Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کمبود مسکن، بیکاری و بسیاری از معضلات اجتماعی و اقتصادی در جامعه وجود دارد و بسیاری از افراد در انتخابات به رفع مشکلات تاکید دارند. این در حالی است که برخی مسئولین پس از قرار گرفتن در آن طرف میز، خود به بزرگترین مطالبه‌گران تبدیل می‌شوند. این پدیده طی سال‌های گذشته ایجاد شده و مربوط به اصولگرا و اصلاح‌طلب و مدیر شهری و مدیر دولتی و مدیران شرکت‌های خصوصی نیست و در میان متولیان امر رسوخ پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افراد در همه لایه‌های اجتماعی پس از قرار گرفتن در پشت میز مدیریت، به انتقادهای کوبنده دست می‌زند و مشخص نیست چه کسی مسئولیت برطرف کردن مشکلات را بر عهده دارد.

جواد آرین منش، نماینده دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در مورد ریشه‌های این سبک مطالبه‌گری پرس و جو  به خبرگزاری برنا می‌گوید.

جواد آرین‌منش، نماینده اسبق مردم در مجلس شورای اسلامی، در این رابطه به خبرنگار برنا گفت: اصل مطالبه‌گری به‌طور کلی یک ارزش اجتماعی تلقی می‌شود که بیانگر زنده بودن و پویا بودن جامعه است و نشان‌دهنده آگاهی مردم از حقوق اجتماعی خودشان است و مانع تضییع حقوق افراد می‌شود.

جواد آرین منش افزود: مطالبه‌گری در جوامعی که مبتنی بر دموکراسی است رواج بیشتری دارد و نشان‌دهنده حساسیت، پیگیری مردم و مسئولیت پذیری مسئولین بوده که امری اخلاقی است.

نماینده دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما وقتی مجریان مطالبه‌گر می‌شوند یعنی وظایف و مسئولیت‌هایی که خود باید انجام می‌دهند از دیگران می‌خواهند در واقع نوعی فرافکنی بوده که توجیه مسئولیت گریزی و ناکارآمدی‌هایی است که به این شکل نمود پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در کشور اصل تفکیک قوا داریم. گروهی قوه مقننه است که باید قوانین را وضع کند، گروهی سیاست‌گذار است که باید سیاست‌های کلان را مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین کنند و یک گروه مجری هستند که باید سیاست‌ها را به اجرا در بیاورند که رسالت تحقق برنامه‌ها را بر عهده دارند.

عضو اسبق کمیسیون تلفیق بودجه کل کشوراضافه کرد: گاهی دولت و دستگاه‌های اجرایی رسالت تحقق برنامه‌ها را بر عهده دارند اما دلایلی وجود دارد که این اتفاق نمی‌افتد. بخشی از این دلایل ناکارآمدی‌ها و ضعف مدیریت‌هاست و بخش دیگر کمبودها و نبود امکانات است که مانع از تحقق اهداف می‌شود.

آرین‌منش گفت: معمولا امری در کشورمان وجود دارد که مسئولان نمی‌خواهند ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها و قصور خود را بپذیرند. در کشورمان ندیدیم که مسئولی به خاطر ضعف‌های خود از مردم عذرخواهی کند. در صورتی که در کشورهای دیگر وقتی مسئولی در تحقق وعده‌ها ناتوان است، راحت استعفا می‌دهد و یا از مردم عذرخواهی می‌کند اما چنین چیزی در کشور ما به صورت فرهنگ رایج در نیامده و مرسوم نیست لذا مطالبه‌گری مسئولان، فرار به جلو است و نوعی فرافکنی است و ضعف‌های خود را به جای پذیرفتن، متوجه دیگران می‌دانند.

وی با اشاره به برخی ادعاها که برخی مسئولین ادعا می‌کنند که نمی‌توانند وظایف خود را انجام بدهند، اظهار کرد: البته واقعیت‌های تلخی هم وجود دارد. واقعیت‌های تلخ این است که گاهی احساس می‌کنیم دولت موازی وجود دارد. یعنی احساس می‌کنیم مدیران و مسئولان به‌طور تمام و کمال اختیارات لازم را در حیطه وظایف خود ندارند. اگر ده درصد این کاستی‌ها وجود داشته باشد، طبیعی است فرصتی برای ضعف‌ها و عدم تحقق وعده‌ها پیش می‌آید. گاهی مدیران جسارت ندارد بیان کند چه کسی نمی‌گذارد چراکه می‌خواهد موقعیتش مخدوش نشود.

این رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش مردم در مطالبه‌گری اظهار کرد: چیزی که بایستی در میان مردم رایج شود، مطالبه‌گری است. مطالبه‌گری در حال حاضر ضعیف است. راه حل بسیاری از مشکلات، حضور مشارکت و مطالبه گری مردم از مسئولان و مقامات است.

آرین‌منش خاطرنشان شد: باید مردم نسبت به مطالبات آشنایی داشته باشند که چه چیزی را از چه کسی بخواهند.

نماینده دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه‌اش در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:  وقتی مجلس بودم گاهی مردم مطالباتی داشتند که ربطی به وظایف نماینده مردم نداشت گاهی برخی خواسته‌ها را نماینده نمی‌تواند انجام بدهد. در حالی که برای برخی مردم تفکیک وظایف، معنا ندارد. یعنی هر فرد زمانی که مسئولی در مقابل خود می‌بینند، کارهایی مثل رئیس جمهور را از او طلب می‌کنند لذا این امور نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. یکی از کارهایی که به مدیریت شهری ارتباط دارد آشنا کردن آحاد مردم با حقوق شهروندی است که نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش دارد که مردم را با حقوق مردم آشنا کنند.

خبرنگار: سیمین برادران

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران بیکاری دولت شورای عالی انقلاب فرهنگی مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۵۲۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین و تسهیلات از دولت ساخت با مردم/ به جز چند کلانشهر دولت مشکلی برای تامین زمین ندارد

امیرقلی جعفری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس  در مورد در اختیار قرار دادن زمین و تسهیلات به مردم برای ساخت مسکن، گفت: بانک‌ها به تعهدات خودشان به درستی در بحث مسکن عمل نکردند تامین این مقدار سپرده برای اقشار آسیب پذیر و متوسط سخت است اینکه ماهی چهل پنجاه میلیون بدهند دشوار است.  باید قانون مصوب مجلس در بحث در اختیار قرار دادن تسهیلات و زمین به مردم اجرایی شود نا فرد با دست خودش مسکن بسازد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع باید ساخت مسکن را به مردم واگذار کنیم و ما مرحله به مرحله نظارت کنیم. هزینه ساخت مسکن در شهرهای بزرگ یک میلیارد است کدامیک از افراد آسیب پذیر می توانند این را آماده کنند ما در مجلس مطرح کردیم که زمین را دولت بدهد. به جز چند کلان شهر دولت مشکلی برای تامین زمین در سایر شهرها ندارد.

جعفری نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: اگر می خواهیم اقشار آسیب پذیر دارای مسکن شوند چاره ای جز اینکه زمین و تسهیلات در اختیار آنها  قرار دهیم نداریم. ما نمی توانیم فقط با امکانات دولتی برای افراد بی مسکن مسکن آماده کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهترین راه برای حل مشکل مسکن مشارکت مردم است، گفت: بروکراسی و ساختار معیوب هم این اجازه را نمی دهد که دولت همه نیازهای بخش مسکن را برطرف کند. دولت هم ‌اراده کند نمی تواند کاری کند. ما نمی توانیم فقط با امکانات دولتی برای افراد بی مسکن مسکن آماده کنیم. باید برای حل مشکل مسکن از ظرفیت مردم استفاده کنیم و بهترین بستر برای تحقق این امر عرضه زمین توسط دولت و همچنین پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به مردم از طریق شبکه بانکی است.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • مسئولان عملیات فرهنگی و جهاد تبیین را جدی بگیرند
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • رفع تنش آبی مهمترین مطالبه مردم کهگیلویه از دولت
  • کمبود معلم در هرمزگان ‌برای همیشه برطرف شود
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس
  • زمین و تسهیلات از دولت ساخت با مردم/ به جز چند کلانشهر دولت مشکلی برای تامین زمین ندارد
  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است