Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - وزیر فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی در آئین گشایش شورای حل اختلاف ویژه اصحاب فرهنگ، هنر و ‌رسانه گفت: امروز نیاز است نگاه ها به حقوق اصحاب فرهنگ، هنر و‌ رسانه تقویت شود؛ حقوق این اقشار به اندازه سایر قشرها در کشور پیشرفت نداشته است، مدل های حقوقی و ترمیم های حقوقی تا به حال برای این قشرها به خوبی انجام نشده و باید جریان‌ حقوقی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را تقویت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی امروز در آئین گشایش مجتمع شماره 35 شورای حل اختلاف تهران (ویژه فرهنگ، هنر و رسانه) با گرامیداشت یاد شهید صارمی و تبریک روز خبرنگار افزود: حوزه فرهنگ، هنر و رسانه حوزه خاصی از حوزه‌های اجتماعی هرکشور است به ویژه برای ایران که یک جامعه خاصی است و بعد از انقلاب این موضوع بیش از پیش شرایط را خاص‌تر کرده است.
وی ادامه داد: نوع نگاه به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تمایزات و مزیت‌هایی را پیدا می‌کند، تاثیرگذاری حوزه فرهنگ، هنر و رسانه صرفا محدود به حیطه خودش نیست و تمام جامعه از محصولات آن تاثیر می پذیرند، حوزه هایی چون امنیت، سلامت، رفاه، آموزش و... به نحوی ارتباط با محصولات فرهنگی دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حوزه فرهنگ نباید ضلعی از زندگی باشد بلکه این حوزه با تمام اجزای زندگی اجتماعی در هم آمیخته است و اگر این حو‌زه پر توان، آرام و خلاق باشد قطعا در سایر بخش های زندگی اثرات خود را خواهد گذاشت.
صالحی با اشاره به گشایش شورای حل اختلاف ویژه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه یادآور شد: برای گشایش این شورا از سال های گذشته گفت و گو‌های مختلفی با همکاران قوه قضائیه داشته ایم تا ساختارسازی ها و مناسبت های اهالی فرهنگ و قوه قضائیه صریح تر شود.
وی با بیان اینکه در مورد مسائل قضایی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه چند نکته مدنظر است، افزود: اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از منظر شخصیتی و منزلتی روحیات خاص دارند، برخی اقشار جامعه ممکن است در روابط کاری و نظام ارتباطی خود با قوه قضائیه و پلیس سر و کار داشته باشند و جامعه نسبت به آن ها واکنشی ندارد، اما در مورد این قشر حساسیت ها بیشتر است و حضور آن ها در برخی مکان ها ممکن است سو‌ء برداشت ها را پدید بیاورد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مسیر دادرسی ما در نهاد قضایی به دلایل مختلف طولانی است و این مسیر موجب می شود که در برخی حوزه ها به ویژه حوزه فرهنگ، هنر و رسانه کارها در همان ابتدا رها شود و یا مسیر آن پر هزینه باشد، همین امر اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را گرفتار اختلالات وسیعی می کند، برای نمونه در حوزه قاچاق کتاب و محصولات هنری گاهی مولف حس می کند اگر بخواهد به مسیر طولانی دادرسی وارد شود زمان بر است یا هزینه آن زیاد است.
صالحی با اشاره به تخصصی شدن حوزه فرهنگ، هنر و رسانه افزود: حوزه فرهنگ، هنر و رسانه با شاخه های وسیع و‌ گسترده ای همراه است، این تکثر باعث تخصصی تر شدن و عمیق شدن این حوزه ها شده است، از منظر دامنه و عمق درونی، این گستردگی نظام عدالت قضایی را به سمت این تکثر و گستردگی می برد، بنابراین ما حتما به مسیرهای تخصصی تر نیاز داریم که شان و منزلت اهالی فرهنگ، هنر و رسانه حفظ شود.
وی ادامه داد: ساختار شورای حل اختلاف می تواند به کمک این گستردگی بیاید، گزارشات ریاست محترم قوه قضائیه نشان می دهد که 30درصد پرونده های قضایی در شورای حل اختلاف مرتفع می شود و این بسیار خوب است، بنابراین با تعامل هرچه بهتر اصحاب فرهنگ، هنر و‌ رسانه و شوراهای حل اختلاف جای امید است که مشکلات سریع مرتفع شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در حو‌زه صنوف و وزارت فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی به ترمیم‌هایی در دستورالعمل ها و قوانین نیاز داریم، خلا در این مسائل باعث اختلافات می شود بنابراین نگاه درست به این موضوعات می تواند با شفافیت اختلافات را برطرف کند، درواقع قوانین درست باعث می شود اختلافات کم شود و قوانین به درستی برای طرفین تنظیم شود، دستورالعمل های صنفی اگر اصلاح شود می تواند به کاهش اختلافات بینجامد.
صالحی افزود: امروز نیاز است نگاه ها به حقوق اصحاب فرهنگ، هنر و‌ رسانه تقویت شود، درواقع حقوق این اقشار به اندازه سایر قشرها در کشور پیشرفت نداشته است، مدل های حقوقی و ترمیم های حقوقی تا به حال برای این قشرها به خوبی انجام نشده و باید جریان‌ حقوقی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را تقویت کرد.
وی در پایان یادآور شد: حتما نظام ارتباطی اصحاب فرهنگ هنر و رسانه در کنار روابط عاطفی باید به دور از سو تفاهم باشد، بنابراین باید به طرف پیش کارشناسی موضوعات رفت و براساس سه ضلع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قوه قضائیه و صنوف فرهنگ، هنر و‌ رسانه می توان داوری عادلانه را رقم زد، هرمقدار که در نظام کارشناسی صنوف فرهنگ، هنر و رسانه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نظام قضایی در پست کارشناسی درست عمل کنیم به عدالت نزدیک تر خواهیم شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۴۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو

توجه ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط فرهنگی و طرح مسئله غزه به‌عنوان بی‌سابقه‌ترین نسل‌کشی تاریخ از محورهای مهم اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین روز از ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوهای فرهنگی در باکو بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی بامداد سه‌شنبه _یازدهم فرودین_ به منظور شرکت در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها عازم باکو شد، اجلاسی که پس از پنج سال بار دیگر نمایندگان فرهنگی کشورها و نهادهای بین‌المللی مختلف در جهان را گرد هم آورد تا پیرامون مهم‌ترین مسائل مشترک از حوزه فرهنگ گرفته تا مساله تروریسم را به بحث و تبادل نظر بنشینند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین آغاز این مجمع اظهار کرد: اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط فرهنگی، توجه ویژه به همسایگان و کشورهای نزدیک و ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با قاره‌های آسیا و آفریقا و سایر مناطق جهان است، همچنین تعامل و گسترش روابط از طریق مشارکت در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی از جمله اولویت‌های ما است و معتقدیم نقش سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سو تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تأثیرگذار است.

وی افزود: رژیم کودک‌کش و نژادپرست بیش از ۷۶ سال است رسماً نسل کشی مسلمانان فلسطینی را در دستور کار قرار داده است و در هفت ماه اخیر ده‌ها هزار کودک و زن بی‌گناه غزه به خاک و خون کشیده شده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: انفعال بی‌سابقه سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای مایه شرمساری است؛ اقلیتی صهیونیست همه اصول اخلاقی را زیر پا گذاشته و با پشتیبانی آمریکا هر جنایتی را انجام می‌دهد.

اسماعیلی همچنین امروز (چهارشنبه) همچنین در حاشیه مجمع، دیدارهای مهمی با همتایان و نمایندگان و مقامات فرهنگی بین‌المللی کشورهای مختلف حاضر در این اجلاس داشت؛ وی ضمن دیدار با حاجی فایق نبی اف رئیس اداره مسلمانان گرجستان (GBMI)، در پنل تخصصی گفت‌وگو برای صلح و امنیت جهانی و گفت‌وگوهای مذهبی با حضور نمایندگان ادیان مختلف حضور یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با «آنار کریم اف» همتای آذربایجانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد؛ آمادگی برای برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و آذربایجانی از محورهای مهم مطرح شده از سوی وزیر فرهنگ کشورمان در این دیدار بود.

وی در این دیدار گفت: اشتراکات زیاد فرهنگی، تاریخی و تمدنی با آذربایجان داریم و به همین خاطر یک ایرانی در آذربایجان و یک آذربایجانی در ایران احساس غربت نمی‌کند.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در درگیری‌های اخیر تاکید بر حقانیت برادران آذربایجانی بود؛ تمایل داریم تفاهم‌نامه جامع فرهنگی بین دو کشور مجدد امضا شود.

اسماعیلی در عین حال گفت: مرزهای آبی و دریایی مشترک و طولانی با کشور آذربایجان داریم و پیشنهاد می‌کنم تبادلات فرهنگی در شهرهای مرزی ایجاد شود.

وی همچنین اعلام کرد: ایران آمادگی دارد بین نویسندگان و سینماگران دو کشور نشست مشترک سینمایی برگزار کند.

وزیر فرهنگ افزود: در تلاش هستیم تا اولین جشنواره فیلم‌های سینمایی کشورهای حاشیه خزر را برگزار کنیم در همین زمینه از شما و سینماگران شما دعوت می‌کنیم تا در این جشنواره حضور داشته باشید.

اسماعیلی امروز همچنین در پیامی در شبکه ایکس نوشت: ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها که از امروز در باکو، پایتخت آذربایجان، آغاز می‌شود، تحت تأثیر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه قرار دارد.

وی افزود: «گفت‌وگو» بدون پاسداشت کرامت انسان‌ها که از حقوق اولیه است، معنا ندارد و نمی‌توان از «فرهنگ» سخن گفت، بدون اینکه جانیان صهیونیست را مهار کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امروزه قدرت رسانه‌ها و ظرفیت فرهنگ‌ها باید در خدمت آسایش بشریت و آرامش انسان‌ها قرار گیرد؛ برپایه این باور، در سخنرانی «ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی» در باکو، ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای ترویج فرهنگ صلح از طریق همکاری‌های جامعِ بین فرهنگی با همه کشورها را ارائه کردم.

وی نوشت: همچنین به اولویت ایران برای توسعه روابط فرهنگی با همسایگان اشاره کردم و گفتم ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با کشورهای قاره آسیا و آفریقا از راهبردهای ماست.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: ما معتقدیم که باید با تغییر شیوه‌های مشارکت، اثرگذاری سازمان‌های بین‌المللی را ارتقا داد و آن‌ها را از انفعال خارج کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 749900

دیگر خبرها

  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تغییر کرد
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
  • انتخاب عاطفه خادمی به عنوان دبیر جدید شورای فرهنگ عمومی کشور
  • حمایت وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی از طنزپردازان و رسانه‌های فعال این حوزه
  • معاون رسانه ای وزیر ارشاد با مهر از کاستی های حوزه طنز می گوید
  • ۱۱۲۹ اثر به دبیرخانه «طنز پهلو» ارسال شد/ استان تهران بیشترین آثار طنز را ارسال کرد
  • نارضایتی وزیر ارشاد از وضعیت روزنامه‌نگاران حوزه طنز
  • هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه به ایستگاه پایانی رسید
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است