Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهیختگان نوشت: شنبه شب آقای محمد عطریانفر در برنامه «میدان انقلاب» مطالبی پیرامون مهندس بازرگان و نهضت آزادی و نسبت این‌ دو با سازمان مجاهدین خلق بیان کردند که خالی از بی‌دقتی و شاید فراموشی نبود تا آنجا که مجری برنامه هم نتوانست بر بی‌دقتی‌ها یا فراموشی‌های آقای عطریانفر غلبه کند.

به گزارش شریان نیوز،  پس شاید یادآوری بعضی از موارد برای تقویت حافظه سیاسی مفید فایده افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اول:  پدری و فرزندی

آقای عطریانفر گفته‌اند که امام(ره) منافقین را فرزندان مهندس بازرگان خوانده‌اند و به نامه امام(ره) در پاسخ به علی‌اکبر محتشمی‌پور در سال 1366 اشاره کرده‌اند. احتمالا ایشان از یاد برده‌اند که این نه امام، بلکه شخص مهندس بازرگان بود که 6 سال قبل از آن نامه، در دوازدهم اردیبهشت‌ماه 1360، طی مقاله‌ای در روزنامه میزان با عنوان «فرزندان مجاهد مکتبی عزیزم» مجاهدین خلق را فرزند خود و نهضت آزادی خوانده بود: «مجاهدین خلق، شما فرزندان نهضت آزادی هستید، در سال ۱۳۴۳ که در زندان بودیم به‌دنیا آمدید و راه خود را پیش گرفتید، بدون آنکه از خانه فرار کرده یا اخراج شده باشید.» پس این بازرگان بوده که بین نهضت آزادی و مجاهدین خلق پل زده است. علاوه‌بر این آقای عطریانفر گفته‌اند که تشکیل سازمان مجاهدین خلق شورشی بود بر پدرانش، یعنی شورشی بر نهضت آزادی و روش مبارزه پارلمانتاریستی آن. اما با توجه به عباراتی که از مهندس بازرگان نقل شد، بازرگان قائل به چنین شورشی نبوده است، بلکه نوشته که مجاهدین خلق گرچه راه خود را پیش گرفته‌اند ولی نه از خانه فرار کرده‌اند و نه اخراج شده‌اند و نهضت آزادی خانه پدری آنهاست.

دوم:  خشونت با دین، خشونت منافقین

آقای عطریانفر گفته‌اند: «[در اینکه] جماعت اولیه سازمان برداشت‌های اولیه‌شان را از کلاس‌های دروس حوزه فکر و اندیشه نهضت آزادی گرفته‌اند، بحثی نیست. [اما] اینکه [بگوییم] پایه فلسفی سازمان با پایه فلسفی نهضت نسبتی برقرار می‌کند و مفهومش آن باشد [که] تمام آنچه سازمان انجام داده عینا می‌تواند محصول طبیعی این اتفاق [یعنی این نسبت فلسفی میان سازمان و نهضت آزادی] باشد، این محل خدشه است.» می‌دانیم که مهندس بازرگان کتاب «راه طی شده» را -که به‌قول آقای عطریانفر، مورد استفاده جماعت اولیه سازمان بوده- با دو دسته پاسخ از دو گروه دینداران و متجددین به این پرسش که «وضع دینداری چگونه است و بشر تا چه حد به راه انبیا اعتقاد پیدا کرده است؟» آغاز کرده و صریح و قاطع، از جانب هر دو گروه، تصریح می‌کند: «روند روزگار از نظر هر دو گروه به‌سمت فاصله از دینداری و تعالیم انبیا پیش می‌رود.» اما خود بازرگان بر آن است که هر دو گروه اشتباه می‌کنند و ماجرا برعکس است و بشر هرچه پیش‌تر آمده، بیشتر به راه انبیا افتاده است. بازرگان با مطرح‌کردن «قانون لاوازیه» یا «اصل بقای ماده»، «اصل اول ترمودینامیک» یا «اصل بقای انرژی» در پی ایجاد نوعی هماهنگی بین آیات قرآن و این قوانین علمی بود.‌

شهید مطهری در مقدمه خود بر جلد پنجم کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم خاطرنشان می‌کند عده‌ای بر این باور شده‌اند که از نظر قرآن تنها راه شناخت خداوند مطالعه در طبیعت و مخلوقات با استفاده از روش حسی است و راهی غیر از این بیهوده است زیرا از نظر آنان، قرآن در سراسر آیات خود، در کمال صراحت، بشر را به مطالعه در مظاهر طبیعت که جز با روش حسی میسر نیست، دعوت کرده است و «کلید رمز مبدأ و معاد» را «همین نوع مطالعه» دانسته است. شهید مطهری صراحتا این تلقی را رد می‌کند و بر آن است که قرآن مطالعه حسی را کافی نمی‌داند. از منظر شهید مطهری: «قرآن به مطالعه حسی طبیعت دعوت می‌کند اما آیا این را کافی می‌داند؟ آیات قرآن همه [صرفا] دعوت به تدبر در «طبیعت» نیست.» به‌ این ترتیب مطهری به آیات دیگری اشاره می‌کند که دعوت به تدبر و تفکر هستند ولی نه صرفا تفکر و تدبر در طبیعت. بازرگان نوشته بود که «پیامبران آمدند تا مردم را به طبیعت دعوت کنند و اعتقاد به خدایان و ارواح و شیطان را از بین ببرند» و مطهری می‌پرسد که «آیا این جز سپر انداختن در مقابل مادیین است؟» آیا سخن بازرگان به‌معنای نفی عالم غیب و مطلق گرفتن علم تحصلی نیست؟ بازرگان توجه ندارد که علم پیشرفت می‌کند و نظریه‌های علمی، مطلق و ثابت نیستند که بخواهیم با آنها دین را توجیه کنیم. نظریه‌های علمی تغییر می‌کنند پس لازم است نسبت علم و دین را مورد بررسی قرار دهیم نه اینکه صرفا برای خوشایند علم‌زدگان، دین را مطابق علم روز تفسیر و بلکه تحریف کنیم و حتی عالم غیب را نفی و رد کنیم! به‌هرحال بازرگان دیانت را مطابق فهم خود، یا مطابق صلاحدید خود دستکاری می‌کند تا با علم تجربی روز، مطابق شود و البته کار گاهی به تفاسیری خنده‌دار نیز می‌کشد که فعلا محل بحث ما نیست. این نحو برخورد با دیانت و این تفسیر من‌عندی از دین، در اصل انکار دین، تفسیر به رای و مصادره به‌مطلوب دیانت است. بازرگان به‌عنوان نیروی سیاسی و تشکیلاتی مسلمان و دارای مشی مذهبی و نمازشب‌خوان و متشرع، بدون خوف و خشیت مقابل دیانت، هرچه می‌خواهد را در دهان دین می‌گذارد. این تفسیر من‌عندی و فارغ از خوف و خشیت و خضوع مقابل خداوند است که بازرگان باب آن را -به‌عنوان یک فعال مذهبی متشرع- در زمین «ایدئولوژی» و «فعالیت سیاسی» گشوده است. ربط منافقین با بازرگان در همین موضع است. گرچه شاید بازرگان با نیت خیر و با قصد و غرض دفاع از دیانت در برابر علم -در دورانی که بعضی افراد با مطلق فرض کردن علم، دیانت را تخطئه می‌کردند- دست به چنین تحریف و دستکاری‌ای در دیانت زده است، اما فارغ از نیتش، این بازرگان است که باب بی‌پروایی و خودمحوری و تفسیر به‌رای را در فضای سیاسی و نخبگانی دانشگاهی گشوده است و کسی که مقابل خداوند و در فهم و تفسیر دین او پروا نکند و ملاحظه ضعف و نقص و بی‌دانشی خود را نداشته باشد، چرا در مقابل مردمان از خشونت پروا کند و جان‌ها و نفوس را محترم بشمارد؟ این ترور حقیقت دیانت مقدس اسلام بود که راه تروریسم مجاهدین خلق را هموار کرد.

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۵۳۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علمداران اجتماعی به‌دنبال گره گشایی مشکلات اجتماعی توسط مردم است

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر ویسمرادی عصر جمعه در اولین دورهمی تشکیلاتی نهضت اجتماعی جوانان این استان به‌عنوان علمداران اجتماعی که با حضور دبیر نهضت اجتماعی کشور در سالن جلسات دانشگاه پیام نور کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: نهضت اجتماعی جوانان از سال ۱۴۰۰ در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب راه اندازی شد.

وی افزود: حضرت آقا توضیح دادند که فناوری پیاده سازی بیانیه گام دوم انقلاب از طریق حلقه‌های میانی راه‌اندازی جبهه عمومی منضبط صورت خواهد گرفت.

دبیر نهضت اجتماعی استان کرمانشاه ادامه داد: بر همین اساس قرارگاه بقیه الله از سال ۱۴۰۰ یک بازوی اجتماعی را به نام مجموعه نهضت اجتماعی جوانان در کشور راه اندازی کرد.

ویسمرادی خاطرنشان کرد: این نهضت در همه استان‌های کشور، رابطه‌های شهرستانی دارد و فعالان اجتماعی و حلقه‌های میانی را به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه نهضت اجتماعی جوانان در هفت عرصه فعالیت دارد، افزود: این عرصه‌ها شامل حوزه‌های محیط زیست، قرض‌الحسنه، خیریه، خدمات اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، مروجین کسب و کار خُرد خانگی و کانون‌های حمایت از دامداری و کشاورزی است.

ویسمرادی تاکید کرد: نهضت اجتماعی در این عرصه‌ها به دنبال شناسایی گروه‌های مردمی و ظرفیت‌یابی آنها و سپس شبکه سازی در جهت انجام عملیات عمومی پر تعداد مردمی در جهت گره گشایی از مشکلات اجتماعی است.

وی توضیح داد: این نهضت از افرادی که در عرصه کسب و کار مشغول فعالیت هستند برای ورود افراد دیگری به عرصه اشتغال کمک می‌گیرد و با این کار تلاش دارد از مردم به خود مردم خدمت برساند.

دبیر نهضت اجتماعی استان کرمانشاه تصریح کرد: با این اقدام علاوه بر گره گشایی از کار مردم، یک جبهه عمومی منضبط برای خدمت به انقلاب نیز طراحی و اجرا شده است.

به گفته ویسمرادی، در یک افق زمانی مشخص ۱۰ درصد از مردم به صورت گروه‌های ۴ یا ۵ نفری در کسب و کار و فعالیت‌های اجتماعی مشارکت فعال خواهند داشت.

وی با بیان اینکه امروز اولین دورهمی تشکیلاتی علمداران اجتماعی در استان کرمانشاه برگزار شد، خاطرنشان کرد: این نهضت در کرمانشاه طی چهار ماه اخیر به صورت جدی شروع به فعالیت کرده و در همه شهرستان‌های نیز شبکه سازی انجام داده است.

کد خبر 6089365

دیگر خبرها

  • اظهارات تازه وکیل توماج صالحی درباره پرونده موکلش
  • وعده صادق الهام‌بخش بودن خون شهیدان مقاومت را در به میدان آمدن دانشجویان ده‌ها دانشگاه آمریکا و اروپا می‌بینیم
  • دیدار بایدن و اردوغان به تعویق افتاد
  • علمداران اجتماعی به‌دنبال گره گشایی مشکلات اجتماعی توسط مردم است
  • خالق تیک‌تاک شایعه‌ها را تکذیب کرد: برنامه‌ای برای فروش این شبکه اجتماعی نداریم
  • بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است
  • همدلی با کودکان، مهارتی که خانواده‌ها با آن غریبه‌اند
  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد نهضت ملی روستایی درکشور
  • واکنش یکی از عمو‌های فیتیله‌ای به اظهارات جنجالی عموقناد
  • واکنش یکی از عموهای فیتیله‌ای به اظهارات جنجالی عموقناد | اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!