Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@02:38:30 GMT

تراز گردشگری ایران زیارتی است

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۱۷۸۷

تراز گردشگری ایران زیارتی است

به گزارش خبرنگار مهر، بزرگترین مسئله گردشگری در طی سال های گذشته تراز منفی گردشگری بود که در سال ۱۳۹۶ به اوج خود رسید و  دو برابر گردشگران خارجی، ایرانی ها از کشورمان خارج می شدند.

در سال ۱۳۹۷ به سبب کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز، ایران به مقصدی بسیار ارزان برای گردشگران خارجی تبدیل شد و تراز گردشگری ایران برای اولین بار مثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع ­دستی و گردشگری، تعداد گردشگران ورودی به کشور در سال ۹۷ را بیش از هفت میلیون نفر  اعلام کرد که در مقایسه با سال ۹۶ (به تعداد بیش از ۵ میلیون نفر ) با رشد ۵۲ درصدی رو به رو شد.  از طرفی در سال ۹۷ تعداد هفت میلیون و ۲۴۲ هزار  گردشگر خارج شدند این امار در سال ۹۶ بیش از ده میلیون نفر بود که کاهش ۳۱ درصدی را نشان می داد.

از میزان کل گردشگران خروجی در سال ۹۷ ، تعداد دو میلیون و هشتصد و هفتاد و دو هزار و ششصد و سی و دو نفر به عراق رفته‌اند که در نوع خود اتفاق جالبی است. بعد از عراق به ترتیب کشورهای ترکیه،  امارات متحده عربی، آذربایجان، گرجستان، آلمان، قطر، ارمنستان، عربستان سعودی و چین پرطرفدارترین کشورها در بین ایرانیان برای سفرهای خارجی هستند.

 در سال ۹۷ شاهد افزایش گردشگران کشورهای همسایه به ویژه  از عراق بودیم. البته ۵۰ تا ۸۰درصد گردشگران هر کشوری از  همسایگان آن کشور هست و در سال گذشته میلادی از هر ۵ گردشگر، ۴ نفر آنان به مقصد گردشگری در آن منطقه سفر کردند. با همه تفاسیر به طور کلی در بین رویکردهای سفر به ایران،  استقبال گردشگران از تلفیق زیارت و درمان و تفریح بیشتر از بقیه بوده است. بعد از آن نیز بیشترین استقبال مربوط به حوزه‌های تاریخی و فرهنگی است.

در حوزه گردشگری سلامت با دقت نظر و همکاری بین دستگاهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با سازمان میراث فرهنگی، صنای ع­دستی و گردشگری و حمایت از تأسیس هتل بیمارستان ها، درمانگاه­های  مجهز، شهرک های سلامت پیشرفته و... توسط بخش خصوصی در استان های مرزی، می­ توان در جذب گردشگر سلامت موفق تر عمل کرد. طبیعی است که تمرکز گردشگران ورودی سلامت به کشور در کلان شهرها و  بیمارستان های دولتی که مراجعان زیادی دارند نه تنها منفعت لازم را به دنبال نخواهد داشت بلکه منجر به نارضایتی عمومی به سبب عدم ارائه خدمات مناسب به بیماران تحت پوشش بیمه و غیره می­ شود.

از طرفی به دلیل  سهولت رفت و آمد، هم زبانی و تقارب فرهنگی کشورهای همسایه با استان های مرزی در  گردشگری سلامت؛ فرصتی ایجاد شده که متولیان امر باید نهایت استفاده را ببرند تا تعداد گردشگران خارجی این بخش افزایش پیدا کند.

اکثر گردشگران ورودی به ایران، عراقی هستند و از طرفی بیشترین سفرهای گردشگران ایرانی به کشور عراق برای زیارت عتبات عالیات و شرکت در بزرگترین گردشگری مذهبی جهان یعنی ابر راهیپمایی اربعین هست.  با نگاه فرهنگی اجتماعی به وضعیت گردشگری ایران در سال ۱۳۹۷ به خوبی مشخص است؛ گونه غالب گردشگری ورودی و خروجی ایران، زیارتی است که بار مثبت و معنوی بالایی دارد.

اخبار سازمان حج و زیارت حاکی از فعالیت بالعکس این سازمان بر خلاف رویه گذشته  در جذب زائران خارجی است و  شرکت مرکزی دفاتر خدمات زیارتی سراسر ایران علاوه بر اعزام
زائران ایرانی به مقاصد زیارتی خارج از کشور، ملزم به جذب زائران خارجی جهت ورود به  اماکن زیارتی ایران شده است که افق خوبی را در گونه زیارتی گردشگری برای کشور ترسیم می ­کند.

زائران ایرانی نسبت به گردشگران ایرانی به مقاصد غیر زیارتی همچون ترکیه، آمار بیشتری دارند که این ناشی از باورهای دینی و فرهنگی مردم ایران است زیرا که علت کاهش سفرهای خارجی غیر زیارتی که بنابر قول مقام معظم رهبری سفرهای زائد هستند، چیزی جز افزایش قیمت ارز نیست ولیکن این گرانی ارز منجر به کاهش سفر به مقاصد زیارتی از جمله عتبات عالیات نشده است. مقام معظم رهبری برعکس سفرهای خارجی غیر زیارتی، سفرهای زیارتی خارج از کشور را دارای برکاتی هم برشمردند که هزینه ای هم بر دوش کشور نمی­ گذارد.

بنابر سند پیوستی توسعه بخش میراث فرهنگی و گردشگری کشور ایران در افق سند چشم‌انداز در سال ۱۴۰۴ سال پایانی چشم انداز ۲۰ ساله آینده، حدود ۲۰میلیون نفر گردشگر و سهم ایران از درآمد گردشگری جهانی از  صدم درصد در سال ۸۳ به (۲ درصد) در سال  ۱۴۰۴ رشد یابد به گونه‌ای که کشور ایران در سال۱۴۰۴، سالانه قریب۲۵ میلیارد دلار از محل گردشگر ورودی درآمد کسب کند.

با این شیب فعلی بعید است تا سال ۱۴۰۴ به بیست میلیون گردشگر ورودی با درآمد مذکور دست یابیم ولیکن باید قبول کرد که توان کشور بر مسائل کشور فزونی دارد و با هم افزایی دستگاه­های مربوطه و با ایجاد عزم و  اراده ملی می توان بر تصویر سازی دشمن که ناشی از القای نگاه تند و منفی به ایران در میان مردم جهان است، غالب شد.

باید از گنج گفتمانی امامین انقلاب اسلامی ایران که به تنهایی یک جاذبه گردشگری است و مردم سراسر دنیا به ویژه همسایگان علاقه به آشنایی با انقلاب اسلامی ایران  و دستاوردهای چهل ساله نظام جمهوری اسلامی ایران دارند، نهایت استفاده را کرد.

از دیگر راهکارهای جذب بیست میلیون ایرانگرد خارجی، فعال بودن سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در معرفی ظرفیت­های ناشناخته گردشگری کشور با همین نگاه فعال به همسایگان و سیاستگذاری خوب فعلی هست هر چند که متولیان گردشگری باید بازار هدف ایران در صنعت گردشگری جهان را به خوبی احصاء کنند و با منافع حاصل از گردشگری، سالانه قریب ۲۵ میلیارد دلار از گردشگر ورودی درآمد کسب کنند.

علیرضا محمدعلی­زاده فعال حوزه گردشگری و زیارت این  یادداشت را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.

کد خبر 4684088 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: گردشگری عراق اربعین حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۱۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در شروع۱۴۰۳/ تراز تجاری با و بدون نفت مثبت شد

گمرک ایران اعلام کرد: تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ از مجموع صادرات و واردات کشور ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

بر اساس این گزارش، تراز تجاری کشور با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۴ میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

این گزارش با اشاره به اینکه صادرات بدون احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به میزان ۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار بوده است، می‌افزاید: تراز تجاری کشور بدون نفت هم در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه قبل ۴۳۰ میلیون دلار مثبت بود.

این گزارش حاکیست، صادرات نفت خام، کوره و میعانات گازی در فروردین ماه سال جاری ۴ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است.

براساس این گزارش، ارزش صادرات کشور در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش با اشاره به اینکه ۳ قلم عمده کالای صادراتی در فروردین ۱۴۰۳ به پروپان مایع شده با ۲۱۸ میلیون دلار، متانول با ۲۰۱ میلیون دلار و قیر نفت با ۱۸۰ میلیون دلار اختصاص داشت، می‌افزاید: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با ۷.۹۶ درصد کاهش به رقم ۳۲۸ دلار رسیده است.

در این مدت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶۶ درصد کاهش داشته است.

عمده‌ترین مقاصد کالا‌های صادراتی ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشور‌های چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده است که این ۷ کشور، ۷۸ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

براساس این گزارش در فروردین ماه سال جاری، میزان صادرات کالا‌های پتروشیمی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۲۵.۷۷ درصد و از حیث ارزش ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: در بین ۱۰ قلم عمده کالا‌های صادراتی، گاز‌های نفتی و هیدروکربور‌های گازی شکل مایع شده، اوره و میله‌های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش و گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

این گزارش در خصوص واردات کالا به کشور در فروردین ماه سال جاری می‌افزاید: در این مدت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۳۳.۳۸ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۳۶ درصد کاهش داشته است.

ذرت دامی با ۳۵۳ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۸۱ میلیون دلار و گوشی‌های تلفن هوشمند با ۱۰۶ میلیون دلار ۳ قلم عمده کالا‌های وارداتی در فروردین ماه سال جاری بوده‌اند.

بیشترین افزایش در بین ۱۰ قلم اول کالا‌های وارداتی به طلا به اشکال خام، کنجاله سویا و روغن دانه آفتاب‌گردان و بیشترین کاهش در ارزش نیز به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با کد تعرفه ۹۸۸۷۰۳۱۲، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در فروردین ماه سال جاری یک هزار و ۱۲۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳.۵۴ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، ۷ کشور اول طرف معامله با ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشور‌های امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هلند، آلمان، هند و هنگ‌کنگ در مجموع ۷۲ درصد از وزن و ۷۸ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند.

میزان ترانزیت خارجی کشور از مسیر ایران در فروردین ماه سال جاری با ۴۷ درصد افزایش به رقم یک میلیون ۶۰۰ هزار تن رسید.

دیگر خبرها

  • آنتالیا طی ۴ ماه از ۲ میلیون و ۶۶ هزار و ۹۶۲ گردشگر خارجی میزبانی کرد
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در شروع۱۴۰۳/ تراز تجاری با و بدون نفت مثبت شد
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • تمایل گردشگران عمانی به حضور در مازندران
  • ۸۰ هزار گردشگر خارجی پارسال به مازندران سفر کردند
  • رفع مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی
  • حل مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران
  • مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی رفع شد
  • حل مشکل تردد و ورود موقت وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران