Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-29@07:23:30 GMT

واکنش نماینده مردم رشت به لغو ممنوعیت واردات برنج

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۰۲۳۷۹

به گزارش اکوفارس، محمدصادق حسنی جوریابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، از قدرت بسیار زیاد رانت‌خواران در حوزه واردات برنج سخن گفت و در واکنش به اعلام خبر لغو ممنوعیت واردات برنج اظهار داشت: قیمت برنج را در بازار سازمان‌ها و یکسری افراد غیر رسمی تعیین می‌کنند و وزارت جهاد کشاورزی آن‌چنان نقشی در این زمینه ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به تلاش‌های خود برای حمایت از کشاورزان شالیکار عنوان کرد: بنده در سال نخست ورودم به عنوان نماینده مردم رشت به مجلس، در این کمیسیون مسئله ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را مطرح کرده بودم اما هیچ‌گاه این موضوع را رسانه‌ای نکردم.

نماینده مردم رشت در مجلس رایزنی گسترده خود با وزیر جهاد کشاورزی و دریافت مصوبه ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: بنده نخستین فردی در مجلس بودم که با حجتی در این مورد صحبت کردم و با تحت فشار قراردادن و استیضاح توانستم این مصوبه را از هیئت وزیران بگیرم.

حسنی با اشاره به عملکرد جهاد کشاورزی در حوزه تنظیم بازار برنج و اینکه این وزارتخانه مسئول لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج نیست افزود: مسئله لغو ممنوعیت واردات برنج را به تازگی از صدا و سیما شنیدم؛ قبلاً پیگیر بودم که این مسئله تا زمانی که حل نشده رسانه‌ای نشود اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که آن را در اخبار اعلام کردند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه واردکنندگان و ذینفعان از رانت، که وی تعداد آنان را در کشور انگشت شمار خواند قدرت زیادی در تعیین قیمت برنج دارند ابراز داشت: در اسفند سال گذشته قیمت برنج به 20 تا 25 هزار تومان در هر کیلوگرم رسید اما هیچ کس در مورد آن اظهارنظری نکرد.

وی با تأکید بر اینکه با افزایش به یکباره قیمت برنج نه صدا و سیما و نه وزارت جهاد کشاورزی هیچ‌کدام حرفی در این مورد نزدند گفت: با آنکه نرخ برنج در اسفند 97 سیر صعودی به خود گرفت شاهد موضع‌گیری خاصی در این زمینه نبودیم اما همین که امروز محصول کشاورزان وارد بازار شد موضوع لغو ممنوعیت واردات برنج را اعلام کردند.

حسنی با اشاره به اینکه اصلاً نیازی به اعلام بخشنامه لغو ممنوعیت واردات برنج نبود خاطرنشان کرد: این مسئله در دست همان رانت‌خواران و افرادی است که از تغییرات به وجود آمده در بازار برنج سود می‌برند به طوری‌که در اواخر سال گذشته با سیر صعودی قیمت برنج منافع سرشار آن به جای کشاورزان به جیب این افراد رفت.

عضو فراکسیون امید مجلس حمایت از تولید ملی و منافع کشاورزان به ویژه شالیکاران شمالی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: در طول این مدت از تمام اهرم‌های قانونی نظیر تذکر، سئوال و استیضاح علیه وزارت جهاد کشاورزی استفاده کردم اما نمایندگان همکاری لازم را با بنده برای به نتیجه رساندن این موضوع انجام ندادند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۲۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسن سالاریه، رئیس سازمان و سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران از برآورد سطح زیرکشت برنج به عنوان یکی از محصولات راهبردی کشاورزی به کمک داده‌های فضایی برای نخستین بار خبر داد و گفت: باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون لزوم مستدل بودن آمار برآورد تولید محصولات کشاورزی در نمایشگاه دستاورد‌های دولت در سال گذشته، پژوهشگاه فضایی ایران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اقدام به برآورد سطح زیرکشت برنج در استان‌های قطب این محصول کرد.

وی با اشاره به اینکه در این برآورد از داده‌های فضایی بهره گرفته شده است، افزود: استفاده از داده‌های فضایی در حوزه‌های مختلف به ارتقای کیفیت زندگی مردم می‌انجامد و تاثیر مشخصی بر اقتصاد کشور و رفع ایرادات و معایب دارد.

سالاریه با بیان اینکه در برآورد صورت گرفته استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بیشترین سطح زیرکشت برنج را در سال گذشته به خود اختصاص داده اند، تصریح کرد: این برآورد بر اساس پردازش‌های صورت گرفته بر روی تصاویر ماهواره‌ای با استفاده از فناوری سنجش از دور و بکارگیری هوش مصنوعی در کنار جلسات مشترک و ارزیابی‌های میدانی در سطح استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به عنوان استان‌های قطب، در سال گذشته صورت گرفت.

رئیس سازمان فضایی ایران در مورد نتایج برآورد‌های صورت گرفته خاطرنشان کرد: براساس تخمین که هم اکنون مورد تایید پژوهشگاه فضایی و وزارت جهاد کشاورزی نیز قرار گرفته در سطح این سه استان به عنوان استان‌های قطب، در مجموع حدود ۴۷۰ هزار هکتار از مساحت زیرکشت برنج (کشت اول) رفته است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیرکشت مختص استان گیلان به شمار می‌رود، افزود: برآورد‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در سال گذشته نزدیک به ۲۰۸ هکتار از سطح استان گیلان زیر کشت برنج بوده است.

سالاریه با اشاره به اینکه بعد از استان گیلان، استان‌های مازندران و گلستان بیشترین سطح زیرکشت برنج را در سال گذشت داشتند، اظهار کرد: برآورد‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۲۶۰ هزار هکتار از مساحت این دو استان نیز در سال گذشته زیرکشت برنج بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • قیمت گذاری 15 پرونده امور زمین در عباس آباد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد