Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیخ ابراهیم یعقوب زَکزاکی (زاده ۱۳۳۲ هجری شمسی)، روحانی شیعه نیجریه‌ای  با تأثیر از انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی(ره) شیعه شد و با تأسیس جنبش اسلامی شیعیان نیجریه، 300 مدرسه اسلامی در این کشور آفریقایی و کشورهای همسایه آن تأسیس کرد. او همچنین مؤسسات خیریه‌ای برای ارائه خدمات مالی درمانی و آموزشی به شیعیان راه‌اندازی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته زکزاکی، وی از اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی، هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تبلیغ دینی در نیجریه را با جذب ده‌ها نفر آغاز کرده و تعداد پیروان اهل بیت (ع) در این کشور، در دهه کنونی(۱۳۹۰ شمسی)، با تلاش‌های وی به میلیون‌ها نفر رسیده است.
سه فرزند علامه زکزاکی، در حمله نیروهای نظامی نیجریه به راهپیمایی روز قدس ۱۳۹۳ هجری شمسی به شهادت رسیدند. علامه زکزاکی، در جریان حمله نیروهای ارتش نیجریه به حسینیه بقیة الله در شهر زاریا در سال ۱۳۹۴ به همراه همسرش بازداشت و زندانی شد. به گفته برخی منابع در این حمله بیش از هزار نفر از جمله چندین عضو ارشد جنبش اسلامی شیعیان نیجریه به شهادت رسیدند. دادگاه عالی نیجریه، در شهریور ۱۳۹۵هجری شمسی، با آزادی شیخ زکزاکی مخالفت کرد، اما در آذر ۱۳۹۵ حکم آزادی زکزاکی و همسرش را صادر کرد، با این حال وی آزاد نشد و در دی ماه ۱۳۹۶ در پی انتشار شایعاتی درباره درگذشتش در زندان، در جمع خبرنگاران حضور یافت. زکزاکی در اردیبهشت ۱۳۹۷، در تماسی تلفنی با فرزند خود، کشتار شیعیان در شهر زاریای نیجریه را ناشی از کمک مالی دولت عربستان به ارتش نیجریه دانست.   در تیرماه سال جاری طرفداران شیخ ابراهیم زکزاکی، در تظاهراتی خواستار آزادی شیخ زکزاکی شدند. این تظاهرات با برخورد پلیس نیجریه به خشونت کشیده شد و ۱۱ نفر کشته شدند. پس از این راهپیمایی مسالمت‌آمیز، دادگاه عالی فدرال نیجریه به درخواست دولت، جنبش اسلامی شیعیان نیجریه را تروریستی خواند. براساس این حکم، همه فعالیت‌های این جنبش در نیجریه ممنوع است و شهروندان و گروه‌های مختلف نیجریه‌ از همکاری و مشارکت با این جنبش منع شده‌اند.   اما در پی انتشار اخباری مبنی بر وخامت اوضاع جسمانی شیخ زکزاکی، قراربود 8 مردادماه، دادگاهی در شهر «کادونا» واقع در شمال نیجریه برای بررسی درخواست وی با هدف آزادی با قید ضمانت و سفر به خارج از نیجریه برای درمان برگزار شود که این جلسه دادگاه به دوشنبه، 14 مردادماه موکول شد و در نهایت دادگاه دیروز به شیخ زکزاکی و همسرش اجازه داد برای طی مراحل درمانی به هند سفر کنند و پذیرفت که رهبر شیعیان نیجریه و همسرش به قید وثیقه آزاد شوند.

در همین راستا، خبرگزاری ایکنا، گفت‌وگویی با شیخ «یعقوب یحیی کاتسینا»، عضو ارشد جنبش اسلامی شیعیان نیجریه و از شاگردان شیخ زکزاکی درباره آخرین تحولات این جنبش پس از اقدام دادگاه فدرال ابوجا در تروریستی‌خواندن آن و واکنش جامعه نیجریه به این اقدام دادگاه انجام داده‌ که متن آن از نظر می‌گذرد:

شیخ یعقوب یحیی کاتسینا، درباره علت صدور حکم تروریستی بودن جنبش اسلامی نیجریه از سوی دادگاه فدرال ابوجا گفت: دلیل این امر روشن است، زیرا دولت نیجریه از هر راهی برای رسیدن به اهداف خود علیه شیخ زکزاکی استفاده می‌کند. حکومت نیجریه چهار سال پیش به علامه زکزاکی و یارانش در جنبش اسلامی شیعیان حمله کرد و حدود هزار نفر را به شهادت رساند، اما اهداف این حکومت محقق نشد، بنابراین شیخ زکزاکی را به زندان انداخت.
 
وی افزود: جنبش اسلامی شیعیان نیجریه با وجود همه فشارها و تنگناها، فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را متوقف نکرد و در همه زمینه‌ها به فعالیت خود ادامه داد و همچنین، حکومت نیجریه از کشتن شیخ زکزاکی ناامید شد و تمام اقدامات دولت برای نابودی این جنبش به شکست انجامید، همه این مسائل دولت نیجریه را واداشت که از دادگاه بخواهد تا این جنبش را غیرقانونی و تروریستی اعلام کند.   یعقوب یحیی کاتسینا در ادامه تأکید کرد: این اقدام از سوی جامعه نیجریه به شدت محکوم شد، زیرا این جنبش دارای فعالیت‌های مسالمت‌آمیز فرهنگی و تبلیغی در سطوح مختلف جامعه است و طی 40 سال اخیر فعالیت خود تاکنون حتی به یک فرد (چه فرد عادی یا از مسئولان دولتی) حمله نکرده است، بنابراین مردم نیجریه از این اقدام بسیار متعجب و خشمگین هستند.   قدردانی از حمایت جامعه مسیحیان
شاگرد شیخ زکزاکی نیجریه درباره موضع‌گیری انجمن مسیحیان نیجریه مبنی بر این‌که تروریستی‌خواندن جنبش اسلامی شیعیان با آزادی‌های مدنی در تعارض است، بیان کرد: جمعیت مسیحی این کشور به موضع‌گیری‌های پسندیده و نیکو شهرت دارد و ما در نیجریه مسیحیان را برادران خود می‌دانیم.   وی با اشاره به تفاهم موجود میان شیعیان و مسیحیان در جامعه نیجریه گفت: مسیحیان از جنبش اسلامی شیعیان به دلیل مسالمت‌آمیز بودن فعالیت‌ها و برنامه‌های  آن حمایت می‌کنند و اعضای این جنبش نیز همواره از نظر مادی و معنوی حامی مسیحیان بوده‌‌اند.

شیخ یعقوب یحیی ادامه داد: دوستی میان جنبش اسلامی شیعیان و مسیحیان نیجریه درحالی است‌ که برخی جنبش‌ها داخل این کشور، مسیحیان را دشمن خود می‌شمارند و نگاه منفی نسبت به آن‌ها دارند، اما به هر حال ما موضع مسیحیان در خصوص تروریستی‌خواندن جنبش اسلامی شیعیان نیجریه از سوی دادگاه فدرال را ارج می‌نهیم.   پلیس نیجریه؛ مزدور دولت
 
شیخ یحیی یعقوب درباره دستورالعمل پلیس نیجریه مبنی بر این که هرکس به هر طریقی با جنبش اسلامی نیجریه همکاری کند، تروریست و دشمن حکومت است و باید محاکمه شود، اظهار کرد: نیروهای پلیس نیجریه مستقل نیستند و از جانب حکومت مأمور شده‌اند، لذا به آنچه به آنها دستور داده شده عمل می‌کنند، بنابراین وقتی دولت به آنها چنین دستوری داده، این موضع‌گیری جای تعجب ندارد. همانطور که می‌دانید پلیس نیجریه، نسبت به پلیس سایر کشورهای جهان، چندان پیشرفته نیست و تنها به دستورات حکومت عمل می‌کند.   این عالم نیجریایی با اشاره به سکوت جامعه بین‌المللی و حکام کشورهای اسلامی در قبال جنایات علیه علامه زکزاکی و برخی اعضای ارشد جنبش اسلامی شیعیان نیجریه گفت: این امر تعجبی ندارد و دلیل این سکوت، نفاق بین‌المللی و دوگانگی معیارهای جامعه بین‌الملل است.

وی افزود: همانطور که می‌دانید عربستان به نیابت از آمریکا و اسرائیل، از حکومت نیجریه حمایت می‌کند و در حقیقت آنچه علیه شیخ زکزاکی و جنبش اسلامی شیعیان این کشور رخ داده به دستور آنها بوده‌ است، چرا که آن‌ها گمان می‌کنند تحرکات این جنبش در راستای فعالیت‌های ایران در قاره آفریقا است، به‌طوری که اخباری منتشرشده که نشان می‌دهد تداوم بازداشت شیخ زکزاکی به دستور ولیعهد سعودی صورت گرفته و این موضوع در رسانه‌های جهان نیز بازخورد داشته است.
 
شیخ یحیی یعقوب ادامه داد: حکومت نیجریه نیز تاکنون دخالت‌های مستقیم عربستان را تکذیب نکرده‌، بنابراین ما از سکوت کشورهای استعمارگر و سایر کشورهای جهان به‌ویژه برخی کشورهای اسلامی که دست‌نشانده استکبار جهانی محسوب می‌شوند، تعجب نمی‌کنیم. حکومت سعودی نیز از جانب آمریکا و اسرائیل مأمور دخالت در امور داخلی نیجریه و سرکوب جنبش اسلامی شیعیان است.
 
سکوت بین‌المللی را محکوم می‌کنیم   وی گفت: تاکنون هیچ کشور یا سازمانی به‌ جز جمهوری اسلامی ایران به صورت واقعی از شیعیان نیجریه حمایت نکرده‌اند، بلکه همه آن‌ها سکوت کرده و چشم و گوش خود را به روی این جنایات بسته‌اند، ما به شدت این سکوت بین‌المللی را محکوم می‌کنیم، زیرا آن‌ها همه این جنایات که علیه پیروان اهل‌بیت(ع) صورت می‌گیرد و تمام این موارد نقض قوانین بین‌المللی را شاهد هستند، اما هیچ حرکتی انجام نمی‌دهند.
 
شیخ یحیی یعقوب درباره هشدار سازمان دیده‌بان حقوق بشر به دولت نیجریه درباره سرکوب پیروان جنبش اسلامی شیعیان این کشور تأکید کرد: این سازمان و  دیگر نهادهای مدافع حقوق بشر، گزارش‌های زیادی در فضای مجازی و روزنامه‌ها و رسانه‌های دیداری و شنیداری منتشر کرده‌اند، اما تاکنون بی‌فایده بوده‌ است، زیرا جامعه بین‌المللی در ارتکاب این جنایت مشارکت دارد و صدای این سازمان‌های حقوق بشری هرگز شنیده‌ نشده و نمی‌شود، چرا این سازمان‌ها هر روز ندای حقوق بشر و آزادی‌ سر می‌دهند و موارد نقض حقوق بشر در سراسر جهان را محکوم می‌کنند، اما کسی پاسخگو نیست و جامعه بین‌المللی گوش خود را به‌ روی این فریادها بسته‌ است.   این عالم شیعه نیجریه‌ای در پایان یادآور شد: جلسه رسیدگی به درخواست شیخ زکزاکی برای سفر درمانی به خارج از نیجریه بدون هیچ دلیلی از 30 جولای(8 مردادماه) به 5 آگوست(14 مردادماه) موکول شد و این نشان می‌دهد که شاید دست‌هایی در کار باشد که می‌خواهند شیخ زکزاکی در زندان فوت کند و جامعه نیجریه به آشوب و ناامنی کشیده شود و زمینه برای سرکوب بیشتر پیروان و اعضای جنبش اسلامی شیعیان فراهم شود.


انتهای پیام
 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا قران نیجریه جنبش اسلامی نیجریه زکزاکی بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۶۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود

مهران رجبی بازیگر سینما و تلویزیون درباره اهمیت توجه به بحث جوانی جمعیت گفت: جمعیت را باید جوان نگه داشت هر چند که نوع این جوان نگه داشتن کار کارشناسی می‌طلبد و در تمام دنیا کارشناسان و جمعیت شناسان شرایط جمعیتشان را بررسی می‌کنند و براساس شرایط جامعه سیاست گذاری صحیح انجام می‌دهند. الان شاهد هستیم که خیلی کشور‌های اسکاندیناوی و حتی کشوری مثل ژاپن نیروی کار جوان ندارد و از دیگر کشور‌ها وارد می‌کند.

وی با اشاره به تهدیدات میانسالی جمعیت گفت: شما خود صندوق‌های بازنشستگی را در نظر بگیرید، چقدرجوان باید کار کنند تا درآمدزایی برای این صندوق‌ها شود، البته قطعا دوستان کارشناس بهتر و شیواتر دراین زمینه صحبت می‌کنند، اما ما هم باید در نظر داشته باشیم که جامعه را به سمت فرزندآوری ترغیب کنیم.

رجبی با اشاره به سیاست‌های تشویقی فرزندآوری گفت: سالهاست سیاست‌هایی مثل امکانات برای ازدواج از وام تا دیگر کمک‌ها و اعطای زمین و خودرو و دیگر وام‌ها برای فرزندآوری شروع شده که البته اینها هم باید شرایطش تسهیل شود، وگرنه همه می‌دانند که فرزندآوری درسنین بالا شیرینی جوانی را ندارد و آدم کسل و سندار دیگر حوصله بچه داری ندارد.

وی با تأکید بر اهمیت مسکن برای جوانان گفت: شاید بتوانم بگویم که مسکن حتی از کار هم واجب تر است، چون زوجی که خیالشان از مسکن راحت باشد با هر کاری هم که شده زندگی شان را نگه می‌دارند و چرخش را می‌چرخانند و فرزنددار می‌شوند.

وی با بیان اینکه ازدواج و فرزندآوری به افراد تشخص اجتماعی و حتی بین خانواده و اقوام عزت می‌دهد، گفت: ضروری است که کشورمان را جوان نگه داریم، مثل الان که جامعه جوانی داریم و همین جوان‌ها باعث پیشرفت‌های علمی بزرگ ما در ایران و سطح دنیا شده اند.

رجبی در ادامه اظهار داشت: توجه به فعالیت‌های هنری برای ترغیب جوانان به فرزندآوری از فیلم و مستند و سریال تا ایجاد شعار‌های مختلف می‌تواند گرایش آنها را افزایش دهد، فرزندآوری یک عمل خداپسندانه و در دین هم سفارش بسیار شده است. امیدواریم شرایط هر سال نسبت به قبل راحتتر باشد بهرحال هر نسلی نسبت به نسل قبلی راحتتر زندگی کرده و این تجربه به ما ثابت شده است.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • مهم ترین عامل توسعه یك جامعه نظام آموزشی است
  • سکوت کشورهای اسلامی در برابر جنایات غزه ناشی از ترویج اومانیسم در مراکز آموزشی است
  • یکی از ثمرات طوفان‌الاقصی بیداری وجدان‌های دانشجویان است
  • تاکید بر شناسایی عاملان حمله به شیعیان افغانستان + فیلم
  • کارگران عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود
  • رسانه‌های خارجی جنبش دانشجویی آمریکا را وارونه سازی می‌کنند
  • دوگانگی مدیریتی در منطقه آزاد اروند سبب ناهماهنگی در اجرای امور کارگری
  • سکوت رژیم‌های خودکامه عربی در برابر کنشگری پیرامون آرمان فلسطین