Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده نیروهای گارد مرزی عراق اعلام کرد، طی روزهای آتی شاهد تکمیل آماده سازی تمامی ساختمان‌های وابسته به گذرگاه "القائم" در مرزهای سوریه و عراق پس از تخریب آن توسط اعضای گروه تروریستی داعش خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، حامد الحسینی، فرمانده نیروهای گارد مرزی عراق در جریان دیدار با همتای سوری خود و همچنین رئیس پلیس استان دیرالزور و رئیس اداره گمرک سوریه در گذرگاه مرزی "القائم" این خبر را داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها به بررسی سازوکار بازگشایی گذرگاه مرزی القائم و همکاری بین نیروهای امنیتی سوریه و عراق جهت برقراری امنیت و ثبات در گذرگاه پرداختند.

از سوی دیگر، فرحان محمد الدلیمی، عضو شورای استانداری الانبار در گفت‌وگوی مطبوعاتی خود خاطرنشان کرد: دولت محلی الانبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دینار برای حمایت از تلاش‌ها به منظور بازگشایی گذرگاه مرزی "القائم" هم مرز با سوریه اختصاص داده است.

الدلیمی در ادامه افزود: دولت محلی الانبار از تمامی تلاش‌ها در راستای منافع این استان حمایت می‌کند و بازگشایی این گذرگاه در ایجاد فرصت‌های شغلی برای بیکاران و ورود کالاهای سوری به این استان و همچنین از سرگیری فعالیت‌های تجاری میان دو کشور نقش به سزایی خواهد داشت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ثبات امنیتی در تمامی شهرهای استان الانبار  و همچنین تامین امنیت تمامی راه‌های منتهی به این گذرگاه القائم در تصمیم‌گیری دولت مرکزی عراق و دولت محلی در خصوص گشایش این گذرگاه سهیم بوده است.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در ژانویه سال جاری میلادی دستور گشایش مجدد گذرگاه مرزی القائم را صادر کرد.

وزیر کشور عراق نیز در این رابطه نشستی با اعضای شورای استانداری الانبار داشت و به آنها اطلاع داد که این گذرگاه به دستور عبدالمهدی بازگشایی می‌شود.

مقامات سوری بارها از دولت عراق خواسته بودند تا تلاش‌هایش را برای بازگشایی این گذرگاه مرزی افزایش دهد.

عراق و سوریه سه گذرگاه رسمی دارند که هر کدام از آنها، اسامی مختلفی از سوی هر سمت دارد. یکی از این گذرگاه‌ها از سوی عراق القائم نام دارد و نام آن از طرف سوریه البوکمال است. گذرگاه دیگر در عراق الولید نام داشته و در سوریه نامش التنف است. گذرگاه دیگر در عراق با نام ربیعه بوده و نام آن در سوریه الیعربیه است.

این سه گذرگاه در پی اشغال مناطقی در شمال و غرب عراق توسط داعش در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ و اشغال مناطق گسترده‌ای در آن طرف مرزها در سوریه، بسته شدند.

این گذرگاه میان شهر "البوکمال" سوریه در استان دیرالزور و شهر "القائم" عراق در استان "الانبار" قرار دارد و گذرگاه اصلی میان سوریه و عراق است.

در مارس ۲۰۱۳ این گذرگاه تحت سیطره نیروهای "جبهه النصره" قرار داشت، سپس تحت سیطره اعضای داعش قرار گرفت اما در تابستان ۲۰۱۷ ارتش سوریه و هم‌پیمانانش موفق شدند به طور کامل بر شهر و گذرگاه البوکمال تسلط یابند.

مسافتی که البوکمال و دمشق را از هم جدا می‌کند ۵۷۵ کیلومتر است و مسافت میان القائم و بغداد به ۳۲۱ کیلومتر می‌رسد بدین ترتیب مسافت میان دمشق و بغداد ۸۹۶ کیلومتر می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بازگشایی گذرگاه القائم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۹۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران و روسیه تفاهم‌نامه امنیتی امضا کردند

به گزارش صدای ایران، علی اکبر احمدیان در حاشیه اجلاس بین المللی مقامات عالی امنیتی در سن پترزبورگ با همتای روسی خود دیدار و گفتگو کرد.

در جریان این دیدار دو طرف یک تفاهم نامه امنیتی مشترک امضا کردند.

شایان ذکر است دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار‌های جداگانه با مقامات و همتان خود در کشور‌های عراق، چین و برزیل دیدار کرد.

دیگر خبرها

  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • ایران و روسیه تفاهم‌نامه امنیتی امضا کردند
  • جزئیات توافق مهم امنیتی ایران و عراق
  • دیدار مسئولان استان زنجان با مادر شهید سیدرضی+تصاویر