Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ما با تنگناهایی روبه‌رو هستیم، فشار آمریکا روی بخش نفت، بانک و اقتصاد کشور و نیز روی بودجه و منابع دولت بوده و شرایط از نظر بودجه در سال جاری سخت است.

به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، دکتر اسحاق جهانگیری در نشست مشترک شورای اداری و ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در تالار شهر مشهد، اظهار کرد: استاندار خراسان رضوی معروف به این هستند که همواره تلاش می‌کنند ایده‌های نو بیاورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوره استانداری کرمان مثلثی داشتند که اکنون تکامل یافته‌تر شده و بخشی از کارهایی که در آن زمان انجام دادند از جمله آوردن دستگاه و شرکت‌های بزرگ در کرمان که آثار خوبی در برخی شهرهایی که محروم بودند، اتفاق افتاد. 

وی افزود: اکنون این ایده را جدی‌تر دنبال کردند. بخش خصوصی در این زمینه در استان همکاری دارد. استان بخش خصوصی بزرگ و فنی و تاثیرگذاری بوده که مسئولیت پذیرفته کار و مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهد. بنگاه‌های دولتی و خصوصی باید علاوه بر کار اقتصادی مسئولیت اجتماعی را نیز بر دوش بگیرند و کمک کنند، مردم نیز کمک خواهند کرد. ابتکار آقای رزم‌حسینی خوب است و باید حمایت شود، مسئولان دستگاه قضایی و ائمه‌جمعه حمایت کردند. 

جهانگیری با بیان اینکه کشور در شرایط دشوار، پیچیده و حساسی قرار دارد، عنوان کرد: با خودمان تعارف نداریم، این شرایط می‌تواند برای کشور محرومیت‌ها، تنگناها و مشکلاتی را ایجاد کند و محرومیت‌هایی نیز ایجاد کرده است. زمانی که آمریکایی‌ها جنگ اقتصادی را با تمام ابعاد علیه ایران شروع کردند، منظورشان این بود که با این جنگ اقتصادی ایران را از هم بپاشند و جمهوری اسلامی پایان کار خود را اعلام کند. به نظر خودشان برنامه دقیقی تهیه کرده بودند و گفتند همه همکاری کنید تا کار جمهوری اسلامی تمام شود.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: پیش‌نیاز مقابله با این هدف نمایشی آن چیزی است که در این جلسه اتفاق افتاد، از باب اینکه قوه‌قضاییه، سپاه، دستگاه‌های اجرایی و ائمه‌جمعه زیر یک سقف جمع می‌شوند و یک هدف دارند که آن پیشرفت استان و کشور است و می‌خواهند این هدف را پیش ببرند. آنچه باطل‌السحر بوده و می‌تواند آمریکا را به شکست بکشاند، انسجام، وحدت و همدلی در کشور است تا مردم ببینند در مقابله با تهاجم آمریکایی‌ها وحدت وجود دارد. این امر در کشور ما اتفاق افتاد، پشتوانه قوی وجود داشت و همه همدل و هماهنگ شدند. 

شرایط اقتصاد امروز ما از سال گذشته بهتر است

وی بیان کرد: بیش از یک سال است که از تحریم اول آمریکا می‌گذرد، ما باید به خود ببالیم که کشوری چون ما موفق شد در مقابل آمریکا بایستد. شرایط امروز اقتصاد ایران از سال گذشته بهتر است. اکنون نیز شرایط مردم سخت است اما اقتصاد ایران از هم نپاشیده، سرپا مانده، به ثبات رسیده و از تلاطم عبور کرده است. بخش خصوصی ایران امیدوار بوده، بنگاه‌های بزرگ اقتصاد کشور شرایط عادی دارند، بورس کشور در حال جهش است و این نشان می‌دهد مردم به اقتصاد امیدوار هستند. 

جهانگیری خاطرنشان کرد: ما با تنگناهایی روبه‌رو هستیم. فشار آمریکا روی بخش نفت، بانک و اقتصاد کشور و نیز روی بودجه و منابع دولت بوده و شرایط از نظر بودجه در سال جاری سخت است. بودجه‌ای که مجلس برای سال ۹۸ تصویب کرده، ۴۴۸ هزار میلیارد تومان بوده و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد باید از محل فروش نفت به دست آید. آمریکایی‌ها نتوانستند نفت ما را صفر کنند اما درآمد ما با مشکل روبه‌رو شده است. در بخش درآمدزایی و ایجاد درآمد جدید برای اقتصاد مقاومتی موضوع این نیست که فکر کنیم باید کارهای فوق‌العاده انجام دهیم، اقتصاد مقاومتی بالا بردن تاب‌آوری یک کشور در مقابل فشارهای خارجی است. 

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید کاری کنیم تا اقتصاد کشور در مقابل تکانه‌های بیرونی مستحکم بماند، تصریح کرد: مهم‌ترین برنامه این است که بودجه و اقتصاد کشور از درآمد نفت منفک شود، آن روز اقتصاد ما مطمئن است که درآمد نفت در بودجه و اقتصاد ما تعیین‌کننده نیست. ما باید در مقابل آمریکا به راهکارهایی برسیم که بدون نفت مواد اولیه، کالاهای اساسی و دارو وارد کنیم، این رسالت همه کشور است. 

وی گفت: استان خراسان رضوی، استانداری مرزی بوده که رسالتش بالاتر است. می‌توانیم نفت تهاتر کنیم. باید راهکاری جدید کشف نماییم، کالا دهیم و کالا بگیریم یا جنسی وارد کرده و نفت صادر کنیم. اکنون غربی‌ها و اروپایی‌ها به دنبال راهکاری برای حل مسائل خود با ایران هستند زیرا اقتدار، اقتصاد و قدرت ایران را دیدند. اقتصاد ایران علیرغم فشارها به ثبات رسیده است. اینجا استان مرزی بوده و مرز ایران خط قرمز است. فرقی نمی‌کند چه کسی می‌خواهد به مرز ایران تجاوز کند، ایران می‌جنگد، از مرز خود دفاع می‌کند و شهید و جانباز می‌دهد. 

زورگویی جواب نمی‌دهد

جهانگیری اضافه کرد: آمریکا پهپاد  خود را به مرز ایران می‌فرستد اما با عکس‌العمل قاطع نیروهای مسلح روبه‌رو می‌شود. این کشور اقتدار دارد و از مرز و کیان خود حمایت می‌کند. انگلیسی‌ها نفتکش ایران را با دزدی دریایی گرفتند و مشاهده کردند که ایران با استدلال‌های حقوقی می‌تواند جلوی نفتکش کشورهای دیگر را بگیرد. این اقتدار، ثبات سیاسی و اقتصادی و انسجام و هماهنگی، این پیام را به دنیا منتقل کرده که باید با کشور و جمهوری اسلامی راه دیگری را پیش بگیرند و آن راه منطق و گفت‌وگو است که دنیا می‌تواند مسائل خود را با ایران حل کند، زورگویی جواب نمی‌دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما به عنوان مسئولان باید خط خود را دنبال کنیم، عنوان کرد: نباید غفلت کنیم و کار خود را کنار بگذاریم. باید در مسیری که برای اداره اقتصاد کشور باز کردیم را پیش ببریم. مسئولان باید گفت‌وگوها را انجام دهند، اگر رسیدند که رسیدند اما گاه شیطنت است که می‌خواهند ما را منحرف کنند. باید مسیر اقتصاد مقاومتی و تکیه بر داخل را پیش ببریم و این کار را خواهیم کرد. 

وی بیان کرد: کار شما در استان باید الگویی برای استان‌ها باشد. بسیاری از نیازهای کشور را در این دوره حل کردیم. آن‌ها در تحریم گفتند که هیچ کس حق ندارد بنزین را به ایران بفروشد اما اکنون در اوج تحریم بنزین رسمی یورو ۵ به دنیا صادر می‌کنیم که این شاهکار است. آمریکایی‌ها گفتند جلوی صادرات فولاد و پتروشیمی را می‌گیریم، نه تنها صادرات کاهش نیافته، بلکه افزایش یافته است. تراز تجاری کشور ما مثبت بوده و هنوز نیز مثبت است. من افتخار می‌کنم وقتی می‌بینم در کنار این همه فشار این توفیقات ایجاد شده است. روی مسائل استان حساس هستیم، این استان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین استان کشور بوده و مسائلش ملی است. 

جهانگیری در خصوص بحث حاشیه‌نشینی مشهد، گفت: موضوع حاشیه‌نشینی مشهد با بیش از یک میلیون نفر بعد تهران مهم‌ترین است که باید آسیب‌شناسی کنیم. امروز با این موضوع رودررو هستیم و باید آن را حل کنیم. ۴ یا ۵ جلسه در خصوص آسیب‌های اجتماعی در حضور رهبر و با حضور سران قوا انجام شد که نشان دهد حساسیت کشور به این مسائل زیاد است.

انتظار صرفه‎جویی از مدیران دولتی در بحث بودجه را داریم

معاون اول رئیس‎جمهور با اشاره به اینکه امسال در بحث بودجه از مدیران دولتی انتظار صرفه‌جویی داریم، تصریح کرد: ۱۰۰ هزار میلیارد در بودجه با کاهش درآمد روبه‌رو هستیم، چه راهی برای کشف درآمد جدید و کاهش هزینه‌ها وجود دارد؟ هیچ بریز و بپاشی از هیچ مدیری قابل قبول نبوده و سفرهای خارجی پذیرفته نیست، ما این سفرها را محدود کردیم. استاندار باید در این زمینه نظارت دقیق کنند. باید کارهای مردم را با سرعت دنبال کنیم. 

وی در خصوص قطار برقی تهران-مشهد، بیان کرد: در ارتباط با قطار برقی اگر به راهکار دیگری رسیدند بگویند، ما حمایت می‌کنیم. راهکار ما استفاده از فاینانس خارجی بود که با اصرار چینی‌ها در حضور رئیس‌جمهور این کشور امضا شد. راه باز خواهد شد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: اداره ایران با روش تمرکزگرایی سخت است و نیازمند هستیم تا به مدل دیگری برای اداره ایران فکر کنیم که نیازمند اصلاحات دیگری است. این گیر قانون اساسی بوده، وگرنه همه طرفدار تمرکززدایی هستند. همچنین باید به مدل‌هایی برسیم که بانک اختیار واگذار کند.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: خراسان، اصفهان و تهران از نظر منابع سپرده با تمام کشور متفاوت هستند اما باید به فکر استان‌های دیگر نیز باشیم. این استان مهم با این وسعت مهم‌ترین استان از نظر کشاورزی، صنعت و گردشگری است، در حد توان دولت به کمک می‌آییم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: معاون اول رييس جمهور منطقه خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۳۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

در سال‌های اخیر و پس از پایان ظرفیت پروژه جنگ اقتصادی در فضای واقعیت اقتصاد ایران، آمریکایی‌ها به دنبال تشدید اثرات تحریم در فضای ذهنی اقتصاد یا به تعبیری «فرا اقتصاد ایران» بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، محمد اسکندری، کارشناس رسانه در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی طی یک دهه گذشته با یک نگاه راهبردی تلاش داشته‌اند تا حمایت از تولید داخل و رونق اقتصادی را به «گفتمان غالب» کشور تبدیل کنند. در راستای دستیابی به این هدف که تحقق آن می‌تواند «قدرت ملی» را دستخوش یک تحول شگرف کند عمدتاً - و البته بدرستی - راهکارهای اقتصادی مورد توجه بوده است. با این حال به نظر می‌رسد که یکی از ابعاد مغفول در زمینه دستیابی به هدف مهم «جهش تولید» آن هم در چهارچوب بهره‌گیری از مشارکت مردم، «بر ساختن سیمای اقتصاد ایران» است.

واقعیت آن است که کشور ما طی چهار دهه گذشته تحت فشارهای اقتصادی رقبا و دشمنان خود قرار داشته است، با این حال در یک دهه گذشته عملاً ما درگیر یک «جنگ تمام عیار اقتصادی» بوده‌ایم. هدف اصلی این جنگ، فروپاشی اقتصاد ایران و به تبع آن افزایش فشارهای مردمی به حاکمیت و در نهایت تسلیم شدن نظام در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمن است. فراموش نمی‌کنیم که وزیر خارجه وقت آمریکا پیشتر به صراحت گفته بود: «ایران اگر می‌خواهد مردمش غذا بخورند باید به حرف آمریکا گوش کند!»

با این حال به نظر می‌رسد جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران دو رکن اساسی دارد؛ رکنی در واقعیت اقتصاد ایران و رکنی در تصویر اقتصاد ایران. در عرصه واقعیت اقتصاد ایران باید گفت آمریکایی‌ها تقریباً تمامی تیرهای در چنته خود را به سمت اقتصاد ایران پرتاب کرده‌اند و اگر جرمی هم باقی مانده است که در این جنگ نامشروع مرتکب نشده‌اند به این دلیل است که توانایی ارتکاب آن را ندارند. به اذعان خود آمریکایی‌ها ایران اکنون در عرصه صنایع دفاعی، هسته‌ای، انرژی، بانکی، کشتیرانی، تجارت بین‌المللی، بیمه، فلزات، معادن و حتی تبادل‌های علمی و... تحریم است و تقریباً آنها هدفی برای تحریم در ایران باقی نگذاشته‌اند. اما با وجود تمام این تحریم‌ها، هدف اصلی تحریم که فروپاشی اقتصاد ایران بوده محقق نشده است. البته این سیل تحریم برای کشور هزینه‌ها و فرصت‌هایی با خود به همراه آورده است.

اما در سال‌های اخیر و پس از پایان ظرفیت پروژه جنگ اقتصادی در فضای واقعیت اقتصاد ایران، آمریکایی‌ها به دنبال تشدید اثرات تحریم در فضای ذهنی اقتصاد یا به تعبیری «فرا اقتصاد ایران» بوده‌اند. متأسفانه یکی از پاس‌ گل‌های دولت قبلی به دشمن نیز شرطی‌سازی اقتصاد ایران نسبت به لبخند و تلخند دشمن بود؛ خطایی راهبردی که اثرات و پیامدهای شومی همچون سقوط ۱۰ برابری ارزش پول ملی در دهه ۹۰ را در پی داشت.
کارشناسان حوزه اقتصادی براین باورند که اقتصاد به عنوان معادله بین طرف عرضه و تقاضا می‌تواند تحت تأثیر مؤلفه‌های ذهنی، شناختی و ادراکی در سطوح فردی و جمعی باشد. ساده‌ترین مثال اثر تصویر اقتصاد بر واقعیت اقتصاد را می‌توان در مفهوم «تورم انتظاری و انتظارات تورمی» دانست. بر اساس این مفهوم درک و استنباط کنشگران اقتصادی از معادلات اقتصادی آینده - که می‌تواند صحیح یا ناصحیح باشد - بر معادلات واقعی اقتصاد در زمان حال و آینده اثرگذار خواهد بود.

در شرایط کنونی نیز ما شاهد یک شکاف بین واقعیت‌های اقتصاد ایران و تصویر آن و آینده اقتصاد ایران هستیم. آمارهای مراجع رسمی کشور می‌گوید دولت در سال ۱۴۰۲ توانسته است نرخ رشد نقدینگی را از ۳۳.۱ درصد در فروردین به ۲۴.۳ درصد در اسفندماه، تورم تولیدکننده را از ۴۴.۷ درصد به ۲۴.۵ درصد و تورم نقطه به نقطه مصرف کننده را از ۵۵.۵ درصد به ۳۲.۳ درصد کاهش دهد. در سال ۱۴۰۲، بر اساس برآورد بانک مرکزی، تراز تجاری برابر ۲۰.۵ میلیارد دلار مثبت بوده است. همچنین نرخ رشد اقتصاد برای سال۱۴۰۲ بیش از ۶ درصد بوده است. طبق گزارش‌های بین‌المللی، در سال گذشته میلادی، ایران بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در منطقه داشته است. همچنین در سال ۱۴۰۲، معادل ۶۹ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات سرمایه‌ای با نرخ مصوب بموقع تأمین شده است که ۳۰ درصد بیشتر از متوسط آن طی۴ سال قبل بوده است. بخش عمده این ارزها به کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه کارخانجات تولیدی اختصاص یافته است.

با این حال شاید برای بخش عمده‌ای از نخبگان و مردم تصویر شرایط اقتصادی کشور چه در سال ۱۴۰۲ و چه سال‌جاری نه بر اساس آمارهای رسمی بلکه بر اساس ادراک برساخته در فضای رسانه‌ای باشد و این احساس که با ریل‌گذاری جدید قطار پیشرفت حرکت خود را آرام آرام آغاز کرده است ایجاد نشده باشد؛ فضای رسانه‌ای که بخش عمده‌ای از آن مملو از «داده‌های تسلیح‌شده» از سوی دشمن در راستای ناامن‌سازی فضای اقتصادی و پمپاژ یأس و ناامیدی است.

البته پر واضح است که گزاره فوق به معنای گل و بلبل نشان‌دادن شرایط اقتصادی کشور یا اینکه تمام سیاست‌های اقتصادی دولت به موفقیت رسیده است، نیست. به تعبیر دقیق یکی از مسئولان دولتی «آواربرداری از یک خرابی ۱۰ ساله کار آسانی نیست و زمان‌بر است» اما باید در کنار بهبود تدریجی شاخص‌های اقتصاد واقعی ایران برای ترمیم تصویر اقتصاد ایران نیز چاره‌اندیشی کرد.

این موضوع جزو تذکرات اخیر رهبر معظم انقلاب به مسئولان نظام نیز بود؛ آنجایی که ایشان فرمودند: «انتظار مردم آن است که تصمیم‌ها و اقدام‌هایی که مسئولین کشور در مسائل اقتصادی انجام می‌دهند، در زندگی آنها اثر محسوس و ملموس داشته باشد؛ این انتظار مردم است. کاری کنیم که این انتظار برآورده بشود؛ انتظار بجایی هم هست.»

در خصوص اینکه تصویر اقتصاد ایران به عنوان پایه اصلی ادراک و احساس مردم از فضای اقتصادی چگونه باید سامان یابد گفتنی‌های بسیاری وجود دارد اما خلاصه اینکه در دو بعد سلبی و ایجابی، به صورت متمرکز و با وحدت فرماندهی باید روایت‌های صحیح را تحکیم و روایت‌های ناصحیح را متزلزل کرد. آنچه که راقم این سطور تلاش داشت در این مجال کوتاه بر آن تأکید کند آن بود که تصویر اقتصاد ایران می‌تواند الزاماً مطابق با واقعیت‌های اقتصاد ایران نباشد و در مسیر جهش تولید می‌بایست این تصویر را به دور از پارازیت‌های ارسالی دشمن و با استفاده از سیگنال‌های بومی، هنرمندانه و باورپذیر در جامعه ترمیم کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مدیریت «بازار دارو» یکی از اولویت‌های دولت است
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • اوجی: تولید نفت ایران امسال جهش می‌کند
  • بودجه شهرداری شهرکرد دو برابر شد
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • دو برابر شدن بودجه شهرداری شهرکرد
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد
  • تحول در پایتخت با مدیریت شهری
  • اختصاص بودجه ۱۵۱ هزار میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی تهران