Web Analytics Made Easy - Statcounter

همایش بزرگداشت روز خبرنگار و گردهمایی فعالین فضای مجازی با حضور ۴۰۰ نفر از فعالین این حوزه در سراسر استان کرمان در محل دانشگاه آزاد برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ روز گذشته همایش بزرگداشت روز خبرنگار و گردهمایی فعالین فضای مجازی با حضور ۴۰۰ نفر از فعالین این حوزه در سراسر استان کرمان در محل دانشگاه آزاد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم ابتدا محمد صادق افراسیابی اظهار کرد: خبرنگاران ما باید حسینی و زینبی باشند چرا که کل حادثه عاشورا یک پیام رسانه ای بزرگ داشت.

مدیر عامل  انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: سواد رسانه ای موضوعی است که در عصر رسانه های نوین مطرح می شود چرا که امروز رسانه های مجازی زیادی ما را احاطه کرده اند.

افراسیابی در ادامه با بیان اینکه فضای مجازی ابزار دشمن برای کنترل کشورهاست، عنوان کرد: در دوران گذشته، ماهواره های ما به بهانه های مختلف متوقف می شدند اما در حال حاضر آمریکایی ها کاری به ماهواره های ما ندارند، چرا که فضای جنگ نرم و روانی با فضای مجازی دنبال می شود.

وی بیان کرد: امروز فضای مجازی سبک زندگی و نگرش ما را شکل می دهد لذا باید به طور کامل بر آن احاطه داشته باشیم و آن را کنترل کنیم.

معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال عنوان کرد: یکی از سیاست های کنترل فضای مجازی فیلتر کردن این فضا است که در یک برهه ای این اتفاق افتاد ولی کارآمد نبود مگر اینکه مانند کشور چین با ایجاد یک اینترنت ملی عمل کنیم  که این اتفاق نیفتاد و شبکه ملی اطلاعات آنگونه که شایسته است شکل نگرفته است.

افراسیابی با بیان اینکه در ادبیات جهانی تعریف های متفاوتی در حوزه سواد رسانه مطرح شده است عنوان کرد: اگر تا چند دهه گذشته  از دهکده جهانی صحبت می کردیم و می گفتیم باید سواد رسانه ای داشته باشیم امروز در بازار جهانی پیام، با دونوع مخاطب، رسانه و خبرنگار مواجه هستیم، یکی خبرگزاری و خبرنگاران حرفه ای و دیگری افراد غیر حرفه ای هستند.

وی خاطر نشان کرد: در فضای محازی امروز ما با ارتباط گران غیر حرفه ای مواجه هستیم که تلاش می کنند هر کاری کنند تا مخاطب آن ها را ببیند و بدون آداب و اصول حرفه ای این کار را انجام‌ می دهند.

مدیر عامل  انجمن سواد رسانه ای ایران  در ادامه با ارائه تعریف سواد رسانه ای با رویکرد ایرانی اسلامی گفت: سواد رسانه ای دانش و مهارت استفاده از رسانه های جمعی با تحقق رژیم مصرف، تعمیم تفکر انتقادی نسبت به قالب و محتوای رسانه ها، برخورداری از قدرت تجزیه و تحلیل رسانه و پیام های رسانه ای، گسترش اخلاق حرفه ای و در نهایت تولید محتوای رسانه ای اثر بخش است.

افراسیابی با تاکید بر اینکه فضای مجازی را باید مدیریت کرد، اظهار داشت: باید به میزان نیاز از رسانه استفاده کرد و نباید در فضای مجازی غرق شویم، ما باید مدیریت زمان داشته باشیم نه اینکه فضای مجازی ما را مدیریت کند.

وی در تشریح واژه رژیم مصرف گفت: همانطور که در مصرف و آشامیدن باید رژیم داشته باشیم در خصوص رسانه ها نیز به این رژیم و برنامه غذایی نیاز داریم، در مورد رسانه هم باید به میزان نیاز استفاده کرد و نباید در این مسیر غرق شویم.

معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال بیان کرد: تامین تفکر انتقادی نیز به این معنی است که هر چیزی را که در فضای مجازی دیدیم نباید باور کنیم و انتشار دهیم، در فرهنگ رسانه های غربی انتقاد جایز است اما در فرهنگ اسلامی و ایرانی اینگونه نیست و باید سواد رسانه ای را ترویج دهیم.

افراسیابی عنوان کرد: در اسلام دارای حقیقت و حق هستیم اما کسی می تواند به حقیقت برسد که پیرو امامان معصوم باشد، بنابراین برای عمل درست در فضای مجازی باید به پشتوانه مکتب اسلام ورود پیدا کنیم.

وی ابراز داشت: فردی که دارای سواد اطلاعاتی است باید در ابتدا احساس نیاز کند سپس به یافتن اطلاعات مورد نیاز، ارزیابی اطلاعات به دست آمده، کاربرد اطلاعات و گزینش شیوه مناسب بپردازد.

مدیرعامل  انجمن سواد رسانه ای ایران سواد دیجیتالی را در بالاترین سطح مطرح کرد و گفت: سواد دیجیتالی دارای ۴ صلاحیت اصلی شامل دسترسی به محتوای مفید در فضای مجازی، قدرت درک و گزینش فرا متن، توانایی مدیریت دانش از طریق فضای مجازی، قدرت ارزیابی محتوا می باشد.

افراسیابی با بیان اینکه هر روز ۷۳ درصد جامعه آماری دانشجویان از تلفن همراه استفاده می کنند، خاطر نشان کرد:  این مسئله خود نوعی کم سوادی است و در ایران شرکت هایی که تولید محتوا کردند در حال از بین رفتن هستند چرا که همه ما به اپلیکیشن ها پناه برده ایم.

وی گفت: مهم ترین رویکرد دانشجویان در ارتباط با شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری و سرور کردن مطالب است که متاسفانه شبکه تخصصی دانشگاهی مناسب در ایران نداریم و این ضعف است و مسئولان باید در این زمینه برنامه ریزی کنند.

معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینکه نگاه جامعه ایرانی به شبکه اجتماعی خوشبینانه است، عنوان کرد: برای اصلاح الگوی استفاده از فضای مجازی باید سیاست گذاری عمومی، الگوسازی و اقدامات فرهنگی انجام شود.

افراسیابی تاکید کرد: نهادهای فرهنگی و رسانه های جمعی باید راههای تشخیص رسانه های خوب و بد را به مردم نشان دهند و کرمان، اصفهان، یزد پتانسیل تبدیل شدن به پایتخت رسانه ای کشور را دارند.

وی ادامه داد: ما در حوزه سخت افزاری میلیاردها تومان هزینه می کنیم اما در حوزه تولید محتوا کار چندانی صورت نمی گیرد در حالی که در جامعه باید سیاست گذاری شبکه ای وجود داشته باشد.

  مدیرعامل  انجمن سواد رسانه ای ایران بیان کرد: باید با یک رویکرد جدید به سمت پلت فرهای جهانی پیش رویم و از این فضا درآمدزایی کنیم که در دل همین استان مانند سردار سلیمانی می توان این کار را انجام داد.

افراسیابی در پایان عنوان کرد: سواد اطلاعاتی و رسانه ای لازم است اما کافی نیست و اگر نگاه ارزشمند در بسیجیان جامعه تقویت شود و هر بسیجی در خانواده خود یک مربی سواد رسانه ای باشد و سفیر سواد رسانه ای خانواده خود شود بسیاری از مشکلات حل می شود.

سپس مسعود بصیری رئیس سازمان بسیج رسانه کشور ابراز داشت: در حوزه رسانه امروز همانگونه که در تکنولوژی از چرخ به موشک های پیشرفته رسیدیم در حوزه علوم انسانی به دانش جامعه شناسی دست پیدا کردیم.

توهم دانش به دنبال حجم عظیمی از اطلاعات در فضای مجازی ایجاد می شود

وی عنوان کرد: گاهی در حوزه رسانه و ارتباط با دیگران از تکنیک های قدیمی استفاده می کنیم، متاسفانه امروزه در معرض حجم عظیمی از اخبار و اطلاعات قرار گرفته ایم همین امر سبب شده تا دچار توهم دانش شویم.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور افزود: در کشور ما افراد زیادی وجود دارند که در موارد متعدد نظر می دهند که این امر ناشی از توهم دانش اقتصادی در جامعه است.

بصیری ابراز داشت: تصور ما از غرب تصور کشوری پیشرفته با امکانات کامل است در حالی که میانگین درآمد در آمریکا ۲ هزار و ۵۰۰ دلار است.

وی تاکید کرد: حدود ۶۰ درصد دانشجویان آمریکا برای هزینه تحصیل از وعده های غذایی خود کم می کنند.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشورافزود: کشور ما در هیچ کدام از جرائم خانوادگی، درگیری های خیابانی، تجاوزها و… که سایر کشورها شاخص هستند سرآمد نیست و جزء ۱۲۰کشور اول قرار نداریم اما احساس بدبختی در کشور ما بیشتر است.

آمریکا پیکر تنومندی است که دچار پوکی استخوان شده است

بصیری تصریح کرد: آمریکا یک پیکر تنومند است که دچار پوکی استخوان شده است، این سخن سردارسلامی درست است و جامعه آمریکا دچار چنین وضعیتی است اما تصور ما این است که تمام مشکلات دنیا بر سر ما خراب شده است.

وی ادامه داد: مردم را به شدت نگران می کنند در حالی که در حوزه تجاوز به حقوق کودکان اولین کشور دنیا سوئد است و ما جزء ۱۵۰ کشور اول نیستیم.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور یادآور شد: در حالی که تصور می شود آمار طلاق در کشور ما نگران کننده است در حالی که در واقعیت ایران در دنیا کمترین آمار طلاق را دارد.

بصیری تشریح کرد: در همه دنیا خودروهای ارزان قیمت و گران قیمت وجود دارد دلیلی ندارد که قیاس به نفس کنیم چرا که نظرها باید مستدل باشد.

وی خاطر نشان کرد: در همه کشورها دریافت حقوق های نجومی وجود دارد و بیشترین حقوق نجومی توسط مسئولین کشور استرالیا دریافت می شود در حالی که کل اختلاس کشور ما ۳ درصد بودجه کشور است اما تصور این است که همه در کشور ما در حال دزدیدن هستند.

بصیری عنوان کرد: ما مشکلات زیادی داریم و ۴۰ سال است که در تحریم به سر می بریم بنابراین باید از چند بعد به موضوعات نگاه کنیم.

وی اظهار داشت: با وجود همه نداری ها ۷۰ درصد مردم ما دارای خانه هستند و ۷۰ درصد آن ها به رستوران می روند و در تهران تمایل مردم به خانه های ۸۰ متری افزایش یافته است.

۵۰ درصد خانواده های آمریکایی نگران وعده غذایی بعدی خود هستند

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور بیان کرد: بر اساس گفته ترامپ در کشور آمریکا ۵۰ درصد خانواده ها نگران وعده غذایی بعدی خود هستند، متاسفانه فضای مجازی ما را سطحی نگر کرده است خبری را خوب می دانیم که در باطن بد است.

بصیری یادآور شد: در کشور باید فاصله طبقاتی کاهش یابد اما جالب است بدانیم در این بحث نیز کشور ما جایگاه خوبی در دنیا دارد.

وی مطرح کرد: در مسئله حجاب دشمنان به دنبال قرار دادن ما در مقابل یک دیگر هستند ولی تبلور نمایش بی حجابان در کشور نمایان است.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور ادامه داد: غربی ها همواره از هزینه رسانه کم نمی کنند و جنگ امروز جنگ رسانه است و مردم امروزه دچار ضعف رسانه هستند چراکه رسانه مانند مواد مخدر می باشد.

مردم در فضای مجازی به دنبال حرف های غلط و زیبا هستند

بصیری بیان داشت: تکنولوژی علوم انسانی همانند تکنولوژی فنی و فیزیکی پیشرفت کرده است و امروزه دشمن قلب های ما را فتح کرده و ما بدون تحقیق سخنان آن ها را قبول می کنیم و به طور کلی مردم در فضای مجازی به دنبال حرف های غلط و زیبا هستند.

وی تاکید کرد: حوزه رسانه به قدمت بشریت باز می گردد و حضرت آدم (ع) از طریق همین رسانه فریب خورد.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور با اشاره به این که امروزه دیگر جنگ نظامی در نخواهد گرفت یادآورشد: اگر قراراست بمیریم باید ایستاده و در حال مقاومت بمیریم، همه ملت ها مشکل دارند و این مختص ایران نیست.

بصیری تصریح کرد: هیچ خبری را بدون کنترل کردن نخوانیم و برای حضور در فضای مجازی باید مطالعه ای عمیق داشته باشیم، سواد رسانه ای خودسازی دارد و ما در فضای آلوده حرکت می کنیم از این رو باید مراقب باشیم.

وی در خاتمه گفت: تغییر نظر و ایده یک شبه و آگاهانه رخ نمی دهد بلکه ۲۰ سال طول می کشد اگر مراقب نباشیم و مطالعه نکنیم شکست می خوریم، امروز احساس فلاکت با وجود همه مشکلات از فلاکت کیلومترها جلوتر است.

ضمنا در کنار این مراسم، همایش ۲ روزه مربیگری سواد رسانه استان کرمان با حضور دکتر افراسیابی مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران و معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، دکتر بصیری رئیس سازمان بسیج رسانه کشور و دکتر کارآموزیان رئیس سازمان بسیج رسانه استان، دکتر پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و سید ناصر نعمتی کارشناس رسانه های نوین برگزار شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۷۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد /از او پرسیدم طرح را خوانده ای گفت نه /با کج فهمی به فضای مجازی ظلم کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی، طی روزهای اخیر در گفت‌وگویی، درباره بررسی طرح صیانت در مجلس یازدهم گفت: «طرح صیانت علنا از دستور کار مجلس خارج شد ولی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر این‌که برخی در تلاش هستند هفته آخر مجلس این طرح مورد بررسی قرار گیرد. امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد زیرا سر منافع مردم معامله کردن با جریانی خاص قطعا به ضرر آن اشخاص خواهد بود.»

در همین راستا، علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم، با اشاره به بررسی مجدد طرح صیانت در مجلس به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «من درباره این موضوع معطل نیستم اما بیشترین ظلم را آقای رشیدی کوچی، به مجلس و کشور و نظام جمهوری اسلامی کرد. او به دروغ طرح صیانت را طرح فیلترینگ عنوان کرد در حالی که این طرح دقیقا نقطه مقابل فیلترینگ بود.»

وی گفت: «افرادی مانند آقای رشیدی کوچی که در این زمینه بسیار کج فهم هستند، بیشترین ظلم را به خود فضای مجازی کردند. امروز مشاهده می کنیم که فضای مجازی بدون مصوبه مجلس فیلتر است و مردم به سختی از سکوهای خارجی مانند تلگرام و اینستاگرام استفاده می کنند و آسیب های به شدت بدی برای مسائل فرهنگی ایجاد کرده است.»

نماینده سبزوار گفت: «از آن طرف رها شدن فضای مجازی، در اعتراضات سال ۱۴۰۱ چقدر به کشور ضرر وارد کرد. حتی امثال آقای رشیدی کوچی طرح صیانت را نخوانده بودند، من در کمیسیونی که ایشان عضو نبود و شرکت کرد، سوال کردم که طرح را خوانده‌اید و پاسخ داد خیر.»

وی افزود: «صرفا این اتفاقات را در کشور به دلیل کارهای پوپولیستی انجام دادند. فضای مجازی باید قانون‌مند و ضابطه‌مند شود و این موضوع را همه عقلا در دنیا می پذیرند. مجلس به دنبال فیلترینگ نبود بلکه به دنبال ضابطه‌مند بود دستگاه هایی که به مجلس مرتبط نبودند آن را فیلتر کردند.»

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901304

دیگر خبرها

  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!
  • راه‌اندازی شورای فضای مجازی در استان بوشهر
  • فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد /از او پرسیدم طرح را خوانده ای گفت نه /با کج فهمی به فضای مجازی ظلم کرد
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • خبری که تیر خلاص را به سارا و نیکای پایتخت زد