Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@12:37:40 GMT

داستان کهنه بانوان توانمند البرز را ورق بزنیم

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۶۷۱۱۴

داستان کهنه بانوان توانمند البرز را ورق بزنیم

به گزارش ایرنا، بانوان  نیمی از جمعیت جامعه  را تشکیل می دهند و  با پیروزی انقلاب اسلامی این ظرفیت به وجود آمد که این قشر حتی در دانشگاه ها گوی سبقت را از مردان گرفتند و کفه ترازوی علمی کشور به سمت بانوان سنگین شد.

این امر نشان می دهد که انقلاب و نظام اسلامی به لحاظ علمی زمینه عادلانه برای تحصیل بانوان در سطوح مختلف فراهم کرده و از سوی دیگر بانوان  ایرانی نیز توانمندی های ذهنی و فکری خود را به رخ جهان کشیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار علم ، هنر و ده ها فن دیگر ، بانوان ایرانی و البرزی در عرصه های ورزشی هم زبانزد هستند که نمونه آنها را می توان کیمیا علیزاده مدال آور جهانی تکواندو و صدها مورد دیگر  را نام برد.

با این وجود جامعه و کشور هنوز از ظرفیت های علمی و کارکردی بانوان به خوبی استفاده نکرده و شمار بالای بیکاران تحصیلکرده بانو  گویای این واقعیت است.

 با توجه به نقش حساس زن در سلامت، موفقیت  یا شکست خانواده و جامعه و توجه به نیازهای روانی، عاطفی، جسمانی و معنوی ضرورت دارد که به جایگاه بانوان در ابعاد مختلف پرداخته شود.

دین مبین اسلام جایگاهی خاص برای بانوان قائل است و افزون بر والایی نقش مادری زن به جایگاه اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی بانوان به خوبی پرداخته است .

قرآن کریم به صراحت از بانوانی نام برده که  از خانواده رسالت تا پادشاهی  الگو و آینه تمام نمای سلوک بشریت بوده اند و این نشان می دهد بر خلاف ادعا و تصور شهوانی غرب ، زن از نگاه اسلام و قرآن دارای کرامت انسانی والا است.

با این حال ایران اسلامی با تکیه بر نگاه قرآنی و اسلامی به جایگاه والای بانوان نگاه ویژه داشته اما در این بین مشکلات و کاستی های فراوان اجتماعی و نگاه محوری به اقتصاد و معیشت مردسالارانه سبب شده تا آنطور که باید و شاید از نیمه دیگر ظرفیت اجتماعی یعنی بانوان به خوبی بهره گرفته نشود و قشر بانوان  با وجود فداکاری ها ، حماسه ها ، نقش آفرینی سیاسی  و اجتماعی نتواند سهم قابل توجهی از فرصت های شغلی و مناصب اجتماعی را به دست آورد.

نقش بانوان از خانه داری  تا فعالیت های اجتماعی و سیاسی  با وجود کم مهری ها کمتر از مردان نبوده و در برخی عرصه ها حتی فراتر از مردان درخشیده اند ، حضور فعال در مشارکت های سیاسی اجتماعی به ویژه  انتخابات یا پشتیبانی دفاعی از هشت سال نمونه های برجسته و شاخص از میدان داری بانوان ایران زمین  و استان البرز است.

شرایط جامعه امروز به گونه ای است که بانوان جامعه اسلامی برخلاف دوران قبل از پیروزی انقلاب  به آن درجه از آگاهی و بصیرت رسیده اند که بتوانند مسائل اجتماعی و سیاسی را تحلیل کرده و با حضور آگاهانه خود در عرصه های مختلف آینده ای روشن تر از همیشه برای کشور رقم بزنند.

درالبرز زنان توانمندی فعالیت دارند که می توانند وارد میدان اجرایی استان شوند و حتی با کارآمدی بالاتر عمل کنند که این مهم نیازمند نگاه ویژه مسئولان کشوری و استانی است.

ایران کوچک  دارای بانوانی توانمند بوده  اما این توانمندی ها فقط در شعارهای انتخاباتی مورد  تکریم و توجه قرار می گیرد  و پس از حضور و مشارکت بالای مردم استان در همایش سیاسی انتخابات باز به فراموشی سپرده می شوند.

همچنین در البرز شاهد حضور بانوانی کارآفرین و فرهیخته  هستیم که با تلاش در کنار وظایف خود در کانون خانواده برای استان و ایران اسلامی افتخار آفرینی می کنند اما  این نقش محوری کمتر در کانون نگاه ها قرار می گیرد.

در راستای آشنایی هر چه بیشتر با اهمیت و نقش بانوان در عرصه های مختلف به ویِژه عرصه اجتماعی و سیاسی میزگردی  با حضور بانوان فعال در امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی استان البرزدر مرکز ایرنا البرز برگزار شد و ابعاد مختلف توانمندی های بانوان مورد واکاوی قرار گرفت.

نبود تشکل مردم نهاد بانوان در البرز

فعال سیاسی و عضو شورای اسلامی شهر کرج در این میز گرد با اشاره به اینکه وضعیت جامعه زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ارتقا یافته است، اظهارداشت: شاهد نرخ رشد علم و تحصیل زنان، حضورشان در عرصه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی در جامعه هستیم اما از ظرفیت بالای این قشر تاثیرگذار در جامعه استفاده نمی شود.

فریده بزنی بیرانوند خاطرنشان کرد: با پشت سر گذاشتن مشکلات و آسیب های اجتماعی، آینده خوبی را برای بانوان از جمله در البرز پیش رو خواهیم داشت البته در صورتی که میدان حضور و فعالیت برای آنان در پست های اجرایی و مدیریتی استان فراهم شود.

وی بیان داشت: برای رسیدن به سقف بکارگیری بانوان در پست های مدیریتی و سیاسی ضرورت دارد نشست های تخصصی در این استان برگزار شود که  این نشست ها در انتقال تجربیات موفق و نوآورانه بانوان در عرصه های مختلف موثر است و زمینه را برای ثبت و انتقال آن ها  به سازمان ها و دستگاه های اجرایی بوجود می آورد.

 این عضو شورای اسلامی شهر کرج  گفت: شکل گیری بسیج اجتماعی بانوان در قالب تشکل های مردم نهاد ضروری است  تا بانوان توانمند به جامعه معرفی شوند.

بیرانوند بزنی  ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه  ای به تشکل های مردم نهاد به ویژه زنان دارد و در این زمینه نگاه ها  راهبردی  است.

وی با بیان اینکه شاهد تحولات گسترده در سازمان های مردم نهاد هستیم ، تصریح کرد: حضور این سازمان ها در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری های دولت نقش مهمی ایفا می کند.

این فعال سیاسی یادآورشد: سازمان های مردم نهاد در دولت مصوب شده اند از این رو می توانند نقش کلیدی در برنامه ریزی های منطقه ای ، استانی ، کشوری و همچنین کارگروه های مختلف اجتماعی داشته باشند.

عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه  سازمان های مردم نهاد افراد را به سمت توان افزایی سوق می دهند، عنوان کرد: در زمان حاضر تحریم های ناجوانمردانه، جنگ اقتصادی و روانی برای مردم مشکلات فراوانی را به وجود آورده است که باید شرایط توان افزایی برای مردم ایجاد شود تا معیشت خود را تامین کنند که در این راستا بانوان نقش مدیریتی در کانون مهم خانواده دارند.

وی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد در جهت ارتقای سطح فرهنگی مردم، بهداشت زنان می توانند برنامه های علمی و راهکار ارائه کنند چرا که این قشر عظیم و توانمند در جامعه نقشی تاثیرگذار دارند.

بیرانوندبزنی از نقش دیده بانی سازمان های مردم نهاد در جامعه سخن گفت و یادآورشد: سازمان های مردم نهاد سرمایه ای برای آینده کشورمان هستند که این نهاد مهم در حوزه بانوان البرز باید فعال شود تا حداقل جامعه آماری منسجمی از زنان توانمند البرز داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در البرز بانوان توانمند سیاسی ، اجتماعی و کارآفرینی فعال هستند که شناخت آنها سخت نیست اما نیاز به همت و نگاه دلسوزانه دارد.

رویکرد شفاف در بیان مطالبات

این فعال سیاسی البرز اظهار داشت: بانوان توانمند البرزی برای رسیدن به اهدافشان باید رویکردی شفاف داشته باشند تا بتوانند به حقوقشان درعرصه سیاسی و پست های مدیریتی دست پیدا کنند.

 بیرانوندبزنی  با اشاره به اینکه برای بیان خواسته هایمان باید از ظرفیت رسانه ها بهره ببریم ، خاطرنشان کرد: هدف از راه اندازی تشکل های مردم نهاد بانوان در البرزتوسعه استان در راستای اعتلای کشور است پس باید شفاف سخن گفت و این خواسته به حق را برای تصدی پست های مدیریتی و کرسی های سیاسی مطالبه کرد.

وی گفت: ضعف خودباوری عامل اصلی حضور کمرنگ زنان در عرصه های سیاسی و پست های مدیریتی به دلیل میدان ندادن به آنان است.

این عضو شورای شهری، برون رفت از مشکلات و چالش های پیش روی بانوان را منوط به فرهنگ سازی بیان مطالبات این قشر عظیم در جامعه دانست و افزود: نگاه های تعصب گرایانه و ضعف گرایانه نسبت به جنس زن در استان البرز باید کم رنگ شود تا زنان توانمند البرزی امکان حضور و فعالیت در عرصه سیاسی و مدیریتی استان را پیدا کنند.

این بانوی فعال سیاسی البرز تصریح کرد: تاکنون نگاه برخی سیاسیون و احزاب و حتی مسئولان اجرایی نسبت به حق و حقوق زنان و باور داشتن این مهم تنها در حد شعار بوده است.

وی با بیان اینکه محدود کردن بانوان در حوزه سیاسی و مدیریتی در جامعه راهکار مناسبی برای خط کشیدن روی مطالبات بانوان توانمند به ویژه در البرز نیست، اضافه کرد: ناآگاهی و اشرافیت نداشتن جامعه به جایگاه و شان زنان از دیدگاه اسلام سبب بروز بسیاری از چالش ها و نادیده گرفتن حقوق مسلم آنان شده است.

بیرانوند بزنی بیان داشت: برخی نظریه ها در زمینه محدودیت قائل شدن به تفکیک جنسیتی در امور اجرایی، مدیریتی و منحصر کردن فعالیت زنان تنها در برخی مشاغل و امور اداری را نشانه عدم توجه به حق و حقوق بانوان در جامعه عنوان کرد.

وی گفت: این مهم با اندیشه مترقی و سیاسی امام (ره) و محتوای اسلامی نظام سنخیت ندارد.

استاد دانشگاه فرهنگیان البرز  تاکید کرد: برای تقویت نقش زنان در حوزه های سیاسی نیازمند مشارکت بین بخشی،تغییر شرایط فرهنگی ونگاه جامعه البته با گذشت زمان ، پویایی تشکل ها،انجمن های زنان نخبه و فعالیت هدفمند آنان در زمینه های گوناگون است.

نهادینه شدن توانمندی بانوان

مسئول امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز در این میزگرد به نقش ممتاز زنان در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی پرداخت وگفت: هنوز باوربه جایگاه زن ودرک توانمندهای این قشر به معنی واقعی در جامعه بویژه در این استان نهادینه نشده است.

زهرا ویسه اظهارداشت: ضعف اعتماد به نفس زنان نیزتا حدود زیادی در نادیده گرفتن حقوق آنها موثر است.

وی خاطرنشان کرد: با یک آسیب شناسی جدی باید به بررسی موشکافانه چالش های اساسی در زمینه حضور کمرنگ زنان به خصوص در بخش سیاسی و پست های مدیریتی بپردازیم که آموزش و پرورش البرز برای این بخش برنامه هایی دارد.

ویسه بیان داشت: زنان جامعه  اسلامی دارای الگوهای والا همچون حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب (س) هستند  و می توانند بیش از پیش درتمامی عرصه ها به ویژه انتخابات نقش آفرینی کنند.

وی ، ریشه حضور و فعالیت بانوان را در جامعه به ریشه های یک درخت تنومند و با قدمت کهن تشبیه کرد و افزود:  بدون شک جامعه ما بدون استفاده از توانمندی های بانوان نمی تواند به پیشرفت در عرصه های مختلف دست پیدا کند.

ویسه  از توسعه سیاسی به عنوان پیش شرط توسعه اقتصادی و اجتماعی یاد کرد و افزود: مشارکت و حضور زنان در عرصه های سیاسی موجب می شود وضعیت جامعه بخصوص جامعه بانوان و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی آنان در آینده بهبود پیدا کند.

 وی ، یکی از مشکلات جامعه امروز زنان را بی باوری این قشر به توانایی های خود عنوان کرد و افزود: جامعه ما باید به توانمندی های این قشر از جامعه اعتماد کرده و از این توانایی ها در عرصه های مختلف مدیریتی که در حال جوانه زدن است بهره بگیرد.

ویسه  خاطرنشان کرد: امروز در میان بانوان جامعه ما به خصوص دراستان البرزافراد تحصیلکرده زیادی هستند که از توانایی ها و استعدادهای بسیار بالایی برخوردارند لذا باید زمینه برای حضور این بانوان در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی و بروزاین استعدادها فراهم آید.

مسئول امور بانوان آموزش و پرورش البرز اظهارداشت: در دولت یازدهم، روحی تازه به جامعه زنان داده شد و زمینه های تقویت خودباوری و اعتماد بنفس زنان و همچنین افزایش استخدامی بانوان فراهم شد.

وی با بیان اینکه رواج گفتمان عدالت جنسیتی در میان جامعه در دولت تدبیر و امید انجام گرفت، تصریح کرد: در این دولت استفاده از بانوان برای سمت های مختلف مدیریتی از جمله فرمانداری و بخشداری افزایش پیدا کرد اما کافی نیست.

ویسه افزود: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به سازمان های مردم نهاد داشته و در مجموع در این دولت نگاه به فعالان مدنی و فرهنگی تغییر مثبت پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه دراین دولت فضا برای فعالیت هرچه بیشتر فعالان فرهنگی و مدنی باز شده است،عنوان کرد: این دولت با نگاه مثبت خود موجب شد تعداد فعالان مدنی و تعداد تشکل های مردم نهاد افزایش یابد لذا در حوزه بانوان البرز نیاز به این تشکل داریم.

رشد زنان و توسعه یافتگی

بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی البرز نیز در این نشست بیان داشت : یکی از مهمترین معیارها برای سنجش روند توسعه‌یافتگی یک کشوربه میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا می باشند.

رزی بشارتی خاطرنشان کرد: نقش زنان در توسعه، به طور مستقیم با هدف توسعه‌ اجتماعی و اقتصادی بستگی دارد لذا تحول همه جوامع انسانی، عاملی بنیادی محسوب می شود.

این فعال فرهنگی اجتماعی  بیان داشت: یکی از توانمندی ها بانوان البرز در بخش کارآفرینی است که این حوزه نیاز به گسترش و تقویت دارد.

وی با اشاره به اینکه زنان در کنار نقش مادر و همسردر کانون خانواده در حوزه کارآفرینی فعالیت دارند، یادآورشد: باید زنان کارآفرین البرزی را شناسایی کرد و بسترتقویت کانون‌های مناسب برای خدمات مالی و غیر مالی به زنان کارآفرین در استان مهیا شود.

بشارتی از توسعه پایدار به عنوان یکی از بسترهای تعالی و رشد انسان یاد کرد و افزود: جایگاه نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار در واقع دست یافتنی نیست بلکه دست ساختنی است.

وی ازموانع اجتماعی بر سر کار آفرینی زنان سخن گفت و ادامه داد: هنجارهای رایج در زمینه تقسیم کار، وجود نوعی مرز بندی میان کار زنان و مردان، تعدد نقش زنان بطوری که انتظار انجام مسوولیت های متفاوت زنان در قالب همسر، مادر، خانه دار، شاغل و ... را دچار تنش و تضاد می کند ، موانعی بر سر فعالیت و کارآفرینی زنان شناخته می شوند.

این بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه بر سر کارآفرینی زنان موانع فرهنگی نیز وجود دارد، تصریح کرد: وجود نگاه های مرد سالارانه و سنتی در بسیاری از جوامع که با خود کلیشه های جنسیتی را به همراه دارد مانع از حضور و فعالیت زنان در بسیاری از حوزه ها بخصوص  حوزه های فنی و صنعتی شده که این مهم در البرز محسوس تر است.

بشارتی اضافه کرد: اگر چه در سال های اخیر این نگاه تا حدودی بهتر شده است اما بانوان کارآفرین البرزی باید در این حوزه مطالبه گری ها مشخص شده ای باشند.

عدالت جنسیتی

کارشناس حوزه امور بانوان البرز در این میزگرد گفت: میزان نقش و مشارکت زنان در جامعه به ویژه در زمینه های فرهنگی، اجتماعی تا حد زیادی به برخورد و نگرش آن جامعه نسبت به زنان بستگی دارد.

لیلا حسینی اظهارداشت: در صورتی که به زن به عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود، حضور و مشارکت حقیقی زنان در عرصه های مختلف فعالیت ها افزایش می یابد.

وی یادآورشد: مشارکت فعال زنان در فعالیت‌های فرهنگی جامعه مسئله‌ای است که از دیر باز با موانع و مشکلات فراوانی چون موضوع جنسیتی روبه رو بوده است به گونه ای که این موانع در قالب‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و...جلوه نموده است.

حسینی  تصریح کرد: برای گسترش عدالت جنسیتی باید فرهنگ مرد سالاری در جامعه کم رنگ شود.

وی با بیان اینکه نقش تاثیرگذار زنان در اسلام و در دوران شکل‌گیری انقلاب اسلامی بی‌بدیل است، اضافه کرد: باید بستر حضور وفعالیت زنان را در جامعه فراهم آورد تا زمینه مشارکت آنها در عرصه‌های مختلف ایجاد شود.

این کارشناس ادامه داد: برای جا انداختن خرده ‌فرهنگ مشارکت، خاصه مشارکت سیاسی و خاص‌تر از آن مشارکت سیاسی زنان، نیاز به تحولات فرهنگی است که بر بستر آن تحولات، زمینة مشارکت زنان در امور سیاسی جامعه ایجاد می‌شود.

حسینی بیان داشت: فرهنگ، پایه و اساس رفتار انسانی است و در نهایت اینکه قسمت اعظم رفتار انسانی بر اساس باورهای فرهنگی صورت می‌گیرد؛ بنابراین بخش قابل توجهی از رفتارهای سیاسی، خاصه مشارکت سیاسی زنان بر این بنیان استوار است و نیازمند باورهای فرهنگی مناسب و سازگار با توسعه سیاسی است.

نقشه راه بانوان

رئیس خبرگزاری ایرنا مرکزاستان البرز نیز در این نشست از بانوان ایران اسلامی به عنوان قشری توانمند و تاثیر گذار در امور مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی ، علمی، اقتصادی و ... یاد کرد و اظهارداشت: تریبون ایرنا به عنوان رسانه نظام در اختیار مردم و مسئولان استان در عرصه اطلاع رسانی است.

اکبر بهاروند خاطرنشان کرد: در ایران کوچک اقوام مختلف سکونت دارند که بخش عظیمی از این جمعیت را بانوان تشکیل می دهد.

وی با اشاره به اینکه بانوان برای رسیدن به اهدافشان در بخش های مختلف نیاز به نقشه راه دارند، تصریح کرد: البرزاز نظر سیاسی متفاوت با سایر استان های کشور است.

بهاروند بیان داشت: انسجام و وحدت رویه برای دستیابی به مطالبات درروند کاری مهم است که باید به آن توجه کرد تا چالش ها برطرف شود.

نیمی از جمعیت سه میلیون نفری البرز را بانوان تشکیل می دهند.

۲۸۱۹/ ۶۱۵۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: البرز اشتغال فراگیر بانوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۷۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک فوتبال و این همه داستان؛ واکنش تند سپاهان به بیانیه پرسپولیس

مدیر تیم فوتبال سپاهان در مورد رفتار هواداران پرسپولیس گفت: ۵ سال پیش نیز درست چنین اتفاقی افتاد و هواداران پرسپولیس را درست بالای سر هواداران سپاهان قرار دادند؛ در حالی که در جلسه پیش از بازی این موضوع را متذکر شدیم، اما متاسفانه بار دیگر این اتفاق تکرار شد و بعد از رفتا ناشایست بانوان هوادار پرسپولیس، در بین دو نیمه آن‌ها را به مکان دیگری منتقل کردند.

 

به گزارش جماران، وی افزود: پرتاب سنگ و آب جوش، فحاشی و حرکات بسیار ناشایست بانوان هوادار پرسپولیس علیه هواداران سپاهان در تمام مدت مسابقه انجام شد و مستندات نیز به صورت کامل وجود دارد.

با وجود اصرار‌های سپاهان، باشگاه پرسپولیس تا روز گذشته حتی حاضر نبود بابت این رفتار حتی یک عذرخواهی ساده انجام دهد؛ این باشگاه پس از آن، با گستاخی تمام دست به نوشتن بیانیه‌ای می‌زند که با صداقت فاصله زیادی دارد و در آن به همه مردم اصفهان و هواداران سپاهان انواع و اقسام توهین‌ها را می‌کند.

این‌که از نام شهدای گرانقدر کشورمان برای پوشاندن رفتار ناشایست هواداران استفاده می‌کنند، خجالت‌آور است و این باشگاه بهتر است بجای مظلوم‌نمایی به دنبال اصلاح رفتار زشت و زننده بازیکنانش باشد که از گذشته زبان‌زد بوده است.

جای تأسف است که مسئولان باشگاه پرسپولیس به‌جای حل مشکل، در صدد اختلاف افکنی و افزایش تنش‌ها هستند و به‌جای اینکه فحاشی هزاران نفر از هواداران خود را ببینند، درباره این مسائل، با فرافکنی عمل می‌کنند.

دیگر خبرها

  • رضایت حاکمیت به پوشش زنان ۲۰ سال پیش | همان بدحجابانی که کافر بودند!
  • دشمن دنبال گرفتن چادر از بانوان است/سنجش کارآمدی هر نظام با امنیت
  • معلمان نقش اصلی و تأثیرگذار در توسعه و بالندگی جامعه دارند
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟
  • طهرانچی: بانوان باید برای نقش‌آفرینی‌های جدی در جامعه آماده شوند
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • یک فوتبال و این همه داستان؛ واکنش تند سپاهان به بیانیه پرسپولیس
  • حامیان دروغین زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگدمال می کنند
  • حامیان آزادی زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگد مال می کنند