Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیما ذاکری هنرمند صنایع دستی در حوزه چرم در گفت و گو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص گرانی مواد اولیه چرم گفت: صنایع دستی چرمی از مشکل وجود و حضور دلالان تا حدی بیرون آمده و با معضل افزایش قیمت مواد اولیه مواجه شده است به طوری که اگر شما به بازار چرم برای تهیه مواد اولیه رجوع کنید دیگر مانند سابق نمی‌توانید مواد مورد نیاز خودتان را بخرید و متاسفانه کیفیت مواد اولیه چرمی نیز مانند گذشته نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: افراد مشغول در حوزه طراحی وآثار هنری چرمی که مواد اولیه را از بازار‌ها تهیه می‌کردند با افزایش چشمگیر قیمت‌های چرم روبه رو می‌شوند. صنعتگران قادر بودند که چرم بزی را ۱ یا ۲ سال پیش با قیمت پایه ۴ و ۵ هزار تومان و چرم گاوی را ۱۰ هزار تومان تهیه کنند که با همین قیمتها، مواد اولیه در بازار و کارگاه‌ها ونمایشگاه‌ها عرضه می‌شد.

ذاکری افزود: مواد اولیه چرم به صورت صعودی بالا رفت به طوری که ماهیانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان به این قیمت‌ها اضافه می‌شد و در یک ماهه اخیر چرم گاوی به ۱۸۰۰۰ تومان وچرم بزی نیز به ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان رسید که با توجه به افزایش صعودی قیمت ها، خیلی از کارگاه‌ها به این نتیجه رسیدند که دیگر به فعالیت آثار هنری چرمی ادامه ندهند.

وی تاکید کرد: نبود ثبات قیمت مواد اولیه چرمی در بازار و هزینه زیاد کارگر باعث تعطیلی ویا نیمه تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های صنایع دستی چرمی شد و به قولی کمر تولید کننده‌های صنایع دستی شکست.

هنرمند صنایع دستی کشورمان بیان کرد: زمانی که قیمت دلار روی ۲۰ هزار تومان بود قیمت مواد اولیه چرم بزی ۶ و ۷ هزار تومان بود. اما هنگامی که دلار روی ۱۰ و ۱۵ هزار آمد قیمت مواد اولیه چرم به ۱۳ هزار تومان افزایش یافت. این نکته جالب است که با توجه به کاهش قیمت دلار، قیمت چرم افزایش داشته است، این افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد که مسئولان واحد‌های نظارتی عملکرد ضعیفی داشته اند.

وی ادامه داد: صنعتگران وسایل مورد نیاز آثار هنری چرمی مانند میخ، قفل وغیره را که قبلا به صورت بسته‌ای خریداری می‌کردند اکنون باید دانه‌ای خریداری کنندبه طور مثال قبلا قیمت یکی از این کالا‌ها را بسته‌ای ۲۰ هزار تومان تهیه می‌کردیم اما اکنون باید دانه‌ای ۵۰۰ تومان پول بپردازیم. قفلی که ۷۰۰۰ تومان بوده اکنون ۲۷۰۰۰ تومان شده است. این قیمت‌ها را با دلار ۲۰ هزار تومان نیز محاسبه کنید که نباید به این صورت باشد.

ذاکری تاکید کرد:چگونه اتحادیه به یک کارخانه تولید مواد اولیه چرم اجازه می‌دهد که مواد، افزایش قیمت ۷ و ۸ هزار تومانی  داشته باشند این موضوع از نبود نظارت اتحادیه‌ها نشات می‌گیرد که گا‌هی با بعضی از این افراد همکاری می‌شود.

این هنرمند آثار هنری چرمی گفت: امسال، سال رونق تولید است، اما برعکس شده بیشتر سازمان‌ها ونهاد‌های ذیربط دست به دست هم داده اند تا کمر تولید کننده را بشکنند. یک بار درسال‌های ۸۷ تا ۸۰ دوازه واردات را به روی جنس‌های خارجی باز کردند وبا این اتفاق کمر تولید کننده ایرانی راشکستند واین بار نیز با افزایش چشمگیر مواد اولیه ضربه مهلک دیگر به این صنعت وارد کردند.

ذاکری بیان کرد: برخی افراد با بهانه ارز آوری به کشور با صادرات چرم با دام زنده سعی در افزایش هرچه بیشتر این مواد اولیه دارند که با این اقدام دست اندرکاران، بیشتر تولید کننده‌ها خانه نشین می‌شوند.

او ادامه داد: مردم عادی بیشتر از دولت از تولید کنند‌ه ها وصنعتگران صنایع دستی حمایت می‌کنند، به جرات می‌توان گفت مسئولان در حمایت از صنعتگران نمره‌ قبولی را کسب نمی‌کنند. سازمان تعزیرات و قوه قضاییه باید با افراد سود جو وگران فروش مواد اولیه برخورد جدی داشته باشد.

ذاکری گفت: سازمان میراث فرهنگی هراندازه تسهیلات ویژه بر‌ای این رشته قائل شود تولید کننده‌های آثار هنری چرم با این قیمت‌ها توان ایستادگی و مقاومت ندارند.

انتهای پیام/

گلایه هنرمند صنایع دستی از بی ثباتی قیمت ها در بازار چرم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار هنرمندان صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۸۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران طی پیامی عنوان کرد: ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی راهبردهای دشمن در اعمال تحریم‌های اقتصادی و ایجاد اختلال در روند تولید، تصویر قشری انقلابی، ولایی و وفادار به نظام را از کارگران سختکوش ایران در منظر همگان قرار داده است.

به گزارش ایسنا، متن پیام حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی به شرح زیر است:

فرارسیدن یکم ماه می میلادی روز جهانی کارگر که امسال با ۱۲ اردیبهشت، سالروز عقیدتی سیاسی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عجین گردیده، را به همه تلاشگران متعهد و سختکوش عرصه آبادانی و پیشرفت کشور تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.

نقش‌آفرینی مؤثر و تعیین‌کننده جامعه کارگری در مقاطع سرنوشت ساز انقلاب اسلامی، از حضور تکلیف مدارانه در دوران دفاع مقدس و تقدیم ۱۴ هزار شهید والامقام گرفته، تا مجاهدت خستگی‌ناپذیر و ایستادگی در مسیر خنثی‌سازی راهبردهای خصمانه دشمن در اعمال تحریم‌های اقتصادی و ایجاد اختلال در روند تولید، تصویر قشری انقلابی، ولایی و وفادار به نظام مقدس جمهوری اسلامی را از کارگران سختکوش ایران اسلامی در منظر همگان قرار داده است.

در این برهه حساس کنونی که با تدبیر و دوراندیشی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای «ادام الله ظله الوارف» باورِ توان و ظرفیت‌های بی‌بدیل داخلی و خودکفایی در عرصه‌های مختلف در برابر فتنه‌های اقتصادی دشمن، به عنوان اولویتی مهم قرار گرفته، کارگران خدوم و زحمت‌کش ایران اسلامی به عنوان سنگرنشینان خط مقدم جبهه جهاد اقتصادی بیشترین نقش را در به حرکت درآوردن چرخه تولید، توسعه و پیشرفت کشور ایفا می‌نماید.

اینجانب ضمن قدردانی و پاسداشت مجاهدت و تلاش های ارزنده کارگران عزیز و خانواده های محترمشان که با همدلی، ایثار و تحمل سختی‌ها سهم برجسته ای در پیمودن مسیر عزت و استقلال ایران اسلامی بر دوش دارند، انتظار می‌رود در سالی که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری «مدظله العالی» به سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام گرفته است، کارگران به عنوان رکن اصلی جهش تولید، کماکان با تکیه بر مبانی اعتقادی و ارزش های اسلامی و با تفکر بسیجی، روحیه جهادی و خلق آثار ماندگار، زمینه رشد و بالندگی کشورمان را در تحقق حماسه عظیم اقتصادی فراهم سازند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • افزایش توان صادراتی زنجیره مرغ مازندران
  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها
  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟ + بخشنامه
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه
  • انقلاب صنعتی (قرن هجده و نوزدهم) و پیشرفت‌های فناورانه