Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-30@10:02:00 GMT

پولدارترین صندوق دنیا از نفت دست نمی‌کشد

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۰۹۶۷۰

پولدارترین صندوق دنیا از نفت دست نمی‌کشد

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، این صندوق در نوامبر سال ۲۰۱۷ اعلام کرد سهام نفت و گاز را از شاخص سهام خود خارج می‌کند تا آسیب پذیری اقتصاد و ثروت نروژ در برابر نوسانات قیمت نفت و گاز را کمتر کند.

پیشنهاد اولیه این صندوق که عمده ثروتش از درآمدهای نفت و گاز نروژ بوده و در واقع یک صندوق نفتی شمرده می‌شود، واگذاری تمامی سهام نفت از جمله سهام شرکت‌های بزرگ نفتی به ارزش میلیاردها دلار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گذشت دو سال از اعلام این تصمیم، با توافقات انجام گرفته و تغییراتی که در شاخص FTSE راسل که نروژ از آن به عنوان یک مرجع استفاده می‌کند صورت پذیرفته است، پیشنهاد اولیه برای فروش بیش از ۳۵ میلیارد دلار سهام نفتی، به فروش سهام شرکت‌های اکتشاف و تولید به ارزش حدود شش میلیارد دلار تقلیل پیدا کرده است.

اقتصاددانان نروژی در گفت و گو با بلومبرگ اظهار کرده‌اند که کوچک شدن فهرست سهام‌های نفتی که قرار بود به فروش گذاشته شوند، احتمالا تاثیر بسیار اندکی خواهد شد و به یک واگذاری سهام نمادین تقلیل پیدا می کند. در این بین مارتین نورمن، مدیر دارایی سازمان صلح سبز در منطقه اسکاندیناوی تعدیل این پیشنهاد را کاملا افتضاح آمیز توصیف کرده است.

پیشنهاد اولیه صندوق نروژ بازارها را شوکه کرد زیرا سرمایه گذاران نگران شدند که سایر صندوق‌های بزرگ ممکن است این اقدام را دنبال کرده  و سوختهای فسیلی را رها کنند آن هم در شرایطی که سهامداران، سرمایه گذاران و فعالان محیط زیست شرکت‌های نفتی بزرگ را برای جدی گرفتن تغییرات جوی و آماده شدن برای دورانی که تقاضا برای نفت به پیک خود می‌رسد تحت فشار قرار داده اند.

پس از ماه‌ها رایزنی، دولت نروژ در مارس سال ۲۰۱۹ پیشنهاد کرد که این صندوق سهام ۱۳۴ شرکت را که شاخص FTSE راسل آنها را متعلق به زیرمجموعه اکتشاف و تولید شناخته است، واگذار کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در پایان سال ۲۰۱۸ صندوق سرمایه گذاری نروژ در شرکت‌های تولید و اکتشاف سهامی به ارزش ۷.۸ میلیارد دلار داشت. در مقابل، تا پایان سال ۲۰۱۸ ارزش دارایی‌های این صندوق در شرکت‌های نفت و گاز به ۳۷ میلیارد دلار رسید. این دارایی‌ها در ۳۴۱ شرکت قرار دارند که شامل سهم کمتر از یک درصد در هر کدام از شرکت‌های اکسون موبیل و شورون، ۲.۴۵ درصد در شل، دو درصد در توتال، ۲.۳۱ درصد در بریتیش پترولیوم و ۱.۵۹ درصد در انی است. ارزش سهام این صندوق در شرکت شل به تنهایی ۵.۹ میلیارد دلار است.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: صندوق سرمایه گذاری نروژ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۹۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید

محسن رشید فرخی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن خرما تولید شد که ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزارتن از این میزان به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد.

او متوسط تولید سالانه خرما در کشور را یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: پتانسیل تولید یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن خرما هم در کشور وجود دارد، اما به دلیل کشاورزی خرده مالکی و سنتی در باغات قدیمی، میزان فعلی تولید هم مطلوب است.

رشید فرخی ادامه داد: با افزایش بهره وری در واحد سطح می توان ارزآوری و درآمد کشاورزان را ارتقا داد، اما به هیچ عنوان به دنبال افزایش سطح زیرکشت باغات نیستیم چراکه با توسعه باغات این احتمال وجود دارد که داستان پسته و خشکیدگی برخی باغات برای نخیلات تکرار شود.

رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه دومین تولیدکننده خرما در دنیا هستیم، گفت:  بنابر آمار در بحث صادرات رتبه چهارم و پنجم در دنیا را دارا هستیم که براین اساس با اعمال سیاست های حمایتی و سیاست گذاری های مناسب مبنی بر اجتناب از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و مدیریت های جزیره ای ظرف مدت زمان ۵ سال می توان میزان ارزآوری را با افزایش ۲ برابری به ۸۰۰ میلیون دلار رساند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • رونمایی از ارزان‌ترین گوشی تاشو دنیا با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی
  • اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • رکورد وصول مطالبات صندوق توسعه ملی شکسته شد
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • توقیف دارایی‌های روسیه دلارزدایی را تسریع می‌کند
  • تاریخ دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • ارزش بازار آلفابت از ۲ تریلیون دلار گذشت
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته