Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@11:03:50 GMT

نهادکتابخانه ها دارای سه عنصر مهم واصلی است

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۸۹۴۳۳

نهادکتابخانه ها دارای سه عنصر مهم واصلی است

خجسته پور، کتاب، کتابخانه و کتاب‌خوانان را سه عنصراصلی نهاد کتابخانه‌ها عنوان کردوگفت: هنر مدیریت در این نهاد ارتباط دادن این سه وجه اصلی فرهنگی به یکدیگر به‌گونه‌ای است که توسعه فرهنگی در جامعه رخ دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان،« حبیب‌الله خجسته پور» در مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و کنونی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، کتاب را یک پدیده و اثر فاخر فرهنگی دانست که ارزش های یک ‌نسل را به نسل دیگر انتقال می دهد گفت: در تایید و تبیین اهمیت این پدیده ارزشمند باید به این نکته توجه کرد که در قرآن کریم، این کتاب الهی و آسمانی نیز چندین بار بر نام کتاب تاکید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون سیاسی وامنیتی استاندارسمنان، اظهار داشت: از لحظه ای که ایده ای به ذهن نویسنده رسیده و به رشته تحریر در می آید و به صحافی و چاپ و اخذ مجوز می رسد تا به یک کالای فرهنگی به نام ‌کتاب تبدیل شود، انسان های زیادی در این ‌مسیر دخیل هستند و باید از تک تک این افراد قدردانی کرد.

 

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه ها، نهادی مختص کتاب است که سه مولفه کتاب به عنوان فصل الخطاب و تنها کالای محور فعالیت های این نهاد، فضایی به نام ‌کتابخانه به عنوان محل نگهداری این پدیده فرهنگی است و در نهایت کتابخوانان به عنوان استفاده کننده از این‌ پدیده فاخر، از عناصر اصلی این‌ نهاد هستند افزود: ارتباط منطقی بین کتاب، کتاب‌خوان‌ها و کتابخانه در استان باید تقویت شودکه این ارتباط به ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی منجر می‌شود.

 

خجسته پور بااشاره به اینکه اگر بتوانیم ارتباط منطقی و با محوریت ایجاد انگیزه و نشاط اجتماعی بین سه رکن کتابخانه‌های عمومی برقرار کنیم، قطعاً شاهد رونق بیشتر این فضاهای خواهیم شد، افزود: امروز نیاز کشور به کتاب‌خوانی بسیار زیاد است.

 

معاون سیاسی وامنیتی استاندارسمنان بابیان اینکه عناصر ارتباط مشترک هستند اما شیوه ارتباط و نوع ربط دادن پدیده‌ها هزاران مورد را شامل می‌شود، ابراز کرد: اینکه هر کس با استفاده از دانش و نگرشی که دارد بتواند پدیده‌های اجتماعی را به یکدیگر مرتبط کند دارای اهمیت است که در حوزه کتاب نیز شاهد این امر هستیم.

 

وی اذعان داشت: کتابخانه‌های عمومی از بالاترین سطح مدیریتی تا کتابداران در دورترین روستاها در ارتباط با کتاب‌خوانان و برقراری ارتباط درست و منطقی بین سه رکن کتاب، کتابخانه و کتاب‌خوانان، مهم‌ترین وظیفه را بر عهده‌دارند.

 

خجسته پور با بیان اینکه حال کتابخوانی امروز خوب نیست اظهار داشت: اما سطح آگاهی، دانش، فرهنگ و ‌نگرش  مردم کاهش نیافته و در ‌جواب این مهم باید گفت، تغییر شیوه های ارتباط و سبک زندگی همراه با وجود سرعت در انتقال اطلاعات به شیوه های نوین، پاسخ این‌ مساله است.

 

وی تاکید کرد: امروز شیوه های دستیابی به اطلاعات و یافتن پاسخ برای سوال ها در بین  اقشار جامعه با توجه به تغییر شیوه های اطلاع رسانی و‌ کسب اطلاعات و شیوه زندگی، تغییر یافته است و برای ارتقاء دانش و آگاهی شهروندان، سبک و شیوه ارائه اطلاعات و مطالب را امروز باید تغییر دهیم و در این خصوص، تبدیل کتابخانه ها به شبکه های جریان ساز فرهنگی بسیار مهم و تاثیر گذار است.

 

در این مراسم حسین شاکری به عنوان مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان معرفی شد.

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز خبرنگار خبرگزاری شبستان ازدواج روزنامه ازدواج آسان کانون های فرهنگی هنری مساجد شیراز کانون های مساجد نهادکتابخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۹۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ دکتر علیرضا مهرعلیان، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین به مناسبت هفته سلامت در دیدار با دکتر فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه عمومی استان قزوین گفت: اگر به سواد سلامت اهمیت داده نشود و جدی گرفته نشود، عوارض متعددی را در حوزه‌های مختلف زندگی برای فرد در پی خواهد داشت.

این مقام مسوول با اذعان به اینکه افزایش ارتقای فرهنگ سلامت در جامعه باعث کاهش هزینه‌های درمان و از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند؛ گفت: ارتقای سواد سلامت افراد، باعث می‌شود که فرد، جامعه‌ای ایمن و امید به زندگی بیشتری داشته باشد.

دکتر فاطمه محمدبیگی، مدیرکل نهاد کتابخانه عمومی استان هم ضمن تبریک هفته سلامت و قدردانی از زحمات کادر سلامت، گفت: تلاش برای هم‌افزایی در ارتقای سرانه مطالعه کتاب و آشنایی بیشتر دو حوزه بهداشت و کتاب‌خوانی و استفاده از پتانسیل کتابخانه‌ها به عنوان یک مکان فرهنگی و اجتماعی برای خدمات‌دهی به افراد، بدون هیچ محدودیتی است.

گفتنی است، این نشست به منظور سلامت خانواده و فرهنگ سلامت در اداره کل کتابخانه عمومی قزوین برگزار شد و مقرر شد که با همکاری بین دو حوزه، مسابقه کتابخوانی با موضوع سلامت روان در سامانه مسابقات کتابخوانی برای عموم مردم برگزار شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900612

دیگر خبرها

  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد