنگ «حق مالکیت مولف» فاصله زیادی داریم
نویسنده نمایشنامه «یک آیه یک نمایش» گفت: آسیبهای امروز در حوزه ادبیات موضوعاتی هستند که عموما در جامعه رخ می دهد و بی توجهی به این مقوله نشان می دهد هنوز با فرهنگ نگارش تا رسیدن به قانون کپی رایت و به رسمیت شناختن حقوق مولف و حق مالکیت مولف فاصله زیادی داریم.
محمدرضا آزاد نمایشنامهنویس و پژوهشگر تئاتر در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، به یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه نگارش نمایشنامهنویسی اشاره کرد و گفت: نبود قوانین مناسب و عدم توجه به قانون کپیرایت در جامعه امروز به یک معضل تبدیل شده که نویسندگان را نگران میکند. انتشار محتوای نمایشنامههای نوشته شده در فضای مجازی بدون قید نام نویسنده بسیار رواج یافته است، این امر پیام ناامنی برای نویسندهای که با مشکلات فراوان اقدام به نگارش نمایشنامه کرده دارد.
وی با اشاره به تلاش نویسندگان برای تولید محتوا و نمایشنامههای مناسب برای اقشار مختلف جامعه ادامه داد: نویسندگان زمان و انرژی بسیاری را برای تولید یک نمایشنامه و یا کتاب مناسب برای همه اقشار صرف میکنند و دوست دارند تا آثار با نام خودشان عرضه و به مخاطب معرفی شود.
آزاد تصریح کرد: وقتی کتاب چاپ میشود نویسنده مطمئن است که اثرش برای همیشه به نوعی با نام خودش به ثبت رسیده درحالی که وقتی محتوا در فضای مجازی منتشر میشود نویسنده دیگر نه مالک اثر تولید شده خود است و نه کنترلی بر آن دارد، این آسیب بیشتر در حوزه نمایشنامهها به چشم میخورد.
این نمایشنامهنویس به جذابیت فضای مجازی اشاره و اظهار کرد: فضای مجازی جذابیتهای خاص خود را دارد و در این فضا تعداد مخاطبان «نمایشنامه» بسیار زیاد است اما این دست از آثار بسیار سریع و بدون قید نام نویسنده دست به دست و در بین مردم منتشر می شود و نویسنده به نوعی از غافله عقب می ماند.
وی به نگرانیها و مشکلات حوزه نمایشنامهنویسی اشاره و تاکید کرد: عدم نظارت بر فضای مجازی و بی توجهی به حق کپی رایت از سوی کاربران فضای مجازی نویسندگان را دلسرد میکند و حق مالکیت و ثبت اثر را برای نویسنده مخدوش میکند.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
حضور چهرهها ربطی به رونق تئاتر ندارد/تئاترهای خصوصی تبدیل به بنگاه شدهاند
بازیگر سریال «گاندو» گفت: از نظر من حضور چهرهها ربطی به رونق تئاتر ندارد چرا که تئاتر ذات کامل یافته خودش را دارد، تئاترهایی بودند که کلی بازیگر چهره در آن حضور داشتند، اما درآمدشان کفاف هزینه سالن را هم نمیداد.
اتابک نادری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان در خصوص فعالیتهای اخیرش در عرصه بازیگری گفت: پس از سریال «گاندو» به کارگردانی جواد افشار و تهیهکنندگی مجتبی امینی که بهتازگی پخش آن از شبکه ۳ به پایان رسید، سریال «سلام آقای مدیر» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا توانا و تهیهکنندگی منوچهر شاهسواری از شبکه ۲ را در حال پخش دارم.
وی در همین راستا ادامه داد: در حوزه تئاتر نیز نمایش «مغازه خودکشی» نوشته باقر سروش که از رمانی به همین نام نوشته «ژان تولی» اقتباسشده است را به کارگردانی علیرضا مهران و تهیهکنندگی سحر مختار زادگان را تا آخر مرداد در تئاتر شهرزاد بر روی صحنه دارم و همچنین مشغول به تمرین نمایش «بازرس» به کارگردانی شهرام مقصودی هستم که قرار است در نوزدهمین دوره جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی از ۲۰ تا ۲۶ مرداد روی صحنه برود و پس از جشنواره، اجرای عمومی خواهد داشت که من در کنار هنرمندانی مانند آناهیتا همتی، افشین هاشمی و ... به ایفای نقش میپردازم.
بازیگر سریال «گاندو» در خصوص نمایش «مغازه خودکشی» و نقش خود در این مجموعه اظهار کرد: این تئاتر دارای موضوع جذابی است و داستان شهری را روایت میکند که مردمانش ناامید هستند و انگیزه زندگی ندارند و مغازهای در آن شهر است که ادوات خودکشی میفروشد و من در این نمایش، نقش معلم عاشقپیشه ناامید را بازی میکنم و از بازیگران این نمایش میتوان به وحید آقاپور، نوشین تبریزی، سوسن مقصودلو، سحر مختار زادگان، احسان سخی، فرهاد رشیدی، سامان میرحسینی، یاشار نادری و ... اشاره کرد.
وی در ادامه در خصوص سریال «سلام آقای مدیر» و نقش خود در این مجموعه اظهار کرد: داستان این مجموعه تلویزیونی در مورد مدرسهای قدیمی است که این مدرسه، یک مدیر جوان و جدید دارد که «روزبه حصاری» ایفای این نقش را به عهده دارد و قصه حول مشکلات زندگی فردی دانشآموزان این مدرسه میچرخد که در این بین من و «داریوش فرهنگ» نقش دو معاون این مدرسه را به عهده داریم و بسیار خوشحالم که کار مورد استقبال بینندگان قرارگرفته است و مردم در بیرون اظهار لطف میکنند و عموماً قصه را باورپذیر تلقی کردند و قصه را همراهی میکنند.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
مسئله پوشش را نباید با حجاب شرعی اشتباه گرفت/دین را آنطور که هست به جوانان انتقال دهیم
تهیه کننده و کارگردان مستندساز انقلابی گفت: برای آموزش دادن مسائل فرهنگی و تببین و روشنگری در مسائل مذهبی باید حرف دین را آن طور که گفته نه آن طور که دوست داریم به مخاطب جوان انتقال دهیم، زیرا نسل جوان باید با متن درست و صریح دین آشنا شوند.
شیدا نیکوروین تهیه کننده و کارگردان مستند "بی مرز، با حجاب" در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص لزوم آشنایی بیشتر و بهتر نسل جوان با مباحث دینی گفت: برای آموزش دادن مسائل فرهنگی و تببین و روشنگری در مسائل مذهبی باید حرف دین را آن طور که گفته و نه آن طور که دوست داریم به مخاطب جوان انتقال دهیم، زیرا نسل جوان باید با متن درست و صریح دین آشنا شود.
وی با اشاره به تفکر منطقی نسل چهارم و پنجم انقلاب اسلامی تاکید کرد: خوشبختانه در کشور ما امروزه جوانان بسیاری با اعتقاد و ایمان به مسائل دینی نگاه می کنند، تفکر و نگرش نسل جوان انقلاب به شدت تفکر روشنگری است که خودش به درستی و با هدایت معقول راه را پیدا می کند.
تهیه کننده مستند "بی مرز با حجاب" با تاکید بر راه رفتن روی خط دین اظهار کرد: این را نباید به هیچ عنوان فراموش کنیم که نسل قدیم هر چند که باید خودش را با علوم و اتفاقات روز آشنا کند اما به هیچ وجه نباید برای رسیدن به نسل نو از اصول دین عدول کند.
وی در همین راستا ادامه داد: به فرض مثال یک خانم محجبه نمی تواند برای نزدیکی به نسل جوان از حجاب خود کم کند و یا برای اینکه به نسل جوان نزدیک شود کارهایی را انجام دهد که حجابش بیشتر حالت دکور پیدا کند.
این مجری تلویزیون اشاعه حجاب شرعی را وظیفه همگانی خواند و افزود: مسئله پوشش را نباید با حجاب شرعی اشتباه گرفت، این دو کاملاً با یکدیگر مجزا هستند، ما باید سعی کنیم تا حجاب شرعی گسترش داده شود.
وی ادامه داد: مسئولین فرهنگی باید به شدت دقت کنند که از برخی جریانات رو دست نخورند، به فرض مثال جریانی راه افتاده که فرد می تواند حجاب داشته باشد اما میتواند چادری نباشد، از سویی می گویند حفظ آراستگی اصلاً بد نیست، شاید این کلمات در ابتدا بار معنایی خوبی داشته باشد اما گول زننده هستند و حاصل جریانی انحرافی که در طولانی مدت تاثیر خود را می گذارند.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: سینما تئاتر تلویزیون ادبیات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۴۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی میکند / ویژگیهای مسلمان واقعی براساس روایات اهلبیت(ع)
آیت الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) که به دعوت مسلمانان کشور برزیل برای حضور در همایش بین المللی «اسلام؛ دین گفتگو و زندگی» به این کشور سفر کرده بود، در مرکز اسلامی امام مهدی(عج) شهر سائوپائولو برزیل، حضور یافت و در جمع جوانان مسلمان در این مرکز اسلامی به سخنرانی پرداخت.
آیت الله رمضانی در این سخنرانی با اشاره به جایگاه اخلاق در اسلام اظهار کرد: یکی از نکات مهم در خصوص دین اسلام، بعد اخلاقی آن است، اسلام در صدد است که خود انسان را اخلاقی تربیت کند و جامعه نیز جامعه اخلاقی باشد. اخلاق از آن مقوله هایی است که وقتی وارد فضایل آن می شویم، می بینیم که با فطرت انسان، هماهنگ است. برخی از پستی های اخلاقی، مخالف فطرت می باشد. وقتی که قرآن به حقیقت نفس، قسم می خورد، جایگاه نفس و تمایل نفس حقیقی را به صورت قشنگ معرفی می کند، «وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا»، قرآن در ادامه می گوید که همه خوبی ها و بدی ها را به انسان الهام کردیم و شناساندیم، «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا». کسانی پیروز میدان هستند که خودشان را تزکیه و تربیت کنند و این افراد به فلاح و رستگاری می رسند، «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا»
وی ادامه داد: خداوند همه زیبایی ها را در فطرت و وجود انسان، قرار داده است. مولوی یکی از عرفان بزرگ، یک مثال قشنگی می زند که یک نفر در خواب می بیند که باید تیری به کمان بزند و این تیر در هر کجا خورد، آنجا گنج است، او هم تیر را به کمان می کشید و می زد و تیر در هر کجا که می خورد، شروع به حفر زمین می کرد تا به گنج برسد، اما به گنج نمی رسید، جاهای مختلفی را کند، اما به گنج نرسید. برخی خیال کردند که این قضیه حقیقی است، چون این فرد، انسان بی ربطی هم نبود. فرماندار آنجا به این مرد گفت که تو دیگه حفاری نکن، تو مقدماتش را فراهم کن و حفاری بر عهده ما باشد و به گنج که رسیدیم، آن گنج را به صورت مساوی بین هم تقسیم می کنیم. آن کسی که به خواب این فرد می آمد، زیاد این کار را انجام می داد و می گفت که آنجا را حفر کن. به آن فرد گفتند که از این شخص بپرس که چرا ما این همه جا را کندیم، اما به گنج نرسیدیم، یعنی من را فریب می دهی؟ و از او بیشتر سوال کن. آن فرد هم در خواب این سوال را پرسید و آن شخص هم پاسخ داد که من گفتم تیر را به کمان بزن، ولی نگفتم که بکش، تو می رفتی می کشیدی و آن تیر ۴۰ متر آن طرف می افتاد و تو به گنج نمی رسیدی، تو این تیر را به کمان بزن بدون این که بکشی، رها کن. مرد بعد از بیدار شدن همان کار را انجام داد، تیر را روی کمان گذاشت و تیر در مقابلش افتاد و همان جا را حفر کرد و به گنج رسید. نتیجه این که گنج در وجود خود انسان است، انسان اگر خودش را مطالعه کند، به گنج می رسد.
اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می کند
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: اسلام گنج وجودی انسان را به او معرفی می کند، اما ما متاسفانه می خواهیم که از غیر جستجو کنیم و به گنج برسیم. شعر معروفی از حافظ است که سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد، آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد. اسلام در حقیقت می خواهد که انسان را انسان تربیت کند. انسان شدن، ویژگی های خاص خودش را دارد. انسان آن وقتی که انسان شد، به دیگران خدمت می کند، امانتدار خواهد بود، انفاق می کند و خیلی از فضایل دیگر در انسان رشد می کند. البته فهمیدن انسان شدن، بسیار مهم است. یک مثال می زنم تا این مسئله، روشن تر شود. یک پدر و یک پسر با هم دعوا داشتند و پسر بسیار پدرش را اذیت می کرد، این پدر به پسر می گوید که تو انسان نمی شوی، گفتن این حرف به پسر برخورد و او رفت چند جا درس خواند و همچنین فعالیت اجتماعی انجام داد پسر در ادامه، امیر یک استانی شد. او بعد از این به حاکمیت رسید، نامه ای را برای پدرش نوشت بدون این که بگوید من پسرت هستم، با این مضمون که من امیر، تو را فرامی خوانم، پدر نمی دانست فرزندش است و لذا بابت احضار شدن از طرف امیر حکومت، ترسید و باز و بندیلش را جمع کرد و پیش امیر رفت. وقتی که پدر وارد فضای عمارت حکومتی شد دید که پسرش آن بالا نشسته است، پسر به پدرش گفت که دیدی من آدم شدم، در حالی که تو به من می گفتی که تو آدم نمی شوی اما من به اینجا رسیدم. پدر به پسر گفت من به تو نگفتم که حاکم نمی شوی من به تو گفتم که آدم نمی شوی، تو آدم شدی؟ اگر آدم شده بودی پدر پیرت را به اینجا نمی آوردی.
آیت الله رمضانی با اشاره به راهکار تربیتی اسلام اظهار کرد: اسلام می خواهد که انسان را آدم تربیت کند، وقتی که انسان، آدم شود، عاشق می شود. قبل از پیامبر(ص)، جوان ها عاشق بودند، بعد از پیامبر(ص) هم آنها عاشق بودند، اما جوانان پیش از پیامبر(ص) به دنبال عشق های مجازی بودند و به خاطر این عشق ها، جنگ ها و نزاع های زیادی رخ داد. پیامبر(ص) که آمدند، عشق را معنا کردند و گفتند که عشق و علاقه، کمال به زیبایی ها است و بالاترین عشق، عشق به خداوند و محبت به خدا است. وقتی که عشق به خداوند بیایید، عشق به کمال و عشق به زیبایی ها و عشق به معنویت و عشق به خدمت هم می آید و انسان با عشق به دیگران خدمت می کند، این طور نیست که گدا به در خانه او برود، بلکه او با عشق به در خانه گدا می رود و به او کمک می کند.
وی ادامه داد: انسان اگر بخواهد انسان شود و خودش را تربیت کند، خودش را نباید ببیند. چون اگر بخواهد خودش را ببیند، دیگر آن حقیقت را نمی تواند ببیند. مولوی داستانی از شکایت پشه نزد حضرت سلیمان نقل کرد، پشه پیش حضرت سلیمان رفت و گفت که من از باد شکایت دارم، حضرت سلیمان گفت که از هر کسی که شکایت داری، باید او هم باشد و برای من این قضاوت کنم باید هم باید و هم پشه باشد، پشه به حضرت سلیمان گفت که من نمی گویم، تو به باد بگو که بیاد. باد تحت تسخیر حضرت سلیمان بود و او زبان حیوانات را هم می فهمید، حضرت سلیمان به باد گفت که بیا، باد که آمد پشه رفت، حضرت سلیمان به پشه گفت که تو هم باش تا من بررسی کنم که مشکل از کجا است، پشه گفت که مشکل من از باد است، هر کجا که باد باشد من نمی توانم باشم. مولوی از این داستان، نتیجه اخلاقی گرفت و گفت همان طوری که پشه و باد با هم جمع نمی شوند، خود بینی هم با خدابینی جمع نخواهد شد. انسان نباید خودبین باشد، بلکه انسان باید خودش را مخلوق خداوند ببیند و تسلیم او شود، وقتی که به تسلیم شدن رسید، مسلم می شود، اسلام در حقیقت به معنای تسلیم در برابر دستورات باری تعالی است.
ویژگی های مسلمان واقعی براساس روایات اهل بیت(ع)
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: مسلم هر کجا که باشد، دیگران احساس امنیت می کنند و مسلمان واقعی همین است. براساس روایات، مسلمان واقعی کسی است که دیگران از دست و زبان او در امان باشند. خیلی ها شاید در اسم مسلمان باشند، اما در معنا، مسلمان نیستند، پیامبر(ص) فرمودند که شما باید در معنا، مسلمان باشید. انسان وقتی به این جایگاه مسلمان بودن رسید، احساس مسئولیت می کند، اول در برابر خود و بعد در برابر همه مسلمانان احساس مسئولیت خواهد کرد، او اگر احساس مسئولیت نکند، حقیقتا، مسلمان نیست. پیامبر(ص) در روایتی فرمودند که «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» اگر کسی صبح کند و به فکر اصلاح امور مسلمانان نباشد، مسلمان نیست.
آیت الله رمضانی با اشاره به لزوم احساس مسئولیت مسلمانان در برابر یکدیگر اظهار کرد: اسلام می گوید که در یک جامعه اسلامی، مشکل یک مسلمان، مشکل یک مسلمان دیگر نیز است. چون که مسلمان برادر مسلمان است، اگر او احساس درد می کند، تو هم باید احساس درد کنی، اگر او شاد باشد تو هم باید شاد باشی. سعدی شعر قشگی را دارد که بنی آدم اعضای یکدیگر هستند. انسان مسلمان نه تنها باید در برابر دیگر مسلمانان احساس مسئولیت کند، بلکه اگر یک غیرمسلمان همچون فردی مسیحی از او کمک بخواهد، باید به او کمک کند و اگر این کمک را انجام ندهد، مسلمان نیست. پیامبر(ص) در روایتی فرمودند که «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»؛ (کسی که صدای انسانی را بشنود که فریاد می زند: ای مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید، کسی که این فریاد را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست). یک مسلمان دیگران را بر خودش مقدم می کند، امام حسن(ع) گفتند که دیدم مادرم حضرت زهرا(س) در عبادت خود فقط برای همسایه ها دعا می کردند و در حالی که خودشان بیمار بودند، برای خودشان دعا نکردند. من از مادرم پرسیدم که چرا برای خودتان دعا نکردید، ایشان فرمودند که اول همسایه و بعد خانه.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: روزی حضرت زهرا(س) به نزد پدرشان رسول اکرم(ص) آمدند و فرمودند که مهر من فرقش با دیگران چیست، همان جا خداوند به جبرئیل وحی کرد که جبرئیل به پیامبر(ص) بگوید که فاطمه هر چی بخواهد به او می دهم. حضرت زهرا(س) به پیامبر(ص) گفتند که امت شما در روز قیامت با مشکل مواجه هستند، من نمی خواهم که آنها در جهنم بسوزند، من می خواهم که آنها را شفاعت کنم با وجودی که ایشان را خیلی اذیت کردند. خداوند به جبرئیل گفت که این فرشته الهی به پیامبر(ص) بگوید که من شفاعت حضرت فاطمه(ص) را پذیرفتم و هر کسی را حضرت فاطمه(س) نگاه کند و شفاعت نماید. من قبول می کنم و حضرت زهرا(س) از شنیدن این خبر خیلی خوشحال شدند.
وی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) به حضرت امیرالمومنین(ع) آرامش می دادند. امام علی(ع) فرمودند هر چه که من غم داشتم، زمانی که حضرت زهرا(س) را می دیدم، تمام غم های عالم از من دور می شدند، نه من حضرت فاطمه(س) را اذیت کردم و نه ایشان من را اذیت کرد. زمانی که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در مسجد، خبر شهادت حضرت زهرا(س) را به امام علی(ع) دادند، حضرت امیرالمومنین(ع) چند بار نشستند و بلند شدند، ایشان وقتی وقتی وارد خانه گشتند، عبا و عمامه خود را انداختند و پیش پیکر حضرت زهرا(س) آمدند و چند برابر ایشان را صدا زدند، اما جوابی نیامد تا این که حضرت امیرالمومنین(ع) گفتند که یا فاطمه، من پسرعموی تو علی هستم. در روایات آمده است که حضرت زهرا(س) فرمودند هر کس برای امام حسین(ع) گریه کند، من او را شفاعت می کنم. ما افتخار می کنیم که امام مان حضرت امیرالمومنین(ع) و مادرمان حضرت زهرا(س) هستند.
منبع: خبرگزاری اهلبیت(ع) - ابنا