Web Analytics Made Easy - Statcounter

فریدون شهبازیان معتقد است: آموزش نادرست و غیرعلمی موسیقی به کودکان در بسیاری از آموزشگاه‌ها بچه‌ها را از این هنر ارزشمند گریزان می‌کند. او همچنین از وضعیت موسیقی برنامه‌های تلویزیونی برای کودکان نیز به شدت انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز در جمع رابطان انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور به انتقاد از وضعیت آموزش موسیقی به کودکان در ایران پرداخت و گفت: آموزش موسیقی در بیشتر این آموزش‌گاه‌ها از مراحل ابتدایی جلوتر نمی‌رود و آن‌ها از آموزش علمی موسیقی به بچه‌ها پرهیز می‌کنند و حاصل این کلاس‌ها جز فراگیری طوطی‌وار و باری ‌به هرجهت، نتیجه دیگری درپی ندارد و باعث بی‌علاقگی بچه‌ها به موسیقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر سابق ارکستر ملی ایران، علاقه و اشتیاق خانواده‌ها به فراگیری موسیقی فرزندانشان را نشانه آشنایی نسبی آن‌ها با این هنر عنوان کرد و در عین حال افزایش میزان آشنایی آن‌ها با موسیقی را باعث تبدیل شدن آنان به یک معلم دلسوز در خانواده دانست و تصریح کرد: خانواده‌ها هزینه زیادی را صرف آموزش موسیقی فرزندان‌شان می‌کنند؛ این در حالی است که در نهایت بیشتر بچه‌ها حتی اصول اولیه و نحوه صحیح در دست‌گرفتن ساز را در این مراکز آموزشی نمی‌آموزند و این به نظرم گمراه‌کننده است.

وی یادآور شد: رهنمودهای مربیان و مدرسان موسیقی می‌تواند سلیقه شنونده را بالا ببرد، قضاوت او را شکل بدهد و هوش موسیقی‌اش را اصلاح کند.

وی ادامه داد: موسیقی، یک هنر مختص روشنفکران نیست و برای همه جسم‌ها و قلب‌ها و فکرها تولید می‌شود و در علاقه‌مند شدن به آن، سه عامل فیزیکی، احساسی و عقلانی بدون شک دخالت دارد.

شهبازیان که از او به‌ عنوان یکی از منتقدان جدی موسیقی امروز پاپ ایران نام می‌برند در بخشی از این گفت‌وگو با کارشناسان و مربیان سرود کانون با موضوع «تلفیق شعر و موسیقی» توضیح داد: این تلفیق در زبان فارسی کار بسیار حساس و دشواری است و اگر به درستی انجام نشود و معنای کلام را در ذهن شنونده تداعی نکند اثرگذار نخواهد بود. کسی که موسیقی برای آواز می‌نویسد باید به‌خوبی فواصل موسیقی را بشناسد و متاسفانه بسیاری از ترانه‌های امروز بد و بی‌هویت است و این، وضعیت موسیقی این سرزمین را آشفته کرده است.

او که سازنده موسیقی بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های نام‌آشنای سینما و تلویزیون بوده است، در بخش دیگری از این نشست، از وضعیت موسیقی برنامه‌های تلویزیونی برای کودکان نیز به شدت انتقاد و تاکید کرد: در سال‌های گذشته من، فریدون ناصری و کمال‌الدین طراوتی شورای موسیقی کودک در صدا و سیما را ایجاد کردیم و بر موسیقی‌های این برنامه‌ها نظارت می‌کردیم اما امروز می‌بینیم تمامی یک برنامه تلویزیونی به رقص و آواز تبدیل شده است و به جای بالابردن سواد موسیقی فقط از ابتدا تا انتهای برنامه بچه‌ها را وادار به رقصیدن می‌کنند.

شهبازیان تصریح کرد: همان‌طور که سواد خواندن و نوشتن در یک دانش‌آموز کلاس اولی با دانش‌آموز کلاس هفتم یکی نیست در مورد موسیقی نیز باید به این مساله توجه کنیم که در نوشتن قطعه‌های موسیقی بری بچه‌ها از ملودی‌های ساده‌تر و دلنشین‌تری استفاده و از ریتم‌های رقص‌گونه پرهیز کنیم. کودک نمی‌تواند موسیقی‌هایی را که برای خواننده‌های بزرگسال نوشته می‌شود به‌درستی بخواند. یک کودک برای فراگیری موسیقی باید سال‌ها به تمرین پی‌درپی و بدون تعطیلی بپردازد.

نخستین گردهم‌آیی آموزشی نمایندگان انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور روزهای ۱۲ و ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در تهران برگزار شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فریدون شهبازیان آموزش موسیقی به کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۶۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود

آفتاب‌‌نیوز :

«در رفح گورستان‌های جدیدی دیدم که مملوء از کودکان شده بود.» این عبارتی است که «جیمز الدر» سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد در یادداشتی که روزنامه «گاردین»، عصر امروز (چهارشنبه)، آن را منتشر کرده، از مشاهدات خود در غزه روایت کرده است.

سخنگوی یونیسف که سه بار از بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان اروپایی رفح (جنوب غزه) بازدید کرده، می‌گوید: «کودکان بسیاری را دیدم که از یک تخت استفاده می‌کردند.»

او در ادامه درباره تبعات حمله به منطقه پرجمعیت رفح در جنوب نوار غزه اشاره می‌کند و می‌گوید: «۶ ماه گذشته است و این جنگ سیاه‌ترین رکورد‌های بشریت را شکست» چراکه گزارش‌ها نشان می‌دهند بیش از ۱۴ هزار کودک کشته شده‌اند و «اوضاع در شرایطی که تهدید می‌شود این مسیر وحشتناک ادامه خواهد داشت، بدتر می‌شود.»

سخنگوی یونیسف اضافه می‌کند در منطقه کوچک رفح بیش از ۱.۴ میلیون غیرنظامی گنجانده شده‌اند و چنانچه اسرائیل به این منطقه حمله کند، وضعیت بسیار وخیم خواهد شد.

این مقام سازمان ملل با روایت مشاهدات خود از غزه می‌گوید فلسطینیان با کمبود شدید آب مواجه هستند، به‌نحوی که در رفح برای هر ۸۵۰ نفر یک دستشویی و برای هر ۳۵۰۰ نفر یک محل استحمام وجود دارد.

الدر این شرایط این گونه توصیف می‌کند: «تصور کنید که یک دختر نوجوان یا مردی مسن یا زنی باردار یک روز کامل در صف می‌ایستد تا فقط حمام کند.»

او بار دیگر حمله به رفح را فاجعه‌بار می‌خواند و اشاره می‌کند که در این منطقه ۶۰۰ هزار کودک وجود دارد.

این مقام ارشد سازمان ملل در ادامه به وضعیت بد بیمارستان اروپایی غزه اشاره می‌کند و می‌گوید: «وقتی که در ماه آوریل از این بیمارستان بازدید کردم. جراح کودکان بالای سر کودک کوچک دیگری به نام محمود خم شده بود. بر اثر انفجار موشکی که خانه‌شان اصابت کرده بود، در سرش احساس درد می‌کرد. در حالی که داشت اشک می‌ریخت از من پرسید: مگر این پسربچه چه کار کرده است؟!»

الدر در ادامه اشاره می‌کند یونیسف ۳۱ اکتبر غزه را گورستان کودکان خوانده بود و «در ماه گذشته من گورستان‌های جدیدی دیدم که در رفح ساخته می‌شدند. هر روز، جنگ مرگ و ویرانی با خود می‌آورد.»

سخنگوی یونیسف می‌گوید طی بیست سالی که با سازمان ملل همکاری داشته است، هیچگاه ویرانی‌ای به اندازه ویرانی شهر‌های غزه و خان یونس ندیده است

دیگر خبرها

  • شنیدن ملودی‌های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب است
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • انتقاد از سکوت مدعیان حقوق بشر از کشتار زنان و کودکان در غزه
  • ببینید | انتقاد پیمان یوسفی از روند برکناری علی خطیر و خوشحالی مربی استقلال از این خبر روی آنتن زنده تلویزیون!
  • بازگرداندن ۳۰۰۰ کودک گلستانی بازمانده از تحصیل به مدارس
  • شنیدن ملودی های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب
  • روایت تکان‌دهنده یونیسف از گورستان‌های کودکان غزه
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود
  • هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟