Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@16:19:57 GMT

قصه ها و افسانه های مردم هرمزگان

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۰۳۹۸۰

قصه ها و افسانه های مردم هرمزگان

قصه ‏ها و افسانه ‏ها در فرهنگ مردم یک منطقه آینه تمام نمای علایق و احساسات، دردها و رنج ها، شادی ها و در کل درونمایه یک ملت هستند.

کتاب حاضر شامل تعداد زیادی از افسانه ‏ها و قصه ‏های قدیمی مردم هرمزگان است که نویسنده سعی کرده آن را با نثری روان به نگارش در آورد.

در ابتدای کتاب نمونه ‏ای از این قصه ‏ها به گویش محلی و ترجمه فارسی و در ادامه قصه ‏هایی نقل می ‏شود که مضامین غالب آنها موضوعاتی مانند اعتقادات و باورهای عامیانه، چیستان، موجودات افسانه ‏ای و به خصوص دیو، اجنه، سحر و جادو می ‏باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از کتاب

افسانه های کهن و عامیانه داستان های زیبا و دل انگیز و مشحون از اندرزهای سودمند و نکته های باریک از اندیشه های ژرف و خیال لطیف و ذوق سرشار مردم هرمزگان است.

این کتاب به زبانی ساده نوشته شده و نه تنها برای نوجوانان حتی برای بزرگسالان نیز قابل استفاده است.

درون مایه این قصه ها کاملا آشناست مانند: رفتن به مکتب خانه، اعتقادات و باورهای عامیانه، طرح چیستان در قصه ها، امنیت، رسیدن مردم به چیزهای دست نایافتنی، وجود دیوها و اجنه در قصه ها، سحر و جادو و افسون و نیرنگ جادوگران و درنج که موجودی افسانه ای است.

درنج بسیار وحشتناک است و همواره مردم را اذیت می کند و خود را شبیه هر چیزی در می آورد و به صورت زن یا موجودات دیگری ظاهر می شود این موجود بسیار مردم آزار و ستگر است.

نمونه ای دیگر از این موجودات در قصه های مردم هرمزگان مملوداس یا ملو داس (مریم داس) است این موجود همیشه به هیات زنی آراسته به تمام زیورهای ممکن و معطر در می آید که فقط مردها مورد نظر او هستند و آنان را آزار می دهد.

نوع دیگری از این اجنه جهله به گند است که بسیار بلند قامت بوده به طوری که در قصه ها پاهایش در زمین و سرش در آسمان است.

از موضوع های دیگر قصه های مردم هرمزگان امداد نیورهای اهورایی است که به کمک مردم می آیند و نیروهای اهریمنی را از بین می برند.

درباره نویسنده

سهراب سعیدی از سال ۸۶ تا ۹۳ تعداد ۱۹ کتاب را به نگارش در آورده و ۶۰ نسخه از کتاب ها و ۵ فصل نامه آموزشی پژوهشی خود را به کتابخانه های عمومی میناب اهدا کرده است.

کتاب های منتشر شده از این نویسنده هرمزگانی شامل، فرهنگ مردم میناب، لالایی، بازی و سرگرمی های میناب، قصه ها و افسانه های مردم هرمزگان، تاریخ ادبیات میناب، چیستان های هرمزگان، رخش بی سوار، ترانه های چوپان، سوگواره ها، باورها و عقاید مردم هرمزگان، دستم چلکا، دنیای ادبیات کودک و نوجوان، شیرین تر از قند و چی چی کای مم گپو می باشد.

همچنین از سال ۸۸ تا ۹۳ نیز ۲۲ مقاله از این پژوهشگر مینابی در روزنامه ها و نشریات استانی و کشوری به چاپ رسیده است.

۶۰۴۸/۹۹۴۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۳۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت

به گزارش همشهری آنلاین، این نویسنده، اسطوره‌شناس، پژوهشگر و طنزپرداز زاده‌ ۱۶ فروردین ۱۳۴۰ در بم، بود که در سال‌های اخیر به تنهایی زندگی می‌کرد و بر اساس هفته‌نامه محلی بم روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دیار خود درگذشت. او دانش‌آموخته علوم سیاسی دانشگاه تهران بود و از دهه شصت فعالیت روزنامه‌نگاری خود را در روزنامه اطلاعات آغاز کرد و از دهه هفتاد نیز به طور جدی‌تر وارد حوزه ادبیات داستانی و فرهنگ مردم شد.

تالیف ده‌ها عنوان کتاب با موضوعات داستانی و پژوهشی و صدها عنوان مقاله مطبوعاتی و پژوهشی حاصل یک عمر فعالیت‌های او بود. از رمان‌های معروف او می‌توان به «سوگ مغان»، «آذرستان»، «ظلمات»، «اندوهگرد»، «پریباد»، «داستان‌های غریب مردمان عادی»، «هزار و یک شب نو»، «خانه کوچک» و «عطای پهلوان» را در پرونده کاری خود دارد.

رمان «آذرستان» او در سال ۷۷ کتاب برگزیده سال از سوی وزارت ارشاد وقت و رمان طنز «شاهنشاه در کوچه دلگشا» برنده سی سال رمان طنز ایران شد.

کد خبر 849579 منبع: ایسنا برچسب‌ها ادبیات خبر مهم کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان

دیگر خبرها

  • ارتقای تخت‌های بیمارستانی هرمزگان در دستور کار دولت
  • 4 افسانۀ غیرواقعی دربارۀ گرگ‌ها
  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • کشف ۲۲ کیلوگرم شیشه در میناب
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • محمدعلی علومی، نویسنده و طنزپرداز درگذشت
  • نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت
  • محمدعلی علومی درگذشت + سوابق
  • محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت
  • جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است