Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،پژوهش‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهند قرارگرفتن درمعرض اشعه‌های کیهانی حتی با دوز کم در وضعیت میکروگرانش درجریان سفر‌های عمیق فضایی می‌تواند سبب بروز اختلال‌های عصبی و رفتاری درموش‌ها شود. این یافته‌ها نشان می‌دهند باید اقدام‌های ایمنی جدی برای محافظت از مغز فضانوردان در برابر اشعه‌های کیهانی در زمان ماموریت‌های طولانی مدت فضایی در نظرگرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
پرتو‌های کیهانی می‌توانند سبب ایجاد اختلال در سیگنال‌ها و دیگر فرآیند‌های مغزی شوند. به گفته کارشناسان با وجود استفاده از آزمایشگاه‌های مجهز برای بررسی اثر اشعه‌های کیهانی بر مغز موش ها، هیچ آزمایشگاهی نمی‌تواند مانند وضعیت نهایی قرارگرفتن درفضای عمیق برای مدت زمان طولانی اثرمخرب اشعه‌های کیهانی را نشان دهد. بیشتربخوانید:کشف سیاره‌ای فراخورشیدی در نزدیک زمین دانشمندان در پژوهش‌های دانشگاهی مشترک موش‌های آزمایشگاهی را به مدت ۶ ماه درمعرض پرتو اشعه‌های کیهانی مداوم و کم فشار قرارداده اند.  
نتیجه مطالعه نشان داده است، موش‌ها دچار اختلال در سیگنال‌های سلولی مغزی در بخش هیپوکامپ و قشرجلوی مغز شده اند. درنتیجه بروز اختلال دراین بخش، یادگیری و توان حافظه ضعیف و دچار مشکل می‌شود. کارشناسان همچنین رفتار‌های پراضطراب و حتی خشونت زا را میان موش‌های آزمایشگاهی مشاهده کرده اند که نشان می‌دهد اشعه‌های کیهانی سبب آسیب به سلامت روان هم می‌شوند.  
محققان پیش بینی می‌کنند طی یک ماموریت فضایی به فضای عمیق، از هر ۵ فضانورد، یک فضانورد دچار مشکل‌های عصبی، استرس، اختلال دریادگیری و حافظه شود که بر قدرت تصمیم گیری آن‌ها اثر منفی می‌گذارد.
منبع: sciencedaily
انتهای پیام/ سفر‌های طولانی مدت فضایی سبب اختلال دریادگیری می‌شوند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۳۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد


آقای محسن عمادی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان این مطلب افزود: امیر توکل کامبوزیا که سابقه مبارزاتی را از پدرش و در مبارره با رضا شاه به ارث برده بود زندگی پرفراز و نشیبی داشت که همه جزییات آن در کتاب کامبوزیا آمده است.
وی افزود: پدر کامبوزیا در دوران رضا شاه و مبارزه با عوامل انگلیسی به شهادت رسید، مادرش او را برای تحصیل به مشهد می‌برد و او برای تحصیلات عالیه به روسیه می‌رود. آن جا با کلنل پسیان همراه می‌شود و فصل نوینی در زندگی اش ایجاد می‌شود.
آقای عمادی گفت: بعد از آن در دانشگاه‌ها این فعالیت را ادامه می‌دهد که منجر به تبعیدش به سیستان و بلوچستان می‌شود و سرانجام در سال ۵۳ به علت حمایت از امام خمینی (ره) و ادامه دادن مبارزه‌های انقلابی به دست ساواک به شهادت می‌رسد.
مدیر نشر ابراهیم هادی گفت: ما در کتاب کامبوزیا علاوه بر این که از اثر گذاری او برمنطقه سیستان وبلوچستان می‌گوییم، نکات کمتر گفته شده‌ای مثل همراهی رهبر انقلاب با کامبوزیا در مقطعی از زندگی اش و یادداشت ایشان بر کتاب کامبوزیا و در خصوص این شخصیت انقلابی گفته ایم.
وی افزود: کامبوزیا در عین حال یک شخصیت علمی بود که ما در این کتاب تلاش کرده ایم در خصوص تلاش هایش در این خصوص هم بنویسیم.
آقای عمادی گفت: نقش امیر توکل کامبوزیا در مبارزه با صهیونیسم بین المل و مجاهدت هایش در زمینه تفسیر قرآن و کوشش‌های علمی شهید کامبوزیا از نکاتی است که در کتاب آمده است.

دیگر خبرها

  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • ایستگاه فضایی چین آسیب دیده است
  • کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • کبد جوان ۲۲ ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر