Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@10:51:44 GMT

«مهرافرینی» در خانواده؛ پرتو از مهریه ساده و سبک

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۷۱۹۰۹

«مهرافرینی» در خانواده؛ پرتو از مهریه ساده و سبک

حجت‌الاسلام لطیف صادقی معاون تبلیغ فرهنگی حوزه علمیه مازندران، در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: اول ذی‌الحجه سالروز عقد دو نور آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است.
وی با تاکید بر سادگی در امر ازدواج و سبکی مهریه، افزود: مهریه بانوی دو عالم با وجود شأنیت بالای ایشان 500 درهم از فروش زره رزم حضرت علی(ع) بود که خرج جهیزیه‌شان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادقی سادگی و سبک بودن مهریه حضرت فاطمه(س) را نوعی «مهرآفرینی» دانست و تصریح کرد: به روایتی دوره نامزدی این بزرگواران حدود یک ماه بوده و این خود حاوی پیامی اجتماعی است.
وی افزود: نامزدی چندین ساله و دوره‌های شناخت بلند مدت در قالب شناخت دانشجویی در قبل از ازدواج یک عمل آسیب‌زا است و باید هر چه زودتر اسباب عروسی طرفین مهیا شود.

معاون تبلیغ فرهنگی حوزه علمیه مازندران، ازدواج را یک سنت نبوی و یک اصل بیان کرد و گفت: اگر مرد و زن در جامعه به دنبال آرامش باشند باید به دستورات اسلام درباره ازدواج عمل کنند و با ایجاد رابطه حسنه و قرار گرفتن در کنار هم به کمال برسند.
وی با بیان اینکه، ازدواج در حقیقت تسکین زوجین است، افزود: تامین مالی بعد ازدواج برخاسته از حس مسئولیت‌پذیری است و انسان در سایه تلاش می‌تواند پاداشی از جانب خداوند دریافت کند .

صادقی با تاکید بر ترویج ازدواج، گفت: ازدواج یک مستحب موکد است و در عین حال کسی که ازدواج می‌کند نصف دین خود را کامل کرده و برای نیمی دیگر باید از خدا پروا کند.

وی نگاه تسهلی در امر ازدواج را مهم دانست و افزود: باید آموزه‌های قرآنی و روایی را سرلوحه خود قرار دهیم و به وعده الهی تمکین کرده و از مهریه‌های سنگین به بهانه پشتوانه در زندگی بپرهیزیم، چرا که مهریه سبک و منطقی نشان و گواه اعتماد طرفین و موجب دوام زندگی است.

پرهیز از افراط و تفریط در مراسم عروسی

معاون تبلیغ فرهنگی حوزه علمیه مازندران با انتقاد از افراط و تفریط در امر برگزاری مراسم عروسی در جامعه، گفت: دلیل عمده فساد اجتماعی مسدود بودن راه ازدواج در جامعه است در حالی که انسان از لحاظ فطری نیازمند ازدواج است.

وی با تاکید ضرورت اقدام موثر مسئولین در ترویج ازدواج، ادامه داد: پرداخت وام، تامین مسکن و کمک هزینه آن به نیازمندان می‌تواند به افزایش آمار ازدواج پایدار کمک کند.
صادقی، گسترش شبکه‌های اجتماعی را میان جوانان و جامعه یک فرصت قلمداد کرد و گفت: می‌توان از طریق این شبکه‌ها آیین ازدواج را ترویج کرد و آموزه‌های دینی و قرآنی را به گوش همگان رساند.

صادقی ازدواج زود هنگام و دیرهنگام را امری نادرست خواند و گفت: زمان صحیح ازدواج بعد از بلوغ فکری و عقلی فرد است و باید اخلاق و اصالت فرد مدنظر قرار گیرد و بعد ازدواج باید چشم‌ها را بست، منیت را حذف کرد.
وی معیار ازدواج را کمالات دینی برشمرد و گفت: معیارهای ظاهری و مادی گذرا است و دوام زندگی را تضمین نمی‌کند.

هم‌شأن بودن طرفین و خانواده‌ها؛ امری مهم در ازدواج
این مدرس حوزه ازدواج چتی و اینترنتی مرسوم در جامعه امروزی را بی‌نتیجه خواند و گفت: در ازدواج هم‌شأن بودن طرفین و خانواده‌ها امری مهم است و ازدواجی که خارج از سنت در خیابان و فضای مجازی آغاز شود دور از شخصیت واقعی افراد است و در همان مکان‌ها به پایان می‎رسد و پایبندی در آن نیست.
انتهای پیام

المیرا عنایتی خبرنگار ایکنا

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ازدواج معاون تبلیغ حوزه علمیه مهریه حضرت فاطمه س جهیزیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۱۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه سواد سلامت

فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد:  سواد سلامت رسانه از جمله مقوله های مهم سواد سلامت برای توانمندسازی جامعه و سازمان ها است که جای خالی آن و ضرورت توانمندسازی خانواده ها و دانش آموزان در مورد سواد سلامت رسانه، پس از همه گیری کووید-۱۹ بیش از پیش مشخص شده است.

وی بیان کرد: پیدایش ویروس جدید کرونا در سال ۲۰۱۹ و همه گیری جهانی بیماری تنفسی کووید-۱۹ یکی از بزنگاه های مهم تاریخ بهداشت جهان محسوب می شود. علاوه بر همه گیری بیماری تنفسی در ۴ سال اخیر، همه گیری اطلاعات نادرست و شایعات و باورهای نادرست بهداشتی نیز باعث رنج و مرگ هزاران نفر در جهان شد. ناکافی بودن سواد سلامت رسانه ی مردم جهان پاشنه ی آشیل برنامه های بهداشت در برابر این ویروس شناخته شد.

رضایی ادامه  داد: فرهنگ سلامت بعنوان یکی از اثرگذارترین حوزه ها در سلامت جامعه بسیار تحت تأثیر و تعامل دو سویه با فضای تبلیغاتی و رسانه ها است.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: توانمندسازی مادران و دانش آموزان و سفیران سلامت طلبه جزو اولین برنامه های توانمندسازی در زمینه سواد سلامت رسانه است.

وی افزود: در دوران پاندمی و گسترش اطلاعات نادرست بهداشتی مجهز بودن آحاد جامعه بویژه مادران خانواده و کودکان و نوجوانان می تواند سپر حفاظتی مهمی برای سلامت جامعه باشد. ارتقای سلامت جامعه و اعتلای فرهنگ سلامت در گرو افزایش سواد سلامت جامعه و توانمندی و مشارکت مردمی است و به همین دلیل بهبود سواد سلامت رسانه از اولویت های آموزش بهداشت محسوب می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم
  • ضرورت توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه سواد سلامت
  • فعالیت۷۰ مهد قرآنی در مساجد آذربایجان غربی با هدف حمایت از مادران
  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • موانع فرزندآوری باید رفع شود/ زوج‌های جوان و مجرد‌ها باید در مسیر رونق بخشی به خانواده قرار بگیرند
  • تفال به حافظ دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد...
  • خانه معلم، مدرسه کودکان کار
  • خانواده بافضیلت موجب تعالی جامعه می شود
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • برگزاری جشن‌های مادرانه در مساجد برای ترغیب مادران به فرزندآوری