Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@04:56:46 GMT

همسران روسای جمهوری ایران

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۳۹۳۹۵

همسران روسای جمهوری ایران

همسران روسای جمهوری ایران از الگوی دیگر کشورها در کسب جایگاه بانوی نخست پیروی نکرده اند اما همواره در کنار همسران خود آنان را در پیشبرد فعالیت ها یاری رسانده اند. آنان با وجود اینکه همسرانشان شناخته شده هستند و افکار عمومی به خوبی آنها را می شناسند اما تمایلی برای مطرح شدن در رسانه ها ندارند. همتایان آنها در عالم سیاست در بسیاری از کشورها به عنوان بانوی اول تلاش می کنند تا نقشی متفاوت داشته باشند و مستقل از جایگاه همسران خود به فعالیت های اجتماعی و سیاسی بپردازند اما در عرف سیاست ایران این بانوان چندان تمایلی برای کسب آن ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نوشتار بر آنیم تا به مناسبت یکم ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت فاطمه (س) و حضرت علی(ع) مروری کوتاه بر چگونگی ازدواج و فعالیت های همسران روسای جمهوری ایران از ابتدای انقلاب تا کنون داشته باشیم.

عذرا حسینی همسر ابوالحسن بنی‌صدر نخستین رییس جمهوری ایران

عذرا حسینی با ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان نخستین رئیس جمهوری ایران در ۱۳۴۰ خورشیدی ازدواج کرد. بنی‌صدر در کتاب ۲ جلدی درس تجربه که انعکاس ‌دهنده خاطرات او است درباره ازدواجش می‌گوید: درصدد ازدواج بودم که خواهرم به من گفت در همدان در همسایگی‌مان که خانواده همسر کنونی‌ام در آنجا اقامت داشتند و من هم با برادر ایشان با هم به مدرسه می‌رفتیم دختری است و... به رسم ایران خواستگاری شد و ترتیب عروسی و ازدواج داده شد. عقد در همدان صورت گرفت اما در تهران عروسی کردیم.

حاصل ازدواج ابوالحسن بنی‌صدر و عذرا حسینی ۲ دختر و یک پسر است. ابوالحسن بنی‌صدر در گفت و گویی درباره فعالیت‌های همسرش در مدت ۱۶ ماهی که او به عنوان رییس‌جمهوری ایران مشغول به کار بود، گفته است: همسر من در فعالیت سیاسی به شکل جداگانه و شخصی حضور نداشت و در حال حاضر هم فعالیت سیاسی ندارد.

عاتقه صدیقی همسر محمدعلی رجایی

عاتقه صدیقی و شهید محمدعلی رجایی در ۱۳۴۱ خورشیدی با هم ازدواج کردند که حاصل این پیوند ۲ دختر و یک پسر است. عاتقه صدیقی در مبارزات قبل از انقلاب به همراه شهید رجایی در فعالیت‌های سیاسی مخفی شرکت داشت. او در ۱۳۵۴ خورشیدی که محمدعلی رجایی، دبستان دخترانه رفاه را اداره می‌کرد، در امور فرهنگی مدرسه فعال بود و علوم دینی و قرآن تدریس می‌کرد.

او در خاطرات خود می گوید: ‌زمانی که کمیته استقبال از امام در مدرسه رفاه مستقر بود چون‌ ‌منزل ما نزدیک کمیته بود مرتب با شهید رجایی در تماس بودم و دستوراتی‌ ‌از ایشان می گرفتم و انجام می دادم. روزهای اول بعد از ورود امام بود که‌ شهید رجایی زنگ زد و گفت اینجا یک پیرزنی گم شده چون من کارم زیاد ‌است شما بیا و مشکل ایشان را حل کن. (کمیته استقبال از امام که در مدرسه‌ ‌رفاه مستقر بود در آن شرایط هم دانشگاه بود هم صداوسیما بود هم انبار ‌مهمات بود و هم کلانتری و...) من رفتم و چند دقیقه با این خانم صحبت‌ ‌کردم، دیدم این خانم یکی از آشناهای شهید رجایی را می شناسد. رفتم که از ‌شهید رجایی تلفن آن بنده خدا را بگیرم، یکدفعه دیدم وضع آنجا تغییر کرد و ‌یک حالت غیرعادی به خود گرفت. شهید رجایی گفت مثل اینکه امام‌ ‌تشریف آوردند. ما هم ذوق زده از اینکه امام را می بینیم یک گوشه ایستادیم. ‌ ‌امام وقتی وارد راهرو شدند چند پله که بالا آمدند همانجا روی زمین بدون‌ ‌فرش نشستند و چند دقیقه برای افراد حاضر در آنجا صحبت کردند و رفتند ‌به اتاقشان. چند چیز در آنجا اثر زیادی روی من گذاشت اول اینکه امام بدون‌ ‌اطلاع قبلی آمدند، دوم اینکه روی زمین بدون فرش نشستند. ‌

او پس از شهادت رجایی در انتخابات میان ‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی که همزمان با سومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد با انتخاب مردم تهران به مجلس راه پیدا کند. او چهارمین نماینده زن در این مجلس بود و توانست در ۲ دوره بعد هم به عنوان منتخب مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند. عاتقه صدیقی اکنون از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان است.

منصوره خجسته باقرزاده همسر آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری

منصوره خجسته باقرزاده در ۱۳۲۶ خورشیدی در خانواده‌ای مذهبی، سنتی و بازاری متولد شد. پدرش حاج محمداسماعیل خجسته باقرزاده از کاسبان دین دار و با سواد مشهد بود.  اوایل پاییز ۱۳۴۳ آیت الله سیدعلی خامنه‌ای و خجسته ازدواج کردند. از این زمان، همدم، همسر و همراهی تازه که ۱۷ بهار بیشتر از عمرش نگذشته بود، پا به دنیای ‌آیت‌الله خامنه‌ای گذاشت که در همه فرودهای سرد و سخت زندگی سیاسی و شاید تک ‌فرازهای آن در آن روزگار، یاری غمخوار و دوستی مهربان بود.

خجسته باقرزاده در ۱۳۷۲ خورشیدی در زمانی که چهار سال بود، آیت‌الله خامنه‌ای از طرف مجلس خبرگان رهبری به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده بود، در گفت وگویی با مجله انگلیسی زبان محجوبه که از طرف بنیاد اندیشه اسلامی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منتشر می‌شود، به بیان خاطراتی از زندگی خود با آیت‌الله خامنه‌ای پرداخته است. باقرزاده در پاسخ به این پرسش که شما چگونه همسرتان را در مبارزاتشان یاری می‌کردید، می‌گوید: فکر می‌کنم بزرگترین نقش من حفظ جو آرامش خانه بود؛ طوری که ایشان بتوانند با خیال راحت به کارشان ادامه دهند. من سعی داشتم تا ایشان را از نگرانی در مورد خود و فرزندانم دور نگه دارم. البته من نیز در زمینه‌های مختلف نظیر پخش اعلامیه‌ها، حمل پیام‌ها، اختفای اسناد و نظیر آن فعالیت داشتم. ولی فکر می‌کنم اصلا قابل ذکر نیستند؛ در آخرین‌ ماه‌های مبارزه در رابطه با پیام‌های تلفنی امام خمینی (ره) از پاریس، من آنها را برای تکثیر و توزیع به مراکزی در مشهد و دیگر شهرها ارسال می‌نمودم و اخبار را از مشهد و دیگر شهرهای خراسان جمع‌آوری نموده و به پاریس مخابره می‌کردم.

از همسر رهبر معظم انقلاب، تاکنون تصویری در رسانه ها منتشر نشده است. گرچه او در مراسم رسمی و سیاسی حاضر نمی‌شود و علاقه‌ای نیز برای شناخته شدن ندارد اما به طور معمول به دیدار خانواده‌های شهدا می‌رود.  

عفت مرعشی همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی

عفت مرعشی در ۱۳۱۴ خورشیدی در خانواده ای از نوادگان آیت‌الله سیدکاظم طباطبایی چشم به جهان گشود. او در ۱۳۳۷ خورشیدی با مهریه مقداری باغ پسته به همراه آب با اکبر هاشمی رفسنجانی ازدواج کرد. شاید بتوان او را از میان همسران روسای جمهوری پس از انقلاب، خبرسازترین و سیاسی‌ترین فرد در سال‌های اخیر دانست.

او در کتاب خاطراتش که با عنوان پا به پای سرو از طرف دفتر نشر معارف انقلاب منتشر شده است، خود را این گونه معرفی می‌کند: من، عفت مرعشی، همسر عالم مجاهد، روحانی وارسته، سیاستمدار نامی ایران زمین، تربیت‌یافته مکتب اهل بیت (ع)، انسان شریف و بزگوار حضرت آیت‌ الله آشیخ اکبرهاشمی رفسنجانی هستم. مردم عزیز مرا اغلب با دو حادثه و دو روایت می‌شناسند. اول حادثه ترور همسرم در سال ۱۳۵۸ که در نجات معجزه‌وار ایشان صاحب نقش بودم و دوم حوادث تلخ بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸ و صحنه‌ رای دادن در حسینیه جماران که جملاتی از من در رسانه‌ها انتشار یافت و بهانه‌ای برای تخریب همسر و فرزندانم توسط تندروها شد.  

همراهی عفت مرعشی با همسرش در جریان مبارزه های پیش و پس از انقلاب به خوبی در خاطرات هاشمی رفسنجانی نمود دارد، ‌به طوری که او در کتاب خاطراتش بارها در جریان رخدادها و حوادث گوناگون به نقش و نام عفت مرعشی اشاره می‌کند. نخستین عکسی که از عفت مرعشی به صورت رسمی منتشر شده مربوط به ۱۳۶۰ خورشیدی است، زمانی که وی به همراه همسرش که در آن زمان ریاست مجلس را برعهده داشت به کره شمالی رفتند و با کیم ایل سونگ رهبر وقت کره شمالی و پدر بزرگ رهبر فعلی این کشور عکس یادگاری گرفتند.

سید محمد خاتمی و همسرش زهره صادقی

زهره صادقی همسر سیدمحمد خاتمی در ۱۳۲۹ خورشیدی در قم دیده به جهان گشود. مادرش خواهر امام موسی صدر و پدرش حجت‌الاسلام علی اکبر صادقی بود. زهره صادقی اگرچه در خانواده‌ای فرهنگی و سیاسی بزرگ شده اما هیچ وقت به صورت جدی وارد فعالیت‌های سیاسی نشده و ترجیح داده است بیشتر در کارهای اجتماعی و امور خیریه مشارکت داشته باشد.

زهره صادقی در زمان ریاست‌ جمهوری سید محمد خاتمی به اقتضای جایگاهی که داشت در برخی از سفرها همسرش را همراهی می‌کرد.

اعظم‌السادات فراحی همسر محمود احمدی نژاد

همسر محمود احمدی‌نژاد در ۱۳۳۷ خورشیدی در تهران متولد شد. او در دانشگاه علم و صنعت تحصیل کرد، دانشگاهی که زمینه‌ساز ازدواج او با رئیس دولت‌های نهم و دهم شد. آنها در خرداد ۱۳۵۹ با یکدیگر ازدواج کردند. اعظم فراحی هم مانند دیگر همتایان سابق و اسبق خود تعامل چندانی با رسانه‌ها نداشت، گرچه در هشت سال دولت های نهم و دهم در بسیاری از سفرهای داخلی و خارجی همراه با همسرش حضور داشت و در جریان سفرهای استانی از برخی از موسسات خیریه و بهزیستی نیز بازدید می‌کرد.

او در جریان حملات رژیم صهیونیستی به غزه در ۱۳۸۷ خورشیدی نامه‌ای به سوزان مبارک همسر حسنی مبارک در ارتباط با اهمیت رفع حصر غزه، تلاش در راستای کمک به مردم فلسطین و بازکردن گذرگاه رفح جهت جلوگیری از وقوع یک فاجعه‌ انسانی نوشت. نامه‌ای که در سایت ریاست جمهوری منتشر شد. اعظم‌سادات فراحی در آذر ۱۳۸۸ در اجلاس همسران سران جنبش عدم تعهد که در ایتالیا با موضوع  امنیت غذایی و نقش زنان در تلاش جهانی برای مقابله با گرسنگی برگزار شده بودف شرکت و سخنرانی کرد.

وی در جریان این سفر با همسران روسای جمهوری برخی کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس از جمله همسران روسای جمهور سنگال، عراق، پاکستان و... نیز دیدار داشت. او در شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیر متعهدها هم که در تابستان ۱۳۹۱خورشیدی در تهران برگزار شد، میزبان همسران برخی از مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس بود. اعظم فراحی در ۱۳۹۱ به همراه مرضیه دستجردی وزیر بهداشت اسبق از طرف  خبرگزاری وفا خبرگزاری رسمی فلسطین به عنوان یکی از ۱۰ زن خبرساز کشور در ۱۳۹۰ خورشیدی معرفی شد. در پایان عمر دولت دهم نیز احمدی ‌نژاد به نمایندگی از دیگر اعضای هیات دولت لوح تقدیری را به پاس تلاش‌ها و حمایت‌های فراحی از دولت و رئیس‌جمهور به وی اهدا کرد.

صاحبه روحانی همسر حسن روحانی

صاحبه روحانی ۱۴ سالش بود که در ۱۳۴۷ خورشیدی به عقد حسن روحانی پسرخاله‌ ۲۰ ساله‌ خویش درآمد. مراسم ازدواج آنها در شهریور ۱۳۴۸ خورشیدی در یک فضای سنتی و مذهبی برگزار کردند. در طول این سال‌ها بیشتر در قالب یک بانوی خانه‌دار نقش ایفا کرده است. اطلاعات چندانی از خانم صاحبه روحانی و فرزندانش در فضای مجازی منتشر نشده است،  به طوری که در برخی از گزارش‌های خبری درباره خانواده‌ حسن روحانی در دوران انتخاب نیز به این موضوع اشاره شده است. او به اقتضای همسر رئیس‌جمهوری بودن در برخی مراسم رسمی حضور پیدا می‌کند. آخرین خبری که درباره صاحبه روحانی در رسانه‌ها منتشر شده، مربوط به عیادت وی از آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان در بیمارستان بهمن بوده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۹۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت / ثور ۱۴۰۳ برابر با ۲۱ شوال ۱۴۴۵ و ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ است. روز سه شنبه طبق روایات متعلق است به حضرت امام سجاد علیه السلام و امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.

مناسبت‌ها و احکام دینی و اسلامی صدقه اول صبح مطلوب است و رفع نحوست کند.
بیمار امروز زود خوب شود. مسافرت مسافرت خوف حادثه دارد و سودی ندارد و در صورت ضرورت همراه صدقه انجام شود. زایمان مناسب زایمان نیست.

احکام نجوم

امروز قمر در برج جدی است و برای امور زیر خوب است:

وام و قرض دادن و گرفتن.

از شیر گرفتن کودک.

برداشت محصولات کشاورزی.

تشکیل شرکت و تاسیس موسسه.

و کندن چاه و کانال خوب است.

نوشتن حرز و سایر ادعیه و نماز و بستن آن برای اولین بار مناسب نیست.

مباشرت امشب

مباشرت و زفاف عروس خوب نیست.

اصلاح سر و صورت

طبق روایات، اصلاح مو (سروصورت) در این روز از ماه قمری، باعث دولت می‌شود.

حجامت خون دادن فصد زالو انداختن

خون دادن یا حجامت در این روز از ماه قمری، باعث روشنی دل می‌شود.

ناخن گرفتن

سه شنبه برای گرفتن ناخن، روز مناسبی نیست و در روایتی گوید باید بر هلاکت خود بترسد.

دوخت و دوز

سه شنبه برای بریدن، و دوختن لباس نو روز مناسبی نیست و شخص، از آن لباس خیری نخواهد دید (به روایتی آن لباس یا در آتش میسوزد یا سرقت شود و یا شخص، در آن لباس مرگش فرا رسد) (خرید لباس اشکال ندارد) (کسانی که شغلشان خیاطی است میتوانند در روز‌های خوب بُرش بزنند و در روز‌های دیگر ان را تکمیل کنند

وقت استخاره در روز سه‌شنبه 

از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶ عصر تاعشای آخر (وقت خوابیدن)

تعبیر خواب 

تعبیر خوابی که امشب شبِ چهار شنبه دیده شود طبق ایه‌ی ۲۲ سوره مبارکه "حج"  است.

کلما ارادوا ان یخرجوا منها من غم اعیدوا فیها... 

و از معنای آن استفاده می‌شود که برای خواب بیننده پیش امدی است که موجب ملال خاطر وی می‌شود و هر چه سعی کند از آن خلاص نگردد صدقه بدهد تا رفع گردد؛ و شما مطلب خود را در این مضامین قیاس کنید.

ذکر روز سه‌شنبه

 یا ارحم الراحمین  ۱۰۰ مرتبهه

ذکر بعد از نماز صبح ۹۰۳ مرتبه یاقابض که موجب رسیدن به آرزو‌ها میگردد.

روز سه شنبه طبق روایات متعلق است به حضرت امام سجاد علیه السلام و امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.

 منبع: تقویم همسران نوشته‌ی حبیب الله تقیان

tags # تقویم نجومی ، تقویم همسران سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • امضای ۲ سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • در دیدار روسای گمرکات ایران و عراق چه گذشت؟
  • دیدار مؤسس جمعیت آموزش و فرهنگ مقدونیه با دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • عکس| خانم بازیگرِ تلویزیون، برای همیشه ایران را ترک کرد
  • ◄ عکس | امضای ۲ سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • پیام تبریک روسای فدراسیون های فوتبال عراق و تاجیکستان به رئیس فدراسیون فوتبال ایران
  • معلم هایی که ستاره شدند
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • طلاق به خاطر پیدا شدن روسری در خودروی همسر
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳