Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@03:40:04 GMT

دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادی مماشات ندارد

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۶۳۳۹۵

دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادی مماشات ندارد

به گزارش ایرنا، «حسین فاضلی هریکندی» روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار اظهار داشت: این مسایل از طریق دادستان ها و روسای دادگستری تحت نظر مستقیم این ریاست کل پیگیری می شود.

وی با تاکید بر این که هیچ فرد و دستگاهی در برابر قانون مصونیتی ندارد در مورد روند پرونده یکی از اعضای شورای اسلامی یکی از شهرهای البرز افزود: این فرد به دلایل جرایم مالی معلق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاضلی هریکندی اضافه کرد: همچنین شهردار پیشین یکی از شهرهای استان البرز به حبس و جزای نقدی محکوم شده و این پرونده در یکی از شعب ویژه در حال رسیدگی است.

به دنبال طرح دعوی و شکایت علیه رسانه ها نیستیم

 رئیس کل دادگستری البرز همچنین با اشاره به نقش رسانه ها در اطلاع رسانی و حل مشکلات، درباره برخی شکایات افراد و دستگاه ها از رسانه ها گفت: ما به دنبال طرح دعوی و شکایت علیه اصحاب جراید نیستیم همانگونه که ریاست قوه نیز چنین دستوری داده اند، اگر پرونده ای در خصوص خبرنگاران است به طور قطع  آن را پیگیری می کنیم.

وی افزود: در انعکاس موضوعات و ارائه اخبار، یک سری ساز و کارهای قانونی داریم که گاهی طرفی که خبرنگار درباره وی مطالبی ارائه و نقد می کند از این موارد استفاده و اعلام شکایت می شود  که  باید تمام مساعدت ها برای حفظ شان خبرنگاران به کار گرفته شود.

این مقام قضایی گفت: به همین خاطر است که قانونگذار برای جرایم مطبوعاتی و سیاسی هیات منصفه گذاشته است.

وی با اشاره به ضرورت رعایت احتیاط ها و الزامات قانونی در انتشار اخبار گفت: طبق قانونی که در مجلس به نمایندگی از جامعه وضع شده، باید از ساز و کارهای قانونی استفاده شود اما در مقام اجرا از تمام ظرفیت های قانونی برای مساعدت استفاده خواهیم کرد.

فاضلی هریکندی با استقبال از ارتباط مستمر رسانه ها با دستگاه قضا و پیشنهادهای جدید از سوی آنها گفت: رسانه ها به عنوان نهاد ناظر بیرونی و در ارتباط با کف جامعه در جاهایی که من و همکاران قضایی ام نمی توانیم به جهاتی در آنها حضور داشته باشیم، حضور داشته و می توانند با تمام اقشار جامعه بدون ملاحظه در ارتباط باشند.

وی افزود: رسانه ها می توانند ارتباط خوبی برای انعکاس مسایل و مشکلات جامعه که بخشی از آنها هم مربوط به دستگاه قضا و دادگستری استان است داشته باشند و از این جهت از تداوم چنین نشست هایی در چارچوب تعامل مجموعه استان و مطبوعات و رسانه ها استقبال می کنیم.  

تفاوت دوره جدید قوه قضاییه با دوره های قبل

فاضلی هریکندی در بخش دیگری از سخنان خود به تصدی آیت الله رئیسی بر مسند قوه قضاییه گفت: ایشان متصدی مسئولیت های متعدد بوده و با این کوله باری از تجربه مسئولیت کلان بر عهده اش که این خود یک تحول است و از چنین شخصی انتظار می رفت که این دوره ، دوره ای باشد که تفاوت ملموسی با دوره های قبل داشته باشد.

وی به ارائه سند تحول قضایی اشاره و افزود: مشکلات ساختاری که ما در قوه داریم، بحث فضای فیزیکی و ساختمان یک بخشی از مشکلات ما است، اما جلوگیری از افزایش ورودی پرونده ها، اطاله رسیدگی پرونده های مسن، کاهش جمعیت کیفری پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از سرمایه گذاری و اشتغال، مبارره با فساد، احیای حقوق عامه برنامه های کلانی است که برای این موضوعات باید راهکار اجرایی یافت.

فاضلی هریکندی گفت: از  جمله موضوعات مد نظر و خیلی مهم، تکریم ارباب رجوع و مراجعان به دستگاه های قضایی اعم از اصحاب پرونده، متهم، شاکی، خواهان، خوانده، شاهد، مطلع و هر کسی به مناسبتی مراجعه می کند به مراجع قضایی است.

وی با اشاره به تعریف تحول قضایی افزود: بهترین تعریفی که می توان ارائه داد تعریفی است که مقام معظم رهبری امسال در همایش قوه قضاییه مطرح کردند،

یک اصول و قوانینی داربم که انقلاب و نظام ما بر پایه آنها بنیان نهاده شده و اصول ثابتی است، اصولی که فلسفه اصلی برای پیروزی انقلاب بوده و قابل تغییر نیز نیستند، ولی تحول این است که آرمان ها و اصولی را بتوانیم با شیوه های جدید و نوآوری در این زمان با توجه به مقتضیات زمان اجرایی کنیم.

به گفته وی شاید شیوه های اجرایی اوایل انقلاب دیگر پاسخ مناسب ندهد، هدف همان اصول و مبانی است اما برای اجرای آنها، باید شیوه های جدید به کار بگیریم.

رئیس کل دادگستری البرز ادامه داد: ما نیز از جهت قانونی مکلف به اجرای این قانون هستیم، قصد داریم که آن را در استان پیاده کنیم که برای این موضوع نیازمند به همکاری مردم، نهادهای مدنی، جامعه حقوق دانان، کارشناسان، خانه مطبوعات و اصناف و همه کسانی که در این استان هستند و دغدغه حل مشکل و تکریم مردم را دارند هستیم.

فاضلی هریکندی گفت: در این میان چه صنفی بهتر از اصحاب رسانه که چشم بینا و گوش شنوا مردم هستند در ارائه و انعکاس مشکلات مردم.

وی ادامه داد: در این موضوعات ظرفیت های قانونی وجود دارد که اگر هم با مقررات قانونی گاهی سازگاری نداشته باشد از این ظرفیت قانونی استفاده کنیم که با کسی با حسن نیت به واسطه رسالت حرفه ای و خبری که دارد مطلبی را که عنوان می کند برخوردی متفاوت با کسی که دراین مقوله و وظیفه نیست داشته باشیم.

رئیس کل دادگستری البرز  همچنین به برنامه های پیش روی دستگاه قضایی استان اشاره کرد  و گفت: مطالعاتی صورت گرفته و اطلاعاتی از اوضاع استان و از دستگاه اجرایی جمع آوری کرده ایم.

فاضلی هریکندی افزود: همچنین  بازدیدهای سرزده به عنوان یک برنامه مستمر و بدون اطلاع مدیران واحد، از واحدها خواهیم داشت تا علاوه بر ارتباط با همکارانم در محیط کار با کسانی نیز که همان روز به مراجع قضایی مراجعه می کنند بی واسطه ارتباط برقرار کنیم.

۷۴۱۴/ ۶۱۵۵

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف انقلاب پیشگیری از وقوع جرم فلسفه مفاسد اقتصادی مقام معظم رهبری قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۳۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانال‌های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند

هیأت نظارت بر مطبوعات از گردانندگان کانال‌های خبری در پیام‌رسان‌ها که تاکنون اقدام به اخذ مجوز فعالیت نکرده‌اند، خواست در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به ثبت درخواست در سامانه جامع رسانه‌های کشور اقدام کنند.

دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات اعلام کرد:

در راستای اجرای قوانین و مقررات رسانه‌ای کشور از همه گردانندگان کانال‌های خبری در پیام‌رسان‌ها دعوت می‌شود به منظور انجام فرایند قانونی اخذ مجوز و بهره‌مندی از حمایت‌های قانونی، حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه نسبت به ثبت درخواست مجوز فعالیت خود از طریق سامانه جامع رسانه‌ها اقدام کنند.

فعالیت همه رسانه‌ها به موجب قانون مطبوعات، مستلزم دریافت مجوز است و براساس بند پ ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات کشور، پیام‌رسان‌ها و کانال‌های خبری نیز مشمول این الزام قانونی هستند.

هیات نظارت بر مطبوعات در این خبر اعلام کرده است که متقاضیان برای کسب اطلاعات و راهنمایی بیشتر درباره ثبت درخواست، باید به صفحه راهنمای ثبت درخواست مجوز سامانه خبری مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • ۵ نکته مهم درباره برخورد دستگاه قضایی به دانه درشت ها
  • کانال‌های خبری، مجوز بگیرند
  • کانال‌های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • کانال های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • نگاه قضات در دستگاه قضایی باید سازنده باشد
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود/ سند تحول قضائیه حلال مشکلات عدلیه
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود
  • تاکید بر برخورد قانونی با سایتهای ضد اخلاقی مازندران در فضای مجازی
  • برخورد قضایی با برداشت‌های غیرمجاز از سد‌های تامین کننده آب مشهد
  • برخورد قاطع پلیس با خودروهای پلاک مخدوش در آذربایجان غربی