Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@08:51:31 GMT

گام‌هایی برای جلوگیری از هدر رفت صدها هزار دلار

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۰۸۴۴۲

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این مرکز، اظهار کرد: با این فعالیت‌ها تا کنون از هدر رفت صدها هزار دلار ممانعت شده و در شرایط تحریم‌های گوناگون از توقف بسیاری از مطالعات دانشگاهی و صنعتی جلوگیری شده است.

به گزارش ایسنا، مراکز ذخایر زیستی دهه های متمادی است که با گردآوری، شناسایی، تکثیر، ذخیره و عرضه نمونه های استاندارد، زیرساخت و شتاب دهنده مطالعات علوم زیستی و صنایع وابسته به شمار می آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قابلیتهای انکارناپذیر نمونه های زیستی برای برآوردن نیاز بشر تا آنجا پیشرفته است که طی سالهای اخیر سیاستهای اقتصادی اغلب کشورهای پیشرفته، فناوریهای زیستی را یکی از ارکان اصلی رفع انواع نیازها در حوزه های مختلف سلامت، غذا، انرژی، دوام محیط زیست و ... در کنار ثروت سازی معرفی کرده است. ارزش بازار جهانی این صنایع در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۹۰ بیلیون دلار گزارش شده است و پیش بینی می شود که این رقم در سال ۲۰۲۶ به بیش از ۷۴۱ بیلیون برسد. قابلیت ذخایر غنی و ارزشمند زیستی کشور، که از نظر تنوع زیستی، در مقایسه، گاهی با ذخایر یک قاره برابری می کند، می‌تواند یکی از راه‌های رسیدن به  بخشی از چشم اندازهای برنامه های میان مدت و بلند مدت و استغنا از درآمدهای نفتی باشد.

دکتر سید مجید تولیت، سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، در این باره اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۸۶ با پذیرفتن ماموریت تاسیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، جامع ترین مرکز ذخایر زیستی منطقه را بنیان گذاشت و با تلاش جهادی مراحل مطالعات، طراحی، جذب و آموزش نیروی متخصص، راه اندازی آزمایشگاه‌ها و روش‌های استاندارد به سرعت طی شد و بانک سلولهای انسانی و جانوری به عنوان نخستین بخش در سال ۱۳۸۸ با شروع خدمت رسانی اعلام موجودیت کرد.

تولیت افزود: این بانک طی قریب به یک دهه از شروع کار خود نه تنها کلیه استانداردها و خدمات خاص بانک سلولی، مشابه دیگر بانک‌های جهانی را راه اندازی و ارائه کرده است، بلکه با توجه به نیاز کشور در زمینه تهیه و ارائه مجموعه های سلولی حیوانات وحشی و دام‌های در معرض انقراض کشور و نیز مجموعه های رده های سلولی از اقوام مختلف ایرانی و بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های ژنتیک و رده های سلولی سرطانی بومی، رده های سلولی بنیادی و بافت‌های جنسی و تعدادی از رده های مورد نیاز در صنایع زیستی نیز گام‌های بلندی برداشته است که به این ترتیب تا کنون از هدر رفت صدها هزار دلار جلوگیری کرده است و در شرایط تحریم های گوناگون از توقف بسیاری از مطالعات دانشگاهی و صنعتی جلوگیری کرده است.

سرپرست مرکز  همچنین گفت: تهیه مجموعه های سلولی اسبچه خزر، شتر دوکوهانه، بز مرخز، گاوهای گلپایگانی و سیستانی، نمونه های حیوانات وحشی مانند پلنگ ایرانی، ماهی آزاد دریای خزر، تخم حاوی جنین ماهی خاویاری ایران(قره برون)، مجموعه های پالپ دندان، سلولهای بنیادی مزانشیمی، سلولهای لنفوبلاستوئیدی از اقوام مختلف ایرانی، مجموعه سلولی سرطان پستان، مجموعه سلولی سرطان دهان، مجموعه تالاسمی، مجموعه سلول‌های کاربردی در تولیدات زیست فن آوری، مجموعه سلولی از حیوانات آزمایشگاهی... از جمله این سلول‌ها هستند که شامل قریب به ۱۴۰۰ رده تولیدی و جمع آوری شده استاندارد و شناسنامه دارند.

وی خاطر نشان کرد: ارائه بیش از ۴۰ نوع خدمات در زمینه بانک سلولی و تحقیقات زیست پزشکی مختلف و موارد مشتق شده در زمینه های انسانی و جانوری از جمله خدمات تشخیص تقلبات در گوشت و فرآورده های گوشتی، تعیین جنسیت پرندگان؛ تشخیص والد و تهیه شناسنامه ژنتیکی دام و حیوانات خانگی معمول و... انواع خدمات تکثیر سلول و سنجش سمیت سلولی و ژنتیکی نانوماتریال و بیو ماتریال و انواع داروها در کنار ارائه گواهی کیفیت سلول برای  برخی محصولات زیست فناوری و چاپ مقالات، نگهداری رده های سلولی برای صنایع زیست فنآوری، تهیه و ارائه انواع کیت‌های تحقیقاتی و دانش آموزی و ارائه کارگاه‌ها و دوره های مختلف آموزشی برای کارشناسان دانشگاه‌ها و صنایع زیستی و مراکز تحقیقاتی و دانشجویان سراسر کشور در زمینه بانک سلول و پذیرش دانشجو برای انجام پایان نامه در محیط بانک از فعالیت‌های بانک سلولی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران بوده است. اجرای بیش از ۲۲۶۰۰ آزمایش مربوط به خدمات و بانک سلول و ارائه(فروش) بیش از ۱۲۰۰ نمونه سلولی خلاصه ای از خدمات بانک است.

بنا بر اعلام روابط عمومی مرکزملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، تولیت در خاتمه گفت: در ادامه روند نوآوری‌ها وتکمیل نیازهای جامعه علمی داخلی و بین المللی، اجرا و تدوین طرح‌های تهیه مجموعه سلولی از بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس(بیماران ام-اس)، تولید رده های سلولی سرطانی دستکاری ژنتیکی شده و تهیه مجموعه بافتها و سلولهای جنسی، را  در برنامه خود قرار داده است.  تهیه رده های سلولی نامیرا از سلولهای غیر قابل پاساژ یکی دیگر از ایده های در حال پیگیری است که در گام اول به عنوان پایلوت، دو رده سلولی گرانولوزای نرمال و بیماری تخمدان پلی سیستیک با قابلیت پاساژپذیری و انجماد برای اولین بار تولید و شناسنامه دار شده اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۸۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف در روند کاهشی دلار؛ خریداران دوباره برگشتند!

شاخص‌های ارزی در بازار روز گذشته به رشد نرخ خود ادامه دادند. به عقیده فعالان ارزی، نرخ دلار در بازار روز یکشنبه به کف حمایتی خود برخورد کرده و پس از آن به واسطه بازگشت خریداران به بازار تغییر روند داده است. به نظر می‌رسد بازار ارز پس از نوسانات قیمتی یک ماه اخیر اکنون به دنبال بازیابی کریدور آرامش است.

به گزارش دنیای اقتصاد، دامنه نوسانات نرخ ارز کوچک نشد. در حالی که انتظار می‌رفت پس از اتمام روند کاهشی بازار و اصلاح آن، نرخ شاخص‌های ارزی وارد بازه ثبات شود؛ قیمت این پول‌های خارجی در جریان یک روند افزایشی جدید قرار گرفتند. به عقیده برخی از تحلیلگران روند کاهشی به گونه‌ای بود که نقطه ورود مناسبی برای معامله‌گران به وجود آورد در نتیجه بسیاری از افراد در سطوح قیمتی کانال‌های ۶۰ و ۶۱ هزار تومانی اقدام به خرید کردند که این بالا رفتن میزان تقاضا منجر به رشد نرخ شد.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که بازار ارز در یک ماه اخیر نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده است. بر اساس نرخ‌های نقدی ثبت شده، قیمت این ارز از ابتدای سال تا روز ۲۶ فروردین ماه حدود ۱۱ درصد رشد را تجربه کرده بود. این در حالی است که در صورت احتساب نرخ‌های فردایی، بازدهی دلار در بازه مذکور حدود ۱۶ درصد بود. اما پس از تخلیه هیجانات سیاسی، نرخ بازدهی این ارز از ابتدای سال، در روز‌های ابتدایی هفته جاری به زیر یک درصد رسید.

فعالان بازار عامل اصلی تشدید روند کاهشی را حمایت‌های بانک مرکزی می‌دانند. اکنون که از حجم سیگنال‌های منفی موجود در فضای اخبار کاسته شده به نظر می‌رسد بازار در حال بازیابی نقطه تعادل عرضه و تقاضا است. البته باید توجه داشت که در روز‌های اخیر مقامات بانک مرکزی اقدام به انتشار برخی سیگنال‌های مثبت کرده‌اند.

محسن کریمی، معاون بین‌المللی بانک مرکزی در حاشیه اجلاس بانک توسعه اسلامی گفت: «خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشور‌ها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می‌شود.»

او در ادامه افزود: «بانک مرکزی در ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی‌گرفت.»

در سال گذشته نیز اخبار مربوط به آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی و همچنین بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با عربستان سعودی توانست انتظارات تورمی بازار را برای مدتی کنترل کرده و زمینه‌ساز ورود نرخ ارز به بازه ثبات ۳ ماهه شود. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز دوشنبه به رقم ۶۱ هزار تومان رسیده بود در عصر دیروز با رشدی هزار و ۵۵۰ تومانی در رقم ۶۲ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید. سکه طلا نیز در این روز با رشد قیمت چشمگیر ۲ میلیون و ۲۰ هزار تومانی در رقم ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.

دیگر خبرها

  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • بخش خصوصی می تواند از فروپاشی اقتصادی افغانستان جلوگیری کند
  • نفت برنت به ۸۷ دلار و ۸۶ سنت رسید
  • تأسیس بانک ذخایر دریایی ایران به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • توقف در روند کاهشی دلار؛ خریداران دوباره برگشتند!
  • برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید
  • بانک ذخایر دریایی افتتاح شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ |برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟