Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@22:57:19 GMT

رسانه ها هم شهید می شوند/روزنامه وطن امروز باز می گردد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۹۵۸۷۵

رسانه ها هم شهید می شوند/روزنامه وطن امروز باز می گردد؟

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم پاسداشت روز خبرنگار تحت تأثیر تعطیلی خودخواسته روزنامه وطن امروز ناشی از مشکلات وضعیت کاغذ و حمایت نکردن دولت، عصر روز چهارشنبه توسط انجمن روزنامه نگاران مسلمان در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در این مراسم سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اعلام اینکه روز خبرنگار باید گرامی داشته شود و به اهالی رسانه تبریک گفت، یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را در انتخاب و نامگذاری روزهای ویژه همچون «روز خبرنگار» دانست که در این نامگذاری یک معنای عمیق همچون فرهنگ شهادت نهفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین با گرامیداشت 250 شهید عرصه خبر در مورد تعطیلی روزنامه وطن امروز گفت: وقتی عنوان روزنامه نگار انقلابی را بر خود می گذاریم (می بایست) از آن دفاع کنیم. یک رسانه وقتی می خواهد مستقل باشد باید هزینه آن را بدهد.

اوحدی ادامه داد: امیدوارم با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکل روزنامه وطن امروز مرتفع شود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه خبرنگار انقلاب رسالت سنگینی دارد، گفت: وقتی از خبرنگار انقلابی صحبت می شود یعنی همان کسانی که در سخت ترین جبهه امروز جمهوری اسلامی مشغول جنگ نرم هستند و در این جبهه فرماندهی می کنند.

اوحدی اشاره ای هم به اقتدار جمهوری اسلامی ایران کرد و گفت: با سرنگونی پهپاد آمریکایی معادلات قدرت در منطقه به هم ریخته است و کشورهای کوچکی که آمریکا حمایت شان می کرد متوجه شدند که این کشور حتی نمی تواند از خود مراقبت کند.

وی ادامه داد: امروز بیش از 360 شبکه تلویزیونی مشغول پخش برنامه علیه سیاست های جمهوری اسلامی ایران هستند و هیچ کشوری در دنیا این چنین مورد هجمه رسانه ای دشمنان قرار ندارد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مساله مورد تأکید مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبری یک تفاوت عمده برای روزنامه نگاران انقلابی با دیگر رسانه‌ها قائل هستند و آن هم موضوع بصیرت و شناخت است. روزنامه‌نگار انقلابی شناخت و بصیرت دارد، اولویت‌های جامعه را شناخته و بر اساس آن عمل می‌کند. روزنامه‌نگار و مطبوعات انقلابی ظرفیت انتقاد پذیری دارد، شجاع و مطالبه گر است و …

سید نظام الدین موسوی، دبیر کل انجمن روزنامه نگاران مسلمان هم در این مراسم با اشاره به اینکه شهادت افرادی همچون «محمود صارمی» و نامگذاری روز خبرنگار به واسطه از دست دادن چنین افرادی جای تسلیت دارد، ادامه داد: فعالیت خبرنگاری جای تبریک هم دارد، چرا که این خبرنگاران حاوی پیام بودند. یک خبرنگار شخصیت والا و مقام با ارزشی دارد که جایگاه آن از بین رفتنی نیست. [اشاره به افرادی همچون شهید صارمی و...] همچون شهید مطهری که شهادت وی سرآغاز نامگذاری روز معلم شد و با به شهادت رساندن وی فقط جسم او حذف شد اما راه او ادامه دارد.

موسوی همچنین خبرنگاری را با شغل انبیا قابل مقایسه دانست و این حرفه را مطابق علم جامعه شناسی یکی از کانال های جامعه پذیری و انتقال فرهنگ سیاسی دانست. وی همچنین خبرنگاری را شغلی سخت و زیان آور دانست که در گذشته برای قبول این موضوع مقاومت هایی از سوی وزارت کار صورت می گرفت.

در ادامه موسوی درباره تعطیلی روزنامه وطن امروز گفت: این روزنامه با سابقه 12 ساله و خبرنگارانی صاحب سبک بعد از 12 سال تعطیل شد. این موضوع هم از جنس شهادت طلبانه است. روزنامه ای که می خواهد استقلال عمل خود را حفظ کند باید هزینه های آن را بدهد. متأسفانه شاهد هستیم این روزها علاوه بر شهید شدن افراد، حتی رسانه ها هم شهید می شوند.

وی تأکید کرد: هنوز هم به واسطه فعالیتم در خبرگزاری فارس باید به دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه کنم. متأسفانه رسم غلطی وجود دارد که تا از هر کس در رسانه ها انتقاد می شود سریع برای شکایت مراجعه می کند. فشارهای سنگینی از سوی مدعیان آزادی بیان به رسانه ها وارد می شود. البته تصمیم به ایجاد شورای حل اختلاف رسانه که به تازگی اتفاق افتاده طرح خوبی است.

وی ادامه داد: خبرنگار سرمایه اجتماعی جامعه اسلامی است که می تواند با قلم خود افکار عمومی را جهت‌دهی کند. اگر می‌خواهیم در جنگ نرم پیروز شویم باید به رسانه‌های خود توجه کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم از خانواده شهید صارمی و مرحوم مقدسی که هر دو این افراد از فعالان رسانه ای تأثیرگذار کشور بودند تقدیر به عمل آمد و لوح های تقدیری به فرزندان ایشان تقدیم شد. همچنین تقدیری از اعضای تحریریه روزنامه وطن امروز صورت گرفت و از سوی فرهنگسرای رسانه به نماد جلوگیری از تعطیلی هیچ رسانه ای، «چراغی» به اعضای این تحریریه اهدا شد. در این بخش از مراسم سید عابدین نورالدینی، جانشین سردبیر این روزنامه در سخنان کوتاهی تأکید کرد روزنامه وطن امروز تعطیل شدنی نیست و راه آن ادامه پیدا خواهد کرد.

کد خبر 4687898

منبع: مهر

کلیدواژه: روزنامه وطن امروز دکه روزنامه انجمن روزنامه نگاران مسلمان کتاب و کتابخوانی ادبیات معرفی کتاب ترجمه بازار نشر ادبیات جهان گردشگری رایزنی فرهنگی معرفی نشریات میراث فرهنگی حوزه هنری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خانه کتاب رادیو فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۵۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلاب اسلامی ایران ادامه دهنده مکتب امام صادق (ع)است

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی کوشا شامگاه جمعه در مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق در روستای سراب شهرستان بیجار اظهار کرد: امیدواریم خداوند توفیق درک شناخت ائمه اطهار را بتواند به همه ما عطا کند.

وی افزود: مهمترین بهره‌ای که از بزرگ‌داشت مراسمات مذهبی ائمه اطهار می‌توان برداشت شناخت زندگی و شخصیت این امامان است تا از این طریق بتوانیم معرفتمان را ارتقا ببخشیم.

وی اعلام کرد: انقلاب اسلامی ایران برکات بی‌شماری داشت و یکی از این برکات متحول شدن فضای دینی در جامعه بود و به برکت این مهم و شناخت ما از زندگی ائمه و معصومین بیشتر شد.

زارعی کوشا تاکید کرد: امام صادق علیه السلام دارای شخصیت بسیار بزرگی است لازم است تا ابعاد شخصیتی این امام بزرگ بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

وی اعلام کرد: امام صادق صاحب مکتب است و این به واسطه هدایتی است که ایشان به تبعیت از امام حسین داشتند و دین اسلام را نجات بخشید و مسیر جامعه اسلامی به سوی درستی هدایت شد.

وی ادامه داد: کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» نوشته مقام معظم رهبری اهمیت زیادی دارد و لازم است مورد توجه و مطالعه همگان قرار بگیرد و مسابقه‌ای در باب این کتاب برگزار شود.

ائمه معصوم برای پاسداری از ارزش‌های دینی تلاش کردند

استاندار کردستان گفت: تمام ائمه معصوم همواره در یک مسیر در حال حرکت بودند و یک سلسله از فعالیت مبارزاتی را برای شناخت معرفت دینی و فراگیری معارف دینی داشتند و در راه پاسداری از ارزش‌های دینی همواره تلاش کردند.

وی اضافه کرد: اما آنچه در عمر امام صادق اهمیت زیادی دارد این است که ایشان فرصت و مأموریتی که داشتند یک مأموریت و انقلاب فرهنگی بود.

زارعی کوشا گفت: این امام بزرگ بیش از چهار هزار شاگرد تربیت کردند که در نوع خود بی نظیر است.

وی اعلام کرد: درس شهادت امام صادق این است که ما تکلیف خود را بدانیم و آگاه باشیم چرا که اگر شناخت و بصیرت نداشته باشیم طبق قرآن کریم گمراه خواهیم بود.

امام راحل انقلاب اسلامی را به سرانجام رساند

استاندار کردستان در ادامه بیان کرد: امروز انقلاب اسلامی را ادامه مکتب امام صادق می‌دانیم چرا که دشمنان هر تهدید و تحریمی کردند تا این انقلاب به نتیجه نرسد اما امام راحل این انقلاب را به سرانجام رساند.

وی با تاکید بر اینکه شباهت زیادی بین انقلاب اسلامی با مکتب امام صادق وجود دارد گفت: حرکت علمی امام صادق و مجتهد کردن مؤمنین توفیقی بود که این امام بزرگ در دوران مبارزه خود داشتند و موجب اعتلای دین مبین شدند.

وی به تلاش دشمنان در خدشه وارد کردن به انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و ابراز داشت: در طول چهل و پنج ساله انقلاب دشمنان در پی ضربه وارد کردن به این انقلاب بودند اما به فضل خداوند و امام زمان این انقلاب در مسیر درست خود قرار دارد.

لزوم شناخت جوانان از فضای مجازی

استاندار کردستان بر لزوم شناخت جوانان از فضای مجازی تاکید کرد و بیان داشت: در فضای رسانه باید هوشیار باشیم و بدانیم که حق با باطل کدام است و فریب دشمن را نخوریم.

وی ادامه داد: امروز سانسورهای دنیا باعث نشد که صدای مظلوم مردم غزه به گوش جهانیان نرسد و ما شاهد خواری اسرائیل غاصب هستیم.

زارعی کوشا اضافه کرد: از مصادیق جهاد تبیین می‌توان به تبیین شخصیت امام راحل اشاره کرد و ما باید تلاش کنیم تا شخصیت این امام بزرگوار برای همه افراد و بالاخص جوانان تبیین شود.

وی تاکید کرد: رهبر انقلاب همواره بر تبیین شخصیت امام راحل تاکید دارند و امروز همه ما وظیفه داریم تا شخصیت امام راحل را بازگو کنیم تا همه با این مهم آشنا شوند.

‌ایران به یکی از قطب‌های نظامی و پهپادی دنیا تبدیل شده است

استاندار کردستان اعلام کرد: امروز در دنیا به فضل الهی و با استقامت مردم ایران اسلامی و با هدایت رهبر توانسته‌ایم به موفقیت‌های زیادی دست پیدا بکنیم و کشوری که چهل و پنج سال پیش سیم خاردار هم وارد می‌کرد امروز به یکی از قطب‌های نظامی و پهپادی در دنیا تبدیل شده است.

زارعی کوشا اذعان کرد: امروز مسیر علمی ایران اسلامی رو به پیشرفت است و ما عملیات وعده صادق را رقم زدیم و جهاد تبیین همان کاری است امام صادق علیه سلام انجام می‌داد.

استاندار کردستان بر لزوم خدمت به مردم تاکید کرد و بیان داشت: وظیفه اول ما در جهاد تبیین خدمت به مردم است و باید در راستای خدمت به مردم گام برداریم.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین برای مدیران یعنی کار آمدی و خدمت به مردم گفت: امروز افتخار خدمتی در دولتی را داریم که رئیس جمهور آن خود را سرباز رهبر معظم انقلاب می‌داند.

کد خبر 6096034

دیگر خبرها

  • انقلاب اسلامی ایران ادامه دهنده مکتب امام صادق (ع)است
  • وحدت رسانه‌ای دشمن برای ایجاد تنش در کشور است
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به روزنامه‌نگاران فلسطینی رسید
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به روزنامه نگاران فلسطینی رسید
  • حماس: اشغالگران نتوانستند مانع از پوشش اخبار غزه شوند
  • اشغالگران نتوانستند مانع از پوشش اخبار غزه به جهانیان شوند
  • مردمی شدن فرهنگ در اولویت کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است
  • اسم رمز ترور؛ «قم» را به خاک و خون می کشیم
  • اسم رمز ؛ «قم» را به خاک و خون می کشیم
  • امروز پرچمدار و جلودار تحول در کشور، آموزش و پرورش است/ شهید مطهری معلم تراز انقلاب بود