Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:40:41 GMT

ساخت آهن‌ربای سیال با کمک نانو ذرات

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۸۲۷۱۲

ساخت آهن‌ربای سیال با کمک نانو ذرات

به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، با ترکیب نانوذرات و نوعی سیال، آهن‌ربای انعطاف‌پذیری ساخته شده که می‌توان رفتار مغناطیسی آن را کنترل کرد، این اولین باری است که آهن‌ربا با یک سیال ساخته می‌شود.

آهن‌رباهای نعل اسبی شکل همیشه در کارتون‌ها اسباب خنده و شادی بوده است، آهن‌رباهایی که معمولا انعطاف‌پذیر نیستند، به تازگی محققان موفق به ساخت آهن‌ربایی متفاوت شدند، چنین آهن‌رباهای انعطاف‌پذیری برای استفاده در جاهایی که آهن‌رباهای صلب مناسب نیستند مانند ربات‌های نرم یا الکترونیک انعطاف‌پذیر، قابل استفاده است، هر چند چنین آهن‌رباهایی هنوز به مرحله کاربرد عملی نرسیده‌اند، اما رفتار جدید نانوذرات می‌تواند مسیر تازه‌ای به سوی ساخت مواد مغناطیسی باز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای تولید این نوع مواد مغناطیسی، توماس راسل و همکارانش از دانشگاه ماساچوست، قطرات میکرومقیاسی از یک سیال را با نانوذرات مغناطیسی پر کردند،  این ساختار ذره - سیال دارای خاصیت سوپر پارامغناطیس است که به شدت در میدان مغناطیسی جذب می‌شود، در واقع این ذرات، مغناطیسی هستند اما آهن‌ربا نیستند در نتیجه به این سیال، فروسیال گفته می‌شود.

محققان به این ساختار، سورفاکتانت اضافه کردند و در نتیجه، نانوذرات روی سطح سیال قرار می‌گیرد، این سیال قاعدتا باید در میدان مغناطیسی جذب شود اما بعد از قطع شدن میدان، دیگر نباید خاصیت مغناطیسی داشته باشد، اما محققان رفتار مغناطیسی را در غیاب میدان در این سیال مشاهده کردند، بنابراین، این سیال مغناطیسی رفتاری شبیه به یک آهن‌ربا دارد با این تفاوت که کاملا انعطاف‌پذیر است، نتایج این پروژه در نشریه Science به چاپ رسیده است.

این قطره‌ها می‌توانند به حالت اولیه خود باز گردند، زمانی که محققان pH سیال را تغییر دادند، پوسته نانوذرات شل شد و در نتیجه قطره رفتار مغناطیسی خود را از دست داد، با کاهش pH، نانوذرات دوباره به سطح پوسته بازگشتند و قطره دوباره خاصیت مغناطیسی پیدا کرد.

راسل از محققان این دستاورد افزود: ما نمی‌توانستیم این رفتار را باور کنیم چون اعتقاد بر این است که آهن‌ربا و مغناطیس دائمی تنها در مواد جامد دیده می‌شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۲۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم تنفس هوای مطلوب در تهران

آفتاب‌‌نیوز :

آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۷۷  بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۷۵ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.

گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول(سالم) یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • حساب نانو آلپاری [راهنمای موفقیت در “binary option”]
  • تداوم تنفس هوای مطلوب در تهران
  • ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی
  • ساخت دستگاهی برای حفاری عمق تا ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس شناسی
  • کیفیت هوای اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس
  • معمای فرسایش مداری مشتری‌های داغ حل شد
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • راهنمایی برای نگهداری و تمیزکاری آسیاب قهوه در منزل
  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D