Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-26@21:48:49 GMT

خواب‌های طلایی اثر ماندگار جواد معروفی+صوت

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۷۲۰۶۴

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز 15 مردادماه زادروز جواد معروفی آهنگساز و نوازنده پیانو است. جواد معروفی که به جز نوازندگی و آهنگسازی در امر تدریس نیز فعال بوده در سال 1291 در تهران زاده شد و در 16 آذر سال 1372 دار فانی را وداع گفت.

معروفی که از محضر بزرگانی چون مشیر همایون و مرتضی محجوبی بهره برده، طی سال‌های فعالیتش در شیوه و نوع نوازندگی سازغربی پیانو تغییرات موثری ایجاد کرد و باعث شد که این ساز جایگاه خود را در ارکسترهای ایرانی پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جواد معروفی که طی چهل سال حضورش در عرصه موسیقی شاگردان بسیاری را تربیت کرده درباره سبک و سیاق و شیوه نوازندگی‌ شاگردانش گفته است: «سبک من را انوشیروان روحانی، اردشیر روحانی، افلیا پرتو، مهین زرین پنجه و ساسان محبی خوب می‌نوازند و شاگردان خوبم بوده‌اند. آنها هم موسیقی ایرانی را می‌دانند و هم موسیقی غربی را.»

جواد معروفی و پدرش موسی معروفی نخستین اشخاصی هستند که قطعات بسیاری را در دامنه موسیقی ایرانی ساختند و تنظیم کردند. اولین قطعه جواد معروفی، ترانه‌های خیام، بر اساس رباعیات خیام بود که در ۱۳۱۵ اجرا شد.

گفتنی است، ردیف جواد معروفی که تحت عنوان «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» تدوین شده و در ۴ نوار کاست نیز اجرا شده، برگرفته از ردیف پدرش موسی خان معروفی است.

جواد معروفی پس از سال‌ها تلاش، روز سه‌شنبه 16 آذرماه سال 1372 در سن 81 سالگی چشم از جهان فروبست و در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده‌است.

قطعه «خواب‌های طلایی» اثر ماندگار زنده‌یاد جواد معروفی را اینجا بشنوید و دانلود کنید؛

منبع: ایلنا

کلیدواژه: وزارت ارشاد آلبوم کنسرت تلفیق پیانو تالار رودکی زادروز بنیاد رودکی تالار وحدت دفتر موسیقی قطعه هنرمندان موسیقی غربی موسیقی ایرانی جواد معروفی تک آهنگ مرتضی محجوبی سالمرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۲۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| آهنگ معروفی که سیدجواد هاشمی ساخته/واکنش هاشمی به فیلم آهنگ خواندنش

سیدجواد هاشمی، بازیگر و کارگردان، در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود به ماجرای هودی پوشیدن و آهنگ خواندش اشاره کرد و از سرود بسیار معروفی گفت که هیچ‌کس نمی‌داند ساخته این بازیگر است. 

دیگر خبرها

  • سنندج؛ خاستگاه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی
  • (ویدیو) کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند
  • نظر علیرضا طلیسچی درباره حضورش در شب‌های زودیاک و آهنگ پرطرفدارش «پاقدم»
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • خدمات فنی و مهندسی متخصصان ایرانی ماندگار است
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است
  • ووشوکار ایرانی طلایی شد
  • فیلم| آهنگ معروفی که سیدجواد هاشمی ساخته/واکنش هاشمی به فیلم آهنگ خواندنش
  • جین کمپیون جایزه افتخاری جشنواره لوکارنو ۲۰۲۴ را می‌گیرد
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!