Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@21:09:40 GMT

دو نکته مهم در بحث دو تابعیتی‌ها

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۶۶۵۳۸

دو نکته مهم در بحث دو تابعیتی‌ها

پس از ادعای آقای جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی مبنی بر در دست داشتن فهرست کامل دو تابعیتی‌های شاغل در پست‌های کلیدی دولتی و نمایندگی مجلس، بحث بر این موضوع در کشور شدت گرفت.

گروهی اعلام کردند دو تابعیتی بودن مقامات مغایر با منافع ملی است و گروهی نیز اعلام کردند این کار هیچ منافاتی با منافع ملی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه دوم حتی برای این سخن خود از کشورهای پیشرفته جهان در اروپا و آمریکا مثال آوردند و گفتند در کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه، کانادا، آمریکا و ..... که دو تابعیتی‌ها پست‌های مهمی دارند هیچ مشکلی از این بابت ایجاد نشده است.

گروه دوم باز گفتند نه تنها دو تابعیتی‌های ساکن در داخل کشور بلکه دو تابعیتی‌هایی که حتی رنگ کشور را ندیده اند دل در گروه کشور دارند و همگی سرمایه‌های کشور هستند. بنابراین باید آن‌ها را ایرانی دانست و مانند هر شهروند ایرانی به حقوق آن‌ها احترام گذاشت.

ما از درون هیچ کس خبر نداریم و نمی‌دانیم که چه کسی دل در گروه کشور دارد و چه کسی ندارد. اگر از این هم وطنان دو تابعیتی بپرسند کشور را دوست دارید یا نه؟ اکثریت پاسخ خواهند بله. عملکرد افراد است که نشان می دهد چه کسی دل در گرو کشور دارد و چه کسی ندارد. حتی ممکن است فردی دل در گروه کشور داشته باشد و به کشور عشق بورزد ولی در وقت عمل مجبور شود کاری را انجام دهد که منافع کشور دوم را تامین نماید.

ضمن احترام به همه ایرانی‌های دارای تابعیت دوگانه باید به این دو نکته مهم توجه داشت:
الف- کسانی که تابعیت کشوری غیر از ایران را گرفته اند در مقابل گرفتن تابعیت آن کشور متعهد شده اند که در همه حال به آن کشور وفادار باشند و هیچ وقت به منافع آن کشور خیانت نکنند وگرنه تابعیت شان لغو خواهد شد. بنابراین، چنین افرادی حتی اگر نخواهند هم نمی‌توانند در تصمیم گیری‌ها منافع کشور دوم را در نظر نداشته باشند و به آن خیانت کنند.

ب- کسانی که تابعیت کشور دیگری را اخذ می‌کنند به دلیل نکته قید شده در بند الف نمی‌توانند و نباید در پست‌های کلیدی و تصمیم گیر مانند ریاست جمهوری، معاونت رییس جمهور، وزارت‌، معاونت وزیر، مدیر کل، استاندار، فرماندار، ریاست قوای مقننه و قضاییه، نمایندگی مجلس، عضویت در ارتش، سپاه و سایر نیروهای مسلح و ..... حضور داشته باشند.

حرف مخالفان دو تابعیتی‌ها نیز همین است. و گرنه همه کسانی که تابعیت مضاعف دارند محترم هستند و می‌توانند از حقوق شهروندی در ایران برخوردار باشند و کسی هم حق اعتراض، تعرض و توهین به آن‌ها را ندارد.

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۶۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی

در دیدار روسای دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه اوفای روسیه، قرارداد همکاری مشترک با هدف گسترش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی به امضای روسای دو دانشگاه رسید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وادیم زاخاروف رئیس دانشگاه علم و فناوری اوفای روسیه با همراهی ریتا فیلیپووا معاون بین‌الملل دانشگاه و امینا اوزاوا رئیس دانشکده تاریخ و روابط بین‌الملل این دانشگاه، با حضور در دانشگاه علامه‌طباطبائی با عبدالله معتمدی رئیس این دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که به منظور بحث و تبادل نظر درخصوص همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی میان دو دانشگاه انجام شد، قرارداد برنامه آموزشی شبکه‌ای کارشناسی ارشد مطالعات منطقه‌ای بین دوطرف امضا شد که بر اساس این قرارداد دانشگاه «اوفا» درس‌های تعیین شده‌ای را برای دانشجویان رشته مطالعات منطقه‌ای دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه علامه‌طباطبائی دروس مشخصی را برای دانشجویان رشته روابط بین‌الملل دانشگاه «اوفا» به منظور بهره‌مندی از توان علمی استادان هر دو دانشگاه ارائه می‌دهند.

معتمدی در این دیدار با اشاره به همکاری‌های علمی و سیاسی میان ایران و روسیه گفت: زمینه‌های مشترک همکاری‌ها و وحدت‌نظر در مورد مناسبات بین‌المللی در راستای منافع دو کشور، زمینه‌ساز توسعه همکاری‌های روزافزون شده است.

وی با اشاره به همکاری‌های دانشگاه‌های روسیه با دانشگاه علامه‌طباطبائی در سال‌های گذشته بیان کرد: درخصوص تبادل استاد و دانشجو و برگزاری برنامه‌های مشترک آموزشی و پژوهشی تجربه خوبی با دانشگاه‌های روسیه داشته‌ایم. امیدواریم بتوانیم تعاملات نزدیک‌تری در راستای منافع ملی و بین‌المللی دو کشور داشته باشیم.

در ادامه رئیس دانشگاه «اوفا» نیز توضیحاتی در خصوص ظرفیت‌های این دانشگاه بیان کرد و گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه علامه‌طباطبائی را امضا کردیم و بسیار خرسندیم که در مدت کوتاه این قرارداد همکاری مشترک به مرحله اجرا رسیده است.

وادیم زاخاروف گفت: دانشگاه «اوفا» انجمن‌های دوستی بسیاری با دانشگاه‌های خارجی دارد و در این خصوص ایران نخستین جایگاه را در بین کشور‌های دوست با روسیه دارد. او با بیان این که جمهوری باشقیرستان یکی از جمهوری‌های روسیه است که به لحاظ زبان و فرهنگ، نزدیکی زیادی با زبان و ادبیات فارسی دارد. این موضوع خود زمینه همکاری‌های بیشتر با دانشگاه‌های ایران، به‌ویژه دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی را فراهم کرده است. امیدوارم این قرارداد نیز زمینه خوبی برای توسعه همکاری‌های مشترک باشد.

نرگس سنائی رئیس میز روسیه و رئیس گروه گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه نیز به اهمیت تقویت روابط علمی و فرهنگی ایران و روسیه در شرایط کنونی اشاره و تاکید کرد: امضای قرارداد برنامه‌های مشترک آموزشی شبکه‌ای گام نوینی در روابط دانشگاهی ایران و روسیه محسوب می‌شود.

سعید شکوهی رئیس موسسه آموزش عالی بیمه اکو و مهدی خانمحمدی مدیر سنجش، نظارت و ارزیابی آموزشی دانشگاه نیز در این نشست حضور داشتند.

گفتنی است دانشگاه «اوفا» یکی از دانشگاه‌های مهم روسیه است که در جمهوری باشقیرستان واقع شده است. این دانشگاه در حال حاضر ۴۸ هزار دانشجو دارد و نیز بیش از ۳ هزار دانشجو از ۶۰ کشور جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. ۳۰ درصد از رشته‌های تحصیلی این دانشگاه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است.

دیگر خبرها

  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • نگاه ایران به آفریقا، راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • تامین منافع متقابل در تعامل ایران و کشور‌های آفریقایی
  • رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند
  • پیش‌بینی امام خمینی (ره) از سرکوب‌ها در آمریکا: آنها تحمل آشفتگی خوابشان را ندارند