Web Analytics Made Easy - Statcounter

موسسه کاردان ارقام با بیش از ۲۷ سال سابقه درخشان در زمینه تمامی امور ثبتی در ایران و به عنوان رئیس انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران در این مقاله قصد دارد تا توضیحات و نکات مهمی را در زمینه ثبت شرکت و ثبت برند را به جهت آگاهی تمامی کارآفرینان و مدیران کسب و کارها ارائه نماید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برند درواقع یک واژه لاتین در لغت به معنی نشان و علامت میباشد و در حوزه تجارت کالا و خدمات به معنی یک عبارت، نماد، نشانه، شکل، اسم و….

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میباشد که در واقع معرف یک یا چند کالا و یا خدمات متخص به یک شخص و یا شرکت و وجه تمایز آن نسبت به سایر خدمات و محصولات دیگر میباشد. همچنین برند و علامت تجاری چیزی است که مشتری با شنیدن آن یک کالا و یا خدمات خاصی را در ذهن خود تصور میکند. برای مثال برند تجاری پرنسلی یاد آور محصولات آرایشی بهداشتی و محصولات زیبایی میباشد (که یکی از نمونه برند های ثبت شده توسط موسسه کاردان ارقام است)

برند تجاری ثبت شده تا چه حدی قابل حمایت است

یکی از سوالاتی که برای متقاضی ثبت برند بوجود می آید این است که این کار چه مزایایی را برای او میتواند به همراه داشته باشد؟ در پاسخ این سوال میتوان گفت که فرد دارنده برند تجاری از مزایای بسیاری برخوردار میشود که یکی از آنها قانون حمایت از علائم تجاری میباشد که در تمامی کشور های دنیا و همچنین ایران برند های تجاری محافظت میشود و تمامی اطلاعات مربوط به ثبت برند تجاری در اداره ها و سازمان های مربوطه به صورت یکپارچه نگهداری میشوند. همچنین برای جلوگیری از ثبت جداگانه برند در هرکشور نظام WIPO اجرا شده است که توسط یک عهدنامه سراسری که به موافقت کشور های عضو آن رسیده است اداره میگردد

عهدنامه مادرید متعلق به ثبت بین المللی علامت ها که به وسیله اداره مالکیت معنوی جهانی تهیه و تنظیم شده‌است . سیستم مادرید متشکل ار تلفیق دو معاهده صورت گرفته است . به صورت خلاصه در سیستم مادرید برای در خواست بین المللی علائم تجاری , درخواست کننده پوشه مدارک خویش را WIPO دفتر بین المللی در ژنو ارسال می نماید و در آن در خواست اعلام میکند که برای نام نویسی به‌دنبال یک از کشورهایی که عضو معاهدات ژنو می‌باشند . در WIPO محل کار ثبت بین المللی علامت را ثبت  و آن گاه آن را به کشور های تعیین شده ارسال می نماید . نام نویسی در دفتر ثبت بین المللی یک فرآیند اداری است و  به‌ این معناست که از آن علامت تجاری در خواست هایی را که اخذ می‌کند . درصورتی که یک کشور ثبت یک علامت تجاری را رد نماید . امتناع این کشور به WIPO بیان و تصمیم این کشور در ثبت در بین المللی را رد میشود . به عبارت دیگر نام نویسی بین المللی یک سیستم ایمن استو ولی ثبت یا این که عدم ثبت آن در کشور رقم خورده معلوم می شود .

 

 

هدف از ثبت برند و ثبت علامت تجاری چیست ؟

حفظ علامت تجاری به وسیله مراجع رسمی که در بیشتر نظام ها اجازه متوقف کردن تخلف در این باره را دارا‌هستند تایید می شود . از نگرش وسیع تر , علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آن‌ها در تراز جهانی سپرده گذاری کرده و این نوآوری را اشاعه می‌دهد . حفاظت علائم تجاری همینطور بازدارنده تلاشهای رقبای غیر منصف , مثل متقلبان , برای به کارگیری از علائم مشخص و معلوم به منظور فروش تولیدات و ارائه خدمات نامرغوب یا این که متفاوت میگردند از نگرش وسیع‌تر , علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنان , در تراز جهانی سرمایه‌گذاری می کنند و این ابتکار عمل را رواج می دهند . حفاظت علائم تجاری همینطور بازدارنده تلاش‌های رقبای غیرمنصف , مانند متقلبان , ‌ برای به کارگیری از علائم مشخص و معلوم به منظور فروش تولیدات و ارائه خدمات نامرغوب یا متعدد میشوند . این نظام , دوراندیشی و قابلیت و امکان سرمایه‌گذاری جهت ساخت و فروش کالاها و خدمات را در منصفانه‌ترین حالت ممکن به مردمان می دهد و از این‌شیوه تجارت بین‌المللی را تسهیل می نماید .
در صورتی‌که برندی ثبت نشود , رقبا می‌توانند از همان برند یا برندی که شباهت آن با علامت مزبور تا اندازه ایست که برای مشتریان فریب دهنده باشد , برای همان محصول یا کالاهای شبیه استفاده کنند و در نتیجه سرمایه‌گذاری صاحب و مالک اثر یا برند در مورد بازاریابی یک کالا احتمال دارد بی نتیجه باشد چون مصرف کنندگان تصور می نمایند که آن کالا وابسته به همان شرکتی است که تبلیغات و بازاریابی نموده و کالای خویش را معرفی نموده است و متعاقبا ( به نادرست کالای حریف را خریداری نمایند .

 

 

ثبت شرکت

قطعا شما نیز تا کنون بار ها و بار ها نام شرکت یا کمپانی را شنیده اید و همواره این سوال در ذهن شما وجود داشته که چگونه می توان یک شرکت تاسیس نمود؟ آیا تاسیس شرکت نیازمند سرمایه و هزینه های زیادی میباشد؟ چگونه می توان نسبت به  ثبت شرکت اقدام نمود؟

 در پاسخ به این سوال می توان گفت که در واقع شرکت یا همان کمپانی به مجموعه ای افراد گفته می شود که به عنوان شریک با یکدیگر فعالیت داشته و کسب و کار آن ها در تجارت جنبه حقوقی پیدا کرده است و تنها متعلق به یک فرد نیست.

 

درواقع بر اساس قانون های تجارت شرکت تنها یک قرارداد است که بر طبق آن اعضا یا شریک ها سود حاصل از تجارت و کسب و کار خود را تقسیم خواهند کرد. در قوانینی که برای تجارت تنظیم شده است، شرکت ها دارای شخصیت حقوقی هستند و زمانی که شما تصمیم به تاسیس شرکت خواهید گرفت باید نوع شرکت و زمینه فعالیت آن را مشخص نمایید.

 

 

 

 

 

ثبت تغییرات شرکت

یک شرکت شاید بعد از ثبت شرکت تحت شرایطی ناچار به اعمال ثبت تغییرات شرکت در اساسنامه و موقعیت اولیه ثبتی خویش گردد و یا این که به دلایلی تصمیم به اعمال تغییرات داشته باشد . برای اعمال تغییرات شرکها, واجب است صورتجلسه ای براساس مدل تغییر به طور تخصصی و در دو نسخه تدوین گردد و امضای همگی اعضای هیات مدیره در پایین صفحه های صورتجلسه الزامی میباشد .  در مرحله بعد صورتجلسه تهیه و تنظیم شده شرکت به همراه بقیه مدارک لازم به سازمان ثبت شرکتها ارجاع می‌شود . موسسین شرکت بعداز تشکیل مجامع عمومی و فوق العاده جهت تصمیم گیری دررابطه با اعمال تغییرات یک ماه فرصت دارند تا نسبت به تدوین کردن صورتجلسه و تحویل آن به مرجع ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری مبادرت کنند .

 

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

 

این نوع شرکت که امروزه بسیار متداول شده است معمولا بین دو یا چند نفر برای انجام امور تجاری ثبت خواهد شد و سرمایه های شرکت به صورت سهام تقسیم بندی نخواهند شد. در ثبت شرکت با مسئولیت محدود این نکته قید خواهد شد که پس از ورشکستگی تنها سرمایه شرکت به طلبکاران داده خواهد شد و به دلیل عدم سهام بندی طلبکاران نمی توانند مطالبات خود را از اموال مالکان شرکت دریافت نمایند.

 

ثبت شرکت سهامی خاص

 

شرکت های سهامی خاص نیز یک نوع شرکت بازرگانی هستند که تمامی سرمایه های شرکت به طور کامل در بین موسسین آن تقسیم شده است و البته در این مورد نیز سرمایه به صورت سهام تقسیم بندی خواهد شد اما با این تفاوت که تنها به موسسین آن فروخته خواهد شد و مسئولین صاحب هر سهم مطابق میزان سهامی که در اختیار دارد مشخص خواهد شد.

 

 

 

طرح صنعتی چیست و چگونه باید به ثبت برسد

؟

به زبان ساده ترکیب اشکال، خطوط، رنگبندی، طرح به طوری ایجاد کننده یک محصول صنعتی متمایز از سایز فراورده ها باشد طرح صنعتی نام دارد.

 

درواقع اولین و مهمترین قانون و اصل در ثبت یک طرح صنعتی جدید بودن آن طرح و پایه و اساس آن فراورده خلاقیت ذهنی شخص یا اشخاص میباشد.

طرح های صنعتی شامل محصولات زیادی است که دسته بندی های زیادی را میتوان از این محصولات مثال زد. ماشین آلات، ماشین های صنعتی، لوازم یدکی خودرو و موتور سیکلت، انواع ظرف ها، قوطی و بسته بندی ها، لوازم اداری و خانگی، زیورآلات و لوازم لوکس، صنایع پلاستیکی، فلزی و چوبی، انواع پوشاک کودکان و تمام سنین دیگر، صندلی، میز، پایه، دستگیره، بسته بندی و طرح ظرف لوازم آرایشی و بهداشتی، گیره، جا لباسی، و…..

 

نکات مهم در ثبت طرح های صنعتی

 

-مدت اعتبار طرح های صنعتی 5 سال میباشد و مالک میتواند آنرا به مدت 2 دوره 5 ساله تمدید نماید پس از اتمام این زمان مالک طرح صنعتی 6 ماه فرصت تمدید طرح خود را دارد و درصورت عدم تمدید ابطال میگردد و همچنین دیرکرد در تمدید شامل جریمه میشود و به هزینه تمدید اضافه میشود
-توجه نمایید که  ثبت طرح صنعتی مدنظر خود را به هیچ عنوان افشا نکنید خصوصا بین رقبا و همکارانتان بعضا دیده شده که شخصی ظرفی خلاقانه و جدیدی را طراحی و یا وارد نموده ولی به علت عدم دقت کافی شخص دیگری آن را به نام خود به ثبت رسانده است.
-درصورتی که قصد ثبت طرح صنعتی خود توسط یک موسسه ثبتی را دارید به شدت دقت کنید که موسسه انتخابی شما دارای گواهی نامه و مجوز های معتبر و سابقه قابل قبول باشد.

 

اخذ کارت بازرگانی

کارت بازرگانی چیست و چه کاربردی دارد؟

 کارت بازرگانی برای صادرات و واردات محصول برای تاجر الزامی بوده و تاجر از جمله شخص حقیقی یا حقوقی قادر است با بهره گیری از آن برای امور تجاری اعم از گشایش اعتبار در بانک استفاده نماید . طبق ماده ۳ ضابطه صادرات و واردات اشخاص مختلفی از قبیل افراد حقیقی و حقوقی جهت صادرات و واردات خویش مستلزم اند تا کارت بازرگانی داشته باشند که کارت نام برده از طریق اتاق بازرگانی با شرایط ویژه ای اخذ خواهد شد .

اخذ کارت بازرگانی و شرایط صدور کارت بازرگانی ؟

بعضی از نکات درباره ی دریافت کارت بازرگانی را به همراه یکدیگر مرور مینماییم :

حداقل سن افراد حقیقی و مدیرعامل شرکت ها در جهت اخذ کارت بازرگانی ۲۳ سال مقرر شده‌است .
مدت اعتبار کارت بازرگانی 1‌سال است .
پس از اتمام بازه زمانی اعتبار کارت بازرگانی می توان درخواست تمدید آن را به مرجع صادر کننده تسلیم نمود .
تا دو مرتبه ی یک ساله , تمدید کارت صورت می پذیرد و بعد از آن کارت بازرگانی با اعتبار ۳ سال و ۵ ساله صادر می‌شود .
در صورت تخلف از قوانین مرتبط با حوزه ی بازرگانی و اثبات نقص در مدارک مرتبط با کارت بازرگانی , مرجع صادر کننده اقدام به ابطال کارت بازرگانی می‌نماید .

در انتها توصیه میکنیم برای آشنایی بیشتر با امور ثبتی و حقوقی و یا استفاده از این خدمات به وب سایت موسسه معتبر کاردان ارقام kardanargham.com مراجعه کنید و یا با شماره تلفن این مجموعه؛ ۰۲۱۶۶۷۴۸۲۰۵ تماس بگیرید.

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۲۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران

اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی ایران در کشورهای گرجستان، ایتالیا، عراق، قطر و ارمنستان در پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران مستقر شدند.

به گزارش ایسنا، تعدادی از فعالان و نمایندگان عرصه اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی ایران در کشورهای گرجستان، ایتالیا، عراق، قطر و ارمنستان و اتاق بازرگانی تهران جهت ایجاد اتاق مشترک بازرگانی فناوری بین‌المللی در کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایرانی حضور یافتند.

در این نشست حسن زمانیان، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ضمن اشاره به اهمیت جایگاه اتاق‌های مشترک بازرگانی اقتصادی اظهار کرد: اتاق‌ها در عرصه تولید، خدمات بویژه صادرات و همچنین در جهت کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور نقشی اثرگذار دارند.

وی ضمن اظهار خرسندی از حضور و استقرار اتاق‌های بازرگانی در پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، گفت: علاوه بر شرکت‌های مستقر در این پارک قطب فناوری پارک نیز در شهر آفتاب تاسیس شده است.

زمانیان افزود: در راستای علمی و تخصصی کردن محصولات شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی و با تفاهم و همکاری با وزارت صمت و با امضای دو معاونت در وزارتخانه علوم و صمت گواهی‌نامه‌های رتبه‌بندی تحقیق و توسعه صادر می‌شود که معتقد هستیم نهادها و شرکت‌های اقتصادی درصورت نبود بخش تحقیق و توسعه از عرضه و تقاضای بازارهای جهانی عقب می‌مانند و وجود این بخش در شرکت‌ها کاملا ضروری است.

معاون وزیر علوم گفت: یکی دیگر از گواهینامه‌ها که تعیین‌کننده درصد داخلی یا خارجی بودن محصولات شرکت‌ها را تعیین می‌کند، گواهی عمق ساخت داخل است که توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران صادر می‌شود و در صورتی که درصد امتیاز گواهی بالا باشد، آن محصول از معافیت گمرکی برخوردار شده و چنانچه بتواند نیاز آن محصول را در کشور فراهم کند، از واردات آن جلوگیری خواهد شد.

وی تصریح کرد: رتبه کشور ما در جهان از نظر علمی پانزده است، ولی در نوآوری و دانش فنی رتبه ۶۳ را داریم و این فاصله به این دلیل است که نمی‌توانیم به خوبی از پژوهش و تحقیقات خود دانش فنی تولید کنیم و در نهایت این دانش فنی را نیز به تجاری‌سازی نرسانده‌ایم که به تولید محصولات تجاری و بازار محور منجر شود و باید به دنبال تولید محصولاتی باشیم که دارای پیچیدگی اقتصادی مثبت باشند.

به نقل از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، زمانیان افزود: تحقیقاتی مهم است که تبدیل به دانش فنی و پس از آن منجر به تولید محصولی شود که در سطح بین‌المللی رقابت‌پذیر باشد و همچنین محصولات تولیدشده باید به خوبی در بازار ارائه و در معرض دید قرار گیرند که این بازاریابی و تجارت را اتاق‌های بازرگانی می‌توانند در سطحی وسیع انجام دهند و در تجاری‌سازی و فروش محصولات نقشی کلیدی داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز به کار سامانه جامع برای خرید تضمینی گندم
  • آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در ۵ استان کشور
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • ۳٠ درصد قبولی در رشته‌های پزشکی و علوم پزشکی مربوط به زابل است
  • وجود ۴۰ هزار کارت بازرگانی در منطقه سیستان برای واردات ۹۰۰ قلم کالا
  • هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید
  • هر آنچه که کاربران «تیک تاک» باید درباره ممنوعیت آن در آمریکا بدانند