Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-02@23:29:45 GMT

سکه مرزشکنی کرد

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۹۶۳۴۸

آفتاب‌‌نیوز :

اوج‌گیری بیشتر فلز گرانبهای داخلی در این روز ناشی از محرک بیرونی به نام اونس بود که در بازارهای جهانی با عبور از محدوده هزار و ۴۹۰ دلاری در حال ثبت رکوردهای تازه بود. برخلاف بازار سکه، دلار همچنان گرفتار نقاط مقاومتی است که به سختی می‌تواند از آنها عبور می‌کند.

دیروز قیمت دلار حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۱ هزار و ۹۶۰ تومان قرار گرفت که نشان‌دهنده افزایشی ۸۰ تومانی طی یک روز بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این افزایش مساله بزرگ در بازار ارز آن است که از تاریخ سوم مردادماه دلار نتوانسته سد ۱۲ هزار و ۲۵۰ تومانی را بشکند و همواره زیر آن نوسان کرده است.

از آن سو از تاریخ ۲۴ تیرماه قیمت دلار به بالای محدوده ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان سرک نکشیده است، پس می‌توان از آن به‌عنوان نقطه مقاومتی دوم بازار یاد کرد. پس از این، مقاومت بلندتر دلار عدد ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومانی است که قیمت پس از ۷ مرداد بالای آن نوسان نکرده است.

در مجموع می‌توان گفت اعداد مقاومتی پیش روی دلار را ۳ عدد، ۱۲ هزار و ۲۵۰، ۱۲ هزار و ۸۰۰ و ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان تعریف کرد که البته به جز آنها مقاومت‌های کوتاه‌تری نیز وجود دارد که از نظر تحلیلگران فنی بازار شکننده‌تر هستند.

از آن سو، بازار در کنار این سه نقطه مقاومتی، دو نقطه حمایتی مهم را پیش روی خود می‌بیند. بازار ارز از ۱۹ اردیبهشت‌ماه وارد مسیر نزولی شده است که پیاپی چند نقطه حمایتی را شکست تا به سطح ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و قیمت روزانه هرگز در سال ۹۸ از آن پایین‌تر نرفت.

پس می‌توان نقطه حمایتی اول مهم بازار را همین عدد ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان در نظر گرفت که هر زمان قیمت به آن نزدیک می‌شود، فروش‌های ارزی بیشتر می‌شود. نقطه حمایتی بعدی مرز ۱۱ هزار تومانی است که یک بار در سال ۹۸ قیمت به‌طور مقطعی به آن نزدیک شد؛ ولی به سرعت از آن بلند شد و در انتهای روز در محدوده ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی به کار خود پایان داد.

با توجه به اینکه وارد‌کننده در سامانه نیما با قیمت‌های بالای ۱۱ هزار تومان اقدام به خرید ارز کرده‌اند، انتظار معامله‌گران برای شکست نقطه حمایتی دوم کمی محدودتر است. روز دوشنبه، دلار یک بار دیگر نتوانست از سطح ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان پایین‌تر برود تا بار دیگر این سطح خود را به‌عنوان یک نقطه حمایتی مهم معرفی کند.

این در حالی بود که سکه توانست با توجه به جهش اونس خود را به سقف ۲ هفته‌ای پرتاب کند. دیروز قیمت سکه تمام بهار آزادی ۷۰ هزار تومان افزایش یافت و به بهای ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. این بالاترین قیمت فلز گرانبهای داخلی از دوم مردادماه بود. با وجود این برخی فعالان باور دارند سکه به‌طور کامل به افزایش بهای اونس توجه نکرد؛ چراکه حباب آن با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده افزایش بیشتری یافت.

حدود ساعت ۴ بعدازظهر دیروز حباب سکه حدود ۳۱۴ هزار تومان بود. این در حالی بود که روز سه‌شنبه میزان حباب آن حدود ۲۷۰ هزار تومان بود. فعالان این حباب منفی را بیشتر به کمبود تقاضا در بازار نسبت می‌دادند و باور داشتند در صورتی که تقاضایی وارد بازار شود و قیمت اونس در همین سطوح فعلی بماند، سکه قدرت بیشتری برای رشد نسبت به دلار خواهد داشت.

دیروز در کنار سکه، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز افزایش قیمت را تجربه کرد. روز چهارشنبه، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹ هزار تومان افزایش یافت و به بهای ۴۲۳ هزار تومان رسید. قیمت اونس از ابتدای هفته حدود ۵۰ دلار افزایش قیمت را تجربه کرده است که حدودا معادل ۵/ ۳ درصد بوده است.

در مقابل در بازار داخلی، سکه تنها از ۱۲ مرداد تا امروز حدود ۴/ ۲ درصد افزایش یافته است. به این ترتیب، می‌توان گفت معامله‌گران بازار داخلی با افزایش بهای اونس جهانی نسبتا محتاط برخورد کرده‌اند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: آفتاب

کلیدواژه: قیمت سکه قیمت طلا قیمت دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۶۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخفیف نفت ایران چقدر است؟

خبرگزاری فارس در مطلبی مدعی شد که تخفیف نفت ایران کمتر از ده درصد است.

این خبرگزاری نوشت: درحالی یکی از نماینده‌های سابق مجلس ادعا کرده ایران نفت خودش را به حراج گذاشته است که حتی رسانه‌های غربی نیز به کاهش رقم تخفیف و در نتیجه افزایش درآمد‌های نفتی ایران اذعان کرده‌اند.

«ما نفت نمی‌فروشیم بلکه مال دزدی را به حراج گذاشته‌ایم»، این اظهارنظر غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده سابق مجلس و البته ردصلاحیت شده در دوره فعلی است که در روز‌های گذشته در فضای مجازی به خصوص در رسانه‌های فارسی‌زبان وایرال شده است.

وی در توجیه ادعای خود ادامه می‌دهد که بعد از جنگ اوکراین و اعمال سقف قیمت ۶۰ دلاری برای صادرات نفت روسیه، روس‌ها نفت خود را زیر قیمت ۶۰ دلار می‌فروشند و برای نفت ایران این قیمت پایین‌تر است.

اما آنچه این فارغ‌التحصیل رشته عمران در گرایش خاک در تحلیل بازار جهانی نفت توجه نکرده؛ این است که سیاست سقف قیمتی غرب در مقابله با روسیه کاملا شکست خورده به طوری که در رسانه‌ها و موسسات غربی نیز بار‌ها به این موضوع اذعان شده است.

اذعان موسسات غربی به شکست سقف قیمت ۶۰ دلار

به عنوان مثال خبرگزاری رویترز در ماه مارس سال جاری میلادی در گزارشی تیتر می‌زند: «فقط کاهش قیمت نفت می‌تواند ولادیمیر پوتین را متوقف کند» و می‌نویسد که اکنون نفت اورال روسیه بشکه‌ای ۷۱ دلار صادر می‌شود که بالاتر سقف قیمت ۶۰ دلار است، رقمی که البته در ماه سپتامبر به حدود ۸۴ دلار رسید. در واقع فقط اگر قیمت جهانی نفت کاهش یابد، اروپایی‌ها می‌توانند خوش‌شانس باشند.

همچنین بررسی قیمت نفت صادراتی روسیه به هند نیز نشان می‌دهد که در همه ماه‌های بعد از دسامبر ۲۰۲۲ (به جز ژانویه ۲۰۲۳) این رقم بالاتر از سقف قیمتی ۶۰ دلار به ازای هر بشکه بوده و حتی در ماه اکتبر سال گذشته به بیش از ۸۴ دلار افزایش یافته است.

این اتفاق درحالی رقم می‌خورد که هند نسبت به چین در همراهی بیشتری با سیاست‌های تحریمی غرب قرار دارد، دو کشوری که در شرق آسیا اکنون جایگزین بازار نفت روسیه در اروپا شده‌اند.

همچنین رویترز با استناد به گزارش بانک مرکزی روسیه اشاره می‌کند که روس‌ها تقریبا همه نفت خود را بالاتر از سقف قیمت فروخته‌اند و اعمال سقف قیمت تنها باعث شده که نفتکش‌های بیشتری به ناوگان سایه روسیه بپیوندند.

تخفیف نفت ایران چقدر است؟

اما در کنار اذعان همه موسسات خارجی بر ناکارآمدی سیاست سقف قیمت، باید توجه داشت که در حال حاضر مقصد اصلی صادرات نفت ایران پالایشگاه‌های خصوصی چین است و عمده فروش نفت روسیه از اروپا به هند تغییر پیدا کرده و در بازار چین نیز روس‌ها در بازار رسمی پالایشگاه‌های دولتی این کشور حضور دارند، در نتیجه رقابت ایران و روسیه به دلیل تفکیک بازار‌ها به حداقل ممکن رسیده است.

هر چند در شرایط تحریم و به دلیل ایجاد ریسک، هزینه صادرات نفت ایران در قالب تخفیف بیشتر می‌شود، اما این رقم به هیج وجه به معنای حراج نیست، به گونه‌ای که حتی خبرگزاری رویترز نیز در یک عقب‌نشینی منطقی، رقم تخفیف هر بشکه نفت ایران را در حدود ۵.۵ الی ۶.۵ دلار و حتی در برخی معاملات به میزان ۴.۵ تخمین می‌زند.

با توجه به قیمت ۸۳ دلاری نفت ایران، این میزان تخفیف کمتر از ۱۰ درصد و حتی نزدیک ۵ درصد از بهای نفت کشور می‌باشد که در شرایط بازار امری طبیعی است کمااینکه کشور‌های غیرتحریمی نیز در برهه‌هایی حاضر به ارائه تخفیف برای افزایش فروش و درآمدزایی نفتی شده‌اند.

درآمد ۳۶ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت

نکته جالب اینکه این نماینده اسبق مجلس ادعا می‌کند که درآمد سالانه نفت ایران ۲۲ میلیارد دلار است درحالیکه این رقم باید بیش از ۴۰ میلیارد دلار باشد. البته کافی است که به آمار گمرک ایران مراجعه کنیم که بر مبنای آن درآمد نفتی کشور در سال ۱۴۰۲ معادل ۳۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار بوده است. ظاهرا آقای نماینده سابق علاوه بر مراجع خارجی، حتی آمار داخلی را نیز به درستی بررسی نمی‌کند.

طبیعتا وقتی مستندات قوی ادعای نماینده سابق را درباره فروش نفت رد می‌کند، همراهی با وزیر سابق نفت بیژن زنگنه در یکی از اجلاس‌های اوپک نمی‌تواند برای مخاطبان جهت پذیرش حرف قانع‌کننده نیست.

هر چند همین نشست و برخاست‌های سیاسی است که می‌تواند بر موضع‌گیری‌ها اثر بگذارد و یا شاید این نماینده سابق وضعیت صادرات نفت در دولت قبل را به دوران حاضر تعمیم داده است.

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • گشتی در اقتصاد جهان | خوش‌بینی صندوق بین‌المللی پول به اقتصاد آسیا
  • تخفیف نفت ایران چقدر است؟
  • طلای جهانی سقوط کرد
  • قیمت جدید طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / طلا سقوط کرد
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار زیر چتر کدام رخداد جان گرفت؟
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟